‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen met de Drielandentrein en andere regionale treinen naar Duitsland op te lossen. GroenLinks-PvdA Kamerlid Habtamu de Hoop schrijft in schriftelijke vragen aan Jansen onder meer dat treinuitval en stremmingen ertoe leiden dat de treinverbinding met het Duitse Ruhrgebied ’ondermaats’ is.

De problemen zijn het grootst bij de Drielandentrein Luik – Maastricht – Heerlen – Aken. Zoals Treinreiziger.nl vorige week al schreef, vallen vooral tussen Maastricht en Heerlen en tussen Heerlen en Aken regelmatig treinen uit. De Hoop noemt in een reactie aan Treinreiziger.nl de Drielandentrein een ’zorgenkind’. ’’Te vaak is er sprake van uitval, waardoor reizigers niet verzekerd zijn van een betrouwbare dienstregeling. Zeker op het traject Heerlen – Aken speelt dit al langer. Dat is niet alleen frustrerend voor reizigers, maar ook onverdedigbaar,’’ aldus De Hoop.

Uitzondering voor Nederlandse machinisten

De Hoop wil dat de staatssecretaris opheldering geeft over de problemen. Omdat een van de problemen is dat Nederlandse machinisten een aparte opleiding moeten volgen voor het rijden op het Duitse spoor, vraagt De Hoop of Jansen met de Duitse overheid wil overleggen of er hier een uitzondering gemaakt kan worden.

De problemen met de Drielandentrein worden nog eens versterkt omdat een geplande nieuwe intercity van Eindhoven naar Aken lang op zich laat wachten. Voor deze trein is een flinke investering nodig op station Eindhoven. De Hoop vraagt de staatssecretaris te kijken wat de mogelijkheden zijn om de komst van de intercity Eindhoven – Aken te versnellen.

Ook elders problemen

Er zijn niet alleen problemen met de Drielandentrein. De Hoop haalt ook de regelmatige treinuitval aan op het traject Venlo – Mönchengladbach en de uitval van treinen en stremmingen tussen Arnhem en Düsseldorf vanwege de werkzaamheden op de Hollandstrecke (Zevenaar – Oberhausen), die nog zeker een jaar duren. De Hoop vindt het ongewenst dat er tegelijkertijd zowel stremmingen zijn als treinen uitvallen. De optelsom van de stremmingen en treinuitval zorgt er volgens hem voor dat de verbindingen met de trein tussen Nederland en het Ruhrgebied in Duitsland ondermaats zijn.

GroenLinks-PvdA wil ook van Jansen weten waarom de uitval van de regionale treinen over de grens hoger is dan die van binnenlandse treinen en wat de stand van zaken is bij de verbinding van Groningen naar het Duitse Leer. De laatste trein rijdt al een jaar niet meer over de grens en stopt in het Groningse Bad Nieuweschans.

In tegenspraak met regeerprogramma

De Hoop vraagt staatssecretaris Jansen om in te grijpen en snel in gesprek te gaan met de betrokken overheden, de vervoerders en de infrabeheerders om de problemen op te lossen. Volgens De Hoop is de huidige situatie in tegenspraak met het regeerprogramma waarin juist de ambitie wordt uitgesproken meer werk te maken van internationaal treinverkeer.

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

This post was last modified on 6 februari 2025 10:14

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

22 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug