fbpx

Flixtrain herstart met opgeknapte rijtuigen

klok 08 jul 2020 14:42

Flixtrain gaat vanaf 23 juli weer rijden op de route Keulen – Berlijn. De vervoerder zal vanaf die datum gerenoveerde rijtuigen inzetten. De nieuwe rijtuigen bieden een beter comfort en een eigen interieur in de huisstijl van Flixtrain.

In totaal gaat het om 1 a 2 treinen per dag per richting. De treinen stoppen onder andere te Düsseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Bielefeld en Hannover. De renovatie van de treinen stond al voor de coronacrisis op het programma. Kenners wijzen erop dat de rijtuigen nu veel meer zitplaatsen hebben (100) dan in het verleden. De beenruimte is daardoor mogelijk beperkt.

Flixtrain zegt in totaal 100 rijtuigen te hebben. De rijtuigen worden omgebouwd door Talbot Services, die ook het onderhoud de komende periode zal verzorgen.

Wanneer Flixtrain weer op de andere routes (Hamburg – Keulen en Stuttgart – Berlijn) gaat rijden is nog niet precies duidelijk. “Dat zal ook afhangen van de vraag” legt woordvoerder Linde Olde Hampsink uit. Daarnaast moet Flixtrain een vervoerder weten te vinden. Flixtrain gaat er echter vanuit dat het aanbod nog voor de zomer uitgebreid zal worden.

De treindienst Keulen – Hamburg werd in het verleden verzorgd door BahnTouristikExpress (BTE). Maar volgens BTE wijzigde Flixtrain de samenwerkingsovereenkomst tijdens de coronacrisis, waarop de samenwerking werd beëindigd. Flixtrain heeft een andere lezing. “Onze treincontractpartner heeft al in december 2019 het contract opgezegd per juni 2020. Tot het uitbreken van de Corona-crisis waren we in onderhandeling, maar door de moeilijke economische situatie konden we het niet eens worden”.

De treindienst Keulen – Berlijn wordt uitgevoerd door SVG.

20 gedachten over “Flixtrain herstart met opgeknapte rijtuigen”

  1. Dries Molenaar schreef:

    1 a 2 treinen? Dat is een factor twee variatie in de verwachting.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er rijden in totaal 10 ritten per week per richting. Op sommige dagen rijdt er 1 trein, op andere dagen rijden er 2 treinen per dag.

  2. Ben schreef:

    Hoe mooi zou het zijn als deze trein zou doorrijden via Aken en Luik naar Brussel, of via Aken naar Maastricht?

    1. Bert schreef:

      Voor corona reed die trein al door naar Aken, en dat is tegenwoordig best goed bereikbaar vanuit Nederland en België 🙂

  3. Schouten schreef:

    Regel 7 dan/als-fout.

  4. JMD schreef:

    “Afgrijselijke dan/als-fout in regel 7. Ik ga nu mijn ogen uitwassen met azijn. Wat een afschuwelijk moment om alfabeet te zijn”

    1. A. Zijn schreef:

      Stuur je even een foto?

  5. David Nijenhuis schreef:

    Wat ik aan reacties op verschillende fora heb gelezen, is dat de InterRegiofan helemaal niet blij met deze opknap is. De befaamde zitlandschap is helemaal verdwenen (wat de BimZ tot zo’n geliefd rijtuig maakte!). Het ziet er allemaal erg krapbemeten uit en het zitcomfort zal die van de BimZ niet kunnen overtreffen, ook niet wat betreft de ICE-zitjes die je in de enkele nog bij DB rijdende exemplaren tegenkomt. Het enige mooie wat er nog aan overgehouden is, is het golvende plafond, maar daar is alles ook wel zo’n beetje mee gezegd. Ik weet niet of ik zo wel zin heb om opgevouwen van Berlijn naar Düsseldorf te rijden, hooguit om een beetje goedkoop tussen Duisburg en Keulen te kunnen rijden, maar dan zal je al gauw zoiets hebben van: “ik wil er heel graag uit!”.

    1. Oscar schreef:

      Mensen vliegen met Ryanair, shoppen online bij AliExpress en lopen de deur plat bij Primark en Action. Dan is het logisch dat er ook een “vrijmarkttrein” komt… “Het is niks, maar het kost ook niks.”

      1. FyraFlop34 schreef:

        Goed gezegd. Ik vind de trein er redelijk mooi uitzien, zeker omdat het over de Ryanair onder de treinspelers gaat. In plaats van de beenruimte van deze wagons te vergelijken met ICE’s en oude bimz, vergelijk het comfort eens met een standaard touringcar waarmee Flixbus rijdt.

    2. lezer schreef:

      Ook een Duitse IR-liefhebber. Ik hoop dat de Flixtrein-winst vooral uit de 4e kolom stoelen komt. De Duitse IR had nog 3 kolommen stoelen, net zoals de D-trein-rijtuigen (niet 8 maar 6 zitplaatsen in een coupe). Daarbij had de IR hier en daar nog een zitplaats minder voor 100% beenlengte voordeel (lang verhaal verder). Plus het kinderzitje aan het raam 🙂

      BTW: ik zie geen ‘Frans raam’ op de foto, dus met de beenruimte valt het misschien nog wel mee!

      De IR zie ik als een herinnering aan het West Duitsland tot 1989 met de D-mark een zeer rijk land was, nog rijker dan Nederland toen was.

      1. Tim schreef:

        Van nostalgie van 30 jaar geleden kan geen bedrijf bestaan.

      2. lezer schreef:

        Comfort en welvaart (voor iedereen) zijn nostalgie. Ik ben blij dat we ergens toch nog op één lijn zitten! 🙂

  6. Internationale reiziger schreef:

    Hopelijk gaat FLIXTRAIN nooit het Nederlandse spoor bezetten. Ik heb momenteel te maken met FLIXBUS aangaande een door hen gecancelde internationale busrit. Pas vier dagen vooraf kwam het bericht dat men de internationale reis niet hervatte en moest ik op zoek naar een alternatief. En de geboden voucher was minder dan een jaar geldig zodat ik er volgend jaar op dezelfde datum niets aan heb. En de ‘klantenservice’ reageert niet.

    Wat mij betreft: Flixbus never again: https://www.facebook.com/groups/1475571836083576

  7. Zit niet lekker schreef:

    Die stoelen zien er bepaald niet comfortabel uit, maarja, dat is de standaard tegenwoordig in treinen. Ook bij NS.

  8. Oscar schreef:

    Mijn gedachten hierover:

    a. 25 rijen met stoelen… dat is zelfs één meer dan in de “Silberlingen” / n-wagen, en dat zijn rijtuigen die in het regionale verkeer werden gebruikt.

    b. ik ken deze rijtuigen ergens van… juist, ze hebben ooit als ICL in Nederland gereden. Daarvoor waren het de Bimz-rijtuigen in de Duitse InterRegio en dáár weer voor rijtuigen die eind jaren zeventig meereden in InterCity-diensten, omdat dit treintype vanaf 1979 een tweede klas nodig had… stammen dus uit een tijd waarin achter een Nederlandse locomotief nog rijtuigen plan E, K, N en W hingen (ICR en de NS1600 kwamen pas in 1981 op de baan)…

    1. Tim schreef:

      Dat zijn twee rijen per groot raam, dat is hetzelfde als vroeger.

    2. treingraag schreef:

      Getrokken mat, geweldig! Met een schuifraampje sommige plaatsen, zo smooth, denk ook meteen aan de GVC-Venlo begin 2000, ook voor herhaling vatbaar in betere tijden.

      1. Oscar schreef:

        De treinstellen mochten er toen ook zijn. Ik heb altijd graag gereisd in de hondenkoppen (vooral de IC-versie). En dan dat gevoel in de stoel te worden gedrukt als zo’n Plan V in de turbostand op ging trekken.

        En wat betreft die Den Haag-Venlo trein: die reed elke twee uur door naar Keulen. Er reden Duitse UIC-X rijtuigen (meestal Bm235) mee. Coupeetjes met Duitse reclame aan de wanden (“…was Sie am Bahnhof ausser Fahrkarten noch alles kaufen können…”). Uiteraard koos ik vaak de Duitse rijtuigen uit; die waren qua comfort beter dan de Nederlandse.

        1. treingraag schreef:

          Ja, eens! De hondekop lag super en gaf minste herrie in de tunnels ook nog. Gelukkig is er nog een 4tje. En dat grappige postrijtuig met bijna design einden, ook mooi.
          Vwb getrokken mat is bijv. volgend jaar de Jazznightexpress(.nl) weer de bedoeling.
          Plan W reed ook Leeuwarden jaren 60/70 met rood op de wanden in de gang bij coupes na grote beurt meen ik. En met buffetwagon op Eindhoven, kon je nog uitsmijter bestellen oa. Gezellige tijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.