fbpx

Drielandentrein officieel ingehuldigd met openingsrit tussen Aken, Maastricht en Luik

Na vijf jaar verbindt de Drielandentrein van Arriva eindelijk daadwerkelijk drie landen. Zondag pendelt de eerste trein met passagiers tussen Luik, Maastricht en Aken, maar woensdagmiddag kregen belangstellenden alvast een preview. Helemaal vlekkeloos ging dat nog niet.

Wethouder Jos Custers van de gemeente Eijsden-Margraten kan zijn geluk niet op als de eerste officiële Drielandentrein na tweeën station Eijsden binnenrijdt. De nieuwe verbinding van Arriva betekent veel voor het grensdorp in Zuid-Limburg. De afgelopen jaren moest Eijsden het doen met een aftands Belgisch boemeltje dat eens per uur van Maastricht naar Luik pufte. Tussen 2006 en 2011 werd het station zelfs helemaal gesloten, omdat de intercity van Maastricht naar Brussel te lang was voor de perrons.

In Eijsden zijn ze maar wat blij met de Drielandentrein. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl

Maar vanaf zondag zien de Eijsdenaren ieder uur een moderne Arriva-trein door hun dorp rijden. De Drielandentrein verbindt vanaf dan het Belgische Luik, Maastricht in Nederland en het Duitse Aken met elkaar. Tegelijkertijd investeert de gemeente in 800 nieuwe woningen rond het stationsgebied, dat nu nog gedomineerd wordt door grauwe zinkfabrieken. “Die huizen komen hier mede dankzij deze nieuwe trein”, zegt Custers enthousiast. Voor Eijsden is de Drielandentrein ook het startschot van een nieuwe bloeitijd in de zuidelijke helft van het dorp.

Vurig gewenst

Zo blijkt wel dat de Drielandentrein vurig gewenst is op het traject waar hij de voorbije vijf jaar nog níet reed. In 2019 werd, toen al enigszins vertraagd, de verbinding Maastricht-Aken geïntroduceerd. Dat was niet wat Arriva voor ogen had toen twaalf jaar geleden de eerste plannen werden gesmeed voor de LIMAX (Liège-Maastricht-Aachen-Express). Maar België deed moeilijk over het gebrek aan ERTMS-ondersteuning in de nieuw gekochte FLIRT-treinen van Stadler. In 2022 werden alle tricourant-treinstellen (geschikt voor de drie systemen en bovenleidingspanningen op het traject tussen Luik en Aken) voorzien van dat Europese beveiligingssysteem en konden de testritten in België beginnen.

De Drielandentrein op station Luik-Guillemins. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl

Dat de beoogde indiensttreding van de Drielandentrein op 9 juni niet gehaald werd – het spoor tussen Maastricht en Visé werd in mei geteisterd door noodweer en overstromingen – is in die zin tekenend voor het moeizame traject dat de trein heeft afgelegd voor hij daadwerkelijk tussen drie landen kan pendelen. Voor Arriva-regiodirecteur Michiel Cusell is het een mooie mijlpaal, vertelt hij tijdens de openingsrit in het Nederlands, Duits én Frans. “Samen met de gedeputeerde en de ministers aan Duitse en Belgische zijde hebben we hard gewerkt om dit mogelijk te maken”, zegt hij. “Het is niet alleen belangrijk voor het openbaar vervoer, maar ook een symbool van internationale samenwerking.”

Arriva-regiodirecteur Michiel Cusell in de eerste Drielandentrein. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl

Overdracht

Die samenwerking wordt bij aankomst van de trein in Maastricht nog extra benadrukt met een officiële ‘overdracht’ van de trein tussen de conducteurs van Arriva en de NMBS. Dat de eerste officiële rit direct flink vertraagd in de Limburgse hoofdstad arriveert en een overstap op een ander treinstel noodzakelijk blijkt, mag de pret niet drukken en de twee conducteurs poseren uitgebreid met de symbolische sleutel.

De sleuteloverdracht in Maastricht. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl

Toegankelijk

De Drielandentrein is niet alleen cruciaal voor een snelle verbinding binnen de Euregio Maas-Rijn, waar bijna vier miljoen mensen wonen. Ook de toegankelijkheid van de Stadler FLIRT-treinen is een langgekoesterde wens van mensen met een beperking die tussen Maastricht en Luik reizen. Dat daar nu Arriva-treinen met gelijkvloerse instap rondrijden, is voor België zelfs een primeur: geen van de NMBS-treinen, zelfs de gloednieuwe M7-rijtuigen, heeft een rolstoelvriendelijke entree. Het toilet is ook geschikt voor mensen in een rolstoel en voor mensen met een visuele beperking zijn handgrepen in de trein voorzien van een contrastvlak. Voor die groep hebben priority seats een reliëfvlak, zodat snel duidelijk is waar ze kunnen zitten. Onderweg is te zien dat stations langs de route, zoals Visé, in rap tempo worden aangepakt om de toegankelijkheid te verbeteren.

Drie landen, drie delegaties om de Drielandentrein in te huldigen. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl

Ook in Luik moet de ceremonie iets versneld plaatsvinden door de opgelopen vertraging. Daar benadrukt federaal minister Georges Gilkinet dat de trein het toonbeeld is van vlot en duurzaam reizen. “Met de Drielandentrein kun je in Luik overstappen op treinen naar Parijs, of in Aken naar Berlijn. Vanuit hier is het zelfs een kort ritje naar de trein naar Londen”, zegt hij. De blauw-witte Arriva-trein is een opvallende verschijning onder de imposante stationskap van Liège-Guillemins, waar normaal alleen het witgrijs van de NMBS en ICE’s en af en toe een rode Thalys te zien zijn. Vanaf maandag rijdt Arriva hier als eerste commerciële vervoerder.

De Drielandentrein op station Luik-Guillemins. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl

Nog geen ov-chipkaart

Vanaf zondag 30 juni dus, dan zijn de oude NMBS-boemeltjes verleden tijd op de lijn tussen Maastricht en Luik en kun je rechtstreeks met Arriva van België, via Nederland, naar Duitsland reizen. Wie direct van Luik naar Aken wil, doet er echter beter aan om de directe trein tussen die twee steden te nemen, die is een halfuur korter onderweg. Reizen met een uniform ticketsysteem is voorlopig ook nog niet mogelijk, tenzij je een Euregio-dagkaart à 21,70 euro koopt. Reizen met de ov-chipkaart kan al wel naar Herzogenrath en Aken, maar op de Belgische stations staan de vereiste paaltjes nog niet. Arriva meldde al eerder aan Treinreiziger.nl dat het bedrijf hard werkt om dat zo snel mogelijk te realiseren. Tot die tijd koop je voor het Belgische traject je tickets bij de NMBS, check je tussen Eijsden en Maastricht in bij NS en kun je tussen Maastricht en Aken reizen met Arriva.

Belangstelling genoeg voor de inhuldigingsrit van de Drielandentrein. Foto: Tijn van der Muuren/Treinreiziger.nl
4.3 10 stemmen
Artikel waardering
56 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Sander
4 maanden geleden

Wat is nou het voordeel van deze trein ten opzichte van de oude situatie?

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Sander

Moderner (comfortabeler, sneller en toegankelijker) materieel, rechtstreekse verbinding Heerlen -Eijsden & Luik en Maastricht-Aaken, en uiteindelijk (vertraagd door belgie) maar één los kaartje nodig om de grens over te komen vanuit een station in nederland.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door daan
Xavier
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

De directe trein Maastricht-Aken was er al en dat 1 kaartje is inderdaad van een voordeel voor mensen die van Heerlen, Valkenburg… naar Luik willen gaan maar reizigers vanuit Maastricht en Eijsden die naar België willen reizen (verder dan Luik) zullen nu waarschijnlijk 2 ipv 1 kaartje nodig hebben. Zij gaan er op achteruit en zullen waarschijnlijk meer betalen dan hiervoor.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

Klopt helemaal niet. Nederlandse reizigers van Maastricht of elders naar ergens in België hebben maar één ticket nodig, gewoon via NMBS of via NS:Bijvoorbeeld Namen – Heerlenhttps://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/BEQNM/NLHLN/20240630/0729/1016?pax=A

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door DovaModaal
Xavier
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Ik heb het hier niet over gewone tickets aangezien vanaf Visé een binnenlands tarief zal blijven gelden. Maar het lijkt onwaarschijnlijk dat NMBS op de lange termijn abbonementen voor werkenden en studenten zal blijven aanbieden vanuit een buitenlands station dat het niet zelf bediend. En als dat weg valt vrees ik dat meer reizigers slechter afzijn qua tarieven dan vooraf (en dan vooral frequente pendelaars). Nu blijft alles nog bij het oude maar mijn antwoord was meer waar ik voor vrees op termijn.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

Het is al in de pers geweest dat de verschillende partners abonnementen willen mogelijk maken in een tweede fase. Het lijkt me logisch dat de NMBS pas abonnementen (naar Maastricht) afschaft als dat alternatief er is met abonnementen op de Drielandentrein (ook verder dan Maastricht).
Tot Maastricht wordt wel degelijk nog gereden door de NMBS-treinbestuurders en -treinbegeleiders, net zoals voordien. Tussen de grens en Maastricht is dat op de hoofdrailnetconcessessie van de NS, net zoals voordien. Voor NMBS verandert er dus niet veel, behalve het treinmaterieel (Arriva Flirt) waarmee ze rijden.

Joost
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

NMBS heeft niets te beslissen, de bediening en tarieven voor de stoptreinen net over de grens (Roosendaal, Maastricht, Aken, Luxemburg, Rijsel, maar niet Breda) staat gewoon in de concessie. Die kan wel aangepast, maar dat is niet voor morgen.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Wat is er aan het ticket vertraagd door België?
Je kunt toch vanaf zondag gewoon 1 kaartje kopen van Luik naar Valkenburg, Heerlen of Herzogenrath?
Bijvoorbeeld Luik-Heerlen:
https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/BELGG/NLHLN/20240630/1607/1716?pax=A
Of idem via NMBS Internationaal.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Belgie heeft nog niet de nodige imfrastructuur geinstalleerd om nederlandse kaartjes, vooral de ov-chipkaart te kunnen gebruiken.
En dat zijn 2 kaartjes, die je zo koopt.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Wat Arriva vorige maand zei, is helemaal niet zo simpel als jouw bewering “Belgie heeft nog niet de nodige imfrastructuur geinstalleerd”. Het wijst eerder op software-aanpassingen ivm. de tarieven, dus aan het Nederlandse OV-chipkaartsysteem dat een probleem heeft met de extra tarieven. Lees maar eens terug:

Arriva zegt tegen Treinreiziger.nl hard te werken aan een oplossing. “We willen het met onze partners mogelijk maken dat mensen op het hele traject van de Drielandentrein ook kunnen reizen met de OV-chipkaart.” Het eerst komt Eijsden aan de beurt voor een Arriva-incheckpaaltje, “zodat men voor reizen binnen Nederland met de Drielandentrein niet hoeft om te checken.” Volgens Arriva zit het grootste probleem ‘m in de technische structuur achter de bestaande ticketsystemen. “Deze zijn er niet op ingericht om met buitenlandse tarieven of nieuwe tarievenstelsels te werken.

https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-ov-chipkaart-mogelijk-in-belgie-bij-start-drielandentrein-arriva-werkt-aan-oplossing/

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door DovaModaal
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Het grootste probleem is dat er bij het gebruik van de OV-chipkaart in België een grote inkomstenverlies onstaat. En iemand zal dat inkomstenverlies moeten compenseren.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt niet: invoeren van de OV-chipkaart zegt nog niets over het aangerekende tarief en zorgt nog niet dat het goedkoper zou worden. Ze hebben een akkoord om in de eerste fase de bestaande tarieven mogelijk te maken, maar dat lukt
dus nog niet.
Abonnementen en goedkopere tarieven voor doelgroepen willen ze pas in een latere fase invoeren.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Sander

De politiek en steakholders wordt nu wel onder druk gezet om deze kromme situatie te fixen. Nu rijdt er (binnenkort) een rechtstreekse trein van Lüttich via Maatstricht naar Aix-la-Chapelle en nu moet de tarieven nog gefixt worden. In deze trein zouden zowel de Nederlandse, Belgische en Duitse tarieven in een bepaalde vorm moeten gelden. Dit betekent niet zomaar dat je toegang hebt tot allerlei kortingsarrangementen van je land, maar op ze minst dat je bij grensovergang automatisch het volle buitenlandse tarief verrekend wordt met jouw betaalsysteem. Of het nu Belgisch, NS, Arriva of Duits is, zonder omchecken, allerlei extra kaartjes te moeten kopen of extra grenstoeslag.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Aan de duitse kant is het al geregeld.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Nee, aan de Duitse kant gelden abonnement wel over de grens en moeten de overheden flink in de buidel tasten om het inkomstenverlies te compenseren. Aan de Belgische kant is daar weinig bereidheid toe,

Jorris
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Er is geen verlies dus stop met liegen.
Meer toeristen gaan naar Aken en geven daar veel geld uit en Emmerich, Gronau, leer…. Dus de politiek moet gewoon geld neer leggen want die verdienen ze zo terug…

DovaModaal
4 maanden geleden

Kleine aanvulling: bij de NMBS-treinen is er wel al een gloednieuw M7 BD rijtuig met rolstoelvriendelijke entree.voorgesteld, maar dat zou nog niet rondrijden.

Xavier
4 maanden geleden

Voor de enkele reizigers die van de Belgische tussenhaltes (en Eijsden) naar 1 van de Nederlandse en Duitse haltes na Maastricht willen of omgekeerd reizigers van de Nederlandse haltes tot voor Maastricht die naar 1 van de Belgische haltes (en Eijsden) gaan of reizigers uit Aken die naar 1 van de Belgische tussenhaltes (en Eijsden) gaan is dit een vooruitgang que reiscomfort (en mogelijks prijs want zij reizen nu op 1 vervoerder waar dat vroeger 2 waren). Maar dit lijkt mij toch een zeer klein aantal reizigers en vooraf was ditzelfde traject te doen met slechts 1 overstap in Aken. Reizigers van de grote steden en haltes Luik en Aken die naar de andere stad willen zullen de Belgische S trein of 1 van de hogesnelheidstreinen blijven nemen. Binnen België zullen de Belgische vervoersbewijzen geldig blijven (hopelijk) maar frequente treinreizigers tussen Maastricht en België zullen er waarschijnlijk op achteruitgaan. Waar zij nu 1 NMBS abbonement nodig hadden vrees ik dat dit in de toekomst 2 zullen worden (bij een overstap in Luik zullen ze immers overstappen op een andere vervoerder, waar dit vooraf dezelfde was. Het is onwaarschijnlijk dat NMBS abbonementen uit Maastricht zal blijven aanbieden). Ik kan mij er niet aan ontrekken dat, hoewel dit een mooi symboolproject is (dé drielandentrein) en het comfort van deze treinen zeker beter is (zeker voor reizigers met een handicap, een kinderwagen…), dit voor veel reizigers een achteruitgang is. Prijzen zullen mogelijks stijgen (waarschijnlijk voor reizigers die nu een reis met Arriva én NMBS zullen doen) en de betrouwbaarheid (als de recente geschiedenis van Arriva in Nederland ons iets heeft geleerd) zal lager zijn. En zelfs indien Arriva altijd personeel en werkende treinstellen heeft is een langere route door 3 landen sowieso vatbaarder voor vertragingen.

Dus, al bij al, ik kan geloven dat dit project voor enkele reizigers een vooruitgang is maar ik vrees ook dat dit voor velen een achteruitgang zal zijn. Online zie je nu al dat occasionele reizigers die van België naar Maastricht reizen bovenop hun binnenlands vervoerbewijs tot de Visé € 6,10 (€ 5 jongere) zullen betalen. Dit is een goede stijging en maakt dit nu al de duurste grenslijn van België (prijzen van de grens tot Lille (€ 4,50) of Luxemburg (€ 2,8 of € 2,5 voor jongere) ter vergelijking).

Ik snap dat er ik Eijsden nu wordt geklapt maar stel me toch luidop de vraag: “Wat hebben zij het liefst?” Een stabiele dienstverlening naar Maastricht (waar waarschijnlijk de meeste reizigers naartoe gaan) die niet handicap-vriendelijk is of een handicap-vriendelijke maar onbetrouwbare dienstverlening waarmee ook (het kleine aantal reizigers dat dit nodig heeft) zonder overstap kan doorreizen richting Aken ipv aan vlotte overstap.

Ik wil benadrukken dat sowieso een handicapvriendelijke dienstverlening mijn voorkeur heeft maar had deze lijn niet beter afgeweest met een NMBS desiro (of een ander toekomstig model) bijvoorbeeld met gelijke instap (indien deze aanpast kan worden zodat die ook in Nederland kan rijden). Deze verandering is goed voor de reizigers met een handicap maar het impacteert mogelijks veel meer reizigers op een negatieve manier dan dat het aantal waarvoor dit een positieve vooruitgang is.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

Het is de NMBS die vanaf zondag de Arriva Flirt rijdt in België, met dezelfde tarieven als vroeger.
De Desiro zou helemaal niets verbeteren.

Xavier
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Nee maar op lijkt het mij niet zo onwaarschijnlijk dat, op termijn, bijvoorbeeld NMBS stopt abbonementen voor pendelaars en voor studenten aan te bieden vanuit Maastricht. En dat zou een drastische achteruitgang zijn voor Nederlandse pendelaars die verder dan Luik pendelen in België. Het probleem is dat sommigen er hier van uit lijken te gaan dat alles bij het oude blikft maar en er alleen ticketopties bijkomen maar dit soort veranderingen hebben vaak op termijn ook consequenties. Dat ik gedachten houden kan zeker geen kwaad.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

Er verandert in feite niets, de NMBS blijft de vervoerder op het Belgische stuk. Het enige is dat de treindienst nu met Nederlands materieel rijdt en niet langer met Belgisch materieel. Overigens reed op deze lijn voor de elektrificatie ook Nederlands materieel.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

en maakt dit nu al de duurste grenslijn van België

Dat wil ik best geloven, maar je spreekt van een stijging:

Online zie je nu al dat occasionele reizigers die van België naar Maastricht reizen bovenop hun binnenlands vervoerbewijs tot de Visé € 6,10 (€ 5 jongere) zullen betalen. Dit is een goede stijging

Ik zie vandaag ook al €8,30 tussen Luik en Maastricht, dus volgens mij is er geen stijging:
https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/BELGG/NLMTT/20240628/1107/1141?pax=A

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Xavier

De Desiro is in Nederland niet toegelaten

Sake
4 maanden geleden

De trein naar Aken wordt heel veel gebruikt vanaf Maastricht. En je kunt met je OV Abonnement er naar toe. Naar Luik had je altijd apart kaartje nodig en de trein was een verschrikkelijk gedrocht. Nu kun je straks met je OV abonnement ook naar Luik. Dat zal zeker veel meer reizigers trekken. En daarna wellicht via Aken weer terug naar Maastrticht. Ik verwacht zeker meer bezoekers dan nu met het boemeltje. En wil je toch verder, dan stap je over in Luik en kun je terplekke een kaartje kopen. Dat is nu ook het geval met de lijnen die vanuit Groningen, Enschede, Venlo en straks Coevorden naar Duitse steden rijden.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Sake

Dat valt wel mee, de treinen zijn tussen Heerlen en Aachen meestal bedroevend slecht bezet.

Met de OV-chipkaart naar Luik zal hem voorlopig niet worden tenzij de Provincie Limburg een flinke zak geld op tafel legt.

Jorris
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Stop is met jouw leugens ik kom er meerdere keren per week en het zit helemaal vol met mensen..
Studenten, mensen die boodschappen doen in Duitsland en vele andere

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Sake

Je schreef:

Nu kun je straks met je OV abonnement ook naar Luik.

maar dat klopt dus niet. Arriva of NS hebben nooit gezegd dat OV-chipkaartlezers zou betekenen dat Nederlandse abonnementen ook in België geldig zouden zijn.

Jorris
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Dat hebben ze wel gezegd. Jaren geleden en zelfs nu zeggen ze het

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jorris

Wat hebben ze precies gezegd? Alle binnenlandse Nederlandse abonnementsformules? Heb je een link?

Rick Fijnaut
4 maanden geleden

Mooi zo te reizen maar jammer dat ze niet Heerlen mee nemen in de trip.
Aken, Luik Maastricht Heerlen

Leon
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rick Fijnaut

Heerlen zit er ook in, word alleen nooit genoemd.

Jeroen
4 maanden geleden

Lekker wachten in Maastricht. Eijsden -Aken anderhalf uur…ben je met de auto al heen en terug. Ov9292 stuurt je met de bus, dat is sneller. Dus een geweldig onnodige toevoeging.

Jorris
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jeroen

Pvv stemmers zeuren echt om alles…
Gebruik is je hersenen

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jorris

Gebruik EENS je hersenen.

Bert Sitters
4 maanden geleden

Drielandentrein?
Ik schat zo in dat er weinig “Drielandenreizigers” in deze trein zullen zitten.
Van Luik naar Aken met de Drielandentrein duurt 1:35 uur
Met de ICE is dat 0:22 uur.
Met de Belgische boemel is dat 1:03.
Reizigers van Eijsden naar Aken kunnen sneller via Luik.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het is vooral een nutteloos prestigeproject van de Provincie Limburg.

Jan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

He dit is wat ik bedoelde vorige keer je bent back met jouw 3 of 4 accounts Bert, Paul, baartstaart en nog een andere… Gedraag je is een keer

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jan

Gedraag je EENS een keer.

Girltalk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Die trein is ook niet bedoeld voor die afstanden, maar voor reizigers die over een deeltraject reizen. Vanwege de vele overlappen is het interessanter om daar een lange lijn van te maken, zodat je in één keer de trajecten Luik – Eijsden – Valkenburg, Maastricht – Heerlen en Valkenburg – Heerlen – Aken bedient. Net zoiets als de Sprinter Zutphen – Dordrecht die uiteraard ook niet wordt gebruikt door mensen die van Zutphen naar Dordrecht moeten of andersom

BigNub
4 maanden geleden

Gewoon even een paar vraagjes.
Stel je reist van Heerlen naar Luik deels met je OV Chipkaart die alleen geldig is tot Eijsden.
Moet je dan uit- en weer instappen om uit te checken uit het Nederlandse deel van de reis?
Retour hetzelfde
Verder hoe zit het met als je even de ingeving krijgt en al onderweg bent van we rijden door naar Luik. kunnen we Luik even zien met het krijgen van een Ticket.
Kan dat via Internet? Hebben ze in Belgie dat?

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  BigNub

Wie met OV-chipkaart reist richting België, moet sowieso in Maastricht uitstappen om uit te checken.
Internationaal reizen met de OV-chipkaart op dat laatste Nederlandse stukje tot Eijsden is momenteel dus niet haalbaar want dan kun je niet meer op tijd instappen op dezelfde Drielandentrein.
Voor het traject Maastricht-Luik moet je dus op een andere manier een kaartje kopen, zoals in het artikel uitgelegd.
Natuurlijk kun je via internet zo’n ticket kopen, bijvoorbeeld op een smartphone via de app “NMBS Internationaal” en ongetwijfeld ook via de app “NS International”.
Dat ticket kan trouwens ook al beginnen vanaf het Nederlandse opstapstation, dan heb je helemaal geen OV-chipkaart nodig en moet je ook niet uitstappen in Maastricht voor dat uitchecken.
De internetlink had ik hierboven toch al gepost?

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door DovaModaal
TtC
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Het is niet nodig om in Maastricht uit te stappen om uit te checken. Voor een reis van Heerlen naar Luik koopt men een ticket uit de automaat of online van Heerlen naar Luik, waarbij men indien men daar recht op heeft aangeeft dat men in Nederland 40 of 100% korting heeft. In Heerlen check men dan ook niet in. Moeilijker wordt het voor een reis van Heerlen naar Eijsden, dan zal er indien gereisd wordt men een OV- chipkaart in Maastricht omgecheckt moeten worden tussen Arriva en NS. Voordeel is dat de trein volgens dienstregeling lang genoeg in Maastricht stil staat om dit de kunnen doen.

Girltalk
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

De trein staat tien minuten stil op station Maastricht en er staan paaltjes op het perron. Je gaat mij niet vertellen dat je er meer dan tien minuten over doet om even een paar meter naar dat paaltje te lopen en weer terug.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Girltalk

Waar heb jij het over? Ik had het over de stop in Eijsden (of Randwijck) die te kort is om even uit te checken..

Bert v.d.Bus
4 maanden geleden

Keuzedag vrij reizen kan nu al naar Aken.In de stationstraverse van Aachen Hbf (t.h.v. het McDonaldsrestaurant) geven de ARRIVA-zuiltjes dat ook aan. Dat die apparatuur er (nog) niet staat op het station van Luik,betekent dat de keuzedag vrij reizen niet geldig is op het Belgische deel van het traject?

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Nee, er zijn geen speciale tarieven (zoals keuzedag vrij reizen) beschikbaar, ook als die Arriva-paaltjes er wel zouden komen, het was al eerder bekendgemaakt dat dat enkel zou werken met normaal tarief.
Het zou al heel wat zijn als ze in een latere fase abonnementen en tarieven voor doelgroepen kunnen afspreken en werkend krijgen.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal logisch dat al die speciale tarieven niet geldig zijn op het gebied van een andere vervoerder. De Carte Avantage van de Franse SNCF, de Bahncard van de DB of de Standard Multi van de NMBS is toch ook niet geldig in Nederlands-Limburg of bij de NS?

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door DovaModaal
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Het draait niet om de paaltjes maar om het inkomstenverlies. Als jij gratis op je keuzedag naar Luik reist i.p.v. een los kaartje te kopen zal iemand de NMBS voor het verlies aan inkomsten moeten compenseren. Anders gezegd de Provincie Limburg zal met een flinke zak geld over de brug moeten komen om dat mogelijk te maken.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Paul Lamote
Bernard Koomen
4 maanden geleden

Ik ga graag naar Aken vanuit Heerlen. Moet ik nu eerst nar Maastricht rijden? Of kan ik ook in Heerlen op deze trein stappen. Dit is wel een echte verbetering.
Terecht dat Belgie eerst wilde dat dit beveiligingssysteem ook op deze trein gebruikt wordt. Er zij de afgelopen jaren ernstige ongelukken gebeurd in Belgie met treinen zonder deze beveiliging.
De Eur-Regio wordt steeds belangrijker. Er wonen veel mensen in deze regio tussen Nederland, Duitsland(NRW) en Belgie.

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bernard Koomen

Tussen Heerlen en Aken blijft de treinreis zoals nu. Het is elders dat iets verandert, namelijk dat deze trein verder zal rijden, vanaf Maastricht naar Luik.

Gert-Jan Hondelink
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Dat is niet te hopen want vandaag vallen tussen Heerlen en Aken weer diverse treinen uit, ditmaal wegens beperkingen in de materieelinzet die zullen duren tot tenminste zaterdag 29 juni 14:30 uur.

Kees Braam
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bernard Koomen

De belgische trein heeft een lange tijd op een gedeelte van het traject in Limburg zonder beveiliging gereden!

DovaModaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Kees Braam

Klopt. Nederland zou ook beter aan alle grenstrajecten ERTMS/ETCS aanleggen en verplichten.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  DovaModaal

Dat zijn er niet zoveel tussen Nederland en België.

Roel Bartlema
4 maanden geleden
Antwoord aan  Kees Braam

Het traject Maastricht – Eijsden grens was (net zoals Roosendaal – Roosendaal grens) voorzien van het Belgische beveiligingssysteem Memor. Een vrij primitief systeem, maar beter dan niks.

FFA
4 maanden geleden

Grenstatarief 2,50 E in de app en 3,50 E in de automaat. Eijsden -Vise/ Wezet ( buitenland/belgie/luxemburg) aangeven 100% gratis in Nederland.
Waar dan ook nederland met 100 % gratis in Nederland – Luik: 6,70E.

De drielandentrein RE18 en de RE29 9Aachen – Verviers -Liege, de verbinding in de Euregio Rhein – Maas, eindelijk!

Nu nog het EU-ticket voor 49 E.

FFA
4 maanden geleden

Nederlander, treinreizigers reis met RE29 van Aachen – Liege Saint Lambert.
Geniet van het dal vande Vesder, stap eens uit op stations zoals Fraipont of Pepinster en geniet van het Bourgondische leven in een landschap gelijk Baden-Wurtenberg.
Een stukje buitenland van een bosrijke schoonheid, Bourgondisch leven.

De RE29 Aachen – Liege Saint Lambert is voor den Hollander een kennismaking met een geweldige omgeving.
Beleeft het.