Duitse treinmachinisten gaan staken vanwege loonconflict

Duitse treinmachinisten gaan deze week staken. Vakbond GDL kondigde die staking, waarmee de machinisten hun eis voor een beter loon kracht willen bijzetten, aan nadat de machinisten met overgrote meerderheid voor zo’n actie hadden gestemd.

Kwart van de treinen

Zowel treinreizigers als het goederenvervoer krijgen last van de actie die tot vrijdagochtend duurt. De staking begint dinsdag om 19.00 uur bij het goederenvervoer. Vanaf 02.00 uur staken ook de machinisten op passagierstreinen voor 48 uur. Daarmee wil de vakbond naar eigen zeggen het weekend- en vakantieverkeer ontlasten.

Spoorbedrijf Deutsche Bahn rekent erop dat woensdag en donderdag slechts een kwart van de treinen rijden. Daarbij richt het bedrijf zich op veelgebruikte lijnen zoals tussen Berlijn en het westen van het land en tussen Hamburg en Frankfurt. Ook verbindingen met luchthavens en grote overstapstations krijgen prioriteit. Deutsche Bahn roept reizigers op om hun geplande trip uit te stellen als dat mogelijk is.

Nightjet

Het spoorbedrijf heeft verder bekend gemaakt dat de Nightjet door het conflict niet kan rijden. Of dit alleen geldt voor de nachttreinen die van en naar Hamburg rijden, of ook van en naar Amsterdam is voor Treinreiziger.nl nog niet duidelijk. De kans is groot dat ook de nachttrein van en naar Nederland hierdoor getroffen is.

Looneis

Het conflict draait om een loonsverhoging in twee stappen van in totaal 3,2 procent. Dat eist GDL en heeft Deutsche Bahn ook geboden. Er is alleen onenigheid over de momenten waarop de loonsverhogingen in zouden gaan. Bovendien wil GDL een eenmalige bonus van 600 euro voor het personeel.

Deutsche Bahn veroordeelde de staking en noemde die “een klap in het gezicht” voor reizigers. Het Duitse spoorwegbedrijf lijdt door de coronamaatregelen verlies op het passagiersvervoer. Bovendien moet het bedrijf tientallen kilometers spoorweg herstellen die door de recente overstromingen beschadigd zijn geraakt.

Ook voor de industrie is de staking slecht nieuws. Bedrijven hebben al moeite om alle grondstoffen en goederen tijdig op de juist plek te krijgen en de staking zorgt weer voor nieuwe problemen.

(c) ANP

This post was last modified on 11 augustus 2021 09:29

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug