fbpx

(Stakings-)acties op spoor dichtbij na klappen van cao-overleg NS en bonden

08 mei 2025 15:42

Er komen hoogstwaarschijnlijk (stakings-)acties op het spoor nadat het cao-overleg tussen de NS en de vakbonden donderdag is geklapt. Nadat de onderhandelingen waren vastgelopen, was er op donderdag weer een overleg maar daarin kwamen NS en bonden niet dichter bij elkaar.

’’Na negen onderhandelingsronden in maar liefst vier maanden heeft NS vandaag een dikke middelvinger opgestoken naar zijn eigen loyale personeel’’, reageerde FNV-bestuurder Henri Janssen op donderdag na het overleg met de NS. ’’Acties zijn onvermijdelijk’’, zei VVMC-bestuurder Wim Eilert. Hij gaat vrijdag al hierover praten met zijn bond, die vorige week nog een protesttocht hield in Utrecht voor een betere cao.

’Tegenvallend loonbod’

Volgens de bonden kwam de NS donderdag met een tegenvallend loonbod. De NS had het overleg zelf voorgesteld nadat de onderhandelingen waren vastgelopen. De treinmaatschappij verhoogde donderdag het loonbod van 2,33 procent met 0,22 procent, waardoor de jaarlijkse loonstijging op 2,55 procent komt. ’’Noem mij een jaar waarin de inflatie minder was. De mensen worden hier gewoon slechter van’’, aldus Janssen van de FNV. De FNV eist 4 procent.

Alle bonden praten al over acties

Het loonbod van de NS is ook voor vakbond CNV onvoldoende. Geen van de bonden ziet nog heil in verdere gesprekken met de NS, die zelf al zou hebben aangegeven niet met een hoger bod te komen. Daarmee zijn (stakings-)acties nu erg dichtbij. ’’Wij zullen de komende periode stakingsvergaderingen gaan organiseren. Als de leden actiebereid zijn, zullen we NS een ultimatum stellen en staan wij klaar om stakingen te organiseren’’, aldus Janssen. Ook de CNV laat weten ’waarschijnlijk het actietraject in te gaan’.

(c) Treinreiziger.nl

3.5 2 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

70 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hidde
5 dagen geleden

Zucht. Daar gaan we weer…

RailMat
5 dagen geleden
Antwoord aan  Hidde

Nu het eindelijk klaar is met de stakingen in België, gaat Nederland weer beginnen. Als ze gaan staken, dan eis ik wel compensatie van NS.

Frans E.R.
5 dagen geleden
Antwoord aan  RailMat

noem het een spoor estafette, na België straks Nederland en wie volgt, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg een stakingsgolf anno 2025…?

FFA
4 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

In duitsland is een CAO afgesloten.

FFA
3 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

2 minnetjes voor een feit?!

David
5 dagen geleden
Antwoord aan  RailMat

En dan is de NS klaar, en dan komt multimodaal (bus en geliberaliseerde lijnen). En zo begint het staakjaar en hebben de reizigers weer last.

Niels Karsenbarg
1 dag geleden
Antwoord aan  RailMat

Maar in België is het met stakingen beter geregeld want werkwillige machinisten die niet mee doen in België rijden gewoon zij het slechts 1 keer per uur een trein en dat zou NS ook het voorbeeld van België moeten volgen om tijdens stakingen werkwillige machinisten gewoon blijven rijden helaas legt NS tijdens stakingen het hele trein verkeer plat in plaats van machisten die niet staken gewoon hun werk blijven doen

FFA
5 dagen geleden

4% en niet minder!
en 32-urige werkweek in 2028.
Op weg naar 25- urige werkweek in 2032.
Het ware mooi geweest als we dit jaar op 25.05.2025 met de 25 urige werkweek begonnen waren.
Het kan en moet opdat mensen bevrijd worden van werken voor het groot Kapitaal.
Dat parasiteert op het werk van anderen,
Werkenden dienen niet in koopkracht erop achteruit te gaan.
De afgelopen 20 jaar 15 %Zi
Zie verlaging door rechva beleid van de Arbeidsinkomensqoute in het BNP met 12 %. Terwijl de kapitaalsqoute navenant met 12% steeg. De rijken werden slapend nixdoend, rijker.

FFA
5 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

*rechts beleid

Mar
5 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Zegt de persoon in de uitkering….

FFA
4 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Ja maandelijkse vermogensuitkering.
Heb met 55 jaar mijn bulshitjob beëindigd.
Zouden meer mensen moeten doen.
Ik reis en zie zoveel mensen die niet om kunnen gaan met vrije tijd, die radeloos worden bij de geringste tegenslag etc.
Waarom tot 63 jaar of langer verplichte dagbesteding?

Jan
5 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik heb maar even op het minnetje geklikt.
Zoveel wartaal.
Ik snap niet dat het gesticht ons voor dit soort uitwassen niet beschermt.
Ga dus snel terug!

FFA
3 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Met 79 minnetjes een nieuw rekord.
Terwijl het geschetste toch de weg is die we moeten/ zullen gaan.
Ergo welk we gehaald hadden ware het niet dat rechts beleid dat al meer dan 30 jaar verhinderd.
So what, ik heb mijn leven altijd zo ingericht dat ik de minste schade aanricht aan mijn medemens, natuur en klimaat.
Loop niet aan de leiband van rechts.

Jan
1 dag geleden
Antwoord aan  FFA

Nogmaals: jouw verlof door GGZ en de gesloten afdeling is al een half jaar ingetrokken. Ga nu terug, begeleiding wacht op jou. Teveel wartaal kan ik als mens niet meer verdragen. Dussss.. welk woord begrijp je hier niet?!

Laatst bewerkt op 1 dag geleden door Jan
kaats@bal
12 uren geleden
Antwoord aan  Jan

JOUW woorden…

Baardstaart
5 dagen geleden

Als Tesla echt een volledig werkende full self drive zou hebben waar ik ZONDER rijbewijs ik zou mogen rijden zou ik er een kopen. Dat Elon Musk met zijn rechterarm loopt te zwaaien, zo gek in de US doet en bij de AfD loopt te brallen is niet mijn probleem. Dat mijn reisvrijheid ernstig beperkt wordt door stakingen en wansmakelijke bezuinigingen in het OV is wel mijn probleem. Dito met de smerige treinen bij de NS

Mar
5 dagen geleden

Ontsla alle personeel en haal mensen uit Oost Europa om hier te werken.
Genoeg is genoeg

Sander
5 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Ik dacht dat FFA onzin uitkraamt, maar hier wordt ook een goede poging gedaan voor de onzin-award…

FFA
4 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Is reeds het geval 800.000 arbeidsmigranten.

Passepartout
5 dagen geleden

Geef de machinisten meer salaris én een extra taak: deuren sluiten van korte treinen. Geef de conducteurs meer salaris maar zet ze op die korte treinen alleen in voor flitscontroles. En vervang uitstromende conducteurs dus maar gedeeltelijk. En maak ze weer boa’s. Dat is een financieel beter plaatje voor NS én personeel en betere veiligheid en service voor de reiziger.

Ab Normaal
5 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Oei, daar zijn de vakbonden ook op tegen.

David
5 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Helaas wel. Het afschaffen van de conducteur is de grootste kostenbesparing die NS door kan voeren, maar als je een conducteur alleen al met de verkeerde hoek aankijkt gaan ze al in stakingsmodus. Pijnlijk, want bij de volgende concessie (of in 2035, of in 2027 als de rechtzaak in het nadeel van de staat valt), zal de functie van conducteur sowieso vervallen gezien de competitie op prijs die daardoor zal ontstaan.

Alex
5 dagen geleden
Antwoord aan  David

Een conducteur in stakingsmodus? Dat zet geen zoden aan de dijk. Zonder ‘steun’ van de machinisten zal een stakende conducteur weinig invloed kunnen uitoefenen. Machinisten bij NS mogen tot maximaal 7 rijtuigen alleen vervoeren. Vanwege de inrichting van het vertrekproces is dit niet optimaal/wenselijk, maar het kan wel.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Alex
Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  David

Reken je niet vooral niet rijk met het afschaffen van de hoofdconducteur op de trein.

Passepartout
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wat zou een voorzichtige schatting kunnen zijn? 5-10% personeel om te beginnen?

David
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

“Reken je niet vooral niet rijk met het afschaffen van de hoofdconducteur op de trein.”

Een conducteur bij NS krijgt minimaal aan inkomen 2532 bruto per maand, exclusief premies en extra’s. Dat is volgens de NS het laagst mogelijke inkomen van een conducteur [1]. Het werkelijke bedrag en gemiddelde zal dus hoger liggen.

De NS gaf in 2022 aan dat, om de dienstregeling van 2023 uit te voeren, er minimaal 2800 conducteurs nodig zijn [2]. Gezien de dienstregeling is uitgebreid zullen dat er nu dus meer zijn.

De conducteurs kosten de NS dus minimaal 2800 * 2532 * 12 = 85,075,200 per jaar. Voor een functie welke bij andere vervoerders volledig is vervangen en zelfs binnen de NS vervangbaar is dankzij OBIS (overname omroepen), het bestaan van sluitingsmogelijkheden in veel van het materiaal (tvp), en het feit dat de BOA van de conducteurs functie af is (en al het overgebleven werk dus een subset is geworden van V&S werkzaamheden).

Je kijkt dus naar een eenmalige aanpassing in de cabine van de machinist op een subset van het materiaal, zodat deze zelf de deuren kan sluiten ongeacht de trein, en je bent daarna minimaal 85 miljoen kwijt op je operationele kostenplaatje per jaar, zo niet meer.

Logischerwijs moeten wij dan de V&S capaciteit uitbreiden. Laten wij hier vanuit gaan dat het salaris hetzelfde blijft (V&S ligt gemiddeld lager), en dat een derde meekomt naar de nieuwe vliegende controle functie (dat is veel als je kijkt naar andere reorganisaties).

Dan hebben wij het alsnog over een kostenbesparing, operationeel, per jaar (structureel), van 50 miljoen euro. Terwijl alle taken gedekt zijn. Dat is een ontzettend hoog bedrag voor de NS.

Trek dat door, en stel de kritische vraag of je als trein bedrijf met alleenrecht ook een marketing afdeling nodig hebt (die structureel verlies lijdt), en je kan je verliezen ineens heel mooi indekken.

Ik wens de conducteurs niks dan goeds, maar het is echt kiezen: willen wij nu dat de conducteurs door de zure appel heen bijten met de mogelijkheid tot her-opleiden/vervangende functie, of willen wij straks dat er een massaontslag volgt bij de concessieverandering?

[1] https://www.werkenbijns.nl/onze-verhalen/wat-verdien-je-nou-precies-als-machinist-of-conducteur

[2] https://www.bnr.nl/nieuws/infrastructuur/10496391/veel-conducteurs-worden-machinist-goede-ontwikkeling-maar-tekort-loopt-zo-op

Baardstaart
5 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Sorry… Als de vakbonden en het personeel klaagt over sociale veiligheid of beter gezegd het gebrek hieraan moet je juist met service en controle ploegen gaan werken, zoals de geliberaliseerde vervoerders dit ook doen. Dan sta je al met 3 a 4 man sterk. En de deuren sluiten kan de machinist ook. Zie ook de geliberaliseerde vervoerders. Alleen zullen er enkele aanpassingen gemaakt moeten worden op de SLT, Flirt3 en de SNG treinen. Dit werkt prima voor een trein tot 7 bakken.

Lijkt wel of de bonden helemaal niets willen en ook niet willen denken om de sociale veiligheid te vergroten.

Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Alleen maar service en controle groepen is ook niet altijd ideaal. Zie de problemen op Zwolle – Emmen. overigens zijn die niet gratis.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er is helemaal geen oorzakelijk verband tussen de wijze waarop gecontroleerd wordt op de lijn Emmen-Zwolle en de overlast aldaar. Totale lariekoek.

Het is juist zo dat de stewards op de treinen aldaar geen overlast op hun treinen willen en dat aanpakken. Er is ingangscontrole en de overlastgroepen worden in Emmen begeleid vanaf de trein naar de bus. Dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt juist totaal bij de conducteurs van NS. Die trekken zich bij een vermoeden van schorem terug op de bok om weer een hele rit te Netflixen.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er is helemaal geen oorzakelijk verband tussen de wijze waarop gecontroleerd wordt op de lijn Emmen-Zwolle en de overlast aldaar. Totale lariekoek.
Het is juist zo dat de stewards op de treinen aldaar geen overlast op hun treinen willen en dat aanpakken. Er is ingangscontrole en de overlastgroepen worden in Emmen begeleid vanaf de trein naar de bus. Dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt juist totaal bij de conducteurs van NS. Die trekken zich bij een vermoeden van overlast terug op de bok om weer een hele rit te Netflixen.

Henk Peetersen
4 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Ik ben helemaal voor jouw voorstel. Ik ben wel een beetje klaar met de conducteurs van NS. Te vaak meegemaakt dat ik op trajecten van 150 kilometer geen controle heb gezien en ook geen langslopend personeel. Net als Arriva en Keolis overgaan op flitscontroles en misschien ook meer ingangscontroles. De poortjes helpen geen ene moer om kwaadwillenden tegen te houden.

Lisa
5 dagen geleden

Oke loonsverhoging voor conducteurs, maar ook meteen een extra taak voor hun er bij, als ze klaar zijn met hun ronde, op de lange ic trajecten bijv Zwolle-Amersfoort kunnen ze meteen emmer en sop pakken en kaan boenen!

Passepartout
5 dagen geleden
Antwoord aan  Lisa

Creatief. Maar ik denk oprecht dat de handhaver en het klantaanspreekpunt niet de schoonmaak moet gaan doen. “Hé conducteur, mijn koffie is omgevallen, kun je even een doekje halen?”
Beter rijdt er personeel mee voor interieurverzorging zoals op de franse TGVs.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Passepartout
Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  Lisa

Gaan dan de schoonmakers staken, omdat werk uit hun handen wordt ontnomen?
Overigens heb ik een stewardess tijdens een lange vlucht een toilet zien schoonmaken toen passagiers dit vervuild hadden.

Passepartout
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Je hebt gelijk. Stewardessen controleren dan weer geen kaartjes en doen niks met het vliegen zelf, maar zijn er wel voor veiligheid, catering en klanttevredenheid en alles wat daarbij komt kijken.

Jaap
5 dagen geleden

Ik snap de loonsverhoging niet zo! Ik zie zelden een actieve conducteur en velen blijven helaas of graag kletsen met collega’s in de 1e klas stilte coupe of ze zitten achterin en als je ze nodig hebt moet je halve trein heen en weer lopen om de conducteur te vinden. Ik denk dat na de loonsverhoging ook dit eens aangepakt moet worden maar daar hoor je de bonden nu nooit over! Ik reis veel in het buitenland per trein en daar zie zulk gedrag dus echt niet. Ze lopen meermaals langs en controleren actief. Misschien is de loonsverhoging voor machinist daarom ook wel meer gerechtvaardigd door de meer actievere arbeidsinzet/deelname.
Maar goed zal nu ook wel veel minnetjes krijgen want ik ben geen trein fanboy vrees ik zoals de meeste hier. Ik ben meer realistisch misschien?!

Annemiek
5 dagen geleden
Antwoord aan  Jaap

Volgens mij hoort het ook een doel van een vakbond te zijn om een vak toekomstbestendig te houden. Het lijkt wel alsof ze absoluut niet bezig zijn met de inhoud van het vak van conducteur na 2033, terwijl het haast ondenkbaar is dat de inhoud van het vak dan niet ingrijpend verandert. Hoe maak je jezelf als personeel van onmisbare toegevoegde waarde voor het bedrijf? Hoe gaan conducteurs om met de veranderende omstandigheden?

Het antwoord van de vakbonden is blijkbaar dat alle ooit verworven rechten met de hakken in het zand verdedigd worden, ongeacht of dat zinvol is. En voor de rest worden eens per jaar de messen geslepen, nadat het CAO-overleg geklapt is. En dan gaan ze weer staken. Als het aan het FNV zou liggen, reed NS nu nog rond met een stoker op de bok.

Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ook ik zie graag meer conducteurs die vervoersbewijzen onderweg controleren en de eerste klas vrijhouden van reizigers die daar niet thuis horen. De kreet: “Als het aan het FNV zou liggen, reed NS nu nog rond met een stoker op de bok, ” is natuurlijk onnodig zwaar gechargeerd en verre van de realiteit.
Overigens bestond de FNV nog niet toen de stoomtractie werd beëindigd.

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Maar kregen de meesters het wel voor elkaar dat ze nog jarenlang met 2 personen op een diesel konden rijden………

Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  Jaap

In de eerste klas zaten laatst een paar HC’S gezellig te praten over koetjes en kalfjes. Een reiziger sprak ze aan: “Moeten jullie niet een ronde doen?” Waarop een van de HC’s reageerde: “Wij hebben de hele dag dienst gedaan en onze dienst is afgelopen.”

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan liegt die conducteur. Zolang ze in uniform in de trein zitten, hebben ze dienst.

Joop_L
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zeker nog nooit van Woon -Werkverkeer gehoord, Annemiek?

Dat is dus geen diensttijd!

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Joop_L

Een reiziger mag verwachten dat iemand in dienst is, zolang die een uniform draagt. Of zijn ze tegenwoordig ook al te lui om zich om te kleden?

Joop_L
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat is dit nu weer voor een kul argument. Waarom zouden ze zich om moeten kleden op het werk?

Er zijn trouwens ook nog eens andere argumenten om in uniform te reizen.

Maar buiten dat allemaal om. Als er informatie gevraagd wordt dan geeft een conducteur, of hij/zij nu wel of niet in dienst is, gewoon keurig antwoord. Daar zijn ze echt niet te lui voor 🤪

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Joop_L

Ik verwacht als reiziger dat wanneer ik iemand in een NS uniform is, deze persoon de NS vertegenwoordigt op dat moment. Ongeacht of dezer persoon in dienst is. Ik kan dat aan het uniform namelijk niet zien.

Tumtumtum
18 uren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dan weet je dus niet waar je het over hebt. Is me al vaker opgevallen maar wat je zegt is dus niet waar

Tumtumtum
18 uren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan weet je toch dat ze naar huis gaan en al vrij zijn? Ook die mensen moeten van A naar B naar huis.

Annemiek
5 dagen geleden

NS maakt inmiddels standaard grote verliezen en het is nog maar de vraag of een faillissement kan worden voorkomen. Grootste kostenpost van het bedrijf zijn de personeelskosten en die zijn de afgelopen jaren explosief gestegen. Voor 2033 moet het bedrijf zodanig competitief zijn dat het kansrijk kan meedingen naar de concessie HRN; haar thuismarkt. Verliest NS die concessie, dan is het gedaan met NS. Je zou denken dat het personeel van NS en de vakbonden volledig doordrongen zijn van die realiteit en dat ze zouden begrijpen dat dit het moment is om de schouders eronder te zetten en niet te zeuren over kleinigheidjes. Feitelijk draaien de vakbonden het personeel warm om te gaan staken voor twee tientjes in de maand netto. Daarmee slaan ze nog maar eens een nagel in de doodskist van NS. Wie steekt er nou een middelvinger naar wie op? Volgende mij eerder het personeel naar de werkgever. Tegen beterweten in, hoop ik dat het personeel slim genoeg is om zich niet laat opjutten door de bonden en dat ze begrijpen dat dit het moment is om even pas op de plaats te maken, omwille van de toekomst van het bedrijf en hun eigen loopbaan.

Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Waar zitten die “uit de hand gelopen personeelskosten” bij NS? Heb je de organisatie doorgelicht?

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ja, dat doe ik. Dat hoort bij mijn vak.

Je kunt je zelf ook eenvoudig inlezen in de materie middels de stukken die openbaar zijn. Dan zul je gauw ontdekken dat de loonkosten bij NS in vrij korte tijd met 30% zijn gestegen, terwijl de inkomsten niet noemenswaardig zijn gestegen. Ook zul je zien dat NS al behoorlijk in de reserves heeft moeten tasten om die stijgende loonkosten te kunnen ophoesten. Als je de tijdlijn erbij pakt, dan zul je bovendien zien dat de snel stijgende loonkosten plaatsvonden in een tijd dat het bedrijf het sowieso al moeilijk had. Als in de vakbonden in die tijd meer geluisterd hadden naar de NS als werkgever en met wat minder genoegen hadden genomen, dan had de financiële toekomst voor NS er op dit moment wat rooskleuriger voorgestaan. En dan was dit het moment geweest voor de vakbonden om wel te incasseren.

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

In 2 jaar tijd meer dan 20% loonsverhoging is fors. Tel daarbij op dat ze extra personeel hebben moeten aantrekken en tijdelijk kantoorpersoneel hebben moeten opleiden om als C mee te kunnen laten lopen, hoef je geen economisch wonder te zijn dat er iets scheef gaat.

Laurens
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

De bonden eisen 8% salaris verhoging in geen enkele bedrijf krijgen de medewerkers zo”n grote loonverhoging maar de bonden vinden dat ze dat wel moeten hebben bij de NS ze leiden al jaren verlies hoe kan je dan als bonden zo’n grote loonsverhoging gaan eisen er wordt door NS 2,75% geboden is meer dan genoeg ze hebben pas ook een flinke loonsverhoging gekregen.
De FNV en de VVMC die lopen voorop de CNV laat zich meeslepen door deze 2 arrogante bonden .
Bij de FNV speelt zich een machtsstrijd af daar moet zelf een interim voorzitter komen omdat de 2 kandidaat voorzitters elkaar de tent uitlokken daar wil je toch geen lid van worden van zo’n arrogante bond. Ik hoop dat de rechter de acties gaat verbieden. dit gaat alle porpopies voorbij

Edg
4 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Onzin, zowel de bouw-sector CAO als de gemeente-CAO hebben forse loonsverhogingen gekregen. Welke ook gemiddeld voor 2 jaar of iets langer is.
Bouwsector:

  • Loonsverhogingen: 2025: 3,5% (1 mei), 1% (1 juli); 2026: 4% (1 jan.); 2027: 1,5% (1 jan.)

Gemeentes zijn ook 7,64 en in de lagere schalen 8%.

  • per 1 april 2025 een loonstijging van 2%;
  • per 1 oktober 2025 een loonstijging van 1,85%;
  • per 1 januari 2026 het minimum uurloon € 16 exclusief schaal A;
  • per 1 januari 2026 35 euro nominaal in de salarisschalen;
  • per 1 juli 2026 een loonstijging van 1,25%;
  • per 1 januari 2027 een loonstijging van 1,6%.

De gemiddelde loonstijging voor de lagere schalen van 8% repareert de koopkracht enigszins. Daarentegen is de gemiddelde structurele loonstijging over het hele loongebouw van 7,64% voor FNV Overheid eigenlijk te mager. Liever hadden we tot een hogere structurele loonsverhoging gekomen. Helaas is dat door het eindbod op loon van de VNG niet gelukt.

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Edg

Ik heb de looptijd van de NS-CAO niet gezien, het zal mij niets verbazen dat deze voor een jaar is. Dan is de geboden 2,75 dus hoger dan in het hierboven genoemde voorbeeld en dus best okay. Zeker voor een verlieslijdend bedrijf.
Aan de andere kant, hoe eerde de NS uit de concessie moet hoe beter dat voor de reiziger is. 😀

EddeG
3 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Nee, De voorgestelde looptijd vanuit NS is voor 27 maanden.
Eerste jaar 3% en 2e jaar 2,25% en dan nog half procentje erbij.
De FNV wil 24 maanden. Met de 8% zoals eerder al aangegeven.
Wat als je naar andere sectoren kijkt helemaal niet zo raar is. Gemeenten zitten ook financieel niet lekker, net als NS.

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door EddeG
Ronald
15 uren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mooi verhaal, jammer dat er een hoop mist, de gestegen Energie kosten, er moet 15% meer aan. ProRail betaald worden voor het gebruik van het spoor. Jaren lang hebben de overheid en ProRail bezuinigd op het onderhoud en aanleg van spoor, ook op het opleiden van personeel voor deze werkzaamheden. Hierdoor zijn deze kosten extreem hoog geworden(en worden slecht uitgevoerd)
ProRail (100%overheid) berekend alle hogere kosten door aan hun klanten, NS, Arriva, Keolis en de andere vervoerders. Deze bedrijven zullen deze hogere kosten moeten betalen, want ProRail heeft geen concurrentie.
Dus duurde trein kaartjes tot gevolg.
De hogere personeels kosten zijn een grote factor, zeker door de aantallen, maar er is krapte op de arbeidsmarkt, dus ook NS kan maar moeilijk personeel vinden en behouden! Men gaat werken waar het het meeste loont, dus niet alleen om geld, maar ook werk/privé tijd speel hierin een rol
Ik denk er altijd iemand aanspreekbaar moet zijn in de trein, als er iets gebeurd, de machinist is dan back-up om eventueel hulpdiensten te bellen als het nodig is. Als een machinist alleen op de trein is, gaat deze niet ingrijpen, want wie gaat hem helpen? De reizende Nederlander, geloof daar maar niet is.
De NS heeft ook van de overheid de verplichting opgelegd gekregen dat er een conducteur op iedere trein aanwezig moet zijn, voor de huidge airport sprinter heeft NS ontheffing gekregen. De overige vervoerders hebben deze verplichting niet.
En als NS de concessie kwijt raakt, sterkte mede reizigers..

Laurens
4 dagen geleden

Prima dat ze gaan staken, maar dan gaan wij als reizigers ook niet meer betalen! Het wordt tijd dat deze luie conducteurs eens daadwerkelijk aan het werk gaan ipv weer klagen om een loonsverhoging met de zoveelste staking. De laatste keer dat ik in de trein controlles zag is alweer 2 jaar geleden! De meeste NS conducteurs zitten lekker languit in de eerste klas ipv hun werk te doen.

Joop_L
4 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Wat heb je toch weer een grote mond, Laurens. Je bent alvast begonnen met schreeuwen voordat je geslagen bent.

Enne, ik heb liever dat je niet namens mij praat, met je “we” spreek gewoon voor jezelf.

Laurens
4 dagen geleden
Antwoord aan  Joop_L

Wat jij wil Joop.

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Joop_L

Dat leert de reiziger van de NS’ers 🙂 Verder ben ik het wel met Laurens eens.

Lisa
4 dagen geleden

Het verbaasd mij dat iedereen een mening heeft over deze CAO onderhandeling maar alleen maar ingaat op de functie van de conducteur, dit is maar een klein percentage van de medewerkers..
Deze functie is uiteraard wel die door de reiziger het meest wordt gezien, en waar duidelijk kritiek op is maar het bedrijf NS bestaat uit zoveel meer.
De stations moeten onderhouden worden treinen moeten gerepareerd worden, mindervalide reizigers moeten in en uit de trein geholpen worden, een planning van het materieelinzet moet gemaakt worden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een salaris moet meegroeien met de inflatie, als dat niet gebeurd zullen over een X-aantal jaren veel meer mensen “kiezen” om de bijstand in te gaan wat de bevolking uiteindelijk veel meer kost dat een iets duurder treinkaartje …

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Lisa
Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Lisa

Het salaris “moet” niet meegroeien met de inflatie. Die koppeling hebben we als Nederland jaren geleden los gelaten. Een stokpaardje waar de bonden graag mee schermen. Die koppeling is namelijk alleen maar goed voor gepensioneerden. O ja, dat is meer dan 50% van de leden.

S.O. de Mieter
3 dagen geleden
Antwoord aan  Lisa

Mee eens.
Ik gun iedereen met een uitvoerende functie in de openbare dienstverlening een goed salaris.
Wanneer werknemers langdurig of grootschalig disfunctioneren en een bedrijf ‘verslonst’ is er meestal meer aan de hand.
Kunnen we van dit bedrijf, na alles wat er de afgelopen decennia mee is gebeurd, nog wel topprestaties verlangen?
Wordt het, met het oog op de toekomst, geen tijd voor een ‘reset’?

Bart Verbeek
4 dagen geleden

Ineens weet je het! Ik ga met de auto!

Michiel
4 dagen geleden

Even voor de grap de CAO van 2015 opgezocht. Eindsalaris van een machinist was toen €3034, nu is het eindsalaris €4111. Dat is sterker gegroeid dan de inflatie in 10 jaar tijd. Het startsalaris is zelfs nog harder gestegen doordat enkele verhogingen een bodembedrag hadden. Of het terecht is oordeel ik niet over, maar je kunt niet stellen dat men achter is gebleven met de inflatie op basis van deze cijfers.

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Dat is 33% hoger dan het HBO salaris, wat rond de €3000 ligt. Niet slecht voor een MBO 3+ niveau. Dan zijn de toeslagen nog niet eens meegeteld.

Michiel
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Dat eindsalaris zullen de meeste pas na zo’n 15 jaar bereiken, dan zitten veel HBO’er ook wel boven de €4000 hoor. Maar de toeslagen dikken inderdaad wel lekker aan, die heb je niet in elk beroep.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Michiel
Veen
2 dagen geleden

Jammer dat de bonden geen direkteuren mogen eisen met deskundigheid in plaats van veel te hoge inkomens. De toekomst van veel maschinisten wordt namelijk bedreigd. Door de in dat opzicht waardeloze en zelfs schadelijke direktie zal er waarschijnlijk ooit eens een wagon van een dubbeldekker doorzakken, door te veel gescheurde lassen door korrosie. Dan worden ze allemaal hysterisch voor kontrole en reparatie uit dienst genomen en zullen er jaren minder treinen zijn om door maschinisten gereden te worden. De direktie zal de ellende misbruiken om veel ervaren maschinisten op straat te smijten. Daarna zal men veel geld smijten om vanwege het gemaakte maschinistentekort treinen (deels) zonder maschinist te laten rijden. Dan zitten we weer met de problemen door veelvuldige uitvallen van de komplexe nieuwe systemen. Dat zal de direktie echter een rotzorg zijn. Hun hoge inkomens voor hun ondeskundigheid gaan namelijk gewoon door. De politici en de andee zakkenvullerskringen doen samen.

Operator81
2 dagen geleden

En wie wordt weer de dupe van de stakingen, de reizigers. En de bonden hebben het lef om begrip te hebben, schandelijke.

Pieter Baantjes
1 dag geleden

Ik heb eens meegelezen met jullie en hoor veel negatieve geluiden over conducteurs.
het word tijd om ook positieve klanken te laten horen niet alle conducteurs zijn lui of arrogant of niet hulpvaardig.
ik heb zat conducteurs meegemaakt die keurig hun werk doen luisteren naar de reiziger ze helpen en keurig orde houden.
misschien moeten we ook eens een vinger wijzen naar alle reizigers die het de conducteurs moeilijk maken, agressief gedrag, schelden, spugen.
als er geen agressie is op de trein zouden er ook door meer conducteurs gecontroleerd worden vele zijn nu gewoon bang om de confrontatie aan te gaan.