Foto: archief / Stefan Verkerk Fotografie
Opnieuw is er een tegenslag voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Door hoger uitvallende kosten zijn er financiële tekorten ontstaan. Als het niet lukt om de tekorten terug te dringen, dan wordt de scope van het spoorprogramma bijgesteld. Dit kan consequenties hebben voor bijvoorbeeld de tienminutentrein.
Dat melden SpoorPro en de Telegraaf op basis van documenten die Staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De staatssecretaris spreekt van een “potentieel tekort” van 354,6 miljoen euro, dat zonder beheersmaatregelen kan oplopen tot 468 miljoen euro. Al sinds 2015 zijn er kostenoverschrijdingen bij PHS. Vorig jaar werd het tekort nog ingeschat op 245 miljoen euro.
De staatssecretaris spreekt van een potentieel tekort, omdat de huidige inschatting is gebaseerd op een risico-inschatting en op de verwachte kostenstijgingen. Met maatregelen hoopt de staatssecretaris te voorkomen dat er daadwerkelijk een tekort ontstaat.
In de oorspronkelijke plannen zou PHS uitgerold worden voor 2020. Maar bij eerdere bezuinigingen is besloten PHS over een langer tijdsbestek te realiseren. De bedoeling is nu om het programma uit te rollen tot 2028. Maar inmiddels is duidelijk dat de plannen aan ambitie moeten inleveren. Zo blijken zes sprinters per uur niet te passen tussen Utrecht en Maarn. Daarom gaat men nu uit van vier Sprinters.
Het programma PHS wordt uitgevoerd om meer treinen op het spoor mogelijk te maken. “Hierbij is het uitgangspunt dat de infrastructuur optimaal wordt benut; met minder dan 1% uitbreiding van het spoorwegnet wordt een toename van het aantal treinen met circa 15% op het Nederlandse spoorwegnet mogelijk gemaakt” aldus Van Veldhoven.
Tussen Amsterdam en Eindhoven is de eerste tienminutentrein gerealiseerd. De eerstvolgende route die op de planning staat is Schiphol – Utrecht – Nijmegen. Hier moet de tienminutentrein per eind 2021 (dienstregeling 2022) gaan rijden.
This post was last modified on 13 mei 2019 16:12
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…