Station Zürich. Foto SBB
De Zwitserse spoorwegen laten twee Duitse EuroCity’s niet meer verder naar hun eindpunt rijden in Zwitserland vanwege aanhoudende vertragingen. Sinds vorige week eindigen EuroCity 7 uit Hamburg en EuroCity 9 uit Dortmund in Basel.
De laatste jaren konden sterk vertraagde treinen uit Duitsland al niet verder rijden dan grensstation Basel. Nu is het standaard dat EuroCity’s 7 en 9 eindigen in Basel. De treinen reden normaal door tot Interlaken Ost en Zürich. EuroCity-passagiers moeten voor hun reis verder Zwitserland in overstappen op treinen van de Zwitserse maatschappij SBB.
Deze situatie blijft in ieder geval zo tot de nieuwe dienstregeling in december ingaat. Voor de terugreis van Zürich en Interlaken, via Basel naar Duitsland, rijden de EuroCity’s 6 en 8 wel gewoon volgens schema naar hun eindbestemming in Duitsland.
Diverse andere treinen van DB van Duitsland naar Zürich rijden vooralsnog wel. Zo gaan de Eurocity Express-treinen vanaf München nog (in samenwerking met SBB), de DB IC-treinen van Stuttgart naar Zürich en de dagelijkse nacht ICE van Berlijn naar Zürich.
Volgens een rapport van het Zwitserse ministerie van transport werd in het eerste kwartaal van 2024 12,5 procent van de ICE treinen op het traject vanaf het Duitse Freiburg naar Zwitserland al in Basel tegengehouden vanwege een grote vertraging. In 2022 en 2023 werden 9 procent van de ICE’s vanwege een vertraging op dit traject in Basel gestopt. Van de ritten op de route München – Zürich, waar de ECE’s rijden, werden in het eerste kwartaal van 2024 11 procent van alle ritten naar Zwitserland beëindigd aan de grens. In 2023 was dit 2,1 procent. Volgens het rapport waren infrastructurele problemen in Duitsland de reden voor 75 procent van de vertragingen. Voor de rest zijn het ongevallen en slecht weer die de treinen ophouden.
Uit het jaarverslag van DB blijkt dat de punctualiteit van het langeafstandsverkeer van de Duitse treinmaatschappij, waar de internationale treinen onder vallen, vorig jaar is gezakt naar 62,5 procent, van 64 procent in 2023. Topman Richard Lutz van DB zei bij de presentatie van de jaarcijfers inmiddels verbetering te zien. Dit jaar moet de stiptheid van de langeafstandstreinen naar 65 tot 70 procent.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 6 mei 2025 08:15
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…