Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck
05 feb 2025 21:53
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de eindbestemming niet halen en eindigt op Oostenrijkse bodem. Door nog onduidelijke redenen krijgt de trein geen toestemming om Italië binnen te rijden. De komende periode staan er nog drie ritten naar Venetië gepland, en vooralsnog is het de bedoeling dat deze wel de Italiaanse eindbestemming bereiken.
Paniek door plotselinge wijziging
“Gisteravond om negen uur werden we door de Italiaanse operator gebeld dat we Italië niet in konden. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel en zorgde voor grote paniek,” vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl. Het was al eerder duidelijk dat de trein niet door mocht rijden tot Venetië en daarom in Verona zou eindigen. Reizigers waren hierover al geïnformeerd en zouden daar overstappen op de Railjet van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). Door het telefoontje van dinsdagavond moeten reizigers nu echter al in Innsbruck overstappen, in plaats van in Verona. De aankomsttijd in Venetië blijft ongewijzigd.
Onzekerheid over Italiaanse toestemming
Waarom de trein Italië niet in mag, is voor Engelsman nog niet duidelijk. “Dat moeten we nog goed uitzoeken. Er is veel contact geweest, maar dat was nu vooral gericht op: wat is er wél mogelijk? Welke oplossing kunnen we onze reizigers bieden?” European Sleeper is in ieder geval blij dat de ÖBB de tickets accepteert, zodat reizigers zonder extra kosten verder kunnen reizen naar Venetië. “Natuurlijk krijgen we daarvoor nog wel een rekening, maar we zijn blij dat ze ons te hulp schieten.”
Kopmaken in Venetië
De reden waarom de trein oorspronkelijk tussen Verona en Venetië al zou uitvallen, is wel bekend. Treinen in Venetië moeten vanwege de drukte kunnen kopmaken, waarvoor een tweede locomotief nodig is. Dit bleek niet haalbaar. De eerste ervaring met de Italiaanse operator Arenaways is dan weliswaar negatief, maar Engelsman heeft er vertrouwen in dat deze toch een betrouwbare partner zal blijken te zijn. “Ze hebben veel ervaring met partijen als wij.”

Reizigers blijven positief
Ondanks de tegenslagen overheerst optimisme. “In de trein zijn mensen vrolijk en genieten ze van de eerste rit. Misschien trekken wij het ons nog wel meer aan dan de reizigers. Maar ook voor de beeldvorming is dit natuurlijk niet goed.”
Ongeveer de helft van de reizigers reist naar Italië, de andere helft naar Oostenrijk. Normaal blijven er in Oostenrijk enkele rijtuigen achter om kosten te besparen. Reizigers zullen Venetië pas tegen 17.00 uur bereiken. Een klein voordeel is dat de Railjet-treinen comfortabeler zijn dan de relatief oude rijtuigen van European Sleeper.
European Sleeper breidt uit
European Sleeper rijdt momenteel twee treinen: een nachttrein naar Praag en de nieuwe verbinding naar Venetië/Innsbruck. Er waren vier ritten gepland naar Venetië en twee naar Innsbruck, maar inmiddels is duidelijk dat er maximaal drie treinen door zullen rijden naar Italië.
De jonge spoorwegmaatschappij kan deze tweede treindienst aanbieden doordat er in de winter meer materieel beschikbaar is. “We huren nu rijtuigen die in de zomer worden ingezet in de Optima Express, de nachttrein tussen Oostenrijk en Turkije.”
Technische problemen onderweg
De trein vertrok in België met veertig minuten vertraging door een probleem met een deur, maar deze vertraging was op Nederlandse bodem al vrijwel ingelopen, vertelt Engelsman. Tijdens het interview moet hij even pauzeren omdat de verwarming in een van de rijtuigen kapot is. “Als we dat niet gerepareerd krijgen, zullen we de reizigers verplaatsen naar andere rijtuigen. Er is nog plek.”
Barcelona
Ondanks de opstartproblemen blijft European Sleeper optimistisch. “Het is een pilot, maar voor mij is deze nu al geslaagd,” zegt Engelsman. Hij acht de kans groot dat de trein ook volgend jaar weer zal rijden, al zal er eerst een evaluatie plaatsvinden aan het einde van het seizoen.
European Sleeper heeft de ambitie elk jaar een nieuwe (of vernieuwde) treindienst te starten. In 2023 begon European Sleeper met een nachtverbinding Brussel – Berlijn, deze is vorig jaar verlengd naar Praag en in 2025 is de trein naar Venetië geïntroduceerd. De spoorwegmaatschappij droomt ook al langer van een nachttrein naar Barcelona. Die wens blijft, al is onduidelijk wanneer daar de eerste trein kan gaan rijden.
Omzet stijgt
Ook financieel lijkt het de goede kant op te gaan. “De omzet groeit. De trein naar Praag is op een haar na rendabel, en de verbinding naar Venetië zou dat ook kunnen worden. Maar dat hangt ook af van de verkoop de komende weken.”
Stoppertje Brenner kan ook van Innsbruck en dan IR Verona, leuke rammelaar.
Het aantal toeristen in Venezia moet drastisch verminderd worden, aangezien Venezia de stad is met de grootste toeristendruk ter wereld en de Lagune eigenlijk een soort Disneyland is geworden in plaats van een stad waar mensen wonen, werken en recreëren. Iedere extra verbinding naar Venezia wat voor nog grotere toeristenstroom zorgt, moet gesaboteerd worden, dus dit is goed nieuws.
Zijn het niet vooral de dagjesmensen waar men last van heeft? Dan zou je een trein die pas om 17:00 arriveert juist aan moeten moedigen.
Het was de bedoeling om rond 14:00 aan te komen.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik denk niet (ik kan verkeerd zitten) dat dat de reden is. Het zijn weer die verdomde regeltjes van de politici en lokale spoorbeheerders die door steeds toelating te weigeren het intra Europese spoorverkeer saboteren en alleen hun eigen treintjes willen rijden.
Ik denk dat het weren van cruiseschepen in Venetië meer effect zou hebben dan het weren van treinreizigers. Sterker nog, wanneer Venetië alleen nog per trein bereikbaar zou zijn wordt de stad weer bewoonbaar en kan de natuur zich daar weer herstellen. Ook hoef je niet meer tegen deze ‘drijvende flatgebouwen’ aan te kijken wat het historische aanzicht van de stad ten goede zou komen.
Misschien moeten we wat minder reizen? Die steden die zo klagen over de vele toeristen verdienen er wel flink aan. Toeristenbelasting hier en toeristenbelasting daar. Maar om bij het onderwerp te blijven: het lijkt me dat European Sleeper dit niet goed geregeld heeft.
Flink? Het zijn marginale bedragen. De enige die verdienen zijn de hotels, bnb en horeca. Bij cruisschepen verdient niemand wat want men is volledig verzorgd.
De nog levende burgerij draagt de schade zonder compensatie.
Cruiseschepen komen al een paar jaar niet meer in Venetië.
Ze landen.nu in Triëste.
Ik ben blij dat ik Venetë nog heb mogen ervaren in de semi-oude vorm. Zonder een overload aan dikke bejaarden of patjepeeërs
In Venetië komen voornamelijk cultureel geinteresseerde toeristen, die ‘normaal’ gekleed zijn. De stad is mooi genoeg van zichzelf en heeft geen Disneyland aankleding nodig. Onder de bezoekers zijn veel die zich nauwelijks onderscheiden van andere toeristen. In een centrale wijk als Castello zie je weinig toeristen.
In deze trein zitten zat mensen die uitstappen in Bolzano, Verona of Padova. Ik snap je punt over Venetië hoor, maar het gaat hier om een trein met tussenstations, en niet om een touringcar met 1 bestemming.
Precies, Brussel-Bolzano is een interessante verbinding, momenteel 10 uur met de onbetrouwbare DB trein of vliegen met dan nog een trein of busreis van 2-3 uur (Milaan, Bologna, in de winter wel soms naar Innsbruck).
Ik heb die treinreis gemaakt. Door Duitse vertraging van bijna 2 uur was de aansluiting in Innsbruck vertrokken en moest ik met volgeboekte lokale treinen naar Venetië. Mijn 1e klas kaartje was niets meer waard.
Was dat met OBB? Ja hun overstap van 10 minuten in innsbruck is niet te doen, ik trek daar minimaal 2 uur voor uit! Daarom was ik ook zo blij met een doorgaande trein, ik hoop dat deze situatie nog recht trekt! De ES service is in elk geval heel goed hier, dat is bij OBB wel anders als er iets mis gaat
Niet de eerste keer dat ze ergens stranden . Nachttrein naar praag kreeg pech ergens in Duitsland in het holst van de nacht . Men heeft de reizigers daar flink in de steek gelaten mensen konden zelfs niet nasr de wc gaan . Pffff mij zien ze daar niet meer
Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn toch twee kenmerken waar een nachttrein aan zou moeten voldoen. En hiermee bedoel ik toch modernere wagons en niet de opgereden meuk en dat je als reiziger weet dat je maximaal met 2 a 3 uur vertraging op je plek van bestemming bent en dan ook door kunt reizen en een volgende trein kunt boeken als je verder wilt reizen. Maar als internationale spoor allemaal zo moeilijk is en niemand erop kan vertrouwen zal het helaas nooit iets worden met de nachttrein.
En wat nachttreinen ook moeilijk maakt is de concurrentie met het vliegtuig, omdat kersosine belastingvrij is en gebruik van railinfra redelijk duur is en een vlucht de piloten een paar uur werk hebben om het toestel van A naar B te krijgen en in een nachttrein de crew heel de nacht beschikbaar moet zijn. En dit in tijden van personeelskrapte. Ook is vliegen absoluut niet de meest milieubewuste optie.
Niet alleen kerosine btw, rails zijn niet alleen duur de treinen ook, maar zeg je vliegtuigen ook, ja maar vliegtuigen zijn flexibel, de trein die gemaakt is om naar Brussel heeft moeite met routes naar Duitsland, een vliegtuig kan vandaag naar Spanje morgen naar Denemarken want universeel.
In principe heeft alles dat brandstof gebruikt voor grensoverschrijdende transporteren geen btw, dat is wat er in het Verdrag staat, dus zeeschepen ook
Zo ik heb net de overstap gemaakt in Innsbruck, ging vrij simpel, goed geregeld. Ik had de ES genomen omdat hij tenminste doorreed naar Italië. Met OBB moet je voor de overstap in Innsbruck sowieso altijd twee uur uittrekken, dus in wezen was er ondanks de tegenslag hier uiteindelijk geen verschil. Instappen in Eindhoven ging met maar 5 minuten vertraging. Ik hoop dat deze lijn na de eerste kinderziektes blijft rijden.
leuk om te horen. Er moet toch een betrouwbare dienst gereden kunnen worden door deze beschaafde landen. Via de Franse kant zou je toch Genua Milaan of meer naar het Zuiden moeten kunnen.
Vanwege de drukte kopmaken? Rails houdt toch gewoon op daar.
Kopmaken met een tweede locomotief ipv omlopen bedoelen ze volgens mij
vanwege de drukte juist niet. De retour locomotief moet meerijden tot Venetië om na het lossen en laden sofort weer te kunnen rijden als de machinist zijn plasje heeft gedaan en zijn koffie heeft.
Beetje vreemd dat ES hier pas achter komt op het moment dat de trein al onderweg was.