Eurostar blijft hoop houden op directe trein Amsterdam – Londen

Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om een oplossing te vinden voor de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Londen. Dat zegt het bedrijf na overleg tussen topvrouw Gwendoline Cazeneve en die partijen in Den Haag.

Overtuigd

Vrijdag werd bekend dat de Eurostar naar Londen vanaf midden volgend jaar tot wel een jaar niet kan rijden. Door werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal is er geen plek voor de marechaussee die reizigers naar Londen controleert.

Eurostar zegt “ervan overtuigd te zijn” dat die oplossing gevonden kan worden en een directe treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen behouden kan blijven. “Eurostar is vastbesloten een rol te blijven spelen in het Nederlandse duurzaamheidsbeleid door een groen reisalternatief te bieden.”

Onmogelijk

Vraag is hoe gerechtvaardigd het optimisme van Eurostar is. ProRail is een stuk terughoudender over het topoverleg, schrijft het Algemeen Dagblad. “Er is wat ons betreft niets fundamenteels veranderd”, laat woordvoerder Jeroen Wienen weten aan de krant. “Het openhouden van de bestaande terminal, zodat Eurostar kan blijven rijden, is onmogelijk. Het is gewoon niet veilig en dan houdt het op.”

Wethouder van Amsterdam

Later deze week spreekt de Tweede Kamer over de kwestie. De Gemeente Amsterdam liet dit weekend al weten dat de stad de directe trein naar Londen niet wil verliezen. “Deze verbinding met Londen is cruciaal voor de stad”, zei de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst bij AT5. “Het is eigenlijk niet uit te leggen dat zo’n belangrijke treinverbinding zo lang wegvalt. Zeker nu we proberen de trein aantrekkelijker te maken om het aantal korte vluchten terug te dringen.”

“Ik wil samen met het ministerie, ProRail en NS kijken of er nog manieren zijn om de tijd te verkorten”, aldus wethouder Van der Horst nu. Reizigersvereniging Rover reageerde vrijdag al ontstemd over de aankondiging, “De staatssecretaris heeft de ambitie dat er meer internationale treinreizen worden gemaakt en we moeten minder CO2 uitstoten. Er is een alternatief voor vliegen en dan zeggen we: fijn dat u het heeft gedaan, maar we gaan het nu even stoppen. Zonder een alternatief. Ik snap het echt niet. Zo’n verbouwing is toch te plannen?” reageerde Rover-directeur Freek Bos,

This post was last modified on 5 juli 2023 09:34

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug