Eerste van vijf spoorstakingen al vrijdag 6 juni gepland
31 mei 2025 8:16
De eerste staking van NS-medewerkers is mogelijk al vrijdag 6 juni. Dat meldt vakbond FNV die samen met de bonden CNV en VVMC acties voorbereidt. De bonden hebben de NS-directie een ultimatum gesteld dat dinsdagmiddag 3 juni afloopt.
Volgens FNV steunt 90 procent van de FNV Spoor-leden de staking. Gaat de NS voor dinsdagmiddag niet in op de cao-eisen van de bonden dan wordt er vrijdag gestaakt in de regio Midden. Ook de andere stakingen zijn al gepland en zijn op 10 juni in de regio West, op 12 juni in Noord-West en Oost, 16 juni in Noord en Zuid en op 17 juni landelijk.
Cao-overleg begin mei geklapt
Het cao-overleg tussen de bonden en NS klapte begin mei. NS biedt werknemers een loonsverhoging van 2,55 procent. De bonden eisen 4 procent. FNV meldt dat het ook een betere zwaarwerkregeling wil en de bond wil dat verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen verschillende functies verdwijnen.
Bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor spreekt over een schandalig loonbod. Hij en andere vakbondsbestuurders kondigden bij het klappen van het cao-overleg al acties aan. ‘’Het is echt spijtig dat de directie het weer zover laat komen. De NS laat niet alleen de werknemers in de steek, maar ook de reizigers.’’ Bij de NS werken 17.500 werknemers die onder de cao vallen.
NS medewerkers moeten zich eens afvragen of ze met die FNV-waanzin mee blijven gaan. Treinkaartjes zijn nu al onbetaalbaar en daar komt komend jaar sowieso een fors percentage bij. Ik gun iedereen een goed salaris maar mensen bij NS verdienen echt niet slecht, zeker vergeleken met hun collega’s bij andere OV-bedrijven. En een loonsverhoging van 2,55% is erg netjes, dat krijgen ze er bij andere bedrijven en instellingen zelden bij dit jaar.
Henk, ga ff een schutting verven, ipv hier komen blaten.
Weet je wat het is.. ze doen de (schoolgaande studenten, werkende mensen etc.) reizigers hier meer last mee. Je kiest je eigen beroep; ga je voor het geld? Zoek een andere baan. En desalniettemin hebben ze laatste 5 jaar x aantal keer loonsverhoging gekregen.
Oh dan kunnen ze beter in crypto gaan beleggen het blijkt dat je dan slapend rijk kan worden
Edelweiss heeft kennelijk geen inhoudelijke argumenten en komt daarom hiermee. Sneu, maar tekenend voor het niveau van het publieke debat in Nederland
Edelweiss komt U alstublieft met argumenten. Op anderen smalen is niet opbouwend en draagt niet bij aan een gezonde discussie hè
Ja idd….en hou eens op met dat staken. Heel veel mensen zijn er weer de dupe van
Je moet niet denken alsof het spoorwegpersoneel wilt staken, het liefst vervoeren ze mensen. Soms moet het, door debiel beleid van de managers.
Dikke bullshit ze willen wel staken maar al te graag en wie zijn hier weer de dupe van??! Precies diegenen die betalen voor de reizen en zo problemen krijgen met je soms moet het
En de rest van de mensen die in het OV werken.
De indruk op de trein is toch vooral dat NS personeel liever zonder reizigers zou rijden.
Staken voor de te weinig salarisverhoging vind ik ook wel onzin. Waar ik wel mee kan vinden is dat ze het personeel ongelijk behandelen. Een machinist mag op z’n 55e al met pensioen en een monteur pas bij 68..
Als je niks over dit onderwerp weet, schrijf het dan ook niet alsof het de waarheid is. Een machinist gaat in Nederland allang niet meer op z’n 55e met pensioen.
Een monteur mag dat ook hoor. Kost hem/haar wel net zoveel geld als dat het de machinist kost. Geen idee waar jij deze onzinnige luchtfietserij vandaan hebt, maar het klopt in ieder geval niet.
Nou, ik weet niet. Maar op mijn 55e met pensioen gaat hem niet worden als machinist. Gewoon doorwerken tot het bittere einde. Dus houd op met onzin verkopen
Dat is echt bullshit met 55 al was dst maar waar is gewoon 67 hoor hoe kom je aan die kul
Oh vandaar dat er vaak persooneels tekort is omdat machinisten dus al ruim 10 jaar eerder met pensioen gaan op 55 jarige leeftijd
Dit is allang niet meer zo. Het is tot je 64ste dus
Nee dat is niet waar.
Ja ik denk het nog niet
Beste Henk
90% van het personeel heeft vóór acties gestemd. Wij doen dit vanuit eigen overweging.
Ik kan niet spreken over andere overdrijven maar onze bruto basissalarissen zijn laag vergeleken met andere sectoren. Dus zo goed verdienen wij niet.
De inflatie was vorig jaar 4%, die willen wij graag gecorrigeerd zien.
Aan de andere kant mag je soms ook wel accepteren dat je niet veel salarisverhoging krijgt. In het OV wordt er sowieso al relatief goed verdiend en om dan meteen te gaan staken als je al 2% salarisverhoging krijgt vind ik echt raar, sorry hoor…
Er zijn mensen die het veel moeilijker hebben en zeker niet in elke sector wordt het salaris verhoogd. Soms mag men ook wel blij zijn met wat die krijgt.
Het enige waar ik wel begrip voor heb is het ongelijk behandelen met het pensioensleeftijd van de machinist en monteur. Een machinist mag al op z’n 55e met pensioen terwijl een monteur pas op z’n 68e mag.
Dat roep jij nou al 2 keer, een machinist mag stoppen met nachten op zijn 55e en een monteur inderdaad niet, maar pensioenleeftijd is gelijk.
Typische onderkruiper voor de werkgever
Zou je eens wat sectoren kunnen noemen waar je met het zelfde niveau vooropleiding beter kunt verdienen dan bij NS?
Overigens kan het personeel denken dat het zelf voor acties stemt, maar iedereen kan zien dat jullie het je gewoon door het FNV laten voorkauwen. Volgens mij weet je zelf dondersgoed dat voor veel van jou en collega’s de stakingsdagen de jaarlijkse krenten uit de pap zijn. Een jaar zonder stakingsdreiging of een CAO die tot stand komt zonder acties en jij en je collega’s raken teleurgesteld in de vakbonden. Te kinderachtig voor woorden dat jullie van een niveau zijn dat jullie dit nodig hebben. Het valt me nog mee dat er weliswaar een kleine groep verstandigen is die ‘Nee’ antwoordt op de vraag ‘Hebben jullie zoveel de schurft in jullie werk dat jullie weer willen staken?’
Een beetje NS’er is niet eens in staat zelf uit te rekenen hoe weinig het nettoverschil is tussen het aanbod van NS en hetgeen jullie eisen.
zeker, ik ben tegenwoordig weer hovenier en verdien meer dan bij NS, draai ik geen nachten en geen weekenden meer, dus geen dingen roepen waar je de ballen verstand niet van hebt.
Wat had je dan gedacht toen je bij NS ging werken? Dat het om een baan van 9 tot 5 ging?
Bij havenbedrijven kun je zelfs met een lagere vooropleiding meer verdienen.
https://www.fnv.nl/getmedia/03116ae6-3236-48a7-906e-3eae69672d67/1092-apm-terminals-maasvlakte-ii-cao-01-01-2023-tm-31-12-2024-v10062024.pdf
Hey, Joep. Geen idee waar jij die 90% personeel vandaan haalt, maar zoveel mensen zijn niet eens meer aangesloten bij de vakbonden. Als je nu stelt, 90% van de vakbondsleden, dan kan dat wel kloppen
Ik vind max 4000,- bruto voor 36 niet echt weinig , ik haal dat niet met 40 uur…
En die 4000 euro, is nog zonder toeslagen en 13de maand.
Waar haal jij dat bedrag vandaan? Dat wil ik ook!
Ik zit op 7040 bruto met 36 uur. Het kan wel
Dat is niet correct. 90% van de vakbondsleden heeft gestemd.
Het loon van het NS personeel heeft niks te maken met de loonsverhogingen van de FNV. De schuld ligt bij de huidige politiek. Ik snap niet hoe je zoveel plusjes hebt,
Dat mensen bij andere OV bedrijven minder verdienen komt omdat zoj jarenlang geaccepteerd hebben met een kluitje het riet in te worden gestuurd. Dat kan je NS personeel niet kwalijk nemen.
Ik denk zeker dat jij ook een klagende reiziger ben niks is zeker goed.
Ik denk ook dat jij geen idee heb hoe moeilijk het af en toe is.
Het geld bij NS is op dus wat wil het personeel nou eigenlijk?
Voldoende inkomen om alle stijgende kosten te kunnen betalen
Koopkrachtbehoud wordt de komende jaren sowieso een illusie. Als we 5% van het BBP aan defensie gaan uitgeven, de Oekraïne met vele miljarden blijven ondersteunen, vele miljarden blijven uitgeven aan groen beleid en met extreem dure energie zitten vanwege de boycot tegen Rusland is het niet zo moeilijk te begrijpen dat dat allemaal zoveel geld gaat kosten dat de burger flink de broekriem moet gaan aantrekken en een forse koopkrachtdaling zal moeten accepteren. Ook voor een land geldt: je kunt het geld maar een keer uitgeven.
Ik denk het ook, maar ik heb het er graag voor over.
Da’s gemakkelijk gezegd als je het kunt betalen, maar er zijn miljoenen Nederlanders die dat niet kunnen!
Klopt, het moet komen vanuit de meerderheid die wat kan missen.
Ondertussen verdient de eliite der grootverdieners bakken met geld. Later we dat eerlijker verdelen.
Nou, wat let U. Maar dat die elite zoveel bij elkaar schraapt, daar hoeft in mijn visie de gewone treinreiziger door stakingen niet door gedupeerd te worden. Die elite wordt met die stakingen immers niet getroffen, de gewone man wel.
Dat van die broekriem riep Wiegeljaren geledden al. Laat de dikke buiken die dat brullen zelf beginnen met het aanhalen van hun broekriem.
Rupsjes nooit genoeg en beseffen niet dat het en hun gezin ook treft!
Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, hè.
Het gaat vaak niet om willen. Het gaat om nodig hebben
Nodig hebben? Omdat je je uitgavenpatroon weigert aan te passen?
Maar ook wat je nodig meent te hebben, krijg je lang niet altijd.
Dat ze eens kijken naar wat er allemaal.op dat hoofdkantoor in de sloot word gegooid aan geld?
Het rijdende personeel is het minst verdienende personeel
En daar komt nog eens bij dat de meeste machinisten en conducteurs niet eens lid zijn van de FNV
😆
Maar een andere vakbond
Grappig wel dat mensen het altijd op het personeel wat rond rijd gooit terwijl het kantoorpersoneel nog vele malen meer verdiend dan ons
En daar vind de reiziger dan niks van??
Als die mensen op het hoofdkantoor staken is de reiziger die geen partij bij het arbeidsconflict is, in ieder geval niet de dupe.
Ik denk dat het inderdaad daar om gaat, het maakt de gemiddelde reiziger waarschijnlijk geen bal uit dat het zo ongelijk verdeeld is, het gaat er alleen om dat zij er geen last van hebben. De solidariteit is tegenwoordig ver te zoeken..
En zo hoort t ook te zijn.
Staken maar je zorgt dat de reiziger er geen last van heeft.
Niet iedereen kan staken dus.Net als dat in het ziekenhuis niet kan.
En dan is t vrijdag dus vrij reizen om de ellende te compenseren.
En regelt ander vervoer als je de treinen stil zet.
Wij nemen een taxi en ns betaald dat,treinreis van anderhalf uur kost 25 ongeveer,denk dat taxi beetje meer is,graag vast van te voren over maken……
Waarom zou de treinreiziger solidair zijn met het treinpersoneel dat de reiziger zowat elk jaar meerdere dagen in de kou laats staan?
Maar als dergelijk NS-personeel mijn diensten dringend nodig heef, dan ga ik staken!
De bonden missen totale realiteitszin. Met de NS gaat het sinds de Coronatijd niet goed en zit de NS in zwaar weer, de dienstverlening van de NS gaat onderuit, terwijl de OV prijzen de pan uit rijzen. Veel ex-reizigers hebben in de Coronatijd gekozen voor de auto en nu wordt volgend jaar nog eens 300 miljoen bezuinigd op het OV, waarvan 100 miljoen op de NS. Waar halen de bonden het lef vandaan om luxe looneisen te stellen en het OV weer eens voor de zoveelste keer plat te gooien. En dat terwijl er volgend jaar prijsverhogingen van +10% voor de reiziger dreigt.
Uiteindelijk zal de kosten van de loonsverhogingen, niet van de politiek maar uit de zakken van de reiziger moeten komen. En de NS gaat ook niet in hun eigen vlees snijden en als ze dat durven zie ik de bonden ook weer vooraan staan om te protesteren.
En dan zegt het FNV nog doodleuk het volgende: ‘’Het is echt spijtig dat de directie het weer zover laat komen. De NS laat niet alleen de werknemers in de steek, maar ook de reizigers.’’
Het enige wat tegen deze idioterie helpt is dat iedereen, die een rijbewijs heeft met de auto gaat pendelen dat het verkeer zo vast loopt dat alleen binnenlands vliegverkeer de oplossing zal zijn om tussen grote steden te komen. Pas dan zal de politiek gaan doorzien dat er het OV echt belangrijk is. Ik weet een ding wel… Van het OV hoeft de rijbewijsloos steeds minder van te verwachten.
“ pas dan zal de politiek gaan doorzien dat het OV echt belangrijk is”.
Moet de regering dan, maar weer de knip trekken? Kan toch ook niet elke keer de bedoeling zijn?
Als je alles aan de markt over laat en de overheid niet reguleert krijg je een enorme puinhoop. Vind wel dat alle sprinterlijnen naar de provincies/vervoersregio’s kunnen en aanbesteed kunnen worden. De Arriva’s en Keolissen leveren beter waar voor minder geld en hebben ook niet zulke luxe CAO’s zoals bij de NS.
De overheid is zelf blut door alle defensie- en milieu uitgaven. Het OV zal zijn te hoge kosten zelf moeten aanpakken.
Je bedoeld het verlagen van benzine accijns, verwaarlozen van het stroomnet en niet functioneren van de belastingdienst dat de overheid tot 100 miljard per jaar kost?
Niet functionere van de belastingdienst wat 100 miljrd kost? Waar haal je dat sprookje nou weer vandaan.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/schatkist-loopt-miljarden-mis-door-personeelstekort-belastingdienst~b9da48fe/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dat gaat over maximaal 5 miljard, ik neem aan dat de resterende 95 miljard gelogen is?
Het stroomnet is niet verwaarloosd, maar er is veel te veel elektrisch gemaakt zonder te willen nadenken of het stroomnet dat wel aankan.
Het stroomnet is wél degelijk verwaarloosd de vraag naar stroom is verder en verder gestegen, de productie is deels meegestegen, maar de capaciteit van het stroomnet niet.
Als er veel files zijn geef je ook niet de schuld aan autofabrikanten die te veel autos gemaakt hebben.
Maar dat betreft dan vooral voorgaande kabinetten toen Wouter Koolmees zelf nog in Den Haag zat.
Wat U aanvoert kan uw bewering dat het stroomnet is verwaarloosd allerminst dragen. Het bewijst juist dat ik gelijk heb dat er te veel elektrisch gemaakt is zonder zich af te vragen of het stroomnet dat wel aankan.
Tennet lijkt wel een beetje op NS. De een moppert dat reizigers hun reisgedrag niet aanpassen aan de door hen bedachte materieelinzet. De ander moppert dat gebruikers hun elektriciteitsverbruik niet aanpassen aan de door hen bedachte transportcapaciteit.
Dan moet je het OV aanbesteden aan bedrijven, die tegen minder geld betere dienstverlening kunnen leveren. Lijkt me een logische keus. En voor de rest zal als de NS eindelijk in eigen vlees gaat snijden weer die vakbonden tegenkomen. Denk maar aan zaken als eenmansbediening en service en controle ploegen, die bij de geliberaliseerde vervoerders al jaar en dag al gangbaar zijn. Verder kiezen geliberaliseerde vervoerders voor licht en betrouwbaar materieel die in grote aantallen gemaakt worden en de stoelen zijn vaak ook beter dan die van de NS sprinter treinen. Steeds meer treinbedrijven richten zich op modulaire en betaalbare treinen.
En als je geen geld heb ga je ook geen geld besteden aan luxe infra zoals de NSL, Lelylijn, PHS, …. en probeer je zo goed en kwaad als het gaat het OV enigzins toegankelijk en betaalbaar te houden.
Defensie is duidelijk noodzakelijk en het hedendaagse klimaatbeleid is ineffectief. Liever mensen de trein in zien te krijgen dan al die zaken als Tesla subsidies.
De regionale vervoerders hebben echt geen betere treinen dan NS hoor..
Zo comfortabel zitten die GTW’tjes van Arriva bijvoorbeeld ook niet.
En het gevolg bij personeelstekort bij een regionale vervoerder is nog veel groter. En de huidige sprinter treinen zijn goede betrouwbare treinen. Dat ze niet comfortabel zijn heeft te maken met dat het stoptreinen zijn en mensen niet al te lang met die treinen reizen. En zo oncomfortabel zijn ze nou ook weer niet.
“De Arriva’s en Keolissen leveren beter waar…” Hahahahaha
Om de haverklap vallen ritten uit en personeelstekort, hoe zou dat toch komen? Ow ja, door het slechte salaris.
Door oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt van een ‘bedrijf’ dat onbeperkt de salarissen kan verhogen omdat de belastingbetaler en reiziger geen andere keus hebben dan het op te hoesten.
Wat een onzin! De staat is 100% aandeelhouder en bepaalt! Vergeet niet dat er bij NS zo’n 50 a 60 directeuren zijn met belachelijke salarissen en dat er heel veel geld word uitgegeven aan onzin!
Dit begint onderdeel te worden van ons cultureel erfgoed: Sinterklaas, Koningsdag en de spoorstakingen.
Er zijn in de geschiedenis tal van grote spoorwegstakingen geweest.
maar dit inmiddels jaarlijkse feestje is onderhand het niveau van “kinderachtig” al voorbij.
Als je zo’n slechte baan hebt, ga je maar ergens anders werken. Essentieel noemen ze zichzelf ook nog eens, hahaha.
Het is ook pure chantage, zou verboden moeten worden. Als je vindt dat je te weinig verdient dan zoek je maar lekker ander werk!
De acties zijn ook tegen de werkdruk. Wordt te weinig betaald, dan verdwijnen nog meer collega’s. Werk zat!
Je hebt het kunnen zien bij Arriva waar treinen niet rijden, omdat er geen machinisten zijn om ze te rijden.
En dat komt .omdat NS ze op een schandalige manier heeft weggekocht
Verklaar u nader, met onderbouwing.
Ja, dat in de eerste klas zitten als conducteur is natuurlijk erg zwaar.
Nee en als je wilt klagen dan ga toch niet hier maat doe het dan ergens anders
Dat essentieel is inderdaad zwaar achterhaald. Wie naar werk of school gaat kan ook met de auto gaan of thuis werken/studeren. Het belang van het OV is de laatste decennia geleidelijk steeds minder geworden en de sector inmiddels echt niet meer essentieel.
Tenzij je geen rijbewijs hebt en dan ben je wel serieus in de mogelijkheden beperkt. Je hebt altijd een backup nodig om mensen te vervoeren, die geen auto en geen rijbewijs hebben. Ik mag zelf o.a. niet rijden omdat ik geen diepte zie en het verkeer niet goed kan afhandelen. Zolang volledig zelfstandig rijdende auto’s geen gemeengoed zijn kan je niet zonder vormen van OV. En ook hebben auto’s een enorm groot ruimte beslag. Volledig zelfstandig rijdende auto’s en bussen zijn ook een zege voor het toekomstige OV. Wel zou onrendabele lijnen geintegreerd kunnen worden met de regiotaxi.
Als dit zo doorgaat met goudgerande arbeidsvoorwaarden ten opzichte van andere spoorbedrijven, en vooral meer conducteurs dan nodig, dan zou de overheid blij mogen zijn als de EU aanbesteding van het hoofdrailnet eist. Vakbonden willen niet meedenken, directie toont geen visie of charisma. In de echte wereld van ondernemers staat er dan iemand op die laat zien dat ie het beter kan. Dat is soms ook niet waar, en dan is het na 1 concessie klaar, maar gemiddeld doen de geprivatiseerde nevenlijnen het inderdaad een stuk beter. En ook in het best beoordeelde spoorland, Zwitserland, weten de private bedrijven het goed waar te maken.
Ambtelijke organisaties zonder concurrentie zijn gewoon niet het meeste waar voor je geld.
En ja, ik heb ook een hekel aan die incheckpaaltjes, maar dat is ook echt niet nodig voor privatisering.
Inderdaad het hoofdrailnet Europees aanbesteden zonder de verplichting om personeel over te moeten nemen. Mogen ze solliciteren bij de nieuwe vervoerder tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden.
Dan krijgen ze niemand. Er is werk zat.
Het systeem in Zwitserland is anders. Daarom werkt het ov daar als een Zwitsers uurwerk. Ook heb je daar een zonesysteem voor het hele land en een regering die veel selectiever wegen aanlegt dan in Nederland. Daar lijkt het wel een sport in zoveel mogelijk mensen in het OV te krijgen.
Goeie zaak. Het NS personeel zijn extreem belangrijk voor onze samenleving, net zo belangrijk als zorgpersoneel, en verdienen een goed salaris. Hopelijk kunnen ze hiervoor het absurd hoge salaris van W. Koolmees ook meteen verlagen.
als ze net zo belangrijk als zorgpersoneel zouden zijn, zouden ze niet alles platgooien – dat kan in de zorg namelijk helemaal niet.
En juist dit maakt dit jaarlijkse gebeuren zo enorm hypocriet.
Ook in de zorg vinden acties plaats
dat ontken ik ook niet. Ik heb het over alles platgooien, zoals hierboven te lezen is.
Appels met kokosnoten vergelijken. Een treinreis of autoreis kun je vaak uitstellen. Een spoedbehandeling bij een levensbedrijgende situattie niet.
Bedreigende
Het is niet Tonny die de vergelijking maakt, maar Wesley. Dan moet je die aanspreken.
Overigens verdient een conducteur in veel situaties al meer dan een verpleegkundige. Waarom?
Je kunt alles uitstellen,maar betaald ns dan ook vrijdag de onkosten die hierdoor ontstaan.
Ik kan me goed voorstellen dat ze niet alles willen platgooien. Maar helaas moet dit wel.
Als het OV dagenlang wordt platgelegd gebeurt er helemaal niets in Nederland. Bedrijven draaien gewoon door, het is echt niet zo dat er fabrieken en kantoren moeten sluiten omdat het personeel niet op zijn werk kan komen of dat supermarkten zonder spullen komen te zitten. Het NS-personeel overschat de belangrijkheid van de eigen sector schromelijk en denkt dat het nog 1960 is.
Als je verder zo’n bezwaar hebt tegen het salaris van Wouter Koolmees stel ik voor dat te halveren (hij functioneert inderdaad nauwelijks). Dat spaart 200.000 euro per jaar uit, die we dan onder het personeel verdelen zodat iedereen er 6 euro bruto per jaar bij krijgt.
Betekent wel dat de niet keuze reizigers weer zoveel vrije dagen moeten opnemen voor deze FNV idioterie. en mensen hun afspraken in het ziekenhuis moeten afzeggen. Dus er is zeker een behoorlijke groep mensen, die afhankelijk zijn van functionerend OV. Ook zijn de nodige mantelzorgers afhankelijk van het OV. OV vervult weldegelijk een economisch en maatschappelijke rol.
Er is een remedie als je slachtoffer bent van deze stakingen en dat is je lidmaatschap van de FNV, CNV etc opzeggen. (Als je het al niet gedaan hebt.)
Het is niet dat het bedrijfsleven afhankelijk is van het OV van de NS. Maar het volk zelf moet zich ook betaalbaar kunnen verplaatsen. Ik zou zelf woedend worden zonder de NS, ik wil graag mijn familie en vrienden kunnen zien.
Voor betaalbare verplaatsing moet je sowieso niet bij NS zijn.
Als er niets gebeurd, waarom klagen de mensen dan zo als het NS personeel weer wel gaan staken?
Mensen zijn enorm belangrijk en verdienen een goed salaris. Maar de vakbonden moeten met hun tijd meegaan en tegenover een looneis ook bereidheid stellen om meer te doen met minder mensen, zoals in alle andere sectoren. Deuren sluiten bijvoorbeeld, daar is gewoon techniek voor beschikbaar. In sommige metrolijnen is helemaal niemand meer aan boord en dat is prima veilig. Hoeft allemaal niet morgen, maar gewoon een beetje meedenken zou fijn zijn. En anders gaat het werk uiteindelijk naar bedrijven die wel met hun tijd meegaan.
Rupsjes nooit genoeg! Beseffen niet dat heet zich zelf ook treft!
En wat zou er onder ‘regio midden’ vallen?
Heb even goed moeten zoeken, maar kwam uit op: Utrecht/Amersfoort/Hoofddorp/Gouda. Oftewel, die staking gaan wij door heel Nederland voelen i.v.m. uitval Utrecht.
Ja,midden
Dat moest dan
Utrecht zijn.
Maar het is dan weer landelijk.
Van zes tot negen.
Lekker duidelijk weer allemaal.
Eerst zijn onze Zuiderburen aan het staken, nu gaat NS hetzelfde doen in ons land. Meer loon is het motto, dat komt bij andere organisaties ook voor. Ik hoop dat we een Nederland Ticket krijgen en minder hoge treintarieven. Als er meer loon voor het personeel komt, zal het een stimulans zijn om minder hogere tarieven voor hun reizigers in te stellen. Dan sla je twee vliegen in een klap en is iedereen blijer dan tot nu toe! Zo werk je dus onderling ook beter samen! Hopelijk wordt het tijdens de acties niet al te chaotisch op de wegen en bij parkeerhavens en garages in diverse steden. In zo’n geval kunnen de busmaatschappijen extra vervangend materieel inzetten om de extra drukte tijdens de spitsuren beter op te vangen. Ook extra trams of metro s zijn dan geen overbodige luxe, net zoals het eigenlijk werkt bij een festival of bij werken aan het NS netwerk.
“Als er meer loon voor het personeel komt, zal het een stimulans zijn om minder hogere tarieven voor hun reizigers in te stellen. ”
Hoe werkt deze logica in uw wereld? Ik kan hem niet volgen in ieder geval.
Als de overheid geen 300 miljoen kan of wil reserveren om te voorkomen dat de prijsstijgingen helemaal uit de hand lopen is er ook geen geld voor NL tickets, luxe arbeidsvoorwaarden voor NS personeel en nieuwe peperdure railinfra. Wel zou de overheid een rol moeten gaan spelen om te zorgen dat de NS goedkoper gaat werken en dezelfde werkwijzen gebruiken dan de geliberaliseerde regiovevrvoerders. En als de NS niet kan leveren dan lijnen overhevelen aan de provincies en aanbesteden. En dit kan dus denk ik enkele honderden miljoenen opleveren.
De overheid is niet bereid over de brug te komen omdat de NS loonstijgingen ins het verleden toegezegd heeft die niet gedekt zijn. De NS heeft geleerd sinds de verzelfstandiging dat het Rijk ze niet laat zitten. De NS verwacht dus dat de loonsverhogingen gedekt worden door het Rijk. Het Rijk laat nu weten daar eigenlijk niets voor te voelen. In een gezond bedrijf zullen er dus mensen moeten afvloeien, dat gebeurd bij de NS ook nauwelijks. De facto wordt NS bestuurd door de vakbonden.
“Nederland Ticket”? dat noemt men een OV-chipkaart
Hij doelt op een Nederlandse variant van het Deutschlandticket. Dat is een goedkoop abonnement (ik geloof 58 euro) waarmee je met al het regionaal openbaar vervoer in Duitsland kan reizen, dus naast treinen ook bussen, trams en metros. In Nederland bestaan zo’n abonnement nog niet.
In Luxemburg is t nog goedkoper.
Ideaal.
Spreek nou eens een cao af voor 25 jaar of zo, want iedere keer dat gezeik met die stakingen. Ik ben volledig van het ov afhankelijk en kan dat stakingsgeneuzel dus absoluut niet gebruiken.
Da’s lang, dan dient de NS ook de zekerheid over die periode te krijgen. Beter is om een CAO voor 5 of 10 jaar af te sluiten. Maar ja, dan heb je visie nodig………..
Bij bedrijven waar ze van een CAO zijn overgestapt naar een AVR, is het stakingsgedoe vaak gewoon verdwenen.
Ik heb een familielid niet aangeraden om te solliciteren als conducteur.
Nu heeft ze gesolliciteerd op een functie bij defensie.
Arbeidsvoorwaarden daar ligt iets beter en een mooie 13e maand
Hm, ik zou haar ook aanraden snel lid te worden van een vakbond.
In welke zin zijn de arbeidsvoorwaarden daar beter? Of kijk je alleen naar het geld?
Als dat familielid uit het juiste hout gesneden is om voor defensie te werken, past die totaal niet in de bedrijfscultuur van NS.
@Henk zou het misschien een idee zijn dat je algemeen directeur van NS wordt of bv. voorzitter van RvB. Als de loonsverhoging van personeel gekoppeld wordt aan stijging van kosten treinkaartjes is er gegarandeerd nog sprake van achterstallig “financieel onderhoud”.
Het is overigens best kwalijk deze koppeling te maken, gezien het werkelijke onderwerp koopkracht t.o.v. economische “crisis” op basis van slechte politieke keuzes omvat.
Overigens attendeer ik je er ook op dat inkomstenbelasting 1 van de grootse inkomsten van de overheid is (doordenkertje). Los van alles staat natuurlijk de appels vs peren vergelijking tussen NS en andere vervoersmaatschapijen. Daarom even deze reactie zodat iedereen bij de kern kan blijven.
Misschien eens in andere landen kijken,waar t wel betaalbaar is of gratis.
Of in Denemarken enz,waar ze altijd rijden,geen gezeik over blaadjes,vogelpoepjes,sneeuw
Gelukkig staken ze nooit op zondag.
Zou dat soms met toeslagen te maken hebben?
Dat zou beter zijn
Er werken honderdduizenden mensen bij de ns, een fractie daarvan is lid. De bonden representeren niet al het personeel. Mijn man is trotse machinist, tevreden over het loon, geen lid van de bonden. Wel heeft hij dagelijks te maken met agressieve, arrogante en onbeschofte passagiers. DAT is iets waar hij wel voor zou willen staken.
Veel mensen hebben geen weet wat het beroep machinist inhoud, ochtend- dag- nacht uren, hele routes waar welke bocht komt- welke snelheid-etc door heel Nederland die je uit je hoofd moet kennen, personen die zelfmoord plegen door voor je trein te springen of gewoon randdebielen die nog snel onder de slagbomen door gaan, passagiers die alle grenzen van respect over gaan (ja, het is vervelend als je trein te laat komt of niet rijdt, maar guess what; de machinist doet dat niet voor zijn plezier en is vaak wel de pispaal. Een defecte trein/bovenleiding, een persoon die ervoor springt of personen die een gevaar in of bij de trein vormen zijn veelal oorzaken), zwartrijders die denken het recht te hebben om zwart te mogen rijden… dit is een puntje van de berg.
Rijdend personeel verdient een andere aanpak, waardering en bescherming dan kantoorpersoneel. Hier zouden de bonden zich hard voor mogen maken.
En voor iedereen die klaagt dat de treinkaarten hierdoor duurder worden: sta eens stil hoeveel het kost om de treinen schoon te maken nadat jij je afval daar op de grond hebt laten liggen, graffiti hebt gespoten, je vieze schoenen op stoelen hebt gezet, overgegeven hebt omdat je zo dronken was, het grappig om de wc onder te plassen, het een goed idee vond om aan de noodrem te trekken. En ja dit zijn dagelijkse zaken. Allemaal geld dat niet nodig zou hoeven zijn om uit te geven als het direct al goed gaat, prullenbakken zijn er met een reden, regels zijn er met een reden. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ga dan ook niet mee met de trein.
Indrukwekkend.
Dit gaat hier duidelijk over een loonstaking. Als het een staking is naar aanleiding van een ernstig incident op gebied van (sociale) veiligheid of onverantwoorde werkomstandigheden is hier veel meer begrip voor bij de reizigers.
Ja dat klopt, daarom benoem ik dat hij over het loon tevreden is en dat de bonden zich beter kunnen inzetten/ richten op veiligheid en het sociale aspect die dagelijks ontbreekt en het werk moeilijk maakt. Iedereen heeft weleens een lastige dag, dat hoeft alleen niet afgereageerd te worden. In tegenstelling tot veel van ons die niet in het ov werken, komen machinisten en conducteurs duizenden mensen tegen per dag tegen, in al hun “grumpyness”.
A smile costs nothing, but is priceless.
Ja dat klopt mensen die klagen omdat hun overstap missen
Tja als je wilt klagen doet dat dan ergens anders
Helaas is dit vaak wat er voorkomt
Ja, zeg, hun durven reizigers te klagen als zo’n fluitbeambte de deuren van de aansluitende trein sluit precies op het moment dat die van de licht vertraagde trein aan de overkant opengaan, zodat hij onder het wegrijden van achter het raampje nog even kan genieten van al die beteuterde tot kwade gezichten op het perron.
Ja, maar soms kan het gebeuren
Die frustratie zou je dan moeten afreageren op die weinig empatische conducteur maar helaas verdwijnt die net aan de horizon.
Vervolgens wordt een willekeurige andere medewerker met de verkeerde stropdas geintimideerd terwijl die in deze situatie wel gewoon even had gewacht. Hoe zou jij je voelen als je onterecht de volle laag krijgt?
Eindelijk iemand die begrijpt
Het gaat hier over klagen, niet over intimideren.
Waardering moet je verdienen en vooral: Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Als reiziger ervaar ik een enorme achteruitgang in het OV. Reisrechten worden geschonden, de menselijke maat is weg, er is een kaartsysteem waar je echt moeite voor moet doen om niet zwart te reizen en als kers op de taart: Als er dan “iets” fout gaat ben JIJ ALS REIZIGER de schuldige en je moet maar zien hoe je het probleem gecorrigeerd krijgt. Met geluk krijg je geen boete en wordt je niet als zwartrijder geregistreerd. Feitelijk, zodra een service verlenend bedrijf openlijker communiceert dat de service afnemer het probleem is, is dat het begin van het faillissement. Bij de NS zie dat nu in slow motion gebeuren.
Een individuele conducteur of machinist zal er inderdaad weinig aan kunnen wanneer verstoringen zijn. Als het personeel zou gaan staken voor betere reisrechten en een betere serviceverlening aan de reiziger, dan sta ik vooraan om dat te ondersteunen.
Echter, door middels loonsverhoging respect van de reiziger af te kunnen dwingen heeft exact het omgekeerde effect. Namelijk de prijs gaat omhoog, de service naar beneden. Dat maakt de reiziger niet blij en gaat er weer een deel het OV uit. Je had dus steeds meer de vervelende reiziger over.
Als reiziger verwacht ik dat een trein schoon is, dat er voldoende WC papier is en dat de prullenbakken leeg zijn. Ook hier, als de NS de tarieven verhoogd zodat ze dit kunnen garanderen heb ik daar minder moeite mee. Of dat de NS loonsverhoging geeft zodat de conducteur dit onderweg kan doen.
De NS heeft ongeveer 22000 medewerkers (geen honderdduizenden), hiervan waren in 2022 ongeveer 5000 lid van het FNV (volgens de opgave van het FNV). Landelijk is ongeveer 15% van de personeelsleden van een bond. Dus bij de NS is het percentage dus hoog en ik verwacht dat de VVMC ongeveer een gelijk aantal leden heeft. Met het CNV erbij kom je al snel rond de 50% (of hoger) vakbondsleden. Dan is een staking echt effectief.
Als het echt om de service en behandeling gaat van het rijdend personeel, dan zet je daar de acties op in. Laat de reiziger gratis reizen, bijvoorbeeld (Ja dit kan en mag gewoon. Alleen heeft de rechter bepaald dat de vakbonden een bijdrage moeten leveren). Wees zichtbaar voor de reiziger.
De NS draait nu verlies omdat sinds corona de reizigers wegblijven, iets wat voor corona al in gang gezet was. Niet alleen omdat er flexibeler gewerkt wordt, maar ook omdat de meest zien dat een auto toch meer voordelen bied en niet gek veel duurder is.
Je man is een leugenaar en die komt geen ENKEL passagiers TEGEN.
en zijn collegas de conducteurs zitten allemaal in de eerste klas of in de cabine op TikTok
Ik geloof niet dat alle conducteurs in de 1e klas of in de cabine op tik tok zitten dus ik weet niet waar je deze verhaal vandaan hebt.
En wat jij verder zegt die komt geen passagiers tegen is niet waar behalve als je rijdt ja vind ik logisch.
Wat knap van mijn man dat hij kan teleporteren van ons huis gelijk in de treincabine!
Dat heeft hij mij inderdaad nog niet vertelt… wat een leugenaar.
Ik zie nooit iemand in de trein en zeker de machinist niet,zitten altijd in hun hokje.De rest is risico van t vak.En dat passagiers er een puinpokkenzooi van maken is niet zijn pakkie an.Daar is de schoonmaak dienst voor,negen euro per uur.
Ik vind dronken en onder invloed van drugs mensen uit de trein moeten werken omdat de trein naar het rangeerterrein gaat geen risico van het vak. Het blijkt wel weinig kennis mensen hebben wat machinist zijn inhoud. Mocht je denken dat het alleen de trein besturen is, ben je wel heel naïef. Treinen verschijnen niet magisch op het spoor, mensen gaan niet automatisch uit een trein die niet meer naar bestemming gaat, treinen worden niet automatisch gecombineerd tot langere treinen en nog veel meer.
Het is ok dat je niet alles weet. Je hoeft je er niet onaardiger door te gedragen.
Inderdaad het zijn klagende reizigers die hier reageren.
Ik ben conducteur bij NS, er moet meer geld bij en iedereen die tegen is, moet heropgevoed worden in Noord-Korea
U bevestigt hier dat er beter helemaal geen geld bij gaat.
De beste oplossing is NS van het hoofdrailnet halen. Dan zijn er weer dingen mogelijk.
Aha, dus u wilt een voorbeeld nemen aan Noord-Korea. Ik weet niet of de arbeidsvoorwaarden voor het spoorwegpersoneel daar zo goed zijn.
Zoek dan maar een job waar je beter verdient. Met minder conducteurs wordt de NS eindelijk gedwongen om net als de geliberaliseerde vervoerders om met service en controle teams te werken en dus hiermee geld uit te sparen. En wordt de NS eindelijk gedwongen om efficienter te werken..
Ze zullen jouw niet missen.
Controleteams zijn niet gratis
Wel veel goedkoper dan overal vaste conducteurs.
Ik zelf ben eens hoor.
Reizigers die klagen hebben ook niks anders te doen zeker
Ja, dat risico bestaat. Als ze tijdens de stakingen een aantal dagen niet naar hun werk kunnen, dan hebben ze wellicht niets anders te doen. Terwijl ze daarvoor wel vakantiedagen moeten opnemen. Lekker is dat. Dan leveren ze zo een halve week vakantie in, omdat de vakbonden willen laten zien dat ze nog relevant zijn en het personeel zich door hen heeft laten voorkauwen dat ze het niet langer pikken.
Ja maar daar kunnen wij niks aan doen
Jullie kunnen er 100% iets aan doen.
Ja hoe dan
Wat dacht je ervan om gewoon niet te gaan staken? Is al het personeel zo slim?
🤨
Ga zelf maar naar het door jouw linkse soort aanbeden Noord-Korea en neem gelijk die stakingsmafia mee. Als reiziger hé ik niets te maken met verstoorde relaties binnen een bedrijf, maar ben er wel de dupe van. Jouw soort valt aan, dan krijg je ook verd3diging
Alleen de uneducated mensen werken als conducteur…. Je bent geen dokter ofzo he
Ik vind het ook schandalig.
Waarom moeten de gewone mens boeten voor jullie probleem, hebben jullie daar al eens aan gedacht. Neen dat denk niet want jullie zouden niet blijven staken de momenten dat de dag dagelijks mensen de trein nodig hebben
De vakbonden staan gewoon te liegen!
De lonen lopen zelfs voor!
Geen vaste benoemingen meer
De mensen die openbaar vervoer nodig hebben om op werk of school te komen .hoelang worden die nog misbruikt?
Als de NS-directie alleen met de trein op werk kon komen en op straat gesmeten zouden worden als ze door treinstoringen, werkzaamheden of stakingen niet op werk verschijnen, dan:
Dan zouden ze serieus hun best doen om dat te voorkomen.
Als hetzelfde parlementsleden zou treffen, dan zouden ook die beter hun best doen voor de mensen.
Wie weet wat de NS-werkers meemaken door planners en andere managertjes die pesten en zieken met onnodig belastende werktijdenindelingen. Uitingen daarover worden vooraf de grond in gestampt met zwijgplicht en dreiging op straat gesmeten te worden en schadeclaims bij het niet langer zwijgen.
Het word steeds belachelijker hier ze hebben al zoveel gestaakt en houden totaal geen rekening met de mensen die die reizen betalen moeten en dus niet op tijd komen voor afspraken etc schaam jullie man
Goede avond
Sorry dat ik het zeg maar het is voor de reizigers niet zo fijn dat het om de zo veel maanden gaan staken maar rijden er dan weer bussen of kunnen de reizerges weer niet weg om dat er weer zo nodig gestaakt moet worden.
Nee, natuurlijk rijden er geen treinvervangende bussen tijdens stakingen.
Het is een dag of misschien 2 voor de meeste reizigers, niet meerdere maanden. En de vorige keer was het zelfs slechts een paar uur per dag (wel tijdens de spits maar alsnog), niet eens de hele dag.
Als je niet tevreden bent met de arbeidsvoorwaarden, waarom blokkeer je het hoofdkantoor van de NS en de directie dan niet? Daar worden de besluiten genomen. Reizigers nemen de besluiten niet.
Heel goed nu maar hopen dat NS hier iets mee doet
De vraag is maar zeer of de NS hier iets mee kán. Hebben ze überhaupt het geld voor 4%? Een quote uit een publicatie over de resultaten van 2024: “Ondanks al onze inspanningen is het financieel resultaat onvoldoende voor een financieel gezond NS.”
Ja dat is waar maar toch
Maar toch wat? Als er geen geld is, is er geen geld. Gezien je onvolwassen redeneertrant, heb je geen flauw benul waar je het over hebt. Als NS de eerste onderhandelingen was ingegaan met hetgeen je vakbond nu eist, was je vakbond daar alsnog een paar procent boven gaan zitten en dan liep het alsnog op stakingen uit, omdat figuren als jij het zogenaamd niet langer pikken. Terwijl het gewoon zo is dat je het gewoon gepikt had als je vakbond geen ophef had gemaakt. En dat doen ze omdat jij anders op den duur je lidmaatschap van je vakbond opzegt.
Ja dus er zijn stakingen daar kan ik niks aan doen
Hoog tijd voor zelfrijdende trein. Geen werk(druk) en geen (stakingen om) loon(sverhoging) meer.
Luister jullie moeten niet staken gewoon je muil houden en rijden niks meer niks minder en die pleuris prijzen zijn ook sws niet normaal dus rot op met het gejank en laat mense gewoon weer roken op stadion
Jij heb makkelijk te praten en jij zit zeker ook niet bijna dagelijks in de trein.
Jij weet niet eens wat we meemaken dus
Loonsverhoging verandert niets aan wat jullie meemaken. Anders was dat ongemak met de vorige twintig loonsverhogingen wel opgelost.
Ja klopt maar alsnog een beetje respect kan wel
Dat respect moet dan ook gelden voor je werkgever. Als je het toestaat dat je vakbond in het openbaar respectloos spreekt over je werkgever, moet je niet om respect gaan lopen vragen als mensen je daar met hetzelfde gebrek aan respect op aanpakken. Jullie kiezen met de staking voor verdere verharding. Wees dan ook een vent en incasseer.
Prima, ik heb toch al genoeg meegemaakt sinds 2021
Tuurlijk en voor de reizigers is niet leuk, maar gelukkig is er niet vaak gestaakt
Respect moet je verdienen.
Ja dat weet ik ook wel 😅
Wat een gebrek aan beschaving en goede opvoeding!
Tja de reizigers van tegenwoordig
Volgens mij lees ik hier ook veel afgunst. Wie zou er nee zeggen tegen een loonsverhoging? Zou je dan ook zeggen maar die arme klanten dan, die moeten meer betalen? Wat een onzin.
what do you strike for?!!! you don’t even work!!!
Deze manier van staken raakt alleen de reiziger en niet waar het bedoeld is, klantvriendelijk staken raakt harder door bv gratis te laten reizen, naar mijn mening
Wat de vakbonden in deze discussie graag verzwijgen, is de onregelmatigheidstoeslag die het frontpersoneel (onder anderen machinisten en conducteurs) naast het salaris ontvangt. Dat is behoorlijk deel van de totale beloning en die stijgt iedere nieuwe CAO heel stevig. Ook in het huidige NS bod weer. Er komt voor deze groep ook een heel kostbare regeling voor zwaar werk. Allemaal weer goudgerand. Maar de bonden focussen op de 2,55% die álle NS-sers krijgen. Tja zo lust ik er nog wel een paar. Als er al iemand zou moeten staken wat -kijkend naar de financiele positie van NS – overigens volstrekt onverantwoord zou zijn – dan zou dat het indirecte (kantoor) personeel moeten zijn. De volgende consessie gaat NS door de bizar hoge loonkosten nooit meer winnen. Dat wordt een andere partij. Dan ga je nog eens wat beleven. Maar ja, dan zijn de vakbondsbestuurders en aanhang in geen velden of wegen meer te bekennen.
Natuurlijk focussen de bonden op de salarissen van álle NS-ers. Kantoorpersoneel is net zo goed lid van een vakbond.
En wat heeft de onregelmatigheidstoeslag ermee te maken? Daar wordt toch ook onregelmatig voor gewerkt?
Reken er maar op dat de salarissen van praktisch opgeleiden nog verder gaan stijgen. Als u daar problemen mee heeft kunt u beter leren volledig zelfredzaam te gaan leven.
Fijn gepland hoor: Pinksterweekend, wat een rotstreek!
Er wordt niet gestaakt in het Pinksterweekend maar er voor en er na. Staken tijdens feestdagen zou nauwelijks overlast opleveren dus dat schiet zijn doel voorbij.
Aanstaande weekend is t pinksterweekend van vrijdag tot en met maandag.
Mensen moeten extra kosten maken om hun vakanties te veranderen of om op t vliegveld te komen.Gaat ns dat compenseren.
Ze zouden gewoon een over de grenzen heen heel den boel moeten plat leggen ! Hier in belgie ist geen haar beter ! Laag loon maar je moet wel flexibel zijn volgens de directie met een paar duizende euros per maand is het niet moeilijk om die onzin uit te kramen !!!!
Ja hoe jaag je je klanten weg? Door ze weg te pesten. Zijn er geen klantvriendelijke acties te bedenken? En vroeg of laat mogen klanten weer opdraaien voor de hogere kosten.
Het organiseren van een staking waar mensen gratis mogen reizen (de “klantvriendelijke” staking) is jaren geleden door de rechter verboden, of althans, verboden onder stakingsgronden [1]. De voorwaarden daarvoor zouden zijn dat personeel dan zelf de kosten voor het vervoer zou moeten betalen, hetgeen het elimineert als stakingsmogelijkheid.
[1 ]https://www.cnv.nl/nieuws/ov-staking-waarom-nou-toch/
Er is helemaal niks verboden. Als de werknemers weigeren om kaartcontrole uit te voeren dan worden ze geacht om voor 50% te staken met bijbehorende salariskorting als gevolg. Geen idee waar je die onzin vandaan haalt dat personeel de kosten voor het vervoer zouden moeten betalen.
Overigens is de salariskorting bij een ‘echte’ staking 100% dus voor de werknemers is niet controleren een goedkopere vorm van actievoeren.
Het doel van de vakbonden juist om de reizigers te treffen zodat die (en namens hen ook het populistische deel van de politiek) de directie van NS onder druk zetten. Geen kaartcontrole is dus niet ze effectief want daar gaat geen enkele reiziger over klagen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHAMS:2003:AF2826
Een ieder heeft het recht om te staken, daar ben ik voor MAAR het opzettelijk ontwrichten van de samenleving niet. Je kan ook publieksvriendelijke acties doen zoals de verboden geen kaartcontrolle of verzin iets. Het is vrijdag 6 juni de vrijdag voor een lang weekend er zijn straks zat reizigers (waaronder ik) die een lang weekend weg of weg zien vallen of ineens fors duurder zien worden, omdat ze extra moeten betalen.
Het is weer ikke ikke ikke momenteel , ja ik snap dat je meer geld wilt maar je kan ook gewoon blijven praten ipv je achterban opjutten.
Precies
Graag ns laten opdraaien voor die kosten,voor donderdag op onze rekening,taxi nodig nu,ritje van bijna twee uur…….
Eigenlijk verdienen sommige conducteurs het eigenlijk niet ook al niet eens de 2,5 procent veel conducteurs blazen alleen maar op hun fluitje en gaan daarna gemakzuchtig in de eerste klas zitten
FNV denkt keer op keer de reizigers te kunnen schaden. Wat gaan de reizigers doen? Massaal met de auto. Gevolg minder reizigers. Minder inkomsten. Meer kosten. Gevolg bezuinigingen.
Het wordt tijd dat we als reizigers dit niet langer pikken van de FNV.
Niet iedereen heeft een auto of een rijbewijs of mag uberhaupt een auto besturen.
Als je de FNV belt dan hangen ze gewoon op. Bij de FNV denken ze dat je maar 200km kan lopen of met de regionale bus kan doen. De FNV moet gestopt worden met het saboteren van de reizigers.
Als je de FNV belt, krijg je een callcenter aan de lijn. Dit is exact hetzelfde bureau dat werkt voor vrijwel alle vakbonden. Degene die je gesprek aanneemt, kan vlak daarvoor een gesprek met een CNV’er hebben aangenomen en is wellicht zelf niet eens lid van een vakbond.
Ja hoor en natuurlijk is de reiziger weer de dube terwijl deze niets met dit conflict van doen heeft
rijde de ICE dan wel? of ligt alles echt plat
Ik las net in een artikel dat er vanuit wordt gegaan dat de internationale treinen wel rijden, maar ik weet het niet zeker, het kan natuurlijk ook anders zijn. Alleen zijn de ICE’s zover ik weet voor de meeste mensen niet nuttig en volgens mij mogen ze officieel niet gebruikt worden voor binnenlands vervoer.
De treinkaartjes zijn zo duur vanwege de zgn. liberaliseren van VVD en CDA. Dus is er ook geen politieke bereidheid om financieel bij te springen om de tickets betaalbaar te maken. Het lijkt er op dat werkgeverscollectief in tijden van arbeidskrapte de uitholling van het arbeidsrecht willen continueren. Ik vind NS dappere mensen. Er zijn genoeg mensen die niet deze stap kunnen of willen nemen.
2% met een gierende inflatie is hilarisch. En ik werk niet bij de NS. Bij andere instellingen is de loonsverhoging gemiddeld 4%
En nu komt de waarheid naar boven 6 juni wordt er gestaakt dus ik heb wel een advies voor de reizigers jullie kunnen de reisplanner gebruiken om te kijken naar alternatieven.
Groetjes MCN-2021
Er zijn geen alternatieven,sukkel.
Als ik jou baas was zou ik je ontslaan, Niveau van een kleuter.
Totaal ongeschikt.
Ja en hoezo dan en er zijn genoeg alternatieven hoor als naar Amsterdam Centraal wil kan Dat nog steeds met tram 19 en 14 dus het kan gewoon
Heel fijn in het pinksterweekend.
Ns betaald mijn hotel waar dan niet te komen is vrijdag.
Ik ben boos, mijn zoon verheugt zich al maanden op een concert in Afas. Zijn favoriete artiest. Ticket gekregen van zijn broer. Dit word de beste dag van mijn leven ma. Speciaal een Flex abbo genomen. Nu kan hij niet en ik kan niet rijden. Bedankt
Voor wanneer? u kunt altijd de reisplanner gebruiken