Reizigers testen treininterieur van de toekomst

De Nederlandse Spoorwegen hebben een mock-up van het mogelijke toekomstige treininterieur. Zeshonderd reizigers van het NS-panel komen deze week het interieur testen.

Testen in kale loods

NS presenteerde eind 2018 al enkele ideeën voor de trein van de toekomst. Het spoorbedrijf benadrukte toen dat het ontwerp nog niet af is, en nog nader uitgewerkt moet worden. Dat is de afgelopen periode gebeurd. “De tussentijdse ontwerpen zijn door reizigers beoordeeld met behulp van virtual reality en prototypes. Maar nu wordt het echt spannend, want hoe bevalt het in de praktijk?” vertelt projectleider Barbara de Jong.

Definitief is het ontwerp nog steeds niet, om tot een definitief ontwerp te komen worden nu eerst de testen met reizigers uitgevoerd. Die vinden plaats in Culemborg, waar in een kale loods een eerste en tweede klas treindeel op ware grote is nagebouwd.

Foto: Kees-Jan Bakker Fotografie / NS

Beenruimte en comfort

Niet alle testreizigers zijn even enthousiast, blijkt uit een verslag van AD / Tubantia. Een beetje ouderwets, vindt testreiziger Victor Lansink het. Al ziet hij ook positieve dingen, bijvoorbeeld de hoge tafels. “Dat maakt het wat knusser. Ik mis ook wel iets als lange banken, zoals nu ook in sommige treinen zit. Dat vind ik altijd wel intiem.”

Een aantal testers zijn niet te spreken over de stoelen, waaronder Peter van der Veer. “Je zit nogal rechtop. Dit is meer een stoel voor sprinters dan voor intercity’s. Ik vind het nogal spartaans ingericht”, vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

Tijdens de tests wordt ook gekeken naar de beenruimte. Door de beenruimte te verminderen, zou bijvoorbeeld het aantal zitplaatsen kunnen worden uitgebreid. In 2018 vertelde NS dat het spoorbedrijf mikt op tien a twintig procent meer capaciteit. “Meer zitplaatsen is inderdaad het streven, maar dat mag niet ten kosten gaan van het comfort. Het streven is op drukke tijden plek is voor meer reizigers en meer comfort te kunnen bieden op rustige momenten” legt het spoorbedrijf uit. Tijdens de testperiode kan de beenruimte per dag verschillen.

© Mecanoo

Hoge tafels

In vergelijking met het ontwerp dat NS in 2018 presenteerde zijn er al een aantal dingen gewijzigd. Bijvoorbeeld de tribunes. Het waren ideeën die in de praktijk toch niet haalbaar bleken, vertelt de projectleider. Er waren toen twaalf flexibele interieurmodules ontworpen, waar het idee was dat die als een soort bouwstenen in elk treintype konden worden toegepast. Bij de nadere uitwerking zijn er zes interieurmodules overgebleven. Het gaat dan vooral om bestaande interieurmodules. Zoals loungebanken, stits (leuning om te staan zoals in de SNG), vis-à-vis opstelling (stoelen tegen over elkaar) en coach-opstelling (stoelen achter elkaar voor meer privacy).

© Mecanoo

Er zijn in totaal twee nieuwe interieurmodules overgebleven. Die worden momenteel getest. Het gaat dan om een verhoogd vier-zitje en de hoge tafels. De projectleider is zelf vooral enthousiast over de verhoogde tafels. “Ik zie mezelf al helemaal zitten aan de hoge bartafel, met uitzicht naar buiten en voor me een tafel met stopcontact en USB-aansluitingen, zodat ik ook makkelijk even mijn laptop erbij kan pakken. Daarnaast vind ik zelf de kleuren en materiaalkeuzes heel mooi. Het hout heeft een warme uitstraling.”

Meer testen nodig

Er zullen nog meer testen volgen. Zo vertelde Joost van der Made, hoofd Conceptontwikkeling bij NS, eerder al tegenover Treinreiziger.nl dat lege treinen beter gewaardeerd worden. “Daarom zullen we ook tests uitvoeren met 50% en 100% bezetting” vertelde hij in 2018. Die testen staan voor een latere fase op het programma.

De visie op het nieuwe treininterieur zal nog niet worden toegepast bij de ICNG, die vanaf volgend jaar op het Nederlandse spoor zal komen. Wel bij eventuele nieuwe treinen die daarna komen. Zo maakte NS vorige week bekend dat er gestudeerd wordt op nieuwe dubbeldekstreinen. Bij NS spreekt men intern over het treininterieur van 2025. “2025 is symbolisch. Dat is het jaar dat de huidige hoofdrailnetconcessie afloopt. Het is ver genoeg in de toekomst om ambities te kunnen hebben, en dichtbij genoeg om het concreet te kunnen houden” aldus Van der Made in 2018.

© Mecanoo

This post was last modified on 4 maart 2020 23:44

Bekijk reacties

  • Het zal mooi zijn als de nieuwe dubbeldeksintercity voorzien is

    - van tweede klas stoelen met veloursbekleding. Geen harde kunststof bekleding zoals in DDZ/V-IRM-M. Maar bekleding zoals in ICM-M. En eerste klas stoelen moeten voorzien zijn kunstlederen bekleding.
    - armleuningen
    - klaptafeltje
    - stopcontacten
    - led verlichting zoals in ICNG
    - voetensteun (extra in eerste klas)
    - van verstelbare stoelen in eerste klas
    - displays in de coupes
    - transparante bagagedragers. En in bovenste etage extra ruimte maken waar treinreizigers alsnog hun bagage kunnen neerzetten. Heb dat in de Euroduplex gezien. Konden treinreizigers alsnog hun bagage kwijt. Kost wel een paar zitplaatsen per trein.
    - invalidenzitplaatsen + invalidentoilet
    - transparante tussendeuren die automatisch open gaan.
    - airconditioning
    - Wifi
    - 1 toilet per rijtuig. Per trein zijn er nog steeds te weinig toiletten
    - en andere voorzieningen.

    Het comfort van de nieuwe dubbeldeksintercity zal uiteraard niet het comfortniveau van een ICE hebben. Maar de huidige V-IRM/DDZ is te spartaans. Zelfs op de afstanden op het Nederlandse spoornet. De beste stoelen zijn van de ICM-M. Maar de stoelen van de DDZ, V-IRM en ICR zijn anno 2020 niet comfortabel en verouderd. Treinreizigers betalen wel voor hun treinkaartje. Daar moet iets tegenover staan.

    • En principe heeft de ICM dezelfde stoelen als de ICR, ik overigens persoonlijk iets wat prefereer maar dat is een princes op de ewrt verhaal ;)

    • Ik vind de huidige tweede klas bekleding in het ICM echt vreselijk. Hard ruw zweterig kunststof waarin alle rotzooi blijft hangen door de structuur. Dan liever de bekleding uit het ICR. Of beter nog: stoffen bekleding zoals in de buurlanden gebruikelijk is. Dat werkt ook een beetje geluiddempend en je hebt minder kans op vlekken in je kleren omdat vloeistof (koffie, etc.) er niet los op blijft liggen, maar indroogt.

  • Treinen dia Schiphol/Eindhoven aandoen inderdaad met meer kofferruimte bij de stoelen liefst. Alleen beneden lijkt me logisch want met koffers naar boven? Wel een mededeling in de trein dat bagage-mensen beneden bedoelt zijn dus rest kan boven genieten.

    • Als je met een koffer een trap af gaat bij het instappen, moet je alsnog een trap op bij het uitstappen.

  • Voor IC is het de afstand van het reizen wat het doet. Men zal daarom gerievelijke zitplaatsen moeten ontwerpen en daarnaast in elke wagon een rek voor koffers moeten installeren. Voor mij hoeft een ontwerp als zit/ligbanken zoals op de voorlastste foto hoeft voor mij niet zo. Het is misschien een conservatieve gedachte van mij .

  • Het zou mooi zijn als de afdeling 'stoel' weer eens samenwerkt met de afdeling 'raam' zodat je niet het risico loopt nauwelijks naar buiten te kunnen kijken.

    En liever geen voorgevormde stoelen. Die zijn altijd gemaakt voor de gemiddelde reiziger en als ik hierop met mijn bijna 2 meter lengte plaatsneem, worden mijn schouders al naar voren geduwd vanwege de pasvorm.

  • Van mij mag het gewoon comfortabel en straks ingericht zij. En geen coupé's met allerlei onzinnige poespas.

  • Dat is een mooie formulering “ de afdeling stoel” en de “afdeling raam”. Mijn vrouw en ik en een paar vrienden van ons zijn echte “naar-buiten-kijkers”. Dat is (en hoop ik niet was) één van de voordelen van treinreizen. Wij ergeren ons steeds meer aan de hier en daar vreemde plaatsing van stoelen t.o.v. ramen.
    Wordt eerste klas (óók onze voorkeur) nu ook 2+2 in IC?

  • Die tekening waar die mensen in kleermakers zit
    Zitten op 2 niveaus. Dit wil ik graag zien in
    De wintermaanden bij treinen in de provincie.

Share
Tags: Materieel

Recent Posts

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

22 uur terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

2 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

3 dagen terug

Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…

4 dagen terug

Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol op losse schroeven door financiële tekorten bij ministerie

Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…

5 dagen terug

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…

1 week terug