Elmer van Buuren en Chris Engelsman van European Sleeper. Foto European Sleeper
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de eindbestemming niet halen en eindigt op Oostenrijkse bodem. Door nog onduidelijke redenen krijgt de trein geen toestemming om Italië binnen te rijden. De komende periode staan er nog drie ritten naar Venetië gepland, en vooralsnog is het de bedoeling dat deze wel de Italiaanse eindbestemming bereiken.
“Gisteravond om negen uur werden we door de Italiaanse operator gebeld dat we Italië niet in konden. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel en zorgde voor grote paniek,” vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl. Het was al eerder duidelijk dat de trein niet door mocht rijden tot Venetië en daarom in Verona zou eindigen. Reizigers waren hierover al geïnformeerd en zouden daar overstappen op de Railjet van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). Door het telefoontje van dinsdagavond moeten reizigers nu echter al in Innsbruck overstappen, in plaats van in Verona. De aankomsttijd in Venetië blijft ongewijzigd.
Waarom de trein Italië niet in mag, is voor Engelsman nog niet duidelijk. “Dat moeten we nog goed uitzoeken. Er is veel contact geweest, maar dat was nu vooral gericht op: wat is er wél mogelijk? Welke oplossing kunnen we onze reizigers bieden?” European Sleeper is in ieder geval blij dat de ÖBB de tickets accepteert, zodat reizigers zonder extra kosten verder kunnen reizen naar Venetië. “Natuurlijk krijgen we daarvoor nog wel een rekening, maar we zijn blij dat ze ons te hulp schieten.”
De reden waarom de trein oorspronkelijk tussen Verona en Venetië al zou uitvallen, is wel bekend. Treinen in Venetië moeten vanwege de drukte kunnen kopmaken, waarvoor een tweede locomotief nodig is. Dit bleek niet haalbaar. De eerste ervaring met de Italiaanse operator Arenaways is dan weliswaar negatief, maar Engelsman heeft er vertrouwen in dat deze toch een betrouwbare partner zal blijken te zijn. “Ze hebben veel ervaring met partijen als wij.”
Ondanks de tegenslagen overheerst optimisme. “In de trein zijn mensen vrolijk en genieten ze van de eerste rit. Misschien trekken wij het ons nog wel meer aan dan de reizigers. Maar ook voor de beeldvorming is dit natuurlijk niet goed.”
Ongeveer de helft van de reizigers reist naar Italië, de andere helft naar Oostenrijk. Normaal blijven er in Oostenrijk enkele rijtuigen achter om kosten te besparen. Reizigers zullen Venetië pas tegen 17.00 uur bereiken. Een klein voordeel is dat de Railjet-treinen comfortabeler zijn dan de relatief oude rijtuigen van European Sleeper.
European Sleeper rijdt momenteel twee treinen: een nachttrein naar Praag en de nieuwe verbinding naar Venetië/Innsbruck. Er waren vier ritten gepland naar Venetië en twee naar Innsbruck, maar inmiddels is duidelijk dat er maximaal drie treinen door zullen rijden naar Italië.
De jonge spoorwegmaatschappij kan deze tweede treindienst aanbieden doordat er in de winter meer materieel beschikbaar is. “We huren nu rijtuigen die in de zomer worden ingezet in de Optima Express, de nachttrein tussen Oostenrijk en Turkije.”
De trein vertrok in België met veertig minuten vertraging door een probleem met een deur, maar deze vertraging was op Nederlandse bodem al vrijwel ingelopen, vertelt Engelsman. Tijdens het interview moet hij even pauzeren omdat de verwarming in een van de rijtuigen kapot is. “Als we dat niet gerepareerd krijgen, zullen we de reizigers verplaatsen naar andere rijtuigen. Er is nog plek.”
Ondanks de opstartproblemen blijft European Sleeper optimistisch. “Het is een pilot, maar voor mij is deze nu al geslaagd,” zegt Engelsman. Hij acht de kans groot dat de trein ook volgend jaar weer zal rijden, al zal er eerst een evaluatie plaatsvinden aan het einde van het seizoen.
European Sleeper heeft de ambitie elk jaar een nieuwe (of vernieuwde) treindienst te starten. In 2023 begon European Sleeper met een nachtverbinding Brussel – Berlijn, deze is vorig jaar verlengd naar Praag en in 2025 is de trein naar Venetië geïntroduceerd. De spoorwegmaatschappij droomt ook al langer van een nachttrein naar Barcelona. Die wens blijft, al is onduidelijk wanneer daar de eerste trein kan gaan rijden.
Ook financieel lijkt het de goede kant op te gaan. “De omzet groeit. De trein naar Praag is op een haar na rendabel, en de verbinding naar Venetië zou dat ook kunnen worden. Maar dat hangt ook af van de verkoop de komende weken.”
This post was last modified on 6 februari 2025 10:09
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…