Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf

Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de werkzaamheden langer gaan duren dan gepland en gaat een nieuw plan maken. Het streven blijft om het werk op 17 mei te beginnen.

Volgens ProRail is er een tekort aan monteurs en blijkt het werk aan de perronkappen van het station ingewikkelder dan gedacht. Dat zijn de twee belangrijkste oorzaken voor de langere duur van de werkzaamheden. Hoe lang het werk nu gaat duren en of de buitendienststelling gedurende die tijd geldt voor alle richtingen is nog niet bekend. Samen met alle partijen gaat ProRail een nieuwe planning maken.

Nu wel tijd voor herstel verzakkingen

Nu het werk aan het hoofdstation langer duurt, kunnen tegelijkertijd de verzakkingen hersteld worden die november 2024 ontstonden nabij station Europapark.

Een woordvoerster van ProRail zegt te betreuren dat het werk langer duurt. De spoorbeheerder gaat nu een hele nieuwe planning voor het werk maken. Hoe de buitendienststelling eruit gaat zien en hoeveel langer die zal uren, is daarom niet bekend. Aanvankelijk zou het station vanaf 17 mei 51 dagen lang buiten bedrijf zijn.

Ruimte voor meer treinen

De werkzaamheden aan en rond het station zijn al lange tijd aan de gang. In de zomer staat ingrijpender werk gepland waarbij treinverkeer niet mogelijk is. Het vernieuwde station Groningen zal uiteindelijk bestaan uit vier perronpleinen met zeven sporen en dat maakt het mogelijk dat het station meer treinen kan ontvangen.

This post was last modified on 6 februari 2025 10:06

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

24 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug