Eurostar waarschuwt voor vertraging naar Londen door langere paspoortcontrole
18 apr 2025 11:06
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een langere paspoortcontrole. Volgens Eurostar zijn er te weinig medewerkers van de marechaussee in Amsterdam om alle reizigers op tijd door de controle te helpen. “We worden nu geconfronteerd met de situatie waarin het ministerie van asiel en migratie onvoldoende marechaussee levert voor een vlotte doorstroom van alle reizigers. We vragen de minister om nogmaals naar dat besluit te kijken”, melden Eurostar, NS en ProRail.
Volgende week rijden de Eurostar-treinen weer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen na een onderbreking van drie weken vanwege de werkzaamheden op Amsterdam Centraal. De in februari geopende Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal is vanaf volgende week helemaal in gebruik en dat betekent dat, in plaats van de gebruikelijke 400 passagiers, er 600 mensen met de treinen mee kunnen. Maar extra marechaussee-medewerkers zijn er niet waardoor de paspoortcontrole langer dreigt te duren.
Vertrektijden blijven hetzelfde
De vertrektijden van de Eurostar naar Londen blijven ongewijzigd. Maar Eurostar verwacht de treinen op te moeten houden bij het vertrek om reizigers aan boord te laten die niet op tijd door de paspoortcontrole komen. De vertraging loopt naar verwachting op tot een half uur bij aankomst in Londen. Eurostar raadt reizigers ten zeerste aan om op het station te komen op de tijd die op het ticket staat aangegeven. Voor Amsterdam Centraal geldt dat Eurostar-passagiers 75 tot 90 minuten voor vertrek aanwezig moeten zijn (voor Eurostar Standard en Plus kaartjes).
Al sinds december 2023 in gesprek over controle
Een Eurostar-woordvoerder zegt tegen Treinreiziger.nl dat er sinds december 2023 met het ministerie van Asiel en Migratie wordt gesproken over een oplossing maar dat die er nog niet is. Er zijn momenteel twee marechaussees beschikbaar in de Eurostar-terminal. Het ministerie laat in een reactie weten dat er met Eurostar in het verleden ’duidelijke afspraken’ zijn gemaakt over de controles. ’’We stellen vast dat Eurostar zelf heeft gekozen van deze afspraken af te wijken en meer passagiers te vervoeren, waardoor het dus langer duurt om passagiers te vervoeren.”
Na de zomer automatische controle
Hoewel in de reisplanners, ook die van Eurostar zelf, de reistijd van de Eurostar naar Londen nog altijd op 4 uur en 17 minuten staat, verwacht Eurostar dat de treinen er straks tot 4 uur en 47 minuten over doen. Dit zou tot en met de zomer van dit jaar duren. Na de zomer komen er automatische scanners in de Eurostar-terminal waardoor de inzet van extra marechaussees niet meer nodig is en de reistijd weer volgens het snelste schema is.
(c) Treinreiziger.nl
Door een dergelijke tijdrovende rompslomp zijn de voordelen van de trein volledig teniet gedaan. Je kunt paspoorten natuurlijk ook in de trein controleren, zoals dat vroeger gebruikelijk was.
het wordt dan wel lastig om de te weigeren figuren nog van de trein te krijgen.
Twee opties:
– net als met vliegen, die gaan met de volgende trein weer terug.
– je controleerd voor lille en gooit ze daar eruit.
Derde optie: je versnelt het plaatsen van automatische scanners
Bij aankomst in Londen vragen ze meteen asiel aan. Dus terugsturen lukt je niet.
Daarom eist de Britse overheid ook dat die figuren eruit geplukt worden voordat de trein de kanaaltunnel ingaat. Vandaar dus ook de controles. Dat soort figuren verzet zich ook hevig daartegen dus kan je ze beter al controleren voordat ze de trein instappen.
voorkomen is beter dan genezen ook bij de grenscontrole
Wel als je afspreekt dat ze teriggenomen worden door frankrijk/de eu.
Want technisch gezien moet je in het eerste veilige land asiel aanvragen. Normaal.is het lastig te bewijzen dat ze door een veilig land gekomen zijn. Maar als je ze vers uit de eurostar plukt is dat wel bewijsbaar.
Let wel dat er denk ik veel problemen gaan ontstaan met de ETA (een soort digitaal visum) die mensen vergeten te regelen. En op moment dat je door de grenscontroles heen bent ben je in principe op Brits grondgebied. Het aanvragen van zo een visum moet ruim voor die tijd geregeld worden. Het kan 3 dagen duren. (https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta) Uiteraard kan je ook een gewoon visum aanvragen bij de ambassade.
Bij mij duurde het beoordelen een minuut.
Gefeliciteerd, maar als je aanvraag om wat voor reden dan ook handmatig moet worden beoordeeld kan het veel langer duren.
Daar is dan kennelijk een goede reden voor.
wat is dat voor tekst het gebibber
Het is geen visum. En de toestemming krijg je vaak korte tijd erna. Wel op de officiele site aanvragen. Vergelijk het maar met de Amerikaanse esta, is ook zo geregeld.
De meeste inreizenden vanuit Nederland in de UK zijn niet visumplichtig. Het is dus vaak niet nodig en dus onmogelijk een visumaanvraag te doen bij de ambassade. En als je dan een visum bezit, moet je alsnog een ETA aanvragen.
Overigens werkt het in de praktijk op luchthavens zo dat je bij aankomst zonder ETA er alsnog eentje mag aanvragen. Daar kun je gewoon op wachten. Lukt dat niet, dan moet je zelf een terugvlucht regelen. Dat wijkt af van de regels voor visumplichtigen.
Toen voor het inreizen in de EU vanuit het VK nog een negatieve coronatest nodig was, heb ik vaak meegemaakt dat zeker de helft van de passagiers bij de gate geweigerd werd.
Het lijkt me nog maar zeer de vraag of dat minder arbeidsintensief is. Geen oplossing voor een personeelstekort, lijkt mij. En inderdaad. Het wordt al volstrekt onwerkbaar als er een tiental, verspreid door de trein, geweigerd moet worden.
Of dat inderdaad onwerkbaar wordt kan ik niet beoordelen, maar in 1951 is in alle internationale lange afstandstreinen (D-treinen) paspoortcontrole en bagagevisitatie (en aanvankelijk ook nog controle op het voldoen aan de regels m.b.t. in- en uitvoer van valuta) in de trein ingevoerd, en werden reizigers die de grens niet mochten passeren op het eerstvolgende stopstation uit de trein gezet. Als dat stopstation in het buitenland was, werd de betrokken reiziger in verzekerde bewaring genomen en per kerende trein teruggestuurd. Die treinen waren op de trajecten waar deze controles plaatsvonden niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Dat waren o.a. de trajecten Deventer-Oldenzaal-Rheine, Utrecht-Arnhem-Zevenaar-Oberhausen, Arhem-Nijmegen-Kleve, Eindhoven-Venlo-Mönchen=Gladbach, Roermond-Maastricht-Liège en Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen. Voor reizigers die met de bootdienst Hoek van Holland-Harwich Parkeston Quai naar en van Engeland reisden, werd de controle door de Britse autoriteiten aan boord uitgevoerd. Tot 1951 stonden de treinen aan de grensstations 45 minuten tot een uur stil (aan beide zijden van de grens!) voor het uitvoeren van deze controles.
Er was destijds wel meer personeel beschikbaar dan tegenwoordig.
In aug 1984 ben ik heen en terug met de trein naar Berlijn gereisd, vanaf Rothenburg bij de kazerne als het ware. Terug kwam er een aantal dames langs met een mandje met bloemen, Ossies die zo de BRD in kwamen kregen een welkomswoord en bloemstukje. Dat is wel wat anders dan uw geschetste wereld vanomgang met reizigers. Andere reizigers kregen helaas geen bloemen.
Ik moest vooraf wel naar de MID voor een instructie. Als militair kon je makkelijk benaderd worden door geheimagenten die je wellicht voor het karretje zouden willen spannen.
Ik heb het pre-Schengen-tijdperk niet meegemaakt, dus ik wist ook niet hoe internationale treinreizen pre-Schengen-tijdperk in zijn werk gingen. Wat ik wel zie is dat er tussen Hongarije en Roemenië en tussen Roemenië en Bulgarije, waarbij de grenscontroles wel per 1januari 2025 zijn vervallen, maar de dienstregeling nog gebaseerd is op het pre-Schengen-tijdperk de treinen zowel een half uur aan de Hongaarse/Roemeense grens stilstaan voor controle, alsmede een half uur aan de Roemeense/Bulgaarse grens stilstaan voor controle. De Allegro-treinen tussen Helsinki en Sint-Petersburg die sinds 2022 zijn opgeheven hadden wel grenscontroles in de trein en niet aan het perron nabij de grens.
In 1983 zat ik in een trein van Boedapest Keleti naar Wenen West. Duurde 4 uur. Met alleen stops in Hegyeshalom en Bruck a/d Leitha. Al vanaf Boedapest controles.
Controles gaan ook over wapenbezit en drugs en terrorime. In de trein controle is een beetje te laat dan hè.
Mooie typefout, Eurostart misschien starten ze eerder ??
De marechausse komt als gevolg van de extra grenscontroles duidelijk mensen te kort. Gelukkig maar dat er in Amsterdam (en Rotterdam?) binnenkort automatisch kan worden gecontroleerd!
Kan die inmiddels dus ook heel erg nodige ETA, wat dus beslist GEEN visum is!!-(zelfs als je vanwege je nationaliteit visumplichtig bent voor GB MOET je ook bij elke inreis die ETA regelen!) eigenlijk wel elektronisch gelezen worden?
De NL marechaussee=grensbewaking (is GEEN douane) checkt enkel of je niet illegaal in NL verbleef of evt. in het opsporingsregister terecht bent gekomen. Beslist dus NIET of je dat eiland in de Noordzee binnenmag-daarvoor is er Brits personeel-uitlandig gestationeerd. Is ook alti9jd zo geweest, ook toen die UK lid was van de EU.
Naar mijn idee is dit stukje niet volledig.
Overigens is dit wel mijn mening: die aparte controle, op instigatie en na enorm heel veel onderhandelen destijds met die Britten en hun ”island isolated way of thinking” is vergeleken met wat een airport verwerkt enorm inefficient. Dus ik kan wel begrijpen waarom bij krapte aan personeel de masjesee=marechaussee daar noiet de prioriteit legt.
De ETA is geen fysiek ding. Het zijn wat persoonsgegevens die worden gekoppeld aan je paspoort. Je ETA scannen is dus niet nodig.
Er is niet voor iedere inreis een ETA nodig. Een eenmalige aanvraag voor een periode van twee jaar is voldoende. In die periode kun je onbeperkt inreizen.
Je hebt zeker twee uur voor die trein door de tunnel gaat. Gebruik die tijd voor paspoort controle en geef reizigers een relaxte reis. Maak er nou geen vliegtuig op wielen van met worst of both worlds…
Dan wordt bij aankomst in Londen meteen asiel aangevraagd. En dat is nou net wat Engeland wil voorkomen door de controle voor vertrek te laten gebeuren.
Dat is toch niet anders dan met vliegtuigen? En ze hebben dus nog 2 uur om mensen er uit te zetten. En als mensen in Amsterdam bij de Britse IND staan, dan kunnen ze daar toch asiel aanvragen. Stop met ja maar en bedenk iets voor die enkele persoon die je het land niet in wil hebben waar geen duizenden passagiers die je graag wil toelaten een uur aan kwijt zijn en het gevoel door krijgen dat ze moeten smeken om binnen te komen. Er móet gewoon iets slimmers te verzinnen zijn!
Daarvoor moet u bij de Britse overheid zijn.
Ik denk dat de Britse overheid tevreden is met de huidige procedures.
Bij de luchtvaart wordt ook voor vertrek gecontroleerd of je de juiste papieren hebt. De luchtvaartmaatschappij is daarvoor verantwoordelijk op straffe van een zware boete.
minister Faber zeker.
Vreemde trots voor oiderbuikbode op een lijn die er nog niet is en die volgens de haters komt door een start door labour maar in al die jaren niet door de tories is gestopt. ZO kan men de schuld bij de tegenpartij leggen en de eer bij de eigen partij.
https://www.dailymail.co.uk/travel/article-14638289/HS2-London-Birmingham-Airport-journey-time.html
80 miljard en hopelijk in gebruik voor 2033