Extra onderhoud Combino-trams kost GVB 19 miljoen
24 mei 2017 13:42
De Combino-trams van de Amsterdamse stadsvervoerder GVB hebben meer onderhoud nodig dan verwacht. Daarom reserveert het GVB bijna 19 miljoen euro voor extra onderhoud. Dat meldt de stadsvervoerder bij de presentatie van de jaarcijfers van 2016.
In de normale operationele bedrijfsvoering wist het GVB een positief resultaat te behalen van 8,6 miljoen euro. Vanwege de onverwachte extra kosten voor de Combino-trams boekte de stadsvervoerder onder de streep echter een nettoverlies van 7,2 miljoen euro. “Ondanks de tegenvaller keert GVB 3,3 miljoen euro dividend uit aan de gemeente Amsterdam, die honderd procent van de aandelen bezit,” zegt het bedrijf in een reactie.
Het GVB heeft in totaal 155 Combino-trams die sinds 2002 worden ingezet. De trams zijn gemaakt door Siemens en hebben een verwachte levensduur van 30 jaar. Al in 2015 werd duidelijk dat de trams structurele technische problemen vertonen. “In 2016 is bij nader onderzoek gebleken dat de geconstateerde ontwikkelingen zich hoogst waarschijnlijk zullen voordoen bij alle 155 trams uit deze serie,” schrijft het GVB in het jaarverslag. Daarom is er een eenmalige voorziening getroffen van 18,7 miljoen om die kosten te kunnen dekken.
Eind 2004 keerden alle Amsterdamse Combino’s al eens terug naar de Siemens-fabriek in Duitsland voor reparaties. Chris Vonk van de Reizigers Adviesraad zegt tegenover het AD dat de Combino’s snel roesten omdat ze in Amsterdam vaak buiten staan. “Doordat de tram een lage instap heeft, is veel apparatuur naar het dak verplaatst, dat daardoor te zwaar is belast en kwetsbaar wordt.”
In 2016 wist het GVB bijna 3 procent meer reizigers te vervoeren. “Vanwege de hoge reizigersgroei in 2015 en 2016 is het plafond bereikt van de capaciteit van het beschikbare trammaterieel. Dit leidt op grote druk op de beschikbaarheid,” aldus het jaarverslag. GVB-directeur Alexandra van Huffelen waarschuwt daarom dat extra investeringen in materieel en infrastructuur noodzakelijk zijn. “Een ongeluk op de A10 zorgt steeds vaker voor verkeersinfarcten tot aan het Leidseplein. Dat lossen we alleen op met meer OV in de stad. En met minder auto’s,” zegt van Huffelen in een toelichting. GVB dringt er bij de gemeente en de vervoerregio op aan om tijdig voldoende tram- en metro-materieel aan te schaffen om tegemoet te komen aan de groei van de stad en het aantal reizigers. Met de gemeente is een studie gedaan naar de aanleg van een nieuw metronetwerk in de hoofdstad. Ook hier moet de gemeenteraad snel een besluit over nemen, benadrukt de topvrouw van GVB.
Ontvang laatste OV-nieuws in je mailbox
Let op: je aanmelding is pas definitief na het aanklikken van de bevestiginglik die je per e-mail krijgt.
[wysija_form id=”5″]
Zeker vergeten 30 jaar garantie op de carrosserie te vragen 😉
Het is bekend dat ongeschoolden uit de personeelsraad het beter weten en hadden gekund. Alsof men bij het ontwerp niet zou hebben geweten wat er allemaal op het dak terecht zou komnen. Her probleem is het gebruik van lichte materialen die gewoon de 30 jaar dynamische belastingen niet blijken aan te kunnen. De voertuigen zijn teruggeweest om versterkingen te laten aanbrengen.
“Al in 2015 werd duidelijk dat de trams structurele technische problemen vertonen.”
Dan pas? Die problemen waren al ruim 10 jaar vroeger bekend, en er werden al in 2006 in de politiek vragen over gesteld.
https://amsterdam.groenlinks.nl/nieuws/schriftelijke-vragen-over-constructieproblemen-combino
Ook in andere landen (bv. Bern in Zwitserland) werd er toen al aan de alarmbel getrokken over de Combino’s.