Station Rotterdam Centraal. Foto Mark Koghee/Treinreiziger.nl
De Europese Commissie zet de procedure voort tegen de gunning van het hoofdspoornet aan de NS. Volgens de commissie handelde Nederland tegen de Europese regels bij het verlenen van de concessie aan de NS en is er nu een advies gegeven dat binnen twee maanden opgevolgd moet zijn.
Komt Nederland niet binnen twee maanden met een afdoende reactie en maatregelen, dan volgt een rechtszaak bij het Europese Hof van Justitie. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland ’geen bevredigend antwoord’ gegeven op eerdere brieven van de commissie waarin Nederland erop werd gewezen de fout te zijn ingegaan.
De Europese Commissie stuurde Nederland twee keer een aanmaning over de concessie van het hoofdspoornet die voor de periode 2025-2033 onderhands aan NS is gegund. In de eerste brief van juli 2023 wees de commissie Nederland erop dat het alleenrecht om treinen te rijden op het hoofdspoor niet onderhands gegund kan worden. Volgens de Europse regels moet dit gebeuren volgens een aanbiedingsprocedure waarbij ook andere partijen kunnen meedingen.
Vorig jaar stuurde de commissie Nederland nog een aanvullende aanmaningsbrief waarin de commissie liet weten dat de overheid niet of niet voldoende heeft onderzocht welke verbindingen in open toegang uitgevoerd kunnen worden.
Nederland heeft beide brieven van de Europese Commissie beantwoord maar de Europese Commssie schrijft dat Nederland ’geen bevredigend antwoord’ heeft gegeven. Nederland heeft nu een ’met redenen omkleed advies’ gekregen van de commissie. Daarin staat waarom de commissie vindt dat Nederland in strijd met de Europese regels heeft gehandeld en wat Nederland moet doen om alsnog aan de regels te voldoen. Wat er precies in het advies staat, is niet bekend gemaakt.
Nederland heeft nu twee maanden de tijd voor een reactie op dit advies en eventuele maatregelen. De volgende stap in de procedure is een rechtszaak tegen Nederland bij het Europese Hof van Justitie. De meeste zaken worden opgelost voordat ze bij de rechter komen, blijkt uit informatie van de Europese Commissie.
De zaak van de Europese Commissie is niet te verwarren met de rechtszaak over de concessieverlening aan de NS die vervoerbedrijven aanspanden tegen de Nederlandse Staat. Deze zaak loopt momenteel bij het Nederlandse College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Op verzoek van de vervoerders heeft de bestuursrechter van het CBb het Europese Hof van Justitie gevraagd een advies uit te brengen over de Europese regels in deze zaak.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 3 maart 2025 16:26
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…