Na drie jaar intensief testen zonder passagiers hebben woensdagochtend de eerste treinreizigers gebruik kunnen maken van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De trein rijdt sinds woensdag tussen Amsterdam en Rotterdam. De vervoerder benadrukt dat de treinen zich nog steeds in de testfase bevinden.
President-directeur Wouter Koolmees benadrukte de voordelen van de nieuwe trein: “De ICNG is een prachtige aanwinst voor onze vloot en biedt reizigers in de toekomst meer zitplaatsen en meer comfort. We zijn trots dat deze trein woensdag in alle vroegte op Amsterdam Centraal z’n debuut maakt.” Koolmees erkende echter dat er wellicht nog kinderziektes in de trein aanwezig zijn, zoals vaak het geval is bij nieuwe treinen.
De introductie van een nieuwe trein is een langdurig proces, vertelt programmamanager Maarten Bakker. Hij benadrukt het belang van deze laatste testfase met reizigers aan boord: “Je weet pas echt hoe het gaat, als je in het echt gaat rijden. Daar starten we nu mee. Je moet er rekening mee houden dat ook nieuwe treinen last hebben van kinderziektes. Dat hoort erbij.”
Van die kinderziektes was bij de eerste rit niets te merken, zegt reiziger Marc van der Lee. “De trein reed heel soepel” blikt Vander Lee terug, die het traject Amsterdam – Rotterdam twee keer per week aflegt. Ook door de spanningssluis rijdt de trein soepel, iets wat bij de huidige treinen niet altijd het geval is. NS-directeur materieel Roel Okhuijsen beaamt dat het omschakelen soepeler gaat dan bij de Traxx-treinen. “Het omschakelen gaat automatisch, daardoor neemt ook de kans dat de trein in de spanningssluis strandt af”.
De ICNG-treinen zullen de huidige Traxx-treinen gaan vervangen. Treinreizigers reageren positief op het verbeterde comfort, al vinden sommige dat er te veel plekken zijn voor vier personen. De zitplaatsen voor vier personen zijn voorzien van een grote tafel. Nieuw is ook dat er ook in de 2e klas stopcontacten zijn. Daarnaast is de trein uiteraard uitgerust met wifi. In vergelijking met de huidige treinen is er ook meer ruimte voor bagage.
Alhoewel NS benadrukt dat er kinderziektes kunnen voorkomen, voldoen de treinen die nu in dienst zijn gekomen aan de kwaliteitseisen van NS. “We hebben maandag de eerste twee treinstellen formeel van de treinbouwer overgenomen. Dat doen we alleen als de kwaliteit helemaal in orde is” legt Okhuijsen uit.
NS overweegt in de toekomst ook ICNG treinen te bestellen die naar Duitsland ingezet kunnen worden. Er zijn nu in totaal 99 treinen besteld: 20 voor de treindienst naar België, en oorspronkelijk 79 die alleen binnen Nederland zouden kunnen rijden. NS heeft later gevraagd twee van de 79 treinen alvast geschikt te maken om ook op het Duitse spoor te kunnen rijden. Okhuijsen: “We hebben een optie om later alsnog meer treinen te kunnen bestellen die ook naar Duitsland kunnen.”
Vooruit lopen op welke verbinding richting Duitsland de ICNG interessant zou kunnen zijn, wil de directeur nieuw materieel niet. “Maar dat we nu twee treinstellen geschikt maken voor het Duitse spoor, dat doen we natuurlijk niet voor niets. Dat is ook een investering”. De gedachte is door nu alvast twee treinen geschikt te maken voor het Duitse spoor is dat een eventuele vervolgorder sneller geproduceerd kan worden.
In het contract met treinbouwer Alstom is opgenomen dat er in een periode van tien jaar nog treinen nabesteld kunnen worden.
De treinen hadden eigenlijk al veel eerder in de dienstregeling ingezet zullen worden. Maar tijdens de corona-periode ontstond er vertraging. Ook werden er problemen geconstateerd met de laskwaliteit. Daardoor loopt de introductie achter op schema. Dinsdag maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen nog bekend dat de definitieve introductie van de snelle trein opnieuw “een aantal maanden” vertraging heeft opgelopen.
De ICNG-treinen zullen nu in fases worden geïntroduceerd. Als de ritten met één trein naar tevredenheid verlopen, zal NS de komende weken een tweede ICNG in de dienstregeling brengen. Na het traject Amsterdam – Rotterdam zullen de treinstellen ook ingezet gaan worden tussen de hoofdstad en Breda.
In het vierde kwartaal moet de introductie op de HSL dan zijn afgerond. NS verwacht dat de nieuwe trein daarna gaat rijden tussen Den Haag en Eindhoven. Dat gebeurt naar verwachting eind dit jaar. Vervolgens zullen de treinen ook zichtbaar worden op trajecten als Amsterdam-Brussel, Groningen/Leeuwarden – Schiphol – Breda.
Op het traject Groningen – Breda zou de ICNG eerst per december 2023 ingezet worden. Dat is door de leveringsproblemen al eerder uitgesteld naar december 2024. Volgens staatssecretaris Heijnen is nog onduidelijk of de nieuwe datum gehaald gaat worden. Ze sluit verdere vertraging niet uit. Dat komt omdat een deel van de geproduceerde treinen terug moet naar de fabriek omdat de laskwaliteit niet voldoet aan de eisen van de NS.
In beeld: de ICNG arriveerde in de zomer van 2020 in Nederland
In totaal heeft NS 99 treinen besteld van het type ICNG. Alle 99 ICNG’s – goed voor 33.000 zitplaatsen – kunnen 200 km/u rijden, maar die snelheid zal alleen op de Hogesnelheidslijn gehaald worden. De ICNG is gebouwd door de Franse treinfabrikant Alstom en gebaseerd op het Coradia-model. In onder andere Italië rijden al langer soortgelijke treinen. De Nederlandse treinen zijn net als de Italiaanse treinen overigens niet gemaakt in een Franse fabriek van Alstom, maar in Polen.
In beeld: de productie van de ICNG in Polen
De Intercity Nieuwe Generatie moet definitief de Fyra doen vergeten. De Fyra had in 2007 op het spoor moeten verschijnen, maar de productie duurde veel langer dan gepland. In december 2012 werd de trein uiteindelijk in de dienstregeling opgenomen. De treinen werden echter geplaagd door technische problemen. Na slechts enkele weken in dienst te zijn geweest, werden de Fyra-treinen weer uit dienst genomen. De treinen voldeden niet aan de verwachtingen, en het herstellen zou te lang duren.
NS koos er daarom voor om de aankoop van de Fyra-treinen alsnog te ontbinden. Treinbouwer AnsaldoBreda heeft ze daarna opgeknapt. Sinds 2019 worden de treinen ingezet door de Italiaanse spoorwegen, die ze hebben overgenomen. Nu, zestien jaar na de geplande introductie van de Fyra, heeft NS eindelijk een vervangende trein.
In beeld: De Fyra (V250), inmiddels bekend als ETR 700
This post was last modified on 19 april 2023 13:57
De kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling in Duitsland, die 15 december ingaat, start komende woensdag.…
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…