Eerste TGV (‘Patrick’) met pensioen
03 mrt 2020 8:50
De eerste TGV van de Franse spoorwegen gaat na 41 dienstjaren met pensioen. Voor de TGV 01, met de bijnaam Patrick, zit het er nu echt op. 7 en 8 maart kan het grote publiek nog afscheid nemen in Lyon en daarna zit het er echt op voor de allereerste TGV.
13,5 miljoen kilometers
De eerste TGV rolde in 1978 uit de fabriek. Reizigers konden toen nog niet mee. Pas na drie jaar van uitvoerige testritten werd de TGV in 1981 officieel in gebruik genomen. Sindsdien legde het treinstel een kleine 13,5 miljoen kilometers af. Met andere woorden: gemiddeld een kleine duizend kilometer per dag.
Patrick, vernoemd naar de zoon van de eerste machinist, deed zijn intrede op de lijn Parijs – Lyon. Eerst mocht de TGV maar 260 kilometer per uur, later werd dit verhoogd naar 270 en uiteindelijk naar 300 kilometer per uur.
TGV Sud-Est buiten gebruik
Patrick maakt deel uit van de serie TGV Sud-Est van de SNCF. Al deze treinstellen zijn per december 2019 buiten dienst gegaan. Maar Patrick bleef nog even paraat voor een speciale afscheidstournee. Speciaal voor het afscheid is de trein gespoten in drie verschillende huisstijlen. Want de trein begon ooit als oranje TGV, maar door de jaren heen heeft hij daarna twee keer een ander jasje gekregen.
Afgelopen weekend konden reizigers in Parijs al afscheid nemen van de legendarische trein. Maurits Wever, die per trein onderweg was naar Portugal, legde het afscheid op station Gare de Lyon vast. Komend weekend wordt het afscheid afgesloten in Lyon. Daarna is Patrick een museumstuk.
TGV01 in beeld
Foto’s: Maurits Wever
(initiatiefnemer metdetreinnaarhethuitenland.nl)
Kunnen ze deze ter zijde gestelde treinen niet tijdelijk inzetten op de HSL in plaats van de huidige ICD en IC DH – Eindhoven? Kan er tenminste door alle treinen even hard worden gereden en zeer waarschijnlijk ook minder kans op verstoringen zoals nu het geval is met de ICD.
Ik neem aan dat dit grappig bedoeld is. 😉
Want volgend jaar zal de ICNG (eveneens gebouwd door Alstom) dienst doen op dit traject en de huidige TRAXX met rijtuigen vervangen.
Dat kan maar ze zijn versleten en worden om goede redenen buitendienst gesteld.
Als ik mij niet vergis kunnen ze op 1,5 kV gelijkstroom rijden. Maar ja, geen ATB, ouderdom en IL&T die goedkeur moet geven.
Het was inderdaad grappig bedoeld. 😉 Maar ergens is het natuurlijk wel een beetje stom dat er indertijd voor de Fyra is gekozen en niet voor de bestaande TGV’s of ICE’s. Dan vermoed ik dat we nu toch echt al een paar jaar met 300 km/u gebruik hadden kunnen maken van de HSL. Hoe prachtig zou het zijn: een TGV (Duplex) of ICE in geel-blauwe NS kleuren 🙂
Zelfs geen etcs.
Ad, de toptreinen waren veel duurder en er was geen noodzaak 300km/h te kunnen rijden. Het ingezette beleid bij VnW en vooral de projectvoering van NS was veel gunstiger. Nu rijden we straks 15 jaar met kolentreinen en krijgen we een Poolse metro als hoge sneleheidstrein.
Gezien de drukte op de ICdirect had een TGV dubbeldekker wel een uitkomst kunnen zijn. Dat ze niet volle snelheid rijden had geen probleem hoeven zijn. Waarschijnlijk hebben ze dan ook minder onderhoud nodig.
Leuke TGV reportage, bezocht tijdens een kennismakingsbezoek in 1981 aan Den Haag CS ooit, behalve het reizigerscompartiment via een smal gangetje en het motorrijtuig de bestuurderscabine. Deze mogelijkheid ook het motorrijtuig van binnen te zien komt (bijna) niet meer voor i.h.b. van een TGV treinstel. Wanneer het plaatsvond weet ik niet meer, wel dat ik toen in militaire dienst zat en vanuit Amersfoort via Den Haag naar Limburg afreisde, foto’s kan ik niet meer van dit TGV Sud Est treinstel aan Den Haag helaas niet meer vinden tenzij iemand weet waar ik dit moet zoeken… Heb er tot nu toe verder nog nooit met een TGV kunnen reizen.
Frans, het is niet veel, maar hier staan er een paar: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/emu/TGV/Sud-Est_classic/Netherlands/pix.html
Tja, wie weet heb ik er ooit in gereisd. Toen der tijd zat er een noppenvloer in. Ik kan mij herinneren dat ik de Italiaanse treinen schoner had gevonden.
Niettemin ging het als een kogel van (Marseille)-Lyon naar Parijs.
Je zou dat treinstel ook als overbrugging voor het nieuw te bouwen materieel kunnen inzetten.
Hahaha! Lees eens terug 😉
Ok u mag lachen, dat moet ook kunnen in deze wereld.
Waarmee de eerste treinstel van de stamvader van alle Franse en Europese hogesnelheidstrein na 38 jaar afgevoerd. Zeker een historische gebeurtenis.
Ooit werd beweerd dat de TGV Sud Est 30 jaar mee zou gaan. Maar toen kon men niet inschatten hoe lang een HST het kon volhouden.
SNCF heeft een order voor nieuwe TGV (horizon) treinen
Deze moeten de oude beestjes vervangen.
https://www.treinenweb.nl/news/7212. Bron
We mogen toch hopen dat de nieuwe treinen eerste geleverd zijn en dat nu de oude naar de sloop of het museum mogen.
Wat opvalt bij de nieuwe Avelia Horizon is het lagere energieverbruik. Gunstig voor de klanten omdat het minder kosten oplevert.
Verder is de opvolger van de TGV Sud Est niet veel sneller. Hoeft ook niet. Want met 300 km p/u ben je in Frankrijk en andere landen in Europa snel genoeg.
En snelheidsverhoging naar 350 km p/u gaat toch niet gebeuren op korte termijn. De reden is dat de energieverbruik van 300 km p/u naar 350 km p/u fors omhoog gaat. Veel meer kosten voor de spoorvervoerder. Terwijl de tijdswinst in verhouding gering is.
Alleen in China wordt met 350 km p/u gereden.
Valt mij eigenlijk nog wel een beetje tegen maar 13.5 miljoen kilometer en een kleine 1000 per dag. Ik denk dat een intercity van de NS ook wel mooi richting de 1000 km per dag gaat.
Wat denk je van een paar keer op en neer den Helder – Maastricht? Heb je zo een kleine 1000 km te pakken.
Een retourtje zal toch altijd boven de 1000km geweest zijn. De trein rijdt niet alle dagen, er is onderhoud en rotatie. Het versleten diertje zal inmiddels ook al lang op het rangeerterrein gestaan hebben.
Ik had foto’s van die toen gloednieuwe oranje TGV’s in mijn schoolagenda geplakt: eerst naar Parijs en dan met zo’n trein van de toekomst naar de zon in de Provence, dat leek me het mooiste wat er was. Gelukkig heb er ik later nog in gereden, maar dan de andere kant op, van Montpellier naar Parijs. Beetje weemoedig dus…
Jeroen, heel erg hartelijk dank voor die foto verwijzing naar die historische foto’s. Ik twijfelde nog of het Utrecht of Den Haag CS was, maar het was toch Den Haag CS en komen de mooie herinneringen van dat TGV bezoek weer naar boven, merci beaucoup !