fbpx
Foto: DedMityay / Shutterstock

NS en Schiphol blij met verlenging Noord/Zuid-lijn naar Schiphol

Spoorvervoerder Nederlandse Spoorwegen (NS) en luchthaven Schiphol zijn blij met hoe het kabinet miljarden in infrastructuur investeert. Ongeveer 4 miljard euro gaat naar het openbaar vervoer, waarvan een groot gedeelte naar het spoor.

Groene mobiliteit

NS-topman Wouter Koolmees is verheugd dat het kabinet kiest voor “groene mobiliteit”, zoals de trein en de fiets. “Dat is maar goed ook, want klimaatverandering wacht niet, een miljoen nieuwe woningen wachten niet en ook de verwachte groei van treinreizigers in de toekomst vraagt nu om actie.”

Schiphol vindt het besluit zoveel geld te investeren in infrastructuur “historisch”. Onder meer het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp kan op instemming rekenen. “Het zorgt namelijk voor ruimte in de Schipholtunnel. Deze ruimte kan vervolgens worden benut door zowel nationale als internationale treinen”, aldus CFO Robert Carsouw.

Duurzaam reizen

Ook KLM is hier enthousiast over. “Met dit initiatief wordt de luchthaven veel beter en duurzamer ontsloten met het openbaar vervoer”, aldus de luchtvaartmaatschappij. KLM wil dat klanten op korte afstanden met de trein naar Schiphol reizen, om vervolgens over te stappen op verdere KLM-vluchten.

De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (verkeer en vervoer), tevens voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, zegt dat het groeiende aantal reizigers op een “duurzame manier” vervoerd kan gaan worden dankzij de investeringen. “Er reizen nu elke dag meer dan 1,7 miljoen mensen van en naar onze regio voor studie of werk en dat worden er de komende jaren nog veel meer.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

38 gedachten aan “NS en Schiphol blij met verlenging Noord/Zuid-lijn naar Schiphol”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Super! Het deel tussen Amsterdam Zuid – Schiphol is één van de slagaders van OV Nederland en autoverkeer. Je hoeft bepaald geen deskundige te zijn om te weten dat het dicht slibt. Alleen de files al.

    En het is indirect ook belangrijk voor vele delen van het land. Als de slagader ergens dicht slibt stroomt het ergens minder soepel door.

    Als de Noord – Zuidmetro lijn is doorgetrokken naar Schiphol/Hoofddorp en de nieuwe station Amsterdam Zuid (2036) in gebruik zal Schiphol ook ontlast worden. Vele reizigers zullen voor de korte afstanden de metro nemen i.p.v. trein. Nu is het combinatie van trein + metro tussen Schiphol – Amsterdam Zuid/andere bestemmingen Amsterdam.

    Daar profiteert treinreizigers die tussen Schiphol – Amsterdam Zuid naar andere bestemmingen in Nederland ook van. Want de frequentie kan dan enigszins omlaag. Vooral essentieel bij Schiphol dat niet véél meer uitgebreid kan worden. Afhankelijk van de beveiligingssysteem waardoor ze kort achter mekaar zitten in de Schipholtunnel. Of voor de Schipholtunnel.

  2. Rudy schreef:

    Een weinig zinvolle investering omdat de luchtvaart wegens de klimaatdoelen enorm gereduceerd MOET worden. Het idee van klimaatneutrale kerosine of vliegen op waterstof is vooralsnog een lachertje. Schiphol moet veel kleiner, afgelopen zomer hebben we daar de eerste demonstraties van gezien.

    Het kabinet had beter het geld in efficiëntere stoomtreinen kunnen investeren. Dat is ook een vergelijkbare investering in het verleden. De luchtvaart kan zonder een technologie sprong niet meer groeien wegens de klimaatdoelen, de geluidsoverlast en de beroerde werkomstandigheden.

    Het geld kan veel beter naar binnenschipvaart, bijv. Twentekanaal verbreden en doortrekken naar Duitsland, snelle internationale personentreinen of verbetering van het goederenvervoer per spoor.

    En als het geld in de region Amsterdam moet blijven, sluiting van de metro ring of een tak naar Zaanstad is veel zinvoller investering.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Wie bepaalt dat er gevlogen wordt? Wie bepaalt dat er met de trein gereisd wordt? Dat is de consument met burgers die zakelijke reizen maken, toeristen, burgers die hun familie, vrienden, kennissen, collega’s enzovoort bezoeken.

      Schiphol is een dienstverlenend bedrijf. En omdat in Nederland de vliegverbindingen met passagiers geconcentreerd is op Schiphol is Schiphol zo groot geworden.

      Mee eens dat Schiphol kleiner moet worden. Al zijn er rondom notoire klagers die meer lawaai dan de zwijgende meerderheid. Want die maken zich niet zo druk.

      Vliegveld Lelystad moet groter worden. Evenals vliegveld Maastricht – Aachen, Eindhoven en Zestienhoven. Vliegveld Lelystad moet Schiphol ontlasten. Leg Lelylijn aan vanaf Weesp tot Groningen. Vervang de Vechtbrug met hefbrug door een spoortunnel zodat er geen conflicten meer zijn tussen scheep – en treinverkeer.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Correcties:

        Al zijn er rondom Schiphol notoire klagers.

        Luchthaven kan op Lelystad Airport aangesloten worden.

        Hogesnelheidstreinen richting Parijs, Londen, Frankfurt, Berlijn kunnen vliegverbindingen van/naar Schiphol ontlasten. Dan moet er hogere heffingen komen op de vliegtickets.

      2. Baardstaart schreef:

        Als het aanpakken van het vliegverkeer niet in het klimaatbeleid hoort dan is heel het klimaatbeleid een lachertje. De zwaaipalen, zonneakkers en batterijauto’s gaan de zaak ook niet oplossen.

  3. Hanzeboog2012 schreef:

    Het doortrekken van de Noord – Zuid metrolijn
    naar Schiphol/Hoofddorp zal technisch niet zo gecompliceerd als het deel van de Noord – Zuid metrolijn rondom Amsterdam Centraal dat op palen is gebouwd. Er was een verzakking bij Vijzelgracht.

    Ken alleen de situatie tussen Amsterdam Zuid – Schiphol parallel aan het spoor en de autosnelweg. Maar ben benieuwd welke tracevariant ze zullen kiezen. Want zijn er bepaalde delen tussen Amsterdam Zuid – Schiphol die nog geen metro/busverbinding hebben?

    Goedkoop zal geen enkele tracevariant worden. Maar essentieel is dat er doorstroming van verkeer moet zijn. Files kosten ook geld. En voor milieu zijn die files ook niet goed.

  4. Hanzeboog2012 schreef:

    Als Schiphol in de toekomst ontlast wordt door de metrolijn zal de doorstroming in de Schipholtunnel verbeterd worden. NS zal waarschijnlijk in overleg met Schiphol bepalen dat de rek er een keer uit is. Want 48 treinen of meer verdeeld over 6 perrons is nog te goed. Maar even een vals brandalarm. En het loopt in de soep.

    Met een metrolijn erbij is het robuuster. Luchthavens als Charles de Gaulle, Heathrow (Elizabeth Line), Frankfurt hebben metrolijnen. En het dichtbevolkte Schiphol – Amsterdam niet. Eigenlijk merkwaardig. Ken de voorgeschiedenis niet.

    Maar minder Sprinters op de lange termijn in de Schipholtunnel zal beter zijn voor de Intercity’s, HST.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Correctie: 48 treinen of meer verdeeld over 6 perrons is nog te doen.

    2. Michiel schreef:

      Als je Schiphol écht wilt ontlasten moet je twee aparte sporen aanleggen voor de sprinters. Met de metro blijf je tussen Almere en Duivendrecht en tussen Hoofddorp – Leiden sprinters houden die tussen de intercity’s gepropt moeten worden. Amsterdam RAI wil men om die reden sluiten vanaf 2030 omdat dit station niet meer in de dienstregeling in te passen is.

    3. Erno-Berk schreef:

      Sinds wanneer heeft Frankfurt Flughafen een metroaansluiting? Op Frankfurt Flughafen stoppen enkel de S8 en S9 die samen een kwartiersdienst vormen met het centrum van Frankfurt. Echter, de S8 en S9 zijn gewone treinen en geen metro’s. De enige Duitse luchthaven met een metroaansluiting is de luchthaven van Nürnberg, waarbij de automatisch rijdende U2 iedere tien minuten een verbinding tussen de luchthaven en het centrum van Nürnberg verzorgt.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Dacht dat er een metrolijn was. Maar blijkbaar niet. Zal wel een vergissing zijn.

      2. Johan schreef:

        S-bahn staat tot metro is als potaytoes staat tot potahtoes.

        1. Anoniem schreef:

          Een S-Bahn is gewoon wat NS sprinter noemt. Idem dito met de RER.

        2. Erno-Berk schreef:

          Alleen de S-Bahnen van Hamburg en Berlin zijn helemaal gescheiden van ander treinverkeer (en buiten Duitsland bijvoorbeeld ook de S-Tog van Kopenhagen). Buiten Hamburg en Berlin deelt de S-Bahn het spoor met andere treindiensten en is net zo vertragingsgevoelig als andere treinen.

    4. Realisme graag schreef:

      Noch Frankfurt noch Charles de Gaulle hebben een metroaansluiting.

  5. Michiel schreef:

    Toch apart om een metro naar het vliegveld te benoemen als duurzaam. Ik zou toch een wat goede onderbouwing verwachten die aantoont dat deze uitbreiding niet stiekem toch ten goede komt van de luchtvaartlobby.

    Overigens is de capaciteit van de Schipholtunnel nog niet op zoals hier en daar beweerd wordt, momenteel rijden er 29 treinen per uur per richting, dat kan in de toekomst uitgebreid worden tot 36 treinen per uur per richting, ook zonder de NoordZuidlijn.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Met ETCS kan dat. Die is flexibeler. Maar wat daarna? Vergelijk met een prop. Die moet dan verdund worden. Waarna het bloed verder kan stromen.

      Dus wat na Schiphol – Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid/Hoofddorp?

      1. Michiel schreef:

        Die prop los je niet op met de metro, je verplaatst deze alleen. Weesp blijft een knelpunt met een verlengde Noord/Zuid-lijn.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Vervang de Vechtbrug door een spoortunnel onder de Vecht. Dat verbetert de doorstroming. Want dan is er geen conflict tussen scheepvaart en treinverkeer.

    2. Anoniem schreef:

      Over tien jaar rijdt NS daar nog maar 4 treinen per uur met de huidige afbraak.

    3. M schreef:

      Met de metro heb je geen 20+ euro op je kaart nodig….

  6. Rudy schreef:

    De Noord/Zuid-lijn naar Schiphol doet mij denken aan de IJ-tunnel; de meest nutteloze tunnel in Amsterdam.
    Bestuurders met visie hadden een IJ-brug gebouwd.

    Toen de bouw gestart werd, was er een verschuiving van havenactiviteit van de Oost-haven naar de West-haven. De scheepswerven (ADM) zaten in een crisisspiraal. De grote personenscheepvaart moest het afleggen tegen de luchtvaart.

    Toen de IJ-tunnel klaar was, was ook de grote vaart in de Oostelijke havens weg en had er net zo goed een brug voor de binnenvaart kunnen liggen.

  7. criio schreef:

    Allemaal leuk en aardig, maar dit is een plan zonder visie.
    Het geld hat beter geinvesteerd kunnen worden in het sluiten van de Verbinding Isolatorweg-Centraal Station, in het doortrekken van der Geinlijn naar Weesp en verder in het uitbouwen Van bestaande forenzenverbidingen Haarlem-Amsterdam(CS/Z)-Almere/Hilversum
    .De meeste Amsterdammers gaan Maar een paar leer per jaar naar Schiphol, niet Elke dag. en buitenlanders kunnen de trein nemen.

  8. Paul Lamote schreef:

    NS zal wel blij zijn, kunnen ze zelf nog meer treinen opheffen.

  9. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Is dit een “Sinterklaas kado” voor Schiphol en Amsterdam en omstreken ? Een peper(noten) duur “kado” om het milieu te dienen. Het zoveelste plan om een metrolijn door te trekken naar de (k)luchthaven. Eertijds dacht men aan doortrekking van de Amstelveenlijn via Schiphol Oost naar Centrum, toen werd dat lijntje omgebouwd tot volledige tramlijn richting Uithoorn en nu als verlenging van de veel geplaagde maar mooie lijn 52 of word dat een gewone en aparte lijn vanaf Zuid ? Voor Zuid is dat wel gunstig waar steeds meer woningen komen naast al die kantoor kolossen. Schiphol moet krimpen. Minder vliegbewegingen, Lelystad blijft dicht, ook een klucht verhaal en nu eindelijk poen voor een metro doortrekking. Vraag mij at of deze “soap” zonder kleerscheuren en vertraging en kostenoverschrijding en technische problemen gerealiseerd worden, ik moet het eerste zien dan geloven hoe deze Amsterdamse/Schiphol “soap” afloopt met een “happy eind of ? ? ? …

    1. Anoniem schreef:

      Als je niet in Amsterdam woont dan weet je niks… je komt zeker uit Groningen? Of een of ander boeren dorp..

  10. Wim Bouterse schreef:

    Meer van hetzelfde juist met Schiphol getuigt niet van besef van de realiteit. En weer eet de Randstad de ov ruif leeg terwijl je met dat geld de toekomstige structuur van dit land had kunnen verbeteren. Is het dan gek dat de regio zich alleen een wingewest begint te voelen?

  11. Arjan Krabbenbos schreef:

    De eerste aanzet zal de Airport Sprinter zijn die Amsterdam Centraal en Hoofddorp v.v regelmatig zal verbinden.Als straks de Noord/Zuid metrolijn 52 in 2030-2060 klaar is vormt het een mooie verbinding tussen beide stadsdelen en het centrum. Rotterdam heeft geen metro aansluiting, al doet Meyersplein/Airport aan E- lijn anders vermoeden. Je moet dan toch bus 33 nemen die ook van en naar Rotterdam Centraal rijdt. Lelystad Airport heeft geen railverbinding, ook Maastricht/ Aachen Airport.Hier rijden bussen, dat ook voor Eindhoven en Eelde geldt
    Lelystad Airport is nu alleen voor kleine vliegtuigjes of zweefvliegen, maar je kunt ook naar het Aviodrome-museum om meer over vliegtuigen te leren.Het zit letterlijk naast elkaar dus een kleine moeite dus!Schiphol Airport is de grootste luchthaven van Nederland en de tenten voor die lange wachtrijen zag ik 7 november 2022 nog staan! Komend jaar, 2023 gaat het stationsgebied weer op de schop, wat de capaciteitsproblematiek voor de toekomst moet gaan afnemen! Zowel bus als spoortunnelstation ondergaan hier straks een metamorfose. Voorlopig dus weer knutsel praktijken hier binnenkort voor de boeg!

    1. Annemiek schreef:

      De tenten op Schiphol staan er nog wel, maar zijn al een poosje niet meer nodig. Op de meeste momenten kun je zo doorlopen. Vaak gaat het zelfs sneller dan pre-corona. Bij de meeste security filters duurt het hele proces op dit moment minder dan 10 minuten.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @Anoniem, ik kom niet uit Groningen of een boerendorp maar volg de ontwikkelingen in het Amsterdamse al jaren. Er zijn zelfs kaarten en plan schetsen gepubliceerd die de verlenging van lijn 51 naar Schiphol hadden ingetekend alleen is door verandering van inzichten een andere conclusie getrokken, om over een mogelijke metro doortrekking naar Zaandam/ Purmerend maar te zwijgen die er voorlopig om financiële redenen niet komt. Ik heb die voorstellen niet verzonnen, maar ter kennisgeving aangenomen.

  13. Thijs schreef:

    Wat een kul artikel is dit zeg…
    Hoe is investeren in de bereikbaarheid
    van een slecht functionerend vliegveld
    Gelijk aan “kiezen voor groene mobiliteit
    Als de trein en de fiets”… het enige
    Wat dit gaat veranderen is dat mensen sneller
    Met het vliegtuig gaan reizen.
    Worden de kosten van deze metrolijn dan ook doorberekenen naar de vliegtuigreiziger of gaat dat op de groote hoop?
    Raar ook dat hiervoor geld vrijgemaakt kan worden maar dat de lelylijn waarvan
    De kosten even hoog zijn niet door kan gaan omdat er geen financiering is.

  14. Hans Niemeijer schreef:

    Moeten NS en GVB met elkaar gaab concurreren? Wat een onzin! De NZ-lijn die er nu ligt is veel duurder dan geraamd. Gaat men dan toch weer in eenzelfde val van forse budgetoverschrijding trappen? Zorg er voor dat het OV in Amsterdam zelf in orde is met bijvoorbeeld haltes bij verzorgingscentra herplaatsen en lijn 50 sluiten. De laatste houdt zomaar op aan de Transformatorweg. Voor de mensen in Badhoevedorp zou tram 2 (GVB) kunnen worden doorgetrokken. Een verlengde NZ-lijn is een prestigezaak die NIET moet worden gerealiseerd.

  15. Peter schreef:

    Dag allen, in Hoofddorp kan alleen een groot aantal woningen op nu nog een terrein met afgeschreven kantoren worden gebouwd. De gemeente Hoofddorp heeft deze doorgetrokken NZ verbinding als voorwaarde gesteld wil er gebouwd kunnen worden.

  16. H.hartog schreef:

    Mooi, eindelijk. De metro is supersnel, heeft oook geen last van file,s. Dus een goede plan. Zal nog wel 4 jaar duren voordat het klaar is. Er was ook een plan om de NOORDZUIDLIJN door te trekken naar zaandam tot krommenie/assendelft.Want dan kun je het verkeer wat minderen in de gemeente Zaanstad. Hartje centrum van zaandam is al aardig vol gebouwd, dus weinig plek om de wegen uit te breiden. Geweldige plan. Kost wat, maar dan heb je wat. Heerlijk ondergronds, géén last van verkeer of hinder of wat dan ook.

  17. Jurmeister schreef:

    Ik vraag me af wat het gevolg zal zijn voor de treindienstregeling langs Amsterdam West. Vooral op dat traject komt er veel ruimte vrij, omdat de airportsprinter grotendeels zal vervallen bij verlenging van de NZ-lijn en rond maken van de west-ring metro richting Amsterdam CS, en tevens de internationale treinen vanaf zuid gaan rijden ipv vanaf CS. Dat traject tussen Sloterdijk en schiphol zal nauwelijks bereden worden nadat de NZ-lijn wordt doorgetrokken. Wat is daarvoor het plan? Noord-holland (zaandam, Alkmaar, Hoorn, etc.) kan wel een aansluiting gebruiken op het internationale treinverkeer. Maar er mist nu een spoorboog vanaf Lelylaan naar Amsterdam Zuid om die aansluiting te realiseren. Eventueel kan Noord-Holland natuurlijk aangesloten worden aan schiphol. Maar dat zou dan het liefst een doorrijdende verbinding eisen, omdat keren in de schipholtunnel niet echt een optie is. En een doorgaande verbinding vanaf Noord-Holland naar het zuiden via schiphol, tsja, is daar uberhaupt plek voor? Zou het niet handiger zijn om aan de west-zijde van Amsterdam Zuid een keer-platform (een beetje zoals spoor 1 bij Amsterdam CS) te realiseren die aansluit op een nog te bouwen spoorboog tussen lelylaan en Zuid? Dan zouden sprinters gebruik kunnen maken van de vrijgekomen ruimte aan de west-ring van Amsterdam, en Noord-holland effectief laten aansluiten met de rest van Nederland, zonder de schipholtunnel te belasten.
    Of ik begrijp niet helemaal waarom die spoorverbinding Lelylaan–>Adam Zuid er niet is. Is daar een rede voor die ik niet ken?

    1. Jurmeister schreef:

      Overigens. Het rond maken van de metro-ringlijn aan amsterdam west via CS blijkt nog verre toekomstmuziek (er komt vooralsnog enkel een extra metro halte hemknoop, vooraleer tot sluiten van die metro-ringlijn via CS wordt besloten). Dus er zullen ook vanaf CS nog wel enige sprinters blijven rijden naar lelylaan, waarschijnlijk naar hoofddorp, maar dan met lagere frequentie dan nu om ruimte vrij te maken in de schipholtunnel.

      Maar ik zou het gewoon zonde vinden als die westring van het spoor zo weinig gebruikt gaat worden, en tegelijkertijd Noord-Holland enkel per metro-overstap aangesloten wordt op internationaal (en veel nationaal zoals IC-direct) treinverkeer. Dit lijkt me op te lossen middels een spoorboog tussen lelylaan en zuid. Het is gewoon handig als je treinen aan de westkant van amsterdam de mogelijkheid kan geven om te stoppen bij Zuid en terug te rijden. Lelylaan is immers ook geen praktische eindhalte. Nu moeten alle treinen die lelylaan aandoen eigenlijk sowieso de schipholtunnel in, als ik het goed zie. Dat is gewoon onpraktisch, vooral omdat er veel infrastructurele capaciteit is om lelylaan te bedienen, vanaf CS en vanaf Zaandam. Het is trouwens niet voor mij hoor, ik woon daar niet in de buurt, ook niet in Noord-Holland. De NZ lijn is voor mij perfect. Maar het lijkt me dat Noord-Holland en Amsterdam-West er zo nogal bekaaid vanaf komt, en een oplossing daarvoor niet al te ingewikkeld hoeft te zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.