fbpx

Extra treinen voor station Utrecht Leidsche Rijn

27 jun 2025 14:35

Station Utrecht Leidsche Rijn krijgt vanaf maandag 30 juni zes treinen per uur. De NS wil zo de groei van het aantal reizigers hier opvangen. Het station ten westen van Utrecht wordt nu nog door vier treinen per uur bediend.

De treinen tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal via Woerden stoppen straks van maandag tot en met donderdag extra op station Utrecht Leidsche Rijn. De treinen tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn en verder richting Den Haag blijven vier keer per uur stoppen.

Ov-knooppunt uitgebreid en verbeterd

Leidsche Rijn is een belangrijk ov-knooppunt in Utrecht waar bovendien het aantal inwoners nog altijd groeit. Gemeente en provincie hebben plannen om dit knooppunt de komende jaren te verbeteren. Naast de extra treinen worden ook het aantal bussen en de deelmobiliteit hier uitgebreid en verbeterd.

Drukte verminderen op Utrecht Centraal

Volgens de NS bieden de extra stops op Utrecht Leidsche Rijn reizigers straks betere verbindingen en minder overstappen. NS, provincie en gemeente verwachten dat de extra treinen het gebruik van de trein gaan verhogen en dat ze de drukte op Utrecht Centraal verminderen. Utrecht Leidsche Rijn is in westelijke richting het eerste station vanaf Centraal.

Om de extra treinen te vieren, ontvangt de NS maandagochtend reizigers met koffiebonnen en koek.

(c) Treinreiziger.nl

4.6 7 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
12 dagen geleden

En de weekendreizigers kunnen weer verrekken. Geen 3 keer, geen 2 keer, maar als vanouds 1 keer per halfuur.

Baardstaart
12 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Een keer per half uur is voor een trein een hele normale dienstverlening hoor. Hier hebben we in Hengelo dat de dikkere buslijnen (naar Haaksbergen) door de weeks zondags ook slechts een keer per uur rijden, wat de minimale busfrequentie is. Wees blijk dat er nog 1x per half uur rijdt en niet 1x per uur of zelfs nog minder.

Wim Lubbers
12 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als je 28 minuten overstaptijd hebt (op heen en terugreis), is een keer per halfuur héél erg mager.

Baardstaart
12 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Goede dienstregeling makers proberen dit te voorkomen, maar soms gebeurt dit. Dit geldt ook elders waar een half uursdienst normaal is en waar nooit kwartier of tien minutendienst heeft gereden. Helaas niet 100% te voorkomen.

Paul Lamote
12 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Buiten de Randstad zijn er veel lijnen waar doordeweeks overdag 2 keer per uur wordt gereden en in de avond en het weekend 1 keer per uur.

Passepartout
11 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ook de Sprinter Dordrecht – Den Haag CS rijdt ‘s avonds en in het weekend maar elk half uur. Super drukke lijn tussen Rotterdam Zuid en Den Haag, midden in de randstad maar echt waardeloze service.
Door de week elke 10 minuten, dan maak je je dus niet meer druk over treintijden. Het contrast is schrijnend.

Michiel
11 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Die gaat overigens vanaf volgend jaar op zaterdag ook 4x per uur rijden, en waarschijnlijk vanaf 2027 ook op zondag.

Bert Sitters
11 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Omdat er daar onvoldoende reizigers zijn voor meer treinen.

Peter van den Berghe
12 dagen geleden

Uit onderstaande reacties blijkt de arrogantie van de randstedeling

Mar
12 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Feiten of arrogantie?
Zijn er minder mensen dan krijg je minder treinen….
Zijn er VEEL mensen zoals in de randstad de HELE WEEK dan heb je meer treinen nodig.
De randstad slaapt nooit de buitengebieden wel.

Olaf
12 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Joh…reageer toch niet op zo’n trol. Zo’n opmerking gaat alleen maar om het uitlokken van een reactie. Laat Peter lekker….

Laurens
11 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Waar wordt dat op baseert bij geen enkele reactie staat de woonplaats er bij u roept maar wat zonder de feiten te kennen eerst de feiten onderzoeken en dan pas een mening geven en niet andersom!

Bert Sitters
10 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Daar zijn de Calimero’s uit de buitengebieden weer. Ook buiten de Randstad rijden op trajecten met voldoende reizigersaanbod in het weekend aanzienlijk meer treinen dan een keer per uur.

Johan
11 dagen geleden

Waarom spreekt de titel van dit artikel van extra treinen, terwijl het gaat om bestaande treinen die met een extra stop 3 minuten trager worden gemaakt?

Rudy
11 dagen geleden

Als je echt problemen met reizigers wilt hebben moet je zo een dienstregeling bedenken. Stoppen op maandag tot en met donderdag maar niet op vrijdag. Dat begrijpen mensen niet. Vrijwel nergens in het land zijn er treinen die op maandag tot en met donderdag rijden. Reizigers zijn wel gewend aan treinen op maandag tot met vrijdag.

Op zich is het niet stoppen van een specifieke trein op specifieke dagen een slecht idee. Dat is een bron van vergissingen.

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Het is ook nog alleen maandag t/m donderdag overdag, waarbij volgens de reisplanner aanstaande maandag de laatste stop richting richting Leiden rond 20:00 uur is, terwijl de laatste stop richting Utrecht Centraal al rond 19:00 uur is. (Daarna rijdt de bewuste trein nog wel, maar stopt dan niet meer in Leidsche Rijn.)

Rudy
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Ik kan mij nog herinneren dat wij een busdienst hadden die iedere 45. min vertrok. Niemand ging met de bus omdat niemand wist wanneer de bus vetrok. Toen heeft men de frequentie verlaagt naar iedere 60 min. en opeens werd de bus goed gebruikt. Niet veel later reed de bus iedere 30 min.
Moraal: een dienstregeling moet begrijpelijk zijn, zo niet dan trek je geen reizigers.

Michiel
11 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Afwijkende dienstregelingen op vrijdag is al twee jaar de norm helaas. Niet alleen in de Randstad, maar ook Limburg heeft er last en dan met name Heerlen waar op vrijdag slechts eens in de 2 uur een rechtstreekse intercity naar Utrecht vertrekt i.p.v. elk halfuur.

Guus Winter
10 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Tijden lang hebben de reizigers uit/naar Leiden geklaagd over de stop in Vleuten. Nu zijn we weer terug bij ……Af

NS-fan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Guus Winter

Sinds toen is Vleuten wel gegroeid van 8.000 naar 50.000 inwoners (als wijk van Utrecht). Leidsche Rijn is gegroeid van zo’n 0 inwoners naar 80.000 en zal nog verder groeien. 80.000 inwoners is meer dan Gouda, waar meerder intercities stoppen. Dus als je het zo bekijkt, is het misschien zo gek nog niet dat hier meer treinen gaan stoppen.

Tonny
10 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

NS begrijpt niet meer hoe openbaar vervoer werkt inderdaad

FFA
10 dagen geleden

Goed zo.
Minder fileleed.
Iedere ingeleverde auto een NL -ticket.

Nico
10 dagen geleden

Het is een sprinter, een stoptrein. Maar NS maakt er in de avond en op vrijdag, zaterdag en zondag een soort van sneltrein van. Een sprinter is toch gebouwd om op elk station te stoppen.

Johan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Nico

Het was de intercity Leiden Centraal – Utrecht Centraal die vanwege enkelspoor tussen Leiden Centraal en Woerden overal moest stoppen. Datzelfde deeltraject ligt op een slechte ondergrond. Om verzakkingen te voorkomen werd eerst het zware dubbeldeksmaterieel ingeruild voor lichter sprintermaterieel en later werd ook de naam veranderd in sprinter. Een extra stop op Leidsche Rijn past dus in een langer proces van afkalving van deze verbinding.

NS-fan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Een afkalving van deze verbinding? Ik reis meerdere keren per week op dit traject en steeds meer mensen weten dit station te vinden. Een derde van de gemeente Utrecht woont ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal en dat blijft groeien omdat Leidsche Rijn nog niet af is. Bovendien heeft Leidsche Rijn, na het CS, het grootste busstation van Utrecht waardoor het een groot knooppunt is. Met de ambities die de gemeente en provincie hebben, wordt dit knooppunt alleen maar groter. Dat het 20 jaar geleden een weiland was, betekent niet dat er nu alleen twee kippen en een koe wonen. Utrecht – Woerden is, met namen in de spits, super druk en zou eigenlijk een 10-minutendienst verdienen. Als mensen met een “echte” intercity willen reizen is het nog even wachten tot er in deze lijn wordt geïnvesteerd, en tot die tijd kan je via Schiphol (scheelt vrijwel niks en is soms zelfs sneller).

Frans
9 dagen geleden

Als je utrecht cs wilt ontlasten, en als je de trein aantrekkelijker wilt maken kunnen ze beter een deel van de ic treinen laten stoppen. Anders rijden mensen alsnog om via utrecht voor de ic, of ze zijn tot gouda aangewezen op een sprinter die bij elke boom stopt, en die zowel in woerden als goverwelle 5 minuten staat te grazen.

NS-fan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Frans

Dit is in de toekomst ook het plan van de gemeente en provincie. Elke boom vind ik een beetje overdreven. Woerden (40.000 inwoners) is nu niet per se klein en er wonen in totaal gewoon ruim 100.000 mensen in de wijken (binnen Utrecht) die door de drie stations bediend worden, en de dienstregeling is een aantal jaren geleden al aangepast waardoor er geen lange stops meer zijn in Gouda Goverwelle en Woerden (waardoor de overstap van Rotterdam naar Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn en v.v. wel verloren is gegaan).