fbpx
Foto: Archief / nachttrein European Sleeper

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

06 feb 2025 22:14

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel – Eindhoven – Venetië heeft zijn eindbestemming niet bereikt. De oorzaak hiervan is dat de overeenkomst met de Italiaanse operator Arenaways niet ondertekend was. Dit heeft European Sleeper tegenover Treinreiziger.nl bevestigd naar aanleiding van een bericht van ferrovie.it.

Volgens de Italiaanse treinenwebsite stelt Arenaways dat er weliswaar onderhandelingen hebben plaatsgevonden met European Sleeper, maar dat er nog geen definitieve overeenkomst is. European Sleeper ziet dit echter anders. “We hebben drie weken geleden een definitieve overeenkomst bereikt met Arenaways. Sindsdien is de ondertekening van het contract echter meerdere keren uitgesteld”, verklaart Chris Engelsman namens European Sleeper tegenover Treinreiziger.nl.

Even voor 17 uur in Venetië

De jonge Nederlandse spoorwegmaatschappij wil de overeenkomst dolgraag ondertekenen. European Sleeper benadrukt niet bezig te zijn met de schuldvraag en hoopt dat alles snel rondkomt, zodat de resterende ritten volgens planning kunnen doorgaan. Of dit tijdig lukt voor de volgende rit, blijft onzeker. RENFE heeft sinds november 2024 een minderheidsaandeel (33%) in Arenaways.

Gisteren – woensdagavond – vertrok de eerste nachttrein op de route Brussel – Innsbruck – Venetië. Door de ontbrekende handtekening kwam de trein echter niet verder dan Innsbruck. Daar konden reizigers overstappen op de Railjet naar Venetië. Even voor 17:00 uur arriveerden de passagiers alsnog op hun eindbestemming.

Zes ritten

In totaal stonden er vier ritten gepland tussen Brussel en Venetië. Daarvan blijven er nu nog drie over. Daarnaast zijn er nu twee ritten gepland die sowieso slechts tot Innsbruck zullen rijden.

3.5 4 stemmen
Artikel waardering
43 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ricardo
1 maand geleden

Dan zitten ze bij European Sleeper wel een beetje te slapen, want geen handtekening = geen contract = geen definitieve overeenkomst. Anders zou iedereen wel wat kunnen beweren over definitieve overeenkomsten die nergens op gebaseerd zijn.

Johan
1 maand geleden

Of dit tijdig lukt voor de volgende rit, blijft onzeker. RENFE heeft sinds november 2024 een minderheidsaandeel (33%) in Arenaways.

Heeft RENFE er dan belang bij om de volgende rit tegen te werken?

Sander F.
1 maand geleden

Wat was het tijdstip, vorig jaar, dat ES de onderhandelingen met Arenaways starte? Als dat fiks voor het minderheidsbelang van RENFE is gestart.. kán het zijn dat RENFE van deze samenwerking niet gecharmeerd is en dus, wellicht informeel, de formalisering van de wens van ES tegenhoudt?

Misja
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Helaas is het voor de volgende rit ook niet gelukt, en dat betekend 2 keer overstappen.

Rogier de Wit
1 maand geleden

Ik juich meer nachttreinen van harte toe, en heb er wel vertrouwen in dat het goed komt met European Sleeper naar Venetië. Net zoals Praag (en hopelijk op een dag Barcelona) een nuttige verbinding, lijkt me.

Enige wat ik niet helemaal begrijp, zijn de European Sleepers die worden ingepland met bestemming Innsbruck. De NightJet rijdt hier immers al elke nacht, straks met spiksplinternieuwe nachttreinen.

Wat is dan de toegevoegde waarde van (ook) European Sleeper naar Innsbruck, zou het niet nuttiger zijn om die naar een andere bestemming in te plannnen?

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Naar Innsbruck blijft oude meuk rijden, de nieuwe NightJet gaat enkel naar Wien.

Jaco
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dit is feitelijk onjuist. De Nightjet naar zowel Innsbruck als Wenen wordt binnenkort met Dani materieel gereden

treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De foto laat open ramen zien wat helaas uit de mode is bij nieuw spul. Ouwe meuk is gewoon gezwam van welvaartskinderen.

Barend Köbben
1 maand geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Bijna in alle omstandigheden is ES een stuk goedkoper, dus dat zou een reden kunnen zijn…

Ferry
1 maand geleden

En dan blijven we het gek vinden dat Henk en Ingrid gewoon het vliegtuig blijven nemen. Trein naar buitenland = gewoon gedoe, onchristelijke tijden, duurt lang, onpraktisch én vaak (veel) duurder.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Ferry

Henk en Ingrid gaan niet naar Venetië. Die zitten het hele jaar thuis vanwege de buitenlanders, in het buitenland. Hoogstens naar de camping, bier drinken en friet halen. Daar zullen we maar blij mee zijn.
Treinen is vooralsnog een liefhebbers markt. Vliegen is tegenwoordig nog steeds goedkoop en in overmaat beschikbaar. Sukkelige bestuurders laten zich in het pak naaien door Ryan air. Vooral om buitenlanders aan een baantje te helpen en lokaal nauwelijks iets te laten gebeuren.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Henk en Ingrid kunnen ook voordelig naar New York of Bangkok vliegen. Nachttreinen worden vooral genomen door treinfreaks. Die kunnen wel tegen een stootje. Maar iemand die nauwelijks met de nachttrein reist en zo’n ervaring meemaakt zal naar alternatieven omkijken. Heb zelf al nare ervaringen met Nightjet.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Drs.P

Henk en Ingrid gaan naar de camping, ze kunnen niets en vinden andere mensen niet leuk.

Opmerker
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Henk & Ingrid gaan vooral naar ‘parken’ van Peter Gillis en Sporthuis Centrum… 😉

Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Opmerker

Daar komen alleen nog maar arbeidsmigranten. En die heten geen Henk en Ingrid. Hooguit Pjotr en Daniela.

Joris
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Typische pvv stemmer… De mensen in de uitkering die raci.. zijn tegen buitenlandse Nederlanders DIE WERKEN…
Dure auto’s, motors, kleding etc… dat komt omdat ze werken en niet lui zijn

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Joris

Leuk, die lezers. Ik heb nog nooit PVV of rechts of confessioneel gestemd. Henk en Ingrid zijn de typische onderkant van de maatschappij figuren die anderen de schuld geven van die situatie. Veelal zit men in een uitkering en vreemd genoeg hebben ze het idee dat rechtse praatjes goed voor hen zouden zijn.
Dure auto’s is meer iets voor de mensen zonder gedocumenteerd inkomen, dwz door misdrijf verkregen. Daar waar schijn van succes belangrijk is. Pa en ma vragen maar niets want die weten het ook wel. Dure kleding, veelal zonder ervoor betaald te hebben, is daar ook een teken van.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vliegstunter Ryanair krijgt steeds minder cadeautjes. Ze sluiten alweer een basis in Spanje. De derde al in korte tijd.

Kenneth Tharmaratnam
1 maand geleden
Antwoord aan  Ferry

Deze treinen zullen vooral gebruikt worden door liefhebbers en jongeren/studenten die op de centen (moeten) letten. Dezelfden die bijv. ook een Flixbus in de nacht naar Berlijn nemen i.p.v. een trein overdag voor hooguit 10-20€ meer bij tijdig boeken. En wie zich afvraagt wel genoeg tijd te hebben om te slapen/rusten hoeft niet bang te zijn aangezien deze treinen niet via de kortste route rijden. Maar voor deze doelgroepen zal het een welkome aanvulling in het aanbod zijn.

Baardstaart
1 maand geleden

Bureaucratie is een dingetje. En dit laat meteen het zwakke punt van het spoor zien. Ieder land heeft zijn eigen bureaucratie, systemen en wetgeving, terwijl in de luchtvaart alles beter geregeld is. Hiermee begint het spoor al met een 0-2 achterstand met het vliegtuig en dat is jammer.

Marc Busio
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Inderdaad, twee eeuwen geleden zijn de spoorwegen nationaal georganiseerd en zijn dat tot op de dag van vandaag gebleven. Luchtvaart was vanaf het begin een internationale aangelegenheid. Daar zal nooit meer verandering in komen omdat de groei van de luchtvaart onstuitbaar is en de spoorwegen het binnen de eigen landsgrenzen ook alleen maar steeds moeilijker krijgen door de populariteit van de auto.

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Internationale treinreizen is net spaghetti, je moet er maar uit wijs zien te worden waar alles naar toe gaat met al dat gekronkel. De meeste mensen houden van eenvoud, goed, veilig en betaalbaar op hun bestemming aankomen en dat lukt niet met dit soort van voorvallen die het zoveelste slechte reclame is om reizigers niet met het vliegtuig of auto te laten reizen maar de trein als alternatief te nemen. Dit is spaghetti van het minder goede soort daar neem je ook geen tweede hap van als je niet zeker kunt zijn dat je op je plaats van bestemming komt doordat organisaties niet alles netjes op orde hebben gemaakt.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Het is de eerste trein naar venetie. Beter had men het perfect laten verlopen, tegen alle kosten. Vreemd dat het journnaille het ook vooral leuk vindt dat niet super ging.
Niettemin is niet alles verloren en als het een tijdje goed gaat is het een mooie bestemming voor de avontuurlijke weekendje weg zoekers. Kan met retour maar ook terug over een andere route of zelfs gevlogen.
Mijn inziens zou men beter door Frankrijk rijden maar dat is wellicht zo makkelijk niet. Een italiaanse partne zou ook wel helpen om het aan de andere kant te verkopen en regelen. In Italie hebben ze wel veel mooie luxe nachttreinen.
Wat is toch het probleem om aan mooi wagon materieel te komen. Koop het desnoods uit Japan, De Yen staat mooi laag.
Koop gewoon een aantal sets om meerdere keren per week met een nachttrein van Utrecht naar Barcelona, Rome, Zwitserland, Stockholm, Berlijn en Warschau te rijden.
Desnoods niet al te lange treinen. langer maken kan dan bij succes.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Amsterdam – Barcelona. Met stops in Rotterdam, Antwerpen. Brussel, Paris CDG, Marne-la-Vallee, Nimes, Montpellier, Narbonne, Perpignan, Girona, Barcelona.

Opmerker
1 maand geleden

Zittend slapen op de getoonde stoelen met rechtopstaande rugleuning… je moet het maar kunnen.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Opmerker

Dan boek je een ligplaats

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Overigens moeten de ligplaatsen in de coupe op de foto nog naar beneden geklapt worden. De bovenste slaapplaats is wel al gereed.

Bert Sitters
1 maand geleden

Opmerkelijk is dat reisorganisaties wel iets zien in nachttreinen. Vooral bij stedenreizen. Je komt vroeg in de morgen aan en heb de hele dag de tijd voor de stad. Op de laatste dag heb je ook de hele dag nog de tijd en je kunt vaak ‘s avonds nog op je gemak dineren, alvorens op de trein te stappen. Een slimme reisorganisatie biedt een hotel in de buurt van het station. Stations liggen doorgaans centraal: dus geen transfer naar de luchthaven. Het comfort moet wel omhoog om breder publiek aan te trekken. Het product is echter vele jaren verwaarloosd en dient flink verbeterd te worden. Öbb geeft een goed aanzet. Wie volgt? De Trenhotel-formule in Spanje is terug van weggeweest met opgefrist comfort: variërend van Gran Classe privécabines tot zitplaatsen. Trenhotel, overigens een dijk van een naam. Zijn deze kaartjes ook te boeken bij Treinreiziger?
Procedures moeten sneller en eenvoudiger. Een trein die onderweg naar Venetië strand is natuurlijk een aanfluiting. Leuk voor avontuurlijk ingestelde pioniers, maar niet aantrekkelijk voor het publiek dat nu met Transavia vliegt. Bottlenecks moeten uit de verbindingen. Treinen moeten gewoon op de aangekondigde tijd aankomen.

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Misschien moeten of kunnen ze bij de spoorwegen voor treinreizen en boekingen en geld terug enzovoorts leren van de luchtvaart. Doelmatig, voordelig(er), duidelijker en meer comfort en ook snellere treinreizen aanbieden. Door alle problemen en onduidelijkheden is het te begrijpen dat mensen liever het vliegtuig nemen i.p.v de trein, zou ik ook doen. Waarom uren in een wiebelende trein zitten als in een enkel of twee uurtjes al van A naar B kan en nemen we een voor of natransport maar voor lief, Of men moet van landschapje kijken houden en trein ongemakken voor lief nemen om zelfs maar een nacht trein te nemen. Low cost en budget airlines hebben het droom beeld van kris kras door Europa en de wereld reizen overgenomen en is land vervoer maar voor de echte diehard bestemd. Of een treinreis moet extreem goedkoop zijn, maar toch…

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Die Low Cost Airlines gaan steeds minder Low Cost worden.

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Low Cost of niet zelfs de gewone reguliere airlines vragen steeds vaker geld voor van alles en nog wat, daar doet zelfs onze KLM aan mee en hebben ze van die low of budget cost carriers afgekeken. Elke transport middel wordt steeds ondoorzichtiger Bert en zijn er zoveel addertjes onder het gras dat je het gras bijna niet meer ziet. Ik reis daarom steeds minder omdat ik er de poen niet voor heb al zou ik het diep in mijn hart wel willen, want ik hou best wel van een reisje en heb dat in het verleden gelukkig wel vaker gedaan, maar anno 2025 is het gewoon een zooitje geworden en niet alleen als je vliegt maar ook over land van ergens naar nergens gaat.
‘s Avonds kijk ik daarom maar een YouTube filmpje en bekijk – deels noodgedwongen – maar vanuit mijn luie comfortabele bank hoef ik mij nergens meer druk te maken of ik wel of niet in en uitgecheckt ben, of aan andere idiote reisregel heb voldaan. Leuker kunnen ze het niet maken, het moet alleen niet gekker worden Bert ook niet als men met het ijzeren ros de trein gaat en dat “passief reizen” is zo gek nog niet en goed voor het milieu of wat daar voor door gaat. Misschien ben ik na 64 jaar wel een beetje reis moe geworden en geniet nu thuis van een goed boek met een kop koffie en een koekie…

Marco Geurts
1 maand geleden

Was het voor European Sleeper niet handiger heweest om met de Italiaanse Spoorwegen FS samen te werken ipv Arenaways?

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Marco Geurts

Vast wel, maar de staatsbedrijven hebben vaak weinig zin in samenwerken met de kleinere partijen. Zie dat ES ook niet samenwerkt met NS, of DB, NMBS of CD. Indien dit wel het geval was geweest dan was er geen jaar vertraging geweest voor de trein naar praag (maar hadden ze gewoon het stuk berlijn-praag met twee treinnummers gereden).

Ik gok dat de nationale bedrijven ook heel bang zijn voor beschuldigingen van vriendjespolitiek: waarom werken ze niet samen met Regiojet, maar wel met European Sleeper?

Don
1 maand geleden

Een rit met de European sleeper naar Venetië die eindig in Innsbruck om 2 keer overstappen om in Venetië te komen.
Ik wens u een aangename reis.
https://www.youtube.com/watch?v=yuEweWWzuLs

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Don

Ooit gedoken in oude, legendarische reiservaringen?

Gart
1 maand geleden
Antwoord aan  Don
JRRM
1 maand geleden

Leuk hoor zo’n antieke trein die gemiddeld één keer in de twee weken richting een bestemming rijdt die hij uiteindelijk niet weet te bereiken. Het is niet dat je zegt ‘we pakken de trein naar Venetië voor het gemak’. Iets voor een treinliefhebber die zijn datum van de reis kiest op basis van de rijtijden van die trein. En een reis van twee weken naar Venetië is ook een beetje te veel van het goede. Met zoiets valt er toch geen brood te verdienen voor European Sleeper als dat ding maar sporadisch rijdt?

treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  JRRM

Laat ze nou lekker pionieren. Alleen dat van die handtekening is toch weer blijk van onwil aan de overkant lijkt het. Overigens obligaties tegen 10% door ES hoor je niemand over. Toch wel uitzonderlijk in de geldsector.

Bert Sitters
1 maand geleden

Ken je de mop van die trein die naar Venetië ging?