De Nederlandse Spoorwegen hebben een mock-up van het mogelijke toekomstige treininterieur. Zeshonderd reizigers van het NS-panel komen deze week het interieur testen.
NS presenteerde eind 2018 al enkele ideeën voor de trein van de toekomst. Het spoorbedrijf benadrukte toen dat het ontwerp nog niet af is, en nog nader uitgewerkt moet worden. Dat is de afgelopen periode gebeurd. “De tussentijdse ontwerpen zijn door reizigers beoordeeld met behulp van virtual reality en prototypes. Maar nu wordt het echt spannend, want hoe bevalt het in de praktijk?” vertelt projectleider Barbara de Jong.
Definitief is het ontwerp nog steeds niet, om tot een definitief ontwerp te komen worden nu eerst de testen met reizigers uitgevoerd. Die vinden plaats in Culemborg, waar in een kale loods een eerste en tweede klas treindeel op ware grote is nagebouwd.
Niet alle testreizigers zijn even enthousiast, blijkt uit een verslag van AD / Tubantia. Een beetje ouderwets, vindt testreiziger Victor Lansink het. Al ziet hij ook positieve dingen, bijvoorbeeld de hoge tafels. “Dat maakt het wat knusser. Ik mis ook wel iets als lange banken, zoals nu ook in sommige treinen zit. Dat vind ik altijd wel intiem.”
Een aantal testers zijn niet te spreken over de stoelen, waaronder Peter van der Veer. “Je zit nogal rechtop. Dit is meer een stoel voor sprinters dan voor intercity’s. Ik vind het nogal spartaans ingericht”, vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.
Tijdens de tests wordt ook gekeken naar de beenruimte. Door de beenruimte te verminderen, zou bijvoorbeeld het aantal zitplaatsen kunnen worden uitgebreid. In 2018 vertelde NS dat het spoorbedrijf mikt op tien a twintig procent meer capaciteit. “Meer zitplaatsen is inderdaad het streven, maar dat mag niet ten kosten gaan van het comfort. Het streven is op drukke tijden plek is voor meer reizigers en meer comfort te kunnen bieden op rustige momenten” legt het spoorbedrijf uit. Tijdens de testperiode kan de beenruimte per dag verschillen.
In vergelijking met het ontwerp dat NS in 2018 presenteerde zijn er al een aantal dingen gewijzigd. Bijvoorbeeld de tribunes. Het waren ideeën die in de praktijk toch niet haalbaar bleken, vertelt de projectleider. Er waren toen twaalf flexibele interieurmodules ontworpen, waar het idee was dat die als een soort bouwstenen in elk treintype konden worden toegepast. Bij de nadere uitwerking zijn er zes interieurmodules overgebleven. Het gaat dan vooral om bestaande interieurmodules. Zoals loungebanken, stits (leuning om te staan zoals in de SNG), vis-à-vis opstelling (stoelen tegen over elkaar) en coach-opstelling (stoelen achter elkaar voor meer privacy).
Er zijn in totaal twee nieuwe interieurmodules overgebleven. Die worden momenteel getest. Het gaat dan om een verhoogd vier-zitje en de hoge tafels. De projectleider is zelf vooral enthousiast over de verhoogde tafels. “Ik zie mezelf al helemaal zitten aan de hoge bartafel, met uitzicht naar buiten en voor me een tafel met stopcontact en USB-aansluitingen, zodat ik ook makkelijk even mijn laptop erbij kan pakken. Daarnaast vind ik zelf de kleuren en materiaalkeuzes heel mooi. Het hout heeft een warme uitstraling.”
Er zullen nog meer testen volgen. Zo vertelde Joost van der Made, hoofd Conceptontwikkeling bij NS, eerder al tegenover Treinreiziger.nl dat lege treinen beter gewaardeerd worden. “Daarom zullen we ook tests uitvoeren met 50% en 100% bezetting” vertelde hij in 2018. Die testen staan voor een latere fase op het programma.
De visie op het nieuwe treininterieur zal nog niet worden toegepast bij de ICNG, die vanaf volgend jaar op het Nederlandse spoor zal komen. Wel bij eventuele nieuwe treinen die daarna komen. Zo maakte NS vorige week bekend dat er gestudeerd wordt op nieuwe dubbeldekstreinen. Bij NS spreekt men intern over het treininterieur van 2025. “2025 is symbolisch. Dat is het jaar dat de huidige hoofdrailnetconcessie afloopt. Het is ver genoeg in de toekomst om ambities te kunnen hebben, en dichtbij genoeg om het concreet te kunnen houden” aldus Van der Made in 2018.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:44
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…