Wil je snel kris, kras per trein door Italië? Maak dan gebruik van de Frecciarossa, de hogesnelheidstrein van Treinitalia. Deze treinen kunnen snelheden bereiken tot 300 km/u op de Italiaanse hogesnelheidslijnen. Ze verbinden de belangrijkste Italiaanse grote steden met elkaar, waaronder steden zoals Milaan, Venetië, Florence, Rome en Napels.
Er zijn twee soorten Frecciarossa treinen: de originele Frecciarossa 500 en de nieuwere Frecciarossa 1000. Beide types bieden vier klassen van dienstverlening: Standaard, Premium, Business en Executive.
De Frecciarossa 500 is de originele hogesnelheidstrein. Het biedt een verscheidenheid aan voorzieningen, waaronder gratis WiFi en stopcontacten bij alle zitplaatsen. De trein heeft een café-bar, en de prijs is inclusief een gratis welkomstdrankje in de Premium, Business en Executive klassen.
De Frecciarossa 1000, geïntroduceerd in 2015, is de volgende generatie hogesnelheidstrein. Het biedt dezelfde voorzieningen als de Frecciarossa 500, maar met een interieur ontworpen door Pininfarina, heeft het een snellere acceleratie en een topsnelheid van 360 km/u (223 mph). In de praktijk overschrijdt het echter niet de 300 km/u (186 mph) tenzij er verbeteringen worden aangebracht aan de lijn en signalering.
In de Standaardklasse (2e klas) van de Frecciarossa hogesnelheidstreinen zijn de stoelen in 2+2 opstelling (beide zijde van het gangpad twee stoelen). De stoelen zijn gestoffeerd. Veel zitplaatsen zijn gegroepeerd per vier aan een tafel. Je kunt je bagage opbergen tussen de rugleuningen van de stoelen en in de bagagerekken boven de zitplaatsen. Daarnaast zijn er rekken voor grotere items aan het einde van elk rijtuig.
Premiumklasse biedt een identieke stoelindeling als de standaardklasse, maar met lederen stoelen in plaats van stof. De prijs is inclusief een gratis welkomstdrankje van koffie of frisdrank.
Businessklasse stoelen zijn 2+1 over de breedte van het rijtuig, waardoor de stoelen breder zijn. Daarnaast is er aanzienlijk meer beenruimte dan in de standaard- of premiumklassen. De prijs is inclusief een gratis welkomstdrankje, en er is voldoende ruimte voor bagage.
De Executiveklasse bestaat uit slechts 8 of 10 luxueuze lederen stoelen, die omgetoverd kunnen worden tot ligstoel. De prijs is inclusief een gratis koude maaltijd (of snack, op kortere ritten) en alcoholische en niet-alcoholische dranken. Alle passagiers van de Executive klasse kunnen gebruik maken van de Frecciaclub eersteklas lounges op alle belangrijke Italiaanse stations. In de trein is er een steward aanwezig om treinreizigers de beste service te kunnen geven.
Frecciarossa treinen rijden op verschillende routes. De belangrijkste routes voor deze hogesnelheidstreinen zijn:
Op de Turijn-Milaan-Florence-Rome-Napels route & Venetië-Florence-Rome-Napels route, kunnen treinreizigers kiezen tussen de hogesnelgeidstreinen van Trenitalia (Frecciarossa), of de Italo treinen van concurrent NTV. Beide hogesnelheidstreinen bieden een uitstekend comfort. Toch zijn er ook verschillen.
De treinen van Italo zijn nieuwer, maar zowel Trenitalia als Italo bieden een hoog comfort.
Italo heeft alleen automaten voor koffie & snacks in Smart klasse, en slechts een trolley met drankjes & snacks in Prima. Er is geen restaurant of barrijtuig en geen warm eten. Als je graag dineert op de rails, dan is de Frecciarossa een betere hogesnelheidstrein.
De treinen van Trenitalia rijden in de regel vaker dan de treinen van Italo. Op de meest belangrijke routes rijdt minimaal één keer per uur een hogesnelheidstrein, soms vaker. Italo rijdt minder frequent dan Trenitalia. Bij beide treinen is een gereserveerde stoel in het ticket inbegrepen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:54
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…