fbpx
(c) EQRoy / shutterstock

Ook fiets mag weer mee in de trein (aanmelden verplicht)

klok 24 jun 2020 20:13

Vanaf 1 juli kunnen treinreizigers weer hun fiets meenemen in de trein. Wel moet dit vooraf via de NS-app worden aangemeld. Dat heeft NS-topman Roger van Boxtel op Twitter bekendgemaakt.

Sinds 12 mei is het meenemen van de fiets in de trein verboden. Het Fiets Dalkaartje is daarom destijds uit de verkoop gehaald. Het spoorbedrijf wilde voorkomen dat de beperkte capaciteit werd gevuld met fietsen. Tegelijkertijd verdween ook de samenreiskorting. Of die nu ook weer terugkeert is niet bekendgemaakt.

Om te voorkomen dat teveel fietsers tegelijkertijd met de trein willen, is aanmelden straks verplicht. NS vertelde eerder al dat die optie werd onderzocht.

Op het eerdere besluit om de fiets in de trein te verbieden klonk veel kritiek. In de Tweede Kamer werd er eind mei een motie van de ChristenUnie aangenomen die opriep om met NS in gesprek te gaan om fietsen bij noodzakelijke reizen toe te staan.

44 gedachten over “Ook fiets mag weer mee in de trein (aanmelden verplicht)”

  1. Mo schreef:

    Onwerkbaar als je een dagje gaat fietsen. Reserverfen als je niet weet toelaat je fietstocht eindigt. Ik had al bijna weer een dal vrij abonnement aangeschaft tot ik zag dat mijn fiets (enorm coronagevoelig) niet zomaar mee mag. Dat scheelt dus weer een klant die afhaakt. Die NS docu was ook zo veelzeggend over de lui die daar werke op managementniveau.

    1. Ari schreef:

      Je fiets aanmelden kan tot een kwartier van tevoren, aldus het artikel waar naartoe gelinkt wordt in het artikel. Dat lijkt me een best aardige marge. Het enige risico is dat de reserveringen op zijn en je dus voor een latere trein zult moeten reserveren.

  2. Baardstaart schreef:

    Kan ik dat ook via NS klantenservice of checken bij het loket (je zult wel enkele treinen kunnen missen)? Ik kan op mijn Nokia 3310 niet de app installeren.

    1. Ariën schreef:

      Dit zou ook via de website moeten kunnen.

  3. Allie schreef:

    Fijn dat we onze fiets weer mee mogen nemen, maar ik heb geen NS-app. Hoe moet ik mijn fiets dan aanmelden?
    En ik weet toch ook niet altijd van te voren welke trein ik kan nemen? Ligt aan de afstand, wind-mee of -tegen, regen, etc.

    1. Ariën schreef:

      Via de website van NS zou dat ook moeten kunnen.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Ik zou dan gewoon de klantenservice bellen.

  4. Josepine schreef:

    Super goed en aanmelden vind ik ook een verbetering

  5. Josephine schreef:

    Super goed en aanmelden vind ik ook een verbetering

  6. Martien schreef:

    Ik fiets elke dag naar mijn werk, Utrecht – Schiphol Oost, dus 84 km, 5 dagen in de week. Afgelopen jaar opens al wel 3 keer lekke band gehad. Niet zo maar lek, maar dikke schroeven erin, achtergelaten op het fietspad door bouwwerkzaamheden. Dan ben je wel blij als je na 8 km lopen met de trein mee kan. Want fietsen kan ik nog prima, maar lopen is zeker niet fijn met mijn 60 jaar en bijna versleten heup.

    Maar kan ik dan nu wel met de trein mee voor dat onvoorziene pechgeval?

    1. Henk Brekelmans schreef:

      Beste Martien,
      Kijk, een echte fietser. Ik fiets ook veel, maar niet zoveel. Dan moet je echt in staat zijn onderweg een lekke band op te lossen. Het achterwiel verwijderen is vaak gedoe. Tip: Koop bij de bouwmarkt of Bol.com een Gaadi binnenband. Google er maar eens op. Dan kun je zo weer verder en heb je de NS niet nodig.

    2. Anoniem schreef:

      Je kan ook lid worden van ANWB fietspech service

      lidmaatschap ANWB 15,50 Euro per jaar
      Fietspech service 1e jaar 20 Euro

    3. Ari schreef:

      Aanmelden kan tot een kwartier van tevoren. Ik vermoed dat het dus wel haalbaar is.

      1. Ari schreef:

        En anders even de conducteur aanschieten op het perron. Als het geen overvolle trein is zal die best een inschatting kunnen maken.

  7. Martien schreef:

    Beste Henk,
    Je zult altijd zien dat je net geen reserveband bij je hebt. En ik heb een Rohloff, is wat lastiger bij het verwisselen. Zeker in November ‘s morgens om half 6 bij Haarzuilens, wat mij is overkomen.

    1. Martien schreef:

      Maar waar het mij echt om gaat: voor noodgevallen ben ik wel heel blij als ik de optie heb om met de trein mee te kunnen.

  8. bernhard schreef:

    Blij dat het weer kan, maar de blijdschap wordt beperkt. Wij fietsen van het ene naar het andere station, maar welk was wel afwachten. Je moet nu dus echt vooraf kiezen, maar daar heb ik wel begrip voor. Lastig als er onderweg problemen ontstaan. Gaat de ns dan wat coulance tonen in de rustige uren waar het kaartje toch al geldig voor is? Dat lijkt mij toch wel schappelijk. Wel prettig dat ik weer naar een station kan en dan terug naar huis kan fietsen.

  9. Peter schreef:

    “Om te voorkomen dat teveel fietsers tegelijkertijd met de trein willen, is aanmelden straks verplicht.”

    Wat is er nu anders dan de afgelopen jaren waarin dit nooit een probleem was? (of in elk geval geen aanleiding om een reserveringsysteem te maken)

    Ik voorzie een hoop onhandigheid en gedoe. Bijvoorbeeld: als ik van Groningen naar Eindhoven twee keer moet overstappen, moet ik dan drie reserveringen maken? Wat als ik met vertraging in Zwolle aankom en mijn gereserveerde aansluiting mis?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat was soms wel een probleem. Omdat nu drukte vermeden dient te worden, heeft NS hiervoor gekozen. (Zonder hier een waardeoordeel over te willen geven)

      1. Peter schreef:

        Laatste nieuws is dat aanmelden niet verplicht is, maar wel gewenst. Zodat medereizigers met fiets een trein kunnen plannen waar (grote kans is) ruimte is voor een fiets.

        Prima oplossing.

        En als de NS toch bezig is de app fietsersvriendelijk te maken: het zou super zijn als je in de app al kunt zien waar in het treinstel (t.o.v. het perron) de ruimte voor de fietsen is. Zeker bij lange Koplopers, ik gok altijd verkeerd aan welk einde ik zal moeten zijn 😉

  10. Rob schreef:

    Probleem is de combinatie van OV en eigen vervoer; dat eigen vervoer laat zich niet goed plannen. Dit gaat niet werken. Tip: laat het gewoon weer vrij, mensen die regelmatig fiets in trein meenemen ivm werk weten hoe te handelen ivm drukte etc. Laatst documentaire gezien over NS: de reiziger op 1,2 en 3. Nu staan we nog op 3 vind ik….

  11. Harold Koster schreef:

    Weer een manier om mensen de trein uit te jagen.
    Als ik de fiets mee neem weet ik niet van te voren waar ik vanaf het vertrekstation uitga komen.
    Laat staan dat ik van te voren weet hoe laat ik na een Fietstocht op een station aankom.
    Weet vaak niet eens welk station.
    Bovendien zijn aansluitingen vaak krap, net wat al eerder gezegd stel dat je 1 aansluiting mist wat dan?
    Kan me wel voorstellen dat een conducteur aangeeft dat in de betreffende trein het aantal toelaatbare fietsen bereikt is en gevraagd wordt een latere trein te nemen.
    Maar reserveren nee niet doen, en als dat al moet stel dan ook een telefoon nummer beschikbaar niet iedereen heeft internet op de telefoon.
    En maak reserveren dan mogelijk tot een half of 1 uur voor de reis.
    Volgende vraag, wie gaat dat controleren?
    Kortom totaal onwerkbaar en niet te handhaven.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De realiteit is dat fietsen meenemen nu verboden is, en dat versoepeld gaat worden. Na het weekend hopen we een artikel te geven met meer praktische informatie. Ik ga er vanuit dat aanmelden eventueel ook op het perron kan, op uw telefoon. Mits de trein al niet vol is met fietsen.

      1. Harold Koster schreef:

        OP zich heb je een punt, maar waar de schoen wringt is dat ik geen smartphone heb, 2e punt dat ik niet altijd kan aangeven hoe laat ik na een dag fietsen op het station ben laat staan waar.
        2e punt is dat sommige aansluitingen nog afgezien van vertraging krap zijn, dat het net wel of net niet is, en om dan te wachten terwijl je die trein wel had kunnen hebben.
        Voel me zo niet echt welkom.

  12. frank Jansen schreef:

    Sinds 1947 principiële gebruiker OV, dus geen auto beschikbaar. Moet ik nu alle vrije-tijds-besteding laten varen, omdat de NS – sinds mijn mensenheugenis – zijn zaakjes niet op orde kan krijgen?

    1. Anoniem schreef:

      Er bestaat toch ook nog wel andere vrijetijdsbesteding dan met de fiets in de trein ergen naartoe?

  13. Antje schreef:

    Wij hebben geen smartphone, maar nemen wel graag de fiets mee in de trein. Hoe moeten wij dan reserveren? Kan dat straks via de website? Of moeten we eerst dure kaartjes kopen om er dan achter te komen dat alle fiets plekken in de trein al bezet zijn voor de eerste paar uren? Want dan hoeft het voor mij al niet meer. Geldt de reservering alleen voor de NS treinen of ook voor bijvoorbeeld Arriva treinen? En hoe weet je nu wanneer je een dagje ergens een route gaat fietsen, hoe laat je precies terug bent op het station? Je wilt zulke dagjes uit met de fiets toch helemaal niet gebonden zijn aan vaste tijden?
    Als de NS ons dan zo graag welkom wil heten in de trein (met fiets), haal dan in juli en augustus en in de weekenden een aantal zitplaatsen uit de trein, zodat er plaats genoeg is voor de reiziger met fiets. Dan voel je je als reiziger ook welkom in de trein.

  14. Marcel schreef:

    En dan moeten wij zeker net doen alsof we blij zijn met deze schijnverbetering. De NS gelooft toch ook zelf niet dat dit werkt ? Laat de NS (op dit punt) een voorbeeld nemen aan Duitsland. Daar mocht ik de afgelopen tijd nog wel gewoon mijn fiets meenemen in de trein (en voel je je wel welkom).

  15. Gerard schreef:

    Volgens mij kunnen we hieruit concluderen dat de NS geen affiniteit heeft met fietsende treinreizigers! Ik ga bijv. in de zomervakantie vaak met mijn mountainbike op pad: weet vantevoren niet hoe laat/waar ik begin en meestal ook niet hoe laat/waar ik eindig. Ga namelijk ergens heen, daarna biken en bij een ander station weer terug. Valt dus niet vooraf te reserveren. Weer een klant minder, ga zo door NS…of ga eens kijken bij DB! Daar is het tiptop geregeld. Leuk Van Boxtel ‘wees welkom’ maar niet met de fiets, lekker klant/fietsvriendelijk. Dus niet. Ga er trouwens vanuit dat dit belachelijke plan voor 1 juli alsnog wordt geschrapt: fietsen hebben namelijk niks te maken met corona!

    1. Anoniem schreef:

      Dat hebben ze wel, al die fietsen in de trein maken dat er op het balkon weinig ruimte meer is voor mensen, die staan dan dicht opeen gepakt en zo kan het Coronavirus van mens tot mens gaan

      1. Bert Sitters schreef:

        Fietsen dragen geen Corona over. Er is wel risico door passagiers die op een kluitje op de balkons blijven hangen. Ook op die klapstoletjes is het maar een krappe bedoening, terwijl er vaak even verder échte stoelen zat leeg zijn. Dan kunnen er beter fietsen staan op het balkon. Je herkent voor het instappen waar de fietsplaatsen zijn door de fietspictograms op de deuren van. Erger je je aan fietsen, neem dan een andere deur.

  16. Jeroen schreef:

    En wat als de batterij van je telefoon leeg is of wat als je helemaal geen telefoon hebt? Dan moet je het maar uitzoeken ofzoiets? Wat is voor een rare maatregel. Dus als ik het goed begrijp wordt je verplicht om een telefoon aan te schaffen. En dan moet je ook nog blij zijn dat je een plaatsje kan bemachtigen want het kan dus zomaar zijn dat een ander je voor ging.

  17. Laurens Smid schreef:

    Met dit beleid van de NS zijn ze langzaam bezig om de fietsen uit de trein te verwijderen
    Dit beleid is jaren gelden al ingezet om steeds minder plaats voor fietsers te reserveren.
    Zie maar in de nieuwe trein SNG maar 2 plekken voor de fietsers koplopers na de renovatie ook maar 2 plekken.

    1. Anoniem schreef:

      OV fiets kan ook een oplossing zijn. Ik vind het een geweldig systeem, veel relaxter dan met je eigen fiets in de trein

      1. Anoniem schreef:

        Sommige mensen kunnen alleen op een electrische fiets fietsen, vanwege hun gezondheid. Een OV fiets is geen electrische fiets.

      2. Bert Sitters schreef:

        OV-fietsen zijn stadsfietsen voor korte afstandjes. Overigens zijn er tal van stations zonder OV-fietsen.

  18. Frank schreef:

    Super dat de fiets weer mee de trein in kan…ik neem soms vanuit mijn woonplaats mijn ebike mee naar een ander station en fiets vanuit daar weer terug. Prima om een reserveringssysteem in te voeren als je daarmee verzekerd bent van een plek

  19. Bas schreef:

    NS. Niet iedereen heeft een Smartphone of internet. Hoe moet dat dan? Waarom toch zo’n drempel opwerpen.
    Stel, ik wil een stuk fietsen, blijkt de terugweg toch te ver, weer slaat om met veel regen e.d.. Of ik heb pech? Wat moet ik dan doen?

    1. Bert Sitters schreef:

      Bas, reserveren wordt niet verplicht. Alleen als het weer omslaat heb je kans dat meer fietsers op het idee komen om de trein te nemen. Als er net in het station voor jou een groep fietsers is ingestapt, kun je pech hebben. Op goed geluk wachten op de volgende trein?

  20. Anoniem schreef:

    Het is werkelijk ongelooflijk wat NS uithaalt. Of onze fietsen corona zouden kunnen verspreiden. Het moet niet gekker worden. Nou dus wel 2100 medewerkers op straat zetten. En NS straks ook weer de handen ophouden bij de overheid!!!!!! Want oh oh het gaat zo slecht. Geen wonder als jullie betalende klanten weigeren!!!!! Ga zo door NS!!

  21. David Nijenhuis schreef:

    Dit mogen ze van mij voor in de zomermaanden definitief invoeren, zolang je je ook kunt afmelden/veranderen, als je bijv tot een half uur voor vertrek weet de betreffende trein niet te nemen. Dat zou een hoop drukte kunnen schelen en ook reizigers die tegen beter weten in de fiets toch de trein in willen nemen, als het al helemaal vol met fietsen staat.

  22. Mieke schreef:

    En hoe kan ik vanaf morgen reserveren om mijn fiets in de trein mee te kunnen nemen? Ik zie nergens een app

    1. Anoniem schreef:

      Vanaf vandaag lukt dat wel. Kijk bij fietskaartjes en je wordt doorverwezen naar de app. Maar het is geen verplichting hoor. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Maar ja er zijn weer een paar mensen lekker druk geweest met een wassen neus!!!!

  23. Anoniem schreef:

    Hoe zit het met je fiets aanmelden bij andere vervoerders? Dit kan volgens mij niet via de NS app. Lekker handig! Op deze manier zal aanmelden een mislukking zijn. Als je met Arriva wil reizen kun je het vertrek station invullen maar je eindbestemming niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.