fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Eurostar vanaf 16 december vijf keer per dag van Amsterdam naar Londen – Sinds februari 18 procent groei op route naar VK

11 jul 2025 8:32

Eurostar start de vijfde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen op dinsdag 16 december. Op 9 september verhoogt het spoorbedrijf het aantal dagelijkse treinen van drie naar vier. Volgens Eurostar is het aantal reizigers van Amsterdam naar Londen met 18 procent gegroeid sinds de heropening van de nieuwe terminal op Amsterdam Centraal.

Op 10 februari werd op Amsterdam Centraal de nieuwe terminal voor de paspoortcontrole geopend. Volgens Eurostar maakt de grotere terminal de uitbreiding van de verbinding mogelijk. Het bedrijf kan de capaciteit op de route bijna verdrievoudigen; van 275 reizigers per rit in 2024 naar 650 per rit aan het einde van dit jaar wanneer de nieuwe terminal op volle capaciteit draait.

Sterke vraag sinds heropening

Vanaf juni 2024 tot de heropening in februari was er geen paspoortcontrole mogelijk voor de Eurostar-treinen en reed er geen rechtstreekse trein naar Londen. Reizigers naar de Britse hoofdstad moesten overstappen voor de paspoortcontrole in Brussel Zuid. “Sinds februari zien we een sterke vraag naar de terugkeer van deze directe verbinding en we zijn blij dat we deze verder kunnen ontwikkelen”, zegt Gwendoline Cazenave, de topvrouw van Eurostar.

Veel zakelijke reizigers

Ondanks de hogesnelheidstreinen blijft Amsterdam – Londen een van de drukste vliegroutes in Europa. Met de vijf retourritten met in totaal 3000 zitplaatsen per dag hoopt Eurostar meer reizigers van het vliegtuig de treinen in de krijgen. Volgens Eurostar spelen zakenreizigers een belangrijke rol bij de route naar Londen. Uit cijfers van het spoorbedrijf blijkt dat van de 130.000 passagiers op deze route in 2024, 15 procent zakelijke klant was.

In totaal vervoerde Eurostar vorig jaar 4,3 miljoen passagiers van en naar Nederland, met Parijs als populairste bestemming. Naast de vijf dagelijkse retourritten naar Londen, blijft Eurostar twaalf keer per dag tussen Amsterdam en Parijs rijden en veertien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel Zuid.

De nieuwe Eurostar-dienstregeling naar Londen vanaf 16 december:

(c) Treinreiziger.nl 

4 4 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Drs.P
4 maanden geleden

Es geht voran! Nu nog de mogelijkheid om direct retoers te kunnen boeken. Hoevaak het niet voorkomt dat alleen de heenreis kan boeken maar niet de terugreis. Of omgekeerd.

Joost2
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Dan zit één van beide treinen toch gewoonweg vol?

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Ze zijn niet vol maar ze zijn niet vrij gegeven voor boeking.

Joost2
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Oke, dat is bijzonder. Al komen er wel vaker vreemde dingen voor bij de verkoop van internationale treintickets.

Luc Michels
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Reserveren is verplicht. De enige vrije plaatsen zijn die in de bordbistro. Wordt het gedoogd, indien je geen reservering hebt, dat je na het instappen meteen daar gaat zitten? Je neemt géén gereserveerde stoel in en zit in de bordbistro niemand in de weg. Gedogen zou ik derhalve niet onlogisch vinden.

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  Luc Michels

Zo werkt dat niet in de Eurostar.

Joost2
4 maanden geleden
Antwoord aan  Luc Michels

Ik snap niet helemaal hoe dit een reactie is op mijn post, maar ik kan de vraag wel beantwoorden: als je daar gaat zitten zonder ticket heb je een probleem.

Dries Molenaar
4 maanden geleden

Mooi voor degenen diecomfortabel naar London willen, britten kunnen zo makkelijk naar huis en hoeven niet per se dronken over straat te blijven zwerven.
15% is niet echt een groot deel van het verkeer. Waarschijnlijk betalen die wel veel meer voor hun stoeltje daar dit van de grote hoop van de werkgever komt.
Voor de burgers zou het beter zijn wanneer er een concurrerende dienst komt. Dat geeft wat prijsdruk. En wie weet is het dan ook mogelijke nog ergens anders te stoppen. Velen hoeven niet per se de stad in, en weer uit.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Dries Molenaar
Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

absoluut mee eens dat het beter is dat er concurrentie komt.
Maar gezien de beperkte capaciteit in london voor concurrenten (er is maar één depot dat geschikt is voor europese treinen (engeland heeft een kleiner omgrenzingsprofiel)).
Tel daar bij op dat de noord-zuid tunnel in brussel al overvol is met treinen, én eurostar nu in belgie zit (ideale positie om bij de belgen te lobbyen om geen ruimte te maken voor concurrenten) en ik ben bang dat london-nederland lang een (trein) monopoly van eurostar blijft.

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Tussen Parijs – Londen zal waarschijnlijk een concurrent komen. Trenitalia en/of RENFE tonen al belangstelling. Sluit een samenwerking tussen Trenitalia en RENFE tussen Londen – Parijs niet uit.

Londen – Amsterdam heeft weinig nut. Tussen Brussel/Antwerpen – Nederland rijden al 5 soorten treinen. Die markt is verzadigd.

Baardstaart
4 maanden geleden

In elk geval een behoorlijke capasiteit. Dit is toch wel het equivalent van zo een 6 jumbojets. Hoop dat die gevuld wordt en het zou nog beter zijn als er een concurrerende prijsvechtende trein komt om zo nog meer vliegverkeer in de trein te krijgen.

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja, concurrentie is cruciaal. Maar Eurostar werkt dat tegen. Verder is de vertrekhal op St.Pancras veel te klein met als gevolg chaotische toestanden.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Nee, er is gewoon weinig ruimte op het spoor om ook nog allerlei Open-Access-vervoerders toe te laten, met name Antwerpen Noord-Brussel Zuid is een gigantische flessenhals.

En bovendien krijgen alle vervoerders te maken met kosten voor de beveiligingsprocedures en grenscontroles, aangezien de UK geen onderdeel is van Schengen. Volgens mij was dat ook de reden dat Eurostar zo duur is, niet het gebrek aan concurrentie.

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De DB heeft een licentie om naar London te rijden binnengehaald en weer laten lopen. Er zijn nogal wat veiligheidsmaatregelen in de Tunnel. Om te beginnen de SNCF, die heeft het lang voor elkaar gekregen om bepaalde eisen, waarvan aangetoond was dat die niet meer noodzakelijk waren, gehandhaafd blijven worden.
Ook de Eurostar treinen (in ieder geval de oudere serie) was voor het hele land toegelaten. Probleem was dat er nauwelijks stations in de UK zijn waar ze konden stoppen. De eerste serie heeft nog een tijdje tussen Londen en Edinburgh gereden. Ze mochten alleen op spoor 1, 6 & 7 in Kings Cross afgehandeld worden.

Rene
4 maanden geleden

Uitbreiding is mooi, maar jammer dat het erg duur blijft als je niet bij wijze van spreken een half jaar tevoren boekt. Spontaan besluiten om over 2 weken een paar dagen naar het VK te gaan is een dure grap. Supergoedkoop hoeft niet, maar als ik nu soms prijzen zie val ik steil achterover. Verder zou het handig zijn als er doorgaande tickets naar andere Britse steden mee verkocht worden. Gewoon één ticket Rotterdam – Bath of Amsterdam – Liverpool, inclusief de eventuele transfer binnen Londen.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Hoe groot is überhaupt de vraag naar directe treinen ten noorden van London? Vergeet niet dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders en Belgen überhaupt de UK niet in mogen, want geen paspoort en ook een deel van de Nederlanders en Belgen geen zin hebben in ETA-gezeik. Denk daarom al dat directe treinen naar diverse bestemmingen in de UK kansloos zijn.

Bart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Meer beschikbare tickets per dag is in principe altijd beter voor de ticketprijs.

Drs.P
4 maanden geleden

Moet die 17.04 vanaf St.Pancras niet 18.04 zijn?

Loek Voorn
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Als ik naar de rijtijd kijk, klopt jouw reactie.

visseling
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Dat is het daar dan al, als je tenminste ook daar ONZe tijd hanteert.

Arjan krabbenbos
4 maanden geleden

Misschien kan Eurostar ook andere bestemmingen creëren in het Verenigd Koninkrijk. Bijvoorbeeld naar York, Leeds, Birmingham, waar ook met 25 KV is geëlektrificeerd! Dan is London niet de enige hotspot in het mooie land aan de overzijde van de Noordzee. Er was ooit sprake dat er ooit een nachttrein ging rijden van Amsterdam richting London ( of misschien ook andere een andere bestemmingen?), maar dat is gecanceld. Het materieel is verkocht nadat het gecanceld was van dit project aan canada. Daar rijdt het volgens mij nog steeds als nachtverbinding!
Deze fraaie trein heb ik ooit eens gezien tijdens een NVBS avond te Leiden, nabij het Centraal Station daar. Fraaie trein, jammer dat dit project helaas geen doorgang kreeg of misschien voor Nox als idee voor de toekomst?

Hanzeboog
4 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

North of Londen Eurostar verbindingen zijn er niet meer. Dat was oorspronkelijk de bedoeling.

Maar dan had er een verbindings spoorlijn moeten zijn bij Londen op West Coast Main Line, East Coast Main Line, Midland Main Line, HS 2.

Maar die verbindingsspoorlijn zal niet worden aangelegd. Komt door de extreme aanlegkosten van HS 2.

Goederentreinen kunnen vanaf uit de Kanaaltunnel wel naar andere delen van Engeland, Schotland en Wales rijden.

Haagse Harry
3 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Klopt. In de jaren ’90 zijn er (onder andere in NL) proeven geweest met treinstellen die ‘door’ konden gaan naar de rest van het VK. Er was echter geen vraag naar, maar dat kan in de toekomst veranderen natuurlijk.

Hanzeboog
4 maanden geleden

Elke Eurostar 320 Blue heeft ruim twee keer zoveel zitplaatsen als Eurostar Red.

En dan ook 5 keer per dag vanaf december. Het laat zien dat er een bepaalde segment reizigers zijn die niet perse goedkoop willen reizen.

Niet vreemd dat zakenmensen genoemd worden. Tijdens de treinreis je werkzaamheden kunnen doen zal prima lukken in de Eurostar 320.

Mar
4 maanden geleden

Waarom is de reistijd op de terugweg 6:30?? En heen 3 uur en 17 minuten?

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mar

Door het uur tijdverschil met het VK. De reistijd is ongeveer 4 uur 15 minuten. De dienstregeling van de laatste trein klopt volgens mij niet.

Dick
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

De laatste vertrekt inderdaad een uur later. Directe treinen Londen – Amsterdam staan in de weekenden nog niet online op Eurostar.nl Alleen met overstap in Brussel Zuid.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mar

Kooktijd vs rijtijd…

Dick
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mar

Heen en terug kan veel sneller als de trein niet meer stopt in Brussel. Ze krijgen de trein in NL vast wel vol. (Al mag de incheckruimte in Rotterdam nog wat groter).

Haagse Harry
3 maanden geleden

De eerste treinen moeten natuurlijk veel vroeger weggaan om nog een beetje te concurreren met t vliegtuig. Als zakenreiziger wil ik vòòr tienen aankomen. Nu doet de trein vanuit Amsterdam naar Londen dat wel, het uur tijdsverschil helpt daarbij. Pas om 11:20 aankomen in Amsterdam met de eerste trein vanuit Londen? Nee, dan neem ik t vliegtuig.