Het heeft miljarden meer gekost dan begroot, er waren verzakkingen en tegenslagen, een bestuurder ruimde het veld, maar Amsterdam heeft vanaf vandaag haar Noord/Zuidlijn. En dat zullen we weten ook: op ieder metrostation van de Noord/Zuidlijn is het vandaag feest.
“3 miljard is niet veel geld. Het is heel veel geld. Maar ik heb er geen verstand van en dat geldt ook voor de mensen die betrokken waren bij de bouw,” grapte cabaretier Martijn Koning bij de opening. De organisatie was zo sportief geweest om hem een speciale roast voor de Noord/Zuidlijn te laten houden. De tegenslagen zijn ookmoeilijk te verdoezelen, dus dan kan je er maar net zo goed een grap van maken.
Het is een mooie afsluiter in de stijl van communiceren die de gemeente een aantal jaar geleden koos: het moest eerlijker, transparanter en vooral in open dialoog met de stad. Het was misschien wel de belangrijkste les tijdens de bouw – in plaats van de spectaculaire bouwmethodes, zoals boren in grond “zo zacht als een puddingbroodje” of het invaren van een 160 meter lange betonnen bak onder het monumentale Centraal Station. De sprekers lieten echter geen moment voorbij gaan om te benadrukken dat dat ook heel bijzonder was.
Met zelfs een live televisie-uitzending van de NOS – wat we zelfs niet hebben gezien bij de opening van de HSL-zuid – en dagenlange specials in onder meer de Nieuw Rotterdamse Courant (NRC) kon het mensen ook nauwelijks ontgaan zijn. De nieuwe burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, en de nieuwe wethouder Verkeer, Sharon Dijksma, namen hun moment. Voorganger Pieter Litjens, die een van de duizend aanwezigen was op station Noord, had er vrede mee.
“Ja, sommige buurten gaan er op achteruit,” erkende Halsema, doelend op het sterk gewijzigde lijnennet dat morgen ingaat. Tramlijnen verdwijnen en voor veel reizigers betekent het ook meer overstappen op station Zuid en Noord. “Het zijn bovendien buurten waar vaak sowieso al veel aan de hand is,” zei ze. Maar de lijn doet waar aannemer en timmerman Jan Halman al in de negentiende eeuw maar liefst 36 keer voor pleitte bij het stadsbestuur: het verbinden van Noord met de rest van de stad.
Nico van Paridon van de Vervoerregio Amsterdam was niet zenuwachtig voor de eerste publieke dag van de Noord/Zuidlijn. “We hebben uitgebreid geoefend. We rijden al maanden de dienstregeling.” Morgen wordt het echt spannend. Dan gaan in één keer alle lijnen om. “En het is ook direct de dag dat de Prins Hendrikkade wordt afgesloten voor al het autoverkeer. Daar is wel over getwijfeld, maar we doen het nu echt in een grote klap allemaal. En ook spannend is hoe het op 3 september zal gaan, als alle scholen weer beginnen.”
En de Amsterdammers? Natuurlijk klagen ze: het overstappen, de ligging van de stations, het feit dat het allemaal zo lang moest duren. Maar stiekem zijn ze best trots, getuige de honderden Amsterdamse vlaggetjes waarmee de toekomstige reizigers in Noord de eerste officiële metro binnenhalen. Want uiteindelijk betekent de lijn wel dat je binnen een goed kwartier voor welgeteld 2 euro en 73 cent op de Zuidas staat. En dat is – ondanks alles – gewoon pure winst.
Beeldmateriaal afkomstig van de live-uitzending van de NOS
This post was last modified on 22 juli 2018 22:11
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…