Vanaf 1 juli mag de fiets weer mee in de trein. Maar het zal anders zijn dan voorheen, want voortaan is het de bedoeling dat de fiets wordt aangemeld. NS legt aan Treinreiziger.nl uit hoe de nieuwe service gaat werken.
Bij de start op 1 juli zal er per trein aangemeld moeten worden. Reis je met meerdere treinen? Dan moet je je dus vooralsnog ook meerdere keren aanmelden. “Maar dat is tijdelijk”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. “We willen aanmelden zo snel mogelijk ook per reis mogelijk te maken, wanneer je een reis maakt met een overstap.”
Dat aanmelden kan tot een kwartier één minuut voor vertrek en alleen online. Of via de app, of via de website van NS, maar niet via de klantenservice van NS. Volgens de woordvoerder is daarvoor gekozen omdat het alleen zo op korte termijn te organiseren viel. Hij waarschuwt dat de dienst in het begin nog niet perfect zal zijn. “We blijven eraan werken de service zo snel mogelijk verder te verbeteren.”
Wie de aansluiting mist, kan op nog meer extra reistijd getrakteerd worden. Bijvoorbeeld als de volgende trein al vol is met fietsen. Koster: “Uitgangspunt is dat je op een verantwoorde manier je fiets mee kan nemen. Dat betekent dus dat het voor kan komen dat je een trein moet laten schieten, wanneer het anders loopt dan gepland. Maar dat zou ook zonder aanmeldservice zo zijn.”
Bij korte treinen is het aantal beschikbare plaatsen gelijk aan het werkelijk aantal fietsplekken in de trein. “Bij langere treinen hebben we een kleine marge, omdat fietsen mogelijk niet optimaal over de trein verdeeld zijn” ,legt de woordvoerder uit.
En wat gebeurt er als iemand zich niet heeft aangemeld en toch reist? Koster: “Strikt genomen is aanmelden niet verplicht. Er wordt niet gehandhaafd als iemand zich niet aanmeldt.” Maar het spoorbedrijf zal wel maximaal inzetten om reizigers te laten reserveren.
In twee jaar tijd is de verkoop van het fietskaartje met twintig procent gestegen, maakte NS vorig jaar bekend. Om de groei het hoofd te kunnen bieden zouden er dit jaar richting de Waddeneilanden zelfs langere treinen noodzakelijk zijn. Daarom werd het fietskaartje aanzienlijk duurder. In hoeverre is de aanmeldservice daarom straks geen blijvertje? Koster: “Het is bedoeld als een tijdelijke coronamaatregel, maar wie weet bevalt het straks zo goed dat onze reizigers niet meer zonder willen.”
Aanmelden kan tot 1 minuut voor vertrek, en niet – zoals aanvankelijk werd gemeld – tot 15 minuten voor vertrek.
This post was last modified on 2 juli 2020 12:22
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…