fbpx
De eerste rit van European Sleeper in Nispen, bij Roosendaal. Foto: Treinreiziger.nl

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

25 mrt 2024 15:54

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging van de route is tien maanden na de eerste rit naar Berlijn doorgevoerd. Door werkzaamheden in Oost-Duitsland was het moeilijk om Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag eerder met elkaar te verbinden.

Vanaf nu verbindt European Sleeper dus rechtstreeks de hoofdsteden van België, Nederland, Duitsland en Tsjechië met elkaar. De slaaptrein werd vorig jaar in mei geïntroduceerd, maar reed toen niet verder dan Berlijn. Desondanks bleek de verbinding succesvol en werden al snel ook Interrailers toegelaten op de slaaptrein.

Extra mogelijkheid naar Tsjechië

Nu is ook Praag meegenomen in het traject van European Sleeper. “Dat het zolang duurde voordat de trein het volledige parcours kan afleggen, is tekenend voor de impact die spoorwerkzaamheden hebben”, legt een woordvoerder van Back on Track, dat pleit voor meer nachttreinen van en naar Brussel, uit. De nachttrein naar Praag biedt voor Belgische en Nederlandse reizigers weer een extra mogelijkheid om naar Tsjechië te reizen. Het Centraal-Europese land ontving in 2023 zelfs een recordaantal toeristen uit de lage landen.

Samenwerking met GreenCityTrip

De slaaptrein die vanavond vanuit Brussel naar Praag vertrekt, heeft ook reizigers aan boord die hun reis bij GreenCityTrip (GCT) boekten. De twee partijen kondigden onlangs een samenwerking aan. Chris Engelsman, oprichter en directeur van European Sleeper, liet toen weten tevreden te zijn dat GCT en zijn slaaptrein gezamenlijk reizen naar Praag gaan aanbieden: “De samenwerking tussen European Sleeper en GreenCityTrip markeert een belangrijke stap voorwaarts voor beide partners. Met gedeelde waarden en een sterke focus op de reiservaring, zetten we ons gezamenlijk in voor het ontwikkelen van het nachttreinaanbod in Europa. Aangezien onze bestemmingen inmiddels heel mooi samenvallen, zien we er meer in om elkaar te versterken, dan elkaar te beconcurreren.”

52 gedachten aan “European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag”

  1. Anoniem schreef:

    Geweldig.

    1. Erno-Berk schreef:

      Zolang de trein met stokoud materieel rijdt en bovendien de prijzen gigantisch hoog zijn is deze nachttrein gedoemd te mislukken. Naar Praha moet je gewoon met de ICE naar Frankfurt Flughafen, ICE naar Nürnberg, RE naar Cheb/Schwandorf en vervolgens naar Praha.

      1. Bert Sitters schreef:

        Via Frankfurt-Flughafen en Neurenberg naar Praag ben je nauwelijks minder tijd kwijt dan met de European Sleeper. Maar je moet wel diverse keren overstappen. Het is slecht gesteld met de spoorweginfrastructuur in het noordoosten van Beieren met dieselboemeltjes die daar rijden.
        Als je overdag wenst te reizen kun je beter met ICE’s naar Regensburg aan de Donau en daar overstappen op de Alex-trein naar Praag. Is wel een ommetje, maar het gaat sneller en minder overstappen.
        Met slecht een overstap kun met de IC naar Berlijn en daar met de EC naar Praag. Is ook sneller dan via Neurenberg.
        Helaas zijn er nu problemen met de Berlijn-treinen, maar dat geldt ook voor Frankfurt-am-Main.

      2. Thom schreef:

        Die route is mogelijk, ik heb hem zelf ook genomen, maar veel omslachtiger en storingsgevoeliger dan de route met IC Amsterdam – Berlijn en EC Berlijn – Praag. de overstap in Berlijn is daar ietwat aan de lange kant, maar daardoor wel beschermd tegen vertraging.

        1. Erno-Berk schreef:

          Amsterdam-Nürnberg-Praha vind ik een veel leukere route met leukere treinen dan Amsterdam-Berlin-Praha. De route Amsterdam-Berlin is met uitzondering van het gedeelte bij Porta Wesfalica echt heel saai en ook Berlin-Dresden is heel saai. Dresden-Praha is wel heel mooi langs de Elbe en de Moldau.

        2. Anoniem schreef:

          Maar dan ken je de duitsers niet.
          Op tijd de grens tsechie duitsland overgestoke en dan krijgt de db het voor elkaar om de trein anderhalf uur vertraging te geven omdat ze een grenscontrole moesten uitvoeren.
          En een iemands papieren vertrouwden ze niet, dus de hele trein moest een uur wachten ipv diegene er uit te halen en hem gewoon op de volgende trein te laten.
          En toen waren we plek op het spoor kwijt eb kwam er nog een half uur vertraging bij, precies genoeg om de ic berlijn-amsterdam weg te zien rijden

        3. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Tja, dat is hoe het soms werkt bij grensovergangen. Het is niet de vervoerder die die controles uitvoert. De vervoerder moet zich echter wel conformeren aan wat men aan de grens eist.

          Overigens weet ik niet zeker of DB officieel de vervoerder wel is. Het kan ook České dráhy zijn, voor de gehele rit of het deel totdat de rit wordt toegelaten op het Duitse spoor te rijden.

        4. Thom schreef:

          Volledig mee eens dat de route van Amsterdam via Berlijn vrijwel tot aan Dresden vrij saai is. Ook niet geholpen door het feit dat de trein van České dráhy vaak veel te langzaam rijdt tussen Berlijn en Dresden. Maar de route is wel betrouwbaar en makkelijk, met een lange overstap in Berlijn die vrijwel niet te missen is. 1 betrouwbare overstap in plaats van 2 minder betrouwbare is een groot verschil wanneer je reist met bagage en/of partners en kinderen.

  2. Brabo schreef:

    Zal de rentabiliteit flink verbeteren, net op tijd voor het seizoen begint.

    1. Annemiek schreef:

      Zolang tickets worden gedumpt via Vakantieveiling en, zal dat wel een beetje meevallen.

      1. Bert Sitters schreef:

        Er gaat zoveel weg via Vakantieveiling. Ook bij goedlopende producten vallen wel eens gaten.

      2. Anoniem schreef:

        Moah alleen de zitplekker gaan via vakantieveiling, voor ligplekken moet nog flink bijbetaald worden, dus ik denk dat het meevalt. Helemaal omdat zitplekken niet zo populair zijn.

        1. Annemiek schreef:

          Volgens mij heeft de trein geen zitplekken. Er zijn 15 wagons, waarvan 13 couchette en 2 slaap.

        2. Anoniem schreef:

          @Annemiek Ze hebben bij de vakangieveilingen een upgrade naar premium klasse en een upgrade naar comfort klasse als je bijbetaald. Dan lijkt het erop dat er een derde, minder comfortabele, klasse is fie je normaal krijgt bij es.

        3. Anoniem schreef:

          @annemiek plus ze verkopen zo kaartjes amsterdam-brussel, om de trein niet halfleeg verder de laten rijden.

        4. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Volgens mij hebben ze upgrades naar couchettes met 5 (ipv 6) bedden en airco en naar slaaprijtuigen.

          Voor de ritten van Nederland naar België, deel je de couchettes, als je pech hebt, met ongewassen mensen die er de hele nacht geslapen hebben. Geen idee waarom mensen dat zichzelf aan zouden doen, terwijl er veel comfortabeler alternatieven zijn naar België.

  3. treingraag schreef:

    Nu Barcelona nog. (Milaan?)

    1. Erno-Berk schreef:

      Gaat niet gebeuren, omdat er teveel complicaties zijn. Bovendien moet Barcelona dringend ontlast worden en is het niet handig om nog meer verbindingen met Barcelona aan te bieden. Naar Milano kan prima met dagtreinen. Gewoon ‘s ochtends de RE19 of RE13 naar Düsseldorf pakken, in Köln vertrekt om 8:55 de ICE103 naar Basel. Vanuit Basel naar Arth-Goldau, overstappen op de IC naar Lugano en in Lugano overstappen op de RE80 naar Milano. Nachttreinen zijn gewoon niet lucratief en niet aantrekkelijk door het stokoude materieel en de hoge prijzen.

      1. Sander schreef:

        Lijkt me een leuke reis. Maar een verbinding met zo veel overstappen (onder andere in Duitsland) lijkt me zeer onbetrouwbaar.

        1. Anoniem schreef:

          Er komt bij gemiste overstap altijd een volgende trein. Binnen 30, 60, 120 minuten. Dus je reis en eindbestemming ligt altijd in het verschiet.
          Vergeet dit niet. Reis.

        2. Erno-Berk schreef:

          Op de gehele route is er zowat een uursdienst, waarbij er wel iedere twee uur een extra overstap is in Mannheim, maar er wel direct van Basel naar Lugano wordt gereden. Dat is wel het prettige van deze route.

          De route via Brig en Domodossola is veel risicovoller omdat er tussen Brig, Domodossola en Milano veel minder treinen rijden dan tussen Basel/Luzern/Zürich over Lugano.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Barcelona is waarschijnlijk nog meer belast dan Venetië. Eigenlijk zouden ze gewoon tijdslots moeten verkopen. Net als nu na COVID gebruikelijk is gebleven in musea (of bij de bloedbank).
        Ontmoedigen zou ook helpen, influencersverbieden.

        1. Erno-Berk schreef:

          Ik denk dat Venezia veel zwaarder belast is met toeristen dan Barcelona, omdat Venezia een heel stuk kleiner is. Vrijwel geen enkele toerist gaat naar Mestre waar de meeste mensen wonen en iedereen bezoekt de Lagune. Barcelona is veel uitgestrekter en de hotspots staan op redelijke afstand van elkaar waardoor toeristen zich meer verspreiden.

        2. Realisme graag schreef:

          Influencers verbieden is vrees ik strijdig met de vrijheid van meningsuiting. Die vrijheid van meningsuiting staat sinds de oorlog in de Oekraïne sowieso in de EU erg onder druk. Alle berichten en meningen die de EU-politiek niet welgevallig zijn probeert men te verbieden.

        3. Paul Lamote schreef:

          Nog meer censuur Dries?

        4. Dries Molenaar schreef:

          Censuur, de influencer houden zich eenvoudig niet aan de regels voor advertentiepublicaties. Dus blokkeren is gewoon handhaven.
          Je zou ook tegen mensen kunnen sproeien zodat ze bij aankomst alleen maar weer snel terug willen.

        5. Annemiek schreef:

          Als mensen de ‘regels van advertentiepublicatie’ (wat dat dan ook moge zijn) overtreden, kun je daarop pas handhaven bij of na publicatie. Het vergaren van materiaal in de publieke ruimte is gewoon toegestaan.

        6. Dries Molenaar schreef:

          In NL moeten adverteerders zich aan regels houden en moeten advertenties kenbaar zijn. Daar zijn al aanwijzingen en bekeuringen voor afgegeven.

        7. Annemiek schreef:

          Ja, alleen na publicatie. Nooit vooraf. Ik begrijp niet waar je naartoe wilt, maar het slaat nergens op.

      3. Bert Sitters schreef:

        Er moet gewoon een verbinding komen naar Barcelona-Franca via normaal spoor. Prachtig station om aan te komen. Dichtbij de grote attracties.
        On hi ha voluntat hi ha camí(Waar een wil is, is een weg).

        1. Dries Molenaar schreef:

          Ligt dat spoor er al of is dan de HSL over de grens?

  4. Bert Sitters schreef:

    Vandaag, 26 maart een groot artikel in de Volkakrant over deze nachttrein.

    1. Bert Sitters schreef:

      Volkskrant.

    2. Brabo schreef:

      The Dutch Guardian zoals ze zichzelf tegenwoordig noemen.

      1. Dries Molenaar schreef:

        staat dat ergens? Het is mij niet opgevallen.

        1. Juriaan schreef:

          Willem Vissers stelde zich zo voor bij de presentatie van Jordan Henderson.

        2. Dries Molenaar schreef:

          Dat was om Jordan een beetje te sarren. Gelukt?

  5. Baardstaart schreef:

    Deze samenwerking zal denk ik een voorbode op een fusie zijn om verdere integratie en samenwerking van deze twee bedrijven mogelijk te maken. Beide bedrijven hebben hun concurrentie focus op andere vormen van verkeer, zoals het vliegtuig.

    1. Maurice schreef:

      Zal weinig oplossen, het probleem is de oude meuk waar ze mee rijden.

      1. baardstaart schreef:

        Of zoiets echt succesvol wordt is een ander verhaal. Ik denk dat het iets in de marges blijft. Zie ook de vele twijfels aan de betrouwbaarheid van het spoornet. n de hedendaagse spoorweg probleem zijn zeker niet alleen een Nederlands probleem.

        Uiteindelijk kan je materieel wel vervangen, maar dat lost de chroninsche problemen met de verdere spoorwegnet niet op.

        1. Anoniem schreef:

          Voor hun valt betrouwbaar heid wel mee omdat het een trein is, de nightjets worden constant samengevoegd en losgekoppeld, wat het veel gevoeliger maakt.
          Als de nightjet hamburg-wenen vertraagd is, dan moet de nightjet amsterdam-wenen wachten en raakt zo ook vertraagd.

      2. Bert Sitters schreef:

        Is “nieuwe meuk” wel betrouwbaar. Zie de Fyralala, het gedoe met de ICNG, de Arriva-treinen naar Luik.
        Wanneer gaat het hoofdpijn-dossier ICE Light eindelijk rijden van Amsterdam naar Berlijn.
        Onlangs was iemand op dit forum nog lovend over de flixtrain in Duitsland, terwijl dit gewoon afdankertjes van de DB zijn.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Het goede nieuws is dat de V250 het goed doet in het land herkomst.
          Volgens de waarnemingen uit het keukenraam nabij de Wildersekade zijn er nu toch behoorlijk wat ritten met de ICng. Zelfs één met wit NS embleem, en benelux variant. MAg die België al in?

        2. Bert Sitters schreef:

          @ Meneer Molenaar.
          het heeft heel lang geduurd voordat de Fyaralala passagiers ging vervoeren. Dat is maar heel kort geweest. Het onderzoek loog er niet om.
          Om gezichtsverlies te verlies te verminderen heeft Italië ze terug gehaald. Ze hebben de onderzoeken goed gelezen. Het duurde lange tijd voor daar ze op de rails verschenen. Overigens niet op HSL.

        3. Dries Molenaar schreef:

          tja, hier heb je geen gezichtsverlies met trage besluitvorming en slecht projectbeheer.
          Ook maken we hier in NL niets meer. Dus dat kan niet mis gaan. Geen fietsen, treinen, bussen, auto’s, vuilniswagens, vliegtuigen. Alleen DAF doet het nog aardig, in NL.

        4. bert sitters schreef:

          @ meneer Molenaar.
          Hoe kan Nederland alles zelf willen maken als het land onvoldoende arbeidskrachten heeft?

    2. Annemiek schreef:

      Ik denk dat het vrij lastig wordt om een B.V. met een coöperatieve onderneming te laten fuseren.

      1. Anoniem schreef:

        Gewoon effe naar de notaris.

        1. Annemiek schreef:

          Als je denkt dat het zo werkt, dan begrijp je er geen zak van.

        2. Anoniem schreef:

          Uh, iets met eigendomsrechten van de mensen die mede-eigenaar van de coöperatie zijn.

        3. Annemiek schreef:

          @Anoniem 19:34. Ja, de leden van de coöperatie zijn eigenaar van European Sleeper. Veel van de leden hebben onbaatzuchtig geld gestort, maar worden verder nauwelijks in de besluitvorming betrokken of alleen na besluiten geïnformeerd. Dat is onvoldoende. Als ik lid was zou ik het niet toestaan dat mijn belang verwatert, doordat een organisatie met winstoogmerk een flink deel van de aandelen wil bemachtigen en waarvoor dan waarschijnlijk nieuwe aandelen worden uitgegeven. Hoe dan ook zal Flywise (GCT) zich moeten inkopen.

          Flywise heeft zelf ook te maken met geldschieters. Dat zijn de banken. Als Flywise wil fuseren, dan moeten die banken daarmee akkoord gaan. Na due diligence valt te verwachten dat de banken niet akkoord gaan, juist vanwege de eigendomsstructuur van European Sleeper.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Misschien kunnen straks de ICR – rijtuigen het museum- materieel gaan overnemen. De Müller zug rijdt ook met die oude beestjes rond alsmede de Ferienexpress voor de jaarlijkse Budapest- trein! De ICR zal wel herkeurd moeten worden, maar reden vroeger ook de Buurlandtrein Den Haag Centraal, Delft,Rotterdam Centraal, Dordrecht, Breda, Eindhoven, Venlo en Keulen! Met een enkele trein op de dag van en naar Siegen. Toen over gehele route conventioneel spoor de Rijkswaterstaat aangelegde HSL was pas open in 2007! Deze rijtuigen hebben zwenk- zwaaideuren, de oudere rijtuigen vaak nog zware Drehfalltüren! Techniek is thans ingewikkelder dan vroeger, door de vele computers die een
    Locomotief, treinstel auto of ander vervoermiddel tegenwoordig mee wordt uitgevoerd. Oude schoenen dus niet weggooien eer je nieuwe hebt, telt dus ook voor o.a. nieuw spoormaterieel! Wees blij dat je steeds meer internationale dag – en nachtverbindingen van en naar Nederland krijgt. Alles kost tijd en geld , dus even geduld hebben!

Reacties zijn gesloten.