Fiets mee in de trein? Dit moet je weten

1 maand terug

Vanaf 1 juli mag de fiets weer mee in de trein. Maar het zal anders zijn dan voorheen, want voortaan is het de bedoeling dat de fiets wordt aangemeld. NS legt aan Treinreiziger.nl uit hoe de nieuwe service gaat werken.

Tot 1 minuten voor vertrek aanmelden

Bij de start op 1 juli zal er per trein aangemeld moeten worden. Reis je met meerdere treinen? Dan moet je je dus vooralsnog ook meerdere keren aanmelden. “Maar dat is tijdelijk”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. “We willen aanmelden zo snel mogelijk ook per reis mogelijk te maken, wanneer je een reis maakt met een overstap.”

Dat aanmelden kan tot een kwartier één minuut voor vertrek en alleen online. Of via de app, of via de website van NS, maar niet via de klantenservice van NS. Volgens de woordvoerder is daarvoor gekozen omdat het alleen zo op korte termijn te organiseren viel. Hij waarschuwt dat de dienst in het begin nog niet perfect zal zijn. “We blijven eraan werken de service zo snel mogelijk verder te verbeteren.”

Kleine marge

Wie de aansluiting mist, kan op nog meer extra reistijd getrakteerd worden. Bijvoorbeeld als de volgende trein al vol is met fietsen. Koster: “Uitgangspunt is dat je op een verantwoorde manier je fiets mee kan nemen. Dat betekent dus dat het voor kan komen dat je een trein moet laten schieten, wanneer het anders loopt dan gepland. Maar dat zou ook zonder aanmeldservice zo zijn.”

Bij korte treinen is het aantal beschikbare plaatsen gelijk aan het werkelijk aantal fietsplekken in de trein. “Bij langere treinen hebben we een kleine marge, omdat fietsen mogelijk niet optimaal over de trein verdeeld zijn” ,legt de woordvoerder uit.

En wat gebeurt er als iemand zich niet heeft aangemeld en toch reist? Koster: “Strikt genomen is aanmelden niet verplicht. Er wordt niet gehandhaafd als iemand zich niet aanmeldt.” Maar het spoorbedrijf zal wel maximaal inzetten om reizigers te laten reserveren.

Tijdelijk of blijvertje?

In twee jaar tijd is de verkoop van het fietskaartje met twintig procent gestegen, maakte NS vorig jaar bekend. Om de groei het hoofd te kunnen bieden zouden er dit jaar richting de Waddeneilanden zelfs langere treinen noodzakelijk zijn. Daarom werd het fietskaartje aanzienlijk duurder. In hoeverre is de aanmeldservice daarom straks geen blijvertje? Koster: “Het is bedoeld als een tijdelijke coronamaatregel, maar wie weet bevalt het straks zo goed dat onze reizigers niet meer zonder willen.”

Aanmelden kan tot 1 minuut voor vertrek, en niet – zoals aanvankelijk werd gemeld – tot 15 minuten voor vertrek.

This post was last modified on juli 2, 2020 12:22 pm

Bekijk reacties

  • Lekker systeem, fietstransport in NL wordt steeds meer ontmoedigd. Sowieso heeft de NS maar een beperkt aantal plaatsen per trein en moet de bagage er af. En nu ook nog aanmelden via de computer/app. En als je dus geen mogelijkheid hebt om je aan te melden, kan je dus geen fietsen meenemen.

    In ons directe buurland, Duitsland, rijden veel (stop)treinen waar per trein minimaal 1 rijtuig is waar 12 fietsen kunnen staan. Op de terugreis vanuit Basel vorig jaar hebben we maar 1 trein gehad dat 1 zo'n rijtuig had, de meesten hebben meerdere rijtuigen. Bagage kan er gewoon opzitten. En als er geen fietsen staan kan je er prima zitten.

    Het zou de NS sieren als hun nieuwe stoptreinen deze service ook levert. als je vanuit Basel in 1 dag in Nederland kunt komen, moet je vanuit Maastricht ook in Groningen kunnen komen.

    • NS was op de goede weg de SLT, maar helaas verdwijnen hier grote ruimtes voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens om toiletten in te bouwen.
      De nieuwe series CAF en FLRT hebben echter beperkt ruimte voor fietsen.

      • Het grootste probleem is de breedte van de sturen.75 cm.en meer zorgen voor inhaken inhaken en schades.het in en uitladen kan pmdatt dat snel moet problemen geven. Mijn gepatenteerde fietsstuurparkeer systeem wordt bij stallen ca. 25 cm. Overal.ook in de trein.komt over enkele maanden op de markt.Het aanpassen op bestaande fietsen is mogelijk. De Corona heeft de leveringen vertraagd.Overal wordt schade hiermee voorkomen.in gang.stallingen.tegen de muur.op de auto/caravan fietsdrager en noem maar op.0

    • Juist in Duitsland moet de bagage van de fiets af. We rijden al jaren met Duitse treinen met de fiets. Niet altijd doen ze daar moeilijk over, maar wel wanneer het druk is. Duitsland heeft het goed voor elkaar mbt de fiets. Reserveren en je bent ervan verzekerd dat je plek hebt. Nederland is een hopeloos, achterhaald gebeuren met de fiets in de trein. NS vindt het kennelijk heel normaal dat je een eventuele aansluiting mist. Heel onhandig waneer je in Duitsland verder reist en ze daar met plaatsreserveringen rijden in de IC treinen.
      Jammer dat Nederland dit niet beter oppakt.

  • Ik vind dat de NS klantenservice en ook het loket een manier moet zijn om een fiets aan te melden. Ik heb geen internet bij me, immers ik heb een Nokia 3310 2015.

    Evt. zou ook een functie in de kaartjesautomaat gebouwd moeten worden.

    Zoals het nu geregeld is vind ik dit No Service.

    • Problemen in de treinen naar het noorden zijn ontstaan, doordat tijdens de renovatie van de koplopers de fietsplaatsen in deze treinen zijn gehalveerd naar twee plaatsen op slechts één kop: bij de stroomafnemer. NS zou ook uitsluitend VIRM kunnen inzetten naar Groningen en Leeuwarden.

  • Ik zag afgelopen donderdag op Den Haag CS iemand routineus zn voorwiel uit zn racefiets halen en met dat pakket los in de hand in de trein stappen. Dan is het handbagage en geen fiets meer? Idem voor een vouwfiets?

    • Bedankt voor de tip... Mijn fiets heeft ook vleugelmoeren, dus kan makkelijk uitelkaar. Dit soort gedrag krijg je als je niet fatsoenlijk je fiets kan registreren. De hobbel voor mij is niet de ruime 6 euro, maar een voor mij totaal niet werkend registratie systeem. Wel zou ik dan wachten tot het weer daluren zijn. Liefst des avonds. Tenzij als ik doorweekt op het station aankwam. Heb dit al een keer gehad, maar dan zonder fiets.

    • Voor een vouwfiets geldt geen Coronaverbod. Vouwfietsen mogen altijd gratis mee. Ook in de sptis
      Er is bij NS discussie geweest over alleen maar vouwfietsen die je heel klein kunt opvouwen, maar dan kom je vooral bij een bepaald merk uit. NS wilde en merkenvoorkeur vermijden en dus een opvouwbare fiets een vouwfiets.

    • Dat is onzin. Artikel 5.4 van de AVR-NS stelt dat voor een gedemonteerde fiets dezelfde voorwaarden gelden als een volledige fiets.

  • Overigens moet je je fiets niet aanmelden, maar de NS verzoekt om dit te doen. Je bent na een geslaagde reservering wél verzekerd van een plaats voor je fiets.

      • Ik was zelf vanuit gegaan dat aanmelden voor de fiets verplicht was, maar naar aanleiding van Bert's reactie heb ik nog even gebeld. En Bert heeft gelijk. "Strikt genomen is het niet verplicht" zegt NS.

        • Het is dus een systeem dat belabberd geïmplementeerd is en niet verplicht. Wordt vast een groot succes.

  • Per vertrekdatum 14 juli kun je ook weer fietskaartjes kopen en reserveren naar het buitenland. De merkwaardige in de grote speciale fietsenruimte in de trein van Amsterdam naar Berlijn is dan voorbij met tot Bad Bentheim een fietsverbod en vanaf Bad Bentheim fietsen welkom in de zelfde trein is dan voorbij.

  • Ik woon in zeeuws Vlaanderen er rijd hier geenopenbaar vervoer. Als mij dochter wil komen moetten de4 fietsen mee een ramp geen auto enkomen uit de achterhoek FIJNGEREGELD.

    • Fietsen kunnen mee in de bus door de tunnel en met de ferry van Vlissingen naar Breskens. De ferry meert aan pal voor het NS-station van Vlissingen. Helaas rijdt de"Intercity" in Zeeland een stoptreindienst, maar er komt verbetering aan.

  • Voor een land dat trots is op zijn uitgebreide fietstraditie doet de NS veel te weinig om deze te faciliteren. Neem inderdaad een voorbeeld aan Duisland en zorg voor ruim voldoende plaatsen en makkelijke instapmogelijkheden in de trein.

  • NS staat toch voor onze "Nationale Straf" !? Dus het meenemen van fietsen faciliteren staat daar zeker niet hoog in het vaandel geschreven. Eerder ontmoedigen. Veel te weinig plekken en VEEL te duur en zeer omslachtig. Bijvoorbeeld bij Arriva is in Nederland het meenemen van fietsen vele malen beter geregeld. Meer plekken in de korte treintjes dan bij de NS in hele lange treinen, gratis ipv €6 of meer (dacht te lezen dat de prijs weer eens omhoog ging bijde NS) per dag, zelfs bij een korte en enkele reis, geen halsbrekende toeren nodig ivm een trap zonder ook maar iets als een fietsgootje, geen bagage verwijderen en keurige rolgordels om de fietsen vast te zetten tijdens de reis. NS neem eens een voorbeeld aan een conculega !!

    • In de meeste regio's waarbinnen Arriva actief is, is het meenemen van de fiets helemaal niet gratis, afhankelijk van de concessievoorwaarden van de concessieverlener.

    • Een fiets meenemen kost bij NS €7,50. Daarvoor mag die fiets de hele dag mee, desnoods van Groningen naar Vlissingen. Noem dat maar duur!

      • Het is een dagkaart. Geldig op het hele spoornet. Ook voor andere treinvervoerders.
        Voor een kort ritje ben je in verhouding tot een gewoon treinkaartje veel geld kwijt. Voor een lange rit, of twee riten per dag is het in verhouding tot gewone kaartjes een stuk voordeliger.
        Een dagkaartje voor een hond is €3,20.
        Grote bagagestukken zijn in de trein nog altijd gratis. Bij veel airlines betaal je daarvoor een toeslag.

    • Ben het met je eens WimK dat fietsen meenemen in de trein van Arriva vele malen gemakkelijker en gebruiksvriendelijker is dan bij de NS. Mooie ruime duidelijke plaatsen voor de fiets. En je kunt je fiets zonder gedoe zó de trein inrijden. Er zijn veiligheidsgordels om je fiets vast te zetten en (mijn ervaring), het personeel van Arriva doet er ook nooit moeilijk over. Zelfs een keer tijdens de avondspits mochten we mee, toen we het vroegen. Allemaal een beetje inschikken en het mocht. Zoveel meer service en je voelt je echt welkom in de Arriva trein met je fiets. Wij hebben geen smartphone en zullen ons ook daarom ook niet aanmelden voor een treinreis. Ook de fietsen zullen we niet aanmelden. Na een dagje uit hebben we geen idee hoe laat we terug gaan met de trein. Als we ons van te voren aanmelden thuis en later op de dag redden we het niet om de juiste aangemelde trein te halen, dan kunnen we dat nergens meer afmelden. Dan houden we twee plaatsen (voor fiets) bezet, terwijl een ander daar dan geen gebruik meer van kan maken. Dat willen we geenszins.Nu maar hopen dat andere reizigers er begrip voor hebben, dat niet iedereen in staat is om de fiets aan te melden. Zit niet te wachten op bonje in de treinen.Overigens moeten wij wel gewoon een fietskaartje kopen van 7,50 euro voor de Arriva trein, maar dat vind ik het wel waard.

  • Het blijkt maar weer eens dat de NS niet naar zijn reizigers luisterd. Niet alleen Duitsland maar ook Zwitserland en Spanje hebben het goed voor elkaar.
    Zo'n gemiste kans

    • Spanje? Daar kun je beter voor de bus kiezen als je een fiets wil meenemen, Voor de rest is het hopeloos, op de cercanias (voorstad-forenzenlijnen) na.

  • Twee jaar geleden beloofde de directie van NS nog plechtig de reiziger altijd op plaats 1, 2 en 3 te zetten.
    Of dit ook voor het fietsvervoer per trein geldt, valt nog te bezien...