Eerste TGV (‘Patrick’) met pensioen

De eerste TGV van de Franse spoorwegen gaat na 41 dienstjaren met pensioen. Voor de TGV 01, met de bijnaam Patrick, zit het er nu echt op. 7 en 8 maart kan het grote publiek nog afscheid nemen in Lyon en daarna zit het er echt op voor de allereerste TGV.

13,5 miljoen kilometers

De eerste TGV rolde in 1978 uit de fabriek. Reizigers konden toen nog niet mee. Pas na drie jaar van uitvoerige testritten werd de TGV in 1981 officieel in gebruik genomen. Sindsdien legde het treinstel een kleine 13,5 miljoen kilometers af. Met andere woorden: gemiddeld een kleine duizend kilometer per dag.

Patrick, vernoemd naar de zoon van de eerste machinist, deed zijn intrede op de lijn Parijs – Lyon. Eerst mocht de TGV maar 260 kilometer per uur, later werd dit verhoogd naar 270 en uiteindelijk naar 300 kilometer per uur.

TGV Sud-Est buiten gebruik

Patrick maakt deel uit van de serie TGV Sud-Est van de SNCF. Al deze treinstellen zijn per december 2019 buiten dienst gegaan. Maar Patrick bleef nog even paraat voor een speciale afscheidstournee. Speciaal voor het afscheid is de trein gespoten in drie verschillende huisstijlen. Want de trein begon ooit als oranje TGV, maar door de jaren heen heeft hij daarna twee keer een ander jasje gekregen.

Afgelopen weekend konden reizigers in Parijs al afscheid nemen van de legendarische trein. Maurits Wever, die per trein onderweg was naar Portugal, legde het afscheid op station Gare de Lyon vast. Komend weekend wordt het afscheid afgesloten in Lyon. Daarna is Patrick een museumstuk.

TGV01 in beeld

Foto’s: Maurits Wever
(initiatiefnemer metdetreinnaarhethuitenland.nl)

This post was last modified on 8 december 2020 20:38

Share

Recent Posts

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug

NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt

Zaterdag heeft NS-directeur Heike Luiten officieel de nieuwe ICE 3neo in Nederland verwelkomd. De treinen…

4 dagen terug