‘Prestaties NS in 2026 weer op niveau’

NS heeft aangekondigd dat zijn operationele prestaties, dus punctualiteit en zitplaatsgarantie, naar verwachting in 2026 weer op het niveau van voor de coronapandemie zullen zijn. Door een combinatie van factoren presteert NS de afgelopen jaren ondermaats.

Prestaties in 2026 hersteld

NS-president Wouter Koolmees uitte tijdens de prestatie van de jaarcijfers zijn teleurstelling over de huidige prestaties, die te lijden hebben gehad onder een combinatie van factoren. Koolmees wees op uitgestelde werkzaamheden aan het spoor, een tekort aan technisch personeel en vertragingen in de levering van nieuwe treinen.

Koolmees verwacht dat in 2024 de prestaties nog altijd niet zullen zijn zoals ze moeten. “Richting de dienstregeling van 2026 verwachten we flinke stappen te hebben gezet als het gaat om stiptheid en betrouwbaarheid”, vertelt de topman aan Treinreiziger.nl. Hij voegt daaraan toe dat reizigers al in 2025 verbeteringen zullen merken, zoals de toevoeging van 1600 extra treinen per week. Koolmees verwacht die extra treinen te kunnen laten rijden door de versnelde instroom van de ICNG.

Reiziger keert terug (in de daluren)

De NS ziet ook tekenen van herstel in het aantal treinreizigers, ondanks de blijvende veranderingen in reispatronen van met name forenzen. In 2023 bedroeg het aantal reizigerskilometers 89 procent van het aantal kilometers in 2019.  Dat is een stijging van 13 procentpunt ten opzichte van 2022.

Financieel directeur Bert Groenewegen verwacht dat het aantal reizigers dat met NS reist in 2026 weer op het niveau zal zitten van voor de pandemie. Groenewegen waarschuwt echter voor onzekerheden, zoals de impact van mogelijke prijsstijgingen van de treinkaartjes. Mogelijk komt er in 2025 10 procent bovenop de huidige ticketprijs. Hij benadrukt ook dat de reispatronen sinds corona blijvend veranderd zijn. Daardoor groeit het aantal reizigers in de daluren, terwijl het aantal forenzen achterblijft, vooral op woensdag en vrijdag.

Reiziger brengt minder op

Het veranderde reisgedrag heeft ook invloed op de financiën van NS, aangezien het bedrijf traditioneel meer verdient aan forensen. Groenewegen: “De gemiddelde opbrengst (per reiziger, red.) is omlaag gegaan, en dat zal ook niet zomaar veranderen. Daardoor is het belangrijk om de bezettingsgraad omhoog te krijgen. En dat is ook gelukt. Dat vraagt een slimmere materieelinzet.”

Om reizigers goed te spreiden zet NS nu in op NS Voordeel. Reizigers kunnen in de daluren op rustige tijden tot 60 procent korting krijgen als ze minimaal één dag voor vertrek hun kaartje kopen. Reizigers met kortingen stimuleren om vrijdags in plaats van donderdags te forenzen ziet het bedrijf niet zitten. Koolmees: “Dat kunnen we ons financieel niet veroorloven.”

This post was last modified on 28 februari 2024 09:23

Bekijk reacties

      • Als onder zijn leiding de financiën zo uit de klauwen lopen heb ik daar toch wat twijfels bij.

        • Dat mag. Maar over realisme gesproken. NS heeft in 2015 onderhandeld over hoofdrailnetconcessie, en op één of andere manier met covid geen rekening gehouden. Dat was ook voor zijn tijd. De overheid heeft bedongen dat treinkaartje alleen mag stijgen met de verwachte inflatie. En daardoor ontstaat er dus een groot inflatiegat. Wat wel geregeld is, zijn voor NS nu gunstige financiële afspraken voor de nieuwe concessie.

        • @Hildebrand. Maar als je de situatie voor de concessie 2025-33 beschouwt, zie je dat NS een concessie aangaat met daarbij gunstige voorwaarden. Dan mag je ervan uitgaan dat NS de financiële component van die concessie heeft dichtgetimmerd. Maar nog voor het ingaan van die concessie geeft NS er blijk van dat het de concessie wel wil, maar dat dat vervelende consequenties heeft. De hoge rekening van het niet binnen budget kunnen uitvoeren van de concessie wordt gepresenteerd aan de reiziger middels een hoge stijging van de tarieven. En de overheid wordt een beetje gechanteerd richting het bijlappen van honderden miljoenen aan illegale staatssteun om die tariefsverhoging te voorkomen.

          In mijn ogen is dat vreemd. Eigenlijk vraagt NS om een blanco cheque. Het is immers volstrekt onduidelijk hoeveel NS de komende jaren tekort gaat komen. Om te voorkomen dat het voor de reiziger of belastingbetaler ongelooflijk veel gaat kosten, kan het eigenlijk niet anders dan dat de concessievoorwaarden opnieuw moeten worden onderhandeld.

          Concreet voorbeeld zijn de sprinters op de trajecten Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Arriva wilde die lijnen in eerste instantie ondergebracht hebben in een concessie, waar partijen dan op konden inschrijven. Toen die niet kwam, wilde Arriva er open access gaan rijden. In beide gevallen krijgt het niet de mogelijkheid. Los van eventueel ongemak door omchecken en personele problemen, hebben andere partijen op basis van Europese regelgeving bij aanbesteding in een concessie echter net zoveel recht om die lijnen gegund te krijgen als NS. Arriva gaf aan dat zij de lijnen zonder subsidie kan rijden. Er werd hen echter geen enkele mogelijkheid geboden. NS krijgt het deel van de concessie cadeau. Maar het is wel een cadeau met een flink prijskaartje voor de treinreiziger (of belastingbetaler), want NS kan het niet kostendekkend doen. Er mocht niet eens een marktverkenning worden uitgevoerd om de beste oplossing voor de reiziger of belastingbetaler te onderzoeken. En nu krijgen we de duurst voorstelbare oplossing. In mijn ogen is dat onbehoorlijk bestuur.

        • @Annemiek, ik denk dat ik het wel grotendeels eens met je kan zijn. Maar wat ik eigenlijk vooral bedoel dat Bert kundig is, dat hij inhoudelijk antwoord geeft. Roger, Rintel en Koolmees geven vooral politiek correcte antwoorden, of PR technisch goede antwoorden, maar inhoudelijk soms helemaal nergens op slaan.

        • @hildebrand
          Een ook dat is onbehoorlijk bestuur van Koolmees, Rintel, van Boxtel zelf en van degene die hun aanstelt.

          Anno 2024 kun je niet meer aankomen met het gekwezel wat rookgordijnen opwerpt. Hoorde Koolmees bij radio 1, schrok me een hoedje.

          Lijkt het nivo Henk Kamp.Overtuigd van zichzelf, serieus kijkend. onderwijl mens, bedrijf en samenleving desintegrerend

          NS is een kroonjuweel, met grote problemen en een grote maatschappelijke opgave. Adel verplicht.

          Bert Groenewegen is veel beter, maar toen ie interim baas was kwam er niks uit zijn handen. Ik was teleurgesteld, leek alsof hij geen ideeën heeft. Nu hoor ik ook geen plan.

          Heb met directie NS gewerkt in jaren O. Ben van mening dat jij en Annemiek, of Johan 1, veel geschikter, inhoudelijk to-the-pointer en effectiever zijn als Koolmees. Zou een opluchting zijn voor het land en de toekomst

          Die kwalificaties van Koolmees hebben geen waarde, dat blijkt helaas. Erg erg erg triest

  • "De gemiddelde opbrengst (per reiziger, red.) is omlaag gegaan"

    Dat is niet zo vreemd als je reizigers met TrajectVrij inwisselt voor Jongentickets en WeekendVrij. Dat had NS wel van te voren kunnen weten.

    • Weekend Vrij bestond al voor covid en trekt natuurlijk een hele andere doelgroep dan Traject Vrij. Jongerendagkaart idem dito.

      • Dat klopt wel maar het is natuurlijk niet slim om je als bedrijf vooral te richten op groepen reizigers die weinig geld opleveren. Dan weet je van te voren dat je inkomsten onder druk komen.

        Dezelfde fout die de streekvervoerders maakten toen ze zich nog uitsluitend op scholieren en studenten gingen richten.

        • Totdat de overheid ooit tot het "briljante" idee mocht komen om de studenten OV af te schaffen en dan zal de populariteit van e-bikes nog verder toenemen voor huis-school verkeer en zakt het OV helemaal inelkaar. Zie vaak genoeg lege bussen van binnen en kennelijk zijn het aantal rijbewijslozen een krimpend verschijnsel. En zeker rijbewijsloosheid vanwege milieuredenen is al helemaal een dalend verschijnsel. Straks zijn alleen mensen, die echt niet kunnen rijden, die geen rijbewijs hebben.

        • Het is andersom. Tijdens covid is op verzoek verzoek van de overheid de reiziger uit het ov gejaagd. Het duurde te lang voordat iedereen weer welkom was, en reizigers zelf waren wellicht onzeker over de risico's. Daardoor heeft een substantiële groep een tweedehands auto gekocht, en die krijg je dus niet zomaar terug. Goedkope actiekaartjes zijn afgeschaft, in plaats daarvan heeft men ingezet op eigen abonnementen. Die leveren NS ook meer op. Iemand die 1x in weekend weg moet, komt al uit bij Weekend Vrij ipv actiedagkaart.
          Eenmaal het abonnement aangeschaft is het opzeggen weer een drempel, dus wellicht blijft iemand hem houden. Dus gegeven dat je de forens niet makkelijk terug krijgt, moet je kijken hoe je dan meer geld kan halen uit andere groepen.

        • @Hildebrand Van Kuijeren
          "in plaats daarvan heeft men ingezet op eigen abonnementen."

          Voor vrijetijdsreizigers wel, voor forenzen absoluut niet. NS heeft tot op de dag van vandaag geen abonnement ingevoerd dat het voor forenzen die een of twee dagen per week thuiswerken aantrekkelijk maakt om op de andere dagen de trein te nemen. Die reizigers moeten NS per maand even veel betalen als forenzen die 5 dagen per week met de trein reizen en zijn daarmee gemiddeld per km het duurst uit van alle NS-abonnees. Maar NS doet wel huiliehuilie dat die forenzen wegblijven.

          Onder "Reiziger brengt minder op" mis ik trouwens dat het begin van Covid samenviel met het beëindigen van alle toen nog lopende Voordeelurenabonnementen. Een substantieel deel van de Voordeelurenabonnementen werd alleen nog aangehouden voor korting in de middagspits en werd relatief weinig gebruikt. Kassa! De beslissing van NS om het Voordeelurenabonnement toch de nek om te draaien moet een significant aantal opzeggingen hebben opgeleverd, maar dat wordt door Covid aan het zicht onttrokken. Ook daar is nog altijd geen vervanging voor gekomen: Forenzen die in de middagspits reizen maar de ochtendspits mijden (of omgekeerd) zijn bij NS net zoveel kwijt als forenzen die in beide spitsen reizen. Daar laat NS dus een kans liggen om spitsmijden te bevorderen. Maar NS doet wel huiliehuilie over drukke spitsen op bepaalde dagen.

        • @Johan

          Was zelf een VDK (voordeelurenkaart) reiziger en het afschaffen van de VDK was niet de reden waarom ik minder reis, ook vind ik dalkorting met de middagspits bijzonder hinderlijk. Ik zat in die tijd zoveel in de trein dat ik tegen de grens van dal-vrij aan hing en de VDK vaak binnen 2 maanden er al uit was. Voor mij zijn persoonlijke omstandigheden na een verhuizing de reden dat ik veel minder reis. In de Coronatijd deed je geen dagjes weg omdat het niet prettig is om voor een dagje uit met een mondkapje in de trein te zitten. Daarna is het OV inelkaar gestort. Eerst de NS-treinen en later ook de regionale treinen/bussen. Dan is de zin om te recreatief reizen ook weg, terwijl dit vroeger wel serieus iets toevoegde in mijn leven. Gevolg... het antwoord op de vraag... Waar zouden we zijn zonder de trein? Thuis... Dit zou voor mij ook een reden geweest zijn om een tweedehands auto te kopen als ik een rijbewijs had. Zo is het niet reizen in mijn leven geslopen. Ook het gevoel dat er veel minder te doen is. Ik merk dat ik in een sleur terecht ben gekomen. Behoor tot de groep, die me prima kan herstellen van een fysieke Corona (2x gehad en ik ben ongeprikt), maar wel psychisch last heeft van de maatregelen en daar ben ik nog steeds niet van hersteld en ook politiek behoorlijk van mening ben veranderd.

          Dus in mijn geval speelt er meer dan alleen het afschaffen van de VDK mee met het niet reizen en ik denk dat veel mensen ook een combinatie van factoren speelt. De Corona maatregelen hebben bij veel mensen ook behoorlijk ingehakt en ik zie dat bij andere mensen ook zo is.

        • @Johan: eens. Ik denk dat ze te bang zijn dat een abonnement voor 2 dagen per week te forenzen hun geld kost, in plaats van geld oplevert

  • Wat ik vreemd blijf vinden, is dat er wordt geschermd met een tariefsverhoging van 10% in 2025, terwijl steeds wordt gezegd dat het minimaal 10% is. Wie alleen al ziet dat de (afgekochte) tariefsverhoging over 2024 eigenlijk 8,5% zou zijn, weet dat de werkelijke tariefsverhoging in 2025 ver over de 10% zal gaan. Waar moeten we dan wel op rekenen? Ik denk aan 8,5% (fictief over 2024) plus een verhoging daar overheen ongeveer gelijk aan de stijging van de CAO-lonen (bij de huidige stand van zaken 6,6%). Dan kom je op ongeveer 15,7% uit. En dan kom je bij een gelijkblijvend aantal reizigers nog steeds niet break even uit.

    Hoe NS dat dan gaat vormgeven? Ik denk dat NS de spitsheffing weer uit de mottenballen haalt en daar een verhoging van 20% invoert. Daarnaast verwacht ik een verhoging met een veel lager percentage (5 tot 8%) buiten de spits, zodat treinreizen dan 'betaalbaar' blijft. En dan een verhoging van de abonnementsprijzen die daar ergens tussenin gaat zitten.

    • Een spitsheffing van 20% betekent dat NS zich in de spits volledig uit de markt prijst. Dan houd je alleen nog studenten op die bijna niks opleveren.

    • Dan krijg je meer auto's op de wegen op het moment dat je ze helemaal niet wilt; namelijk de spits met meer files ten gevolge. Plus dat de maatschappij de spitsheffing zwaar heeft veroordeeld dat Koolmees dit idee heeft moeten terugtrekken. Met zo een mentaliteit van de NS kan de overheid beter nieuwe wegen bouwen dan in het spoor investeren. Verder kan het OV ook niet bestaan van uitsluitend dal abonnementen reizigers.

      De politiek moet eindelijk het lef hebben om de NS eens stevig aan te pakken om te zorgen dat het OV nog iets doet in de strijd tegen het uitdijende automobiliteit.

      • De impact van treinreizigers die overstappen naar de auto is niet extreem. Het aantal weggebruikers is al enorm veel groter dan het aantal treinreizigers. De toename van het aantal auto's op de weg sinds 2019 is al ongeveer even groot als het aantal reizigers dat in 2019 op een gemiddelde dag een retourtje met de trein maakte. En het zorgt nog niet voor een absoluut infarct op de wegen.

        Als 20% van de treinreizigers de overstap naar de auto maakt, dan heb je het over ongeveer honderdduizend auto's erbij. Dat lijkt wel veel, maar niet naast de miljoenen die er al zijn. Stapt 20% van de autorijders over naar de trein, dan heb je het over aantallen die niet te overzien zijn en heb je direct een infarct, waar zelfs een verdubbeling van de capaciteit niet tegen opgewassen is.

        • Je hebt niet helemaal gelijk. Een relatief klein verschil in extra autoreizigers kan zorgen voor een groot verschil in extra files. Dat neemt niet linear toe. Als een gedeelte van de spitstreinreizigers overstapt naar de auto zal dat wel degelijk leiden tot infarcten op drukke wegen

        • @Anoniem. Waar blijkt dat uit? Ik denk dat bijvoorbeeld een ongeluk op de snelweg een veel grotere impact op de filevorming heeft dan een klein percentage extra auto's op de weg.

        • Een ongeluk heeft meer impact inderdaad. Maar stel er komt 2% extra verkeer erbij op de weg, dan levert dit meestal meer dan 2% extra file op. Dat zie je ook in de cijfers van afgelopen jaar in Nederland: het aantal gereden kilometers is met 7,9% toegenomen in 2022 tov 2021 (bron CBS), maar het aantal files in die periode veel meer (bron ANWB, maar kon geen exact percentage vinden zo snel)

      • Volledig mee eens. OV hoort een nuts functie te zijn; het hoeft niet gratis te zijn. Maar als de auto vaak aantrekkelijker is dan het OV -ook qua prijs- dan doen ze duidelijk iets fout. Ook de bijna lege bussen zie ik als een veeg teken aan de wand.

        • De auto is in vrijwel alle landen aantrekkelijker dan het OV. Misschien uitgezonderd stadstaatjes zoals Singapore. Die landen doen het allemaal fout?

  • Vraag me af of deze doelstellingen gehaald worden op de huidige manier hoe de NS de zaken aanpakt. Om de reizigers weer terug te kunnen winnen zou de betrouwbaarheid en capasiteit an het OV moeten toenemen, maar ik zie die problemen niet zo snel opgelost. Ook de nieuwe jaarlijkse afpers ronde om zo de regering zo een groene (minder auto) worst voor te houden vind ik geen teken van hoop. En als in 2025 blijkt dat het in 2026 niet haalbaar is zegt de NS ineens 2027... Immers eerst zei de NS dat ze in 2025 boven alle Coronaproblemen voorbij zijn. Verder geloof ik niet dat de voorgenomen dienstregeling van 2025 haalbaar is.

    Ik heb sterk het idee dat de crisis bij de NS zo diep is dat van een spoedig herstel gewoon geen sprake kan zijn. Zelfs denk ik dat het OV tijdens de Coronatijd een haast onherstelbare schade heeft opgelopen.

    Ik kan het optimisme van de NS helaas niet delen.

  • Als ik zo de huidige reizigersgroei zie, dan zou er best een weekendtoeslag kunnen komen.

      • Dagje uit....

        Dan nemen we toch gewoon de auto.

        zo prijst het OV zich steeds verder de markt uit.

        • Auto is stukken duurder dan de trein. Ook bij tarief zonder korting. Alleen als je met vijf mensen in een auto gaat, dan kun je voordeliger uit zijn. Doen er echter weinig. Moeten de parkeerkosten wel meevallen.

        • Het is niet alleen prijs, Bert Sitters. Het is ook betrouwbaarheid, snelheid, deur-tot-deur, voorspelbaarheid en gemak. De auto wint glansrijk. Je hebt niks aan treinen als je vooraf en erna nog altijd niet bent waar je zijn moet.

        • @Bert: mensen kijken bij auto alleen naar benzine en parkeerkosten. Niet naar aanschaf, verzekering, onderhoud, wegenbelasting. Dat is toch al geregeld.

        • @Bert: dat is een beetje ouderwetse gedachte (ok, NS hangt dat toch nog grotendeels aan). Vliegtuig zit toch ook vol met passagiers die allemaal een andere prijs betalen? Zou kunnen dat Weekend Vrij duurder mag. Maar een fixed kilometer heffing zodat iedereen naar gebruik betaald is denk ik niet wat je zou moeten willen.

  • Marjan Rintel voorspelde dat het 2025 zou worden voordat alles op het niveau zou zijn. Wouter Koolmees 2026. Eerst zien dan geloven.

    Doordat er minder reizigers zijn moet het materieel slimmer ingezet worden om rendabel te blijven.

    Verkeerd uitgangspunt. Dat is commercieel denken. Maar niet dienstverlenend denken. Iedereen moet een zitplaats hebben. Een vijfdelige ICNG in spitsuren is vragen om problemen. Dan haken een aantal reizigers af.

    • Volgens mij zei Rintel 2025, zei Koolmees vrij recent 2029 en blijkbaar zegt Groenewegen 2026. Maar ik denk dat Groenewegen foutief geciteerd is. Ik denk dat hij bedoelt dat de dienstverlening in 2026 op het niveau van 2019 is en dat hij net als Koolmees denkt aan 2029 voordat het aantal reizigers is hersteld. Koolmees houdt trouwens wel vast aan 2040 voor een reizigersgroei van 40% ten opzichte van 2019. Ik zie dat als volstrekt onrealistisch.

      • Die 40% voor 2040 houdt Koolmees alleen vol omdat hij bang is dat de politiek anders op de infra gaat bezuinigen.

        • Als de politiek alleen uit gaat van de lobby van de NS als het gaat om infra investeringen dan doet de politiek hun werk niet goed. Immers de politiek zou onderzoek moeten doen los van mogelijk belanghebbende van welk infra project dan ook. Net zomin dat de poltiek zich niet moet laten beinvloeden door Bovag en ANWB waar het gaat om nieuwe wegen.

  • ...Voordelig op pad, een alternatief...
    Voordelig trein reizen, dat kan. Wie niet de volle pond wilt betalen en voor het zelfde geld ook nog iets extra's erbij wilt krijgen moet eens naar NS Spoordeelwinkel kijken. Een retour treinreis tweede en soms tegen een kleine vergoeding eerste klas kan toch een leuk dagje uit op pad gaan. De ene keer zit er een warme drank met appeltaart - zolang de voorraad strekt -, de andere keer het entree of een pasta of brood gezond met drank inbegrepen betaalt vergeleken met wie alles het volle bedrag moet betalen stukken minder uit.
    Ik heb sinds 2022 al diverse malen veel plezier gehad en geld weten te besparen door met een NS Spoordeelwinkel aanbieding, waarvan er verschillende opties zijn, met de trein te reizen. De ene dag is het naar Groningen, de andere keer naar Den Haag Madurodam inclusief entree en een HTM Dagkaart bus en tram en dan weer eens een bezoek aan de Vakantiebeurs Utrecht met entree en kleine toeslag eerste klas. Dat laatste wel zo prettig na een gezellig en leuke dagje rondwandelen op de Vakantiebeurs.

    Alles wordt duurder, maar wie een beetje rekent geniet met de NS Spoordeelwinkel het nodige aan geld die men ter plaatse voor andere zaken kan besteden. Zelfs al heb je een auto dan is een Dagje uit naar bijvoorbeeld Amsterdam wel zo makkelijk. Een dagje parkeren is ook niet goedkoop in de hoofdstad. Ik ben blij dat er nog dit alternatief is om te gaan treinreizen. Wie geen kortingskaart heeft is dit ook een leuke optie. Een enkeling zal het met dit idee volstrekt oneens zijn,maar dat interesseert mij niet, zeker als men anti-NS is, wat ik niet ben, maar ik kan mij heerlijk ontspannend genieten naar recent Goes om er een beurs te bezoeken en te genieten van de bak koffie.

    Alle kleine beetjes helpen om de neergaande spiraal van het mindere aantallen reizigers te voorkomen, want thuis de rot ganse dag zitten klagen en jammeren, daar kom je ook niet ver mee. Je hebt maar één (!) leven en krijgt geen tweede kans om er van te genieten en dus mag men ook naar iets positiefs kijken en daar is het bovenstaande een voorbeeld van. Dus wie weet wat ons in 2026 nog aan leuke dingen te wachten staat als men weer op niveau is.
    Ik kijk alweer naar een volgende uitje van de NS waarmee men ook voor of na met een lokale vervoerder kan reizen.

    • Het is natuurlijk leuk als jij het als sport ervaart om de geodkoopste reismogelijkheid te vinden. Echter de doorsnee Nederlander zit anders in elkaar. Als het vinden van een redelijk treinkaartje te lang duurt, dan klikt de doorsnee Nederlander op een alternatief: "de auto".

      Ik heb geen behoefte aan een NS Spoordeelwinkel met allerlei additionele voorwaarden. Ik heb behoefte aan de NS Geen Gezeur Winkel. Gewoon een spoorkaartje voor een redelijk prijs die je gemakkelijk kan kopen.

      De doorsnee reiziger wil niet tijdens de spits reizen. Spits reizigers zijn gedwongen reizigers. De spits met overvolle treinen is al onplezierig genoeg. Daar hoeft echt geen duur treinkaartje aan toegevoegd te worden.

      • De spijker op de kop. De gemiddelde potentiële reiziger wil niet vergelijken en uitzoeken voor de beste deal. Gewoon snel een betaalbaar kaartje kunnen kopen, zonder allerlei voorwaarden en restricties. Want de auto heeft dat ook niet. Is het te lastig en te veel uitzoekwerk of leeswerk, dan denkt men "laat maar!"

  • Ik hoor elke keer weer excuses. Dit keer is de 10% die in 2025 bovenop komt door de inflatie. Of het extreem slechte weer ivm de klimaatcrisis, of de corona pandemie. What's next, door de oorlog in verweggistan?

    Sinds het begin van de 00er jaren, heeft de NS heeft minder personeel op de trein, maar o.a. de vertrek processen zijn veel efficienter, treinen rijden sneller de stations in en uit, veel meer vastgoed en winkels op de vernieuwde stations ipv het karretje, maar het lukt de NS maar niet zijn zaken financieel op orde te krijgen.

    Elke keer weer tienduizenden euro's aan nieuwe studies, of onnodige projecten bedacht door de frisse marketing studentjes die onnodig veel geld uitgeven. NS Weekly in 'n tv studio? Lounge area in de 1e klas? Leuk allemaal, als het bedrijf goed functioneert. Tot die tijd zaken op orde stellen, zorgen dat de treinen op tijd rijden en betaalbaar blijft en niet elke keer met nieuwe excuses komen.

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug