Frankrijk wil flink investeren in nachttreinen

In Frankrijk is een voorstel in behandeling om in tien jaar tijd 1,5 miljard euro te investeren in nachttreinen. De financiële commissie van het Franse lagerhuis heeft afgelopen week een amendement van de Parti Socialiste aangenomen om in 2025 150 miljoen euro uit te trekken voor nachttreinen en dit in de komende tien jaar te blijven doen zodat er in totaal 1,5 miljard is geïnvesteerd.

Volgens het amendement moet een land als Frankrijk een goed alternatief hebben voor het vliegtuig en de auto. Als er uiteindelijk 1,5 miljard aan de nachttreinen wordt besteed dan kunnen hiervan 600 nachttreinrijtuigen en 60 locomotieven gekocht worden. Dat zou hard nodig zijn gezien het tekort aan nachttreinen en de verouderde staat van de bestaande vloot. De volgende stap voor het voorstel is om opgenomen te worden in de staatsbegroting. Pas dan is het definitief.

In 2030 netwerk van nachttreinen

Volgens het plan moet Frankrijk in 2030 een netwerk van nachttreinen hebben in eigen land en naar andere Europese landen. Het aantal van 600 treinen komt niet uit de lucht vallen. Het is berekend in een rapport uit 2021. Daarin staat ook dat er behoefte is aan minstens twintig nachttreinlijnen in het land. 

Forse groei nachttreinen

Momenteel heeft Frankrijk slechts acht nachttreinverbindingen. Die beginnen allemaal op station Parijs Austerlitz. De eindbestemmingen zijn Albi, Aurillac, Briançon, Cerbère, Latour-de-Carol, Nice, Tarbes en Toulouse. De nachttreinen zijn momenteel al in de lift in Frankrijk. Uit cijfers van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF blijkt dat er in 2023 770.000 reizen zijn gemaakt in de nachttreinen. In 2022 waren dat er ruim 100.000 minder en in 2019 was het slechts de helft.

© Treinreiziger.nl

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:50

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug