FlixTrain krijgt verbinding Berlijn – Warschau
18 nov 2024 10:15
Het Duitse FlixTrain krijgt zijn eerste echte buitenlandse verbinding in Polen. Vanaf 14 december kan FlixTrain rijden van Berlijn naar Warschau. De Duitse vervoerder is een van de vier vervoerders die van het Poolse Bureau voor Spoorvervoer afgelopen week een nieuwe verbinding kregen op het Poolse spoor.
FlixTrain heeft toestemming gekregen om twee keer per dag van Berlijn naar Warschau te rijden en vice versa. De trein rijdt via Poznan en is alleen voor internationale reizigers. Voor vervoer in Polen kan de trein dus niet gebruikt worden. Met welk materieel FlixTrain de verbinding gaat onderhouden is niet bekend. De Duitse vervoerder heeft zelf nog niets over de nieuwe verbinding bekendgemaakt. Momenteel rijden er dagelijks al meerdere EuroCity treinen van de Poolse nationale spoorwegmaatschappij PKP tussen Berlijn en Warschau.
Voorlopig niet in Nederland
FlixTrain wilde komend jaar graag in Nederland van start gaan met een trein van Rotterdam Centraal naar Oberhausen en verder. Volgens een woordvoerder had Flixtrain ook een treinpad gekregen maar ziet de vervoerder ervan af dat te gaan gebruiken, zo vertelde de woordvoerder aan Treinreiziger.nl in oktober. Waarom dat is, maakte die niet bekend. Wel sprak het bedrijf nog steeds de ambitie uit een Europees netwerk op te bouwen. De eerste grote verbinding daarin wordt nu dus naar Warschau.
Tsjechen op binnenlandse lijnen
Het Poolse Bureau voor Spoorvervoer heeft ook andere vervoerders toegang verleend tot het Poolse spoor. Het Tsjechische Leo Express mag vijf keer per dag treinen rijden tussen Krakau en Warschau. De vervoerder rijdt al tussen Praag en Krakau. Een andere Tsjechische vervoerder, RegioJet, mag tussen Gdynia en Krakau gaan rijden, tussen Krakau en Warschau en van Warschau naar Gdynia. Dat zijn allemaal binnenlandse trajecten.
Oekraïne
De Poolse nationale spoorwegmaatschappij PKP heeft toestemming gekregen voor een internationale trein van Warschau naar Lviv in Oekraïne. Deze verbinding bestaat sinds vorig jaar al maar werd door de private vervoerder SKPL gereden die er nu mee stopt. Deze trein kan alleen voor internationale reizen gebruikt worden.
(c) Treinreiziger.nl
Ligt er al normaalspoor tussen de grens en Lviv dan? Of worden die treinen aan de grens omgespoord?
Er ligt normaal spoor tussen Lviv en Polen.
Verder dan Rava-Ruska ga je niet komen met normaalspoor materieel. In Lviv liggen diverse spoorbreedtes maar 1435 mm ontbreekt.
Misschien niet. Vanwege de oorlog en behoefte aan graan hebben de Polen héél creatief bij de grens breedspoor aangelegd zodat de Oekraïners hun graan een stukje op Pools grondgebied kunnen brengen.
Is dan ook een dikke vinger naar Rusland. Polen haat Rusland zo mogelijk nog meer dan Oekraïne.
Waar hebben de Polen volgens jou breedspoor aangelegd sinds de start van de oorlog in 2022?
Goed initiatief.
Nu vliegverkeer tussen duitse steden en Poznan en Warschau CO-uitstoot in rekening brengen en CO2-subsidies vliegverkeer stopzetten. De werkelijke kosten in het ticket in rekening brengen.
Ik zie liever dat er in Polen stappen worden gemaakt om richting een klokvaste dienstregeling te gaan. Juist concurrentie toelaten op hetzelfde spoor zorgt voor een tegenovergestelde beweging, aangezien er vaak geen tariefsintegratie is en vervoerders als Flixtrain en RegioJet vrijwel geen overstapverbindingen aanbieden en al helemaal geen overstapverbindingen aanbieden op PKP-treinen.
Mwa, is klokvaste dienstregeling echt belangrijk voor treinen die er vele uren over doen?
Als voorbeeld: Krakau-Berlijn kost gewoon zeven uur. Met zulke rit-afstanden is het m.i. veel belangrijker om een slimme dienstregeling te hebben dan om een klokvaste dienst te hebben.
Voorbeeld: laatste trein uit Berlijn naar Krakau goed timen met de trein uit Amsterdam (en hem liefst laten wachten bij vertraging).
Een klokvaste dienstregeling biedt meer reismogelijkheden dan geen klokvaste dienstregeling, dus een klokvaste dienstregeling is weldegelijk te preferen boven geen klokvaste dienstregeling. Daarom ben ik ook tegenstander van concurrentie op het spoor omdat concurrentie op het spoor de klokvaste dienstregeling in de weg zit.
Ik zie niet in hoe een klokvaste dienstregeling leidt tot meer reismogelijkheden. Het zorgt er enkel voor dat er een structuur zit in de vertrektijden, hetgeen ervoor zorgt dat frequentie reizigers zich niet steeds hoeven af te vragen hoe laat de trein vertrekt.
Klokvaste dienstregeling betekent bijvoorbeeld iedere twee uur een reismogelijkheid van Berlin naar Gdansk met overstap in Poznan, in plaats van één rechtstreekse trein per dag en een aantal treinen naar Warschau die een overstap bieden in Poznan. Dat is in mijn ogen wel een forse verbetering.
Dan moet er wel markt zijn voor iedere twee uur een trein. En dat staat naar mijn idee los van het concept van een klokvaste dienstregeling.
Een klokvaste dienstregeling is handig om een bepaalde structuur te hebben, zodat reizigers zich niet elke keer hoeven af te vragen hoe laat hun trein vertrekt. Voor forenzentreinen is dat handig, maar voor internationale verbindingen met veel incidentele reizigers is die noodzaak een stuk minder aanwezig.
Tussen Berlin en Warschau rijdt nu al circa 1x per 2 uur een trein, evenals tussen Poznan en Gdansk. Alleen de dienstregeling is nogal onregelmatig, evenals de aansluitingen. Met een klokvaste dienstregeling, krijgen de treinen in Poznan altijd aansluitingen op elkaar en is dus effectief iedere twee uur een trein tussen Berlin en Gdansk met overstap in Poznan, terwijl er niet meer treinen hoeven te rijden.
Dam gaat het er dus om om aansluitingen tussen treinen te realiseren. Dat staat los van een klokvaste dienstregeling of marktwerking.
Met een klokvaste dienstregeling wordt het creëren van aansluitingen ook makkelijker, aangezien de aansluitingen iedere twee uur hetzelfde zijn.
Ik zie de noodzaak om die elke 2 uur hetzelfde te laten zijn niet zo. Een aansluiting is een aansluiting. Ook als die om 13:20 is, de volgende om 14:45 en degene daarna om 16:05 bijvoorbeeld.
Met een klokvaste dienstregeling biedt je meer reismogelijkheden, waardoor het aantal reizigers kan stijgen. Beter voor de reiziger en beter voor de vervoerder.
Grote delen van Polen zijn zeer dun bevolkt. In die situatie kun je het handjevol treinen dat er rijdt qua dienstregeling beter afstemmen op de behoefte dan (om vanwege ideologische redenen) een klokvaste, infrequente dienstregeling te rijden ook op tijden dat er vrijwel geen reizigers zijn. Klokvaste verbindingen zijn vooral zinvol als je minimaal om het uur uur rijdt
Je valt in herhaling, maar geeft nog steeds geen uitleg waarom dat zo zou zijn.
idd. die verbindingen zijn super leuk, maar alleen als je van/naar je begin/eindbestemming hooguit een uurtje reistijd hebt
nee, want zo’n budgetding is geen degelijke vervanging voor het vliegtuig. laat PKP IC/DB FV eerst maar eens een degelijke verbinding opzetten (dat wil dus zeggen meer treinen per dag), dan praten we verder
en ook graag al die treinen op Hbf laten beginnen ipv Gesundbrunnen of Ostkreuz ofzo. wat een ellende was dat. maar goed – ik (en vele reageerders met hun halve epistels over hoe ze het allemaal beter zouden doen hier) prediken tegen het koor
Liever Gesundbrunnen dan Hbf hoor, veel te klein die perrons op dat rare Hbf.
Naar Poznan en Warszawa rijdt al bijna iedere twee uur een EuroCity en aangezien de trein uit zes rijtuigen bestaat waarvan één restauratierijtuig denk ik niet dat er markt is voor een (gedeeltelijke) uursdienst. Ik zie eerder groeimogelijkheden reden Wroclaw en Krakau, omdat je daarmee meer interessante steden bedient.
Juist lagere tarieven lokt mensen van het vliegtuig in de trein. Reizen met de trein of een bus is op dit soort afstanden trager en omslachtiger dan met een vliegtuig en mensen zullen dat alleen overwegen als er financieel wat tegenover staat.
Duitsland heeft een grote interactie met Polen. Het viel mij in Hamburg dat geldautomaten wel een optie hebben om de dialoog in het Pools te doen maar niet in het Nederlands. NB de rondvaartboten in Parijs hebben al jaren geen Nederlandse omroep meer. Wel in diverse talen van landen ver weg. Schijnbaar moeten we maar Engels of Frans verstaan en zijn de andere talen voor de exploitant belangrijker.
De groene trein kan volgende maand al gaan rijden, maar is al bekend vanaf welk station in Berlin en hoe laat?
Waarom zou je met deze groene fluttrein willen reizen? Zeker als onderdeel van een langere internationale reis. Reis gewoon met PKP Intercity. Dan heb je ook geen probleem als je in Berlin de aansluiting mist.
Ik denk dat deze verbinding vooral is opgezet voor point-to-point, dus reizigers die geen aansluitende trein nodig hebben. En uiteraard in het budgetsegment, het is flix.
Het is een hardnekkig misverstand dat Flix extreem goedkoop zou zijn. De prijzen variëren erg afhankelijk van de reizigersvraag.
Omdat niet niet iedereen een fan is van slechte, dure staatsbedrijven.
Flixtrain is nog meer troep dan Deutsche Bahn of PKP. Bij Deutsche Bahn of PKP heb je tenminste een comfortabele trein, restauratie aan boord en vervalt je treinbinding bij vertraging. Dat geldt niet voor Flixtrain.
Wat meer prijsbewuste reizigers (realiseer je ook eens dat de lonen in Polen stukken lager liggen dan in Nederland) zitten helemaal niet op een restauratie te wachten, die nemen hun proviand zelf wel mee.
Sowieso moeten we niet doen alsof restauratie een noodzakelijke voorziening is op een trein. Veel reizigers hebben daar helemaal geen behoefte aan en het drijft wel de prijzen op.
Op ritten van zo’n zes uur is een kleine eet- en drinkgelegenheid wel wenselijk. Al is het maar dat je broodjes kan kopen in de trein, hoeft niet gelijk complete hoofdmaaltijden.
Flix bewijst het tegendeel. Die rijden al routes van meer dan 6 uur zonder restauratie. U behoort duidelijk niet tot hun doelgroep.
Daarnaast zit restauratie ook op veel kortere routes, bijvoorbeeld in ICE’s. Ik vraag me wel eens af hoeveel procent van de reizigers er gebruik van maakt.
Als ik niet weet waar en hoe laat deze trein in Berlijn vertrekt, weet ik ook niet of de aansluiting voor mij op maat is.
Mis je een aansluiting op een Flixtrain, dan moet je een nieuw ticket kopen en mag je niet mee met een trein van Deutsche Bahn of de PKP. Gezien langeafstandstreinen behoorlijk vertragingsgevoelig zijn zou je een overstap van minstens 4 uur moeten plannen in Berlin. Reis je met DB en PKP en mis je de aansluiting in Berlin, dan mag je met de volgende trein mee.
Daarom moet je nooit met Flixtrain of iets dergelijks reizen als onderdeel van een langere verbinding.
Beste treinreiziger.nl,
Vermoedelijk was het zo niet bedoeld,maar lees er evt. even de eerste alinea op na, foute vervoeging van een werkwoord helaas!