NS ziet definitief geen toekomst meer in Fyra V250
De directie en de Raad van Commissarissen van NS hebben uitgesproken niet door te willen gaan met de V250-trein van het Italiaanse AnsaldoBreda. Onderzoek naar de technische gesteldheid van de trein bevestigt dat de V250 onvoldoende betrouwbaar is. Tevens is er geen vertrouwen dat fabrikant AnsaldoBreda de V250-trein daadwerkelijk van al zijn problemen kan afhelpen. Dat meldt het NS-concern maandag in een persbericht.
Het herstel van alle afbouwfouten zou, volgens experts, 17 tot 22 maanden duren. "Volledige commerciële inzet van treinen zou, gefaseerd, in het meest gunstige scenario niet voor 2018 te verwachten zijn. En in deze planning wordt er vanuit gegaan dat de leverancier over state-of-the-art vaardigheden beschikt. Het is duidelijk dat dit niet aan de orde is" laat NS weten in een verklaring. Ook wijst NS erop dat het onderhoud veel duurder en arbeidsintensiever zal uitpakken dan vooraf is becijferd.
Onvoldoende
Het spoorbedrijf vindt net als de Belgische spoorwegen (NMBS) dat de V250 "buitensporig veel fouten" kent. Ook de afbouwkwaliteit is onvoldoende. Het bedrijf denkt niet dat de beloofde levensduur van 30 jaar gehaald zal worden. NS wijst verder op een reeks defecten die NMBS vrijdag bekendmaakte.
Voorgenomen besluit
Daarom ziet NS geen andere keus dan om net als de Belgische collega´s de Fyra V250-bestelling te annuleren. De annulering van de bestelling is echter nog niet definitief. "Het is een voorgenomen besluit. De staat moet als enig aandeelhouder dit goedkeuren" zegt NS-woordvoerder Stan Hoen. Het besluit is deze morgen toegelicht aan staatssecretaris Mansveld.
Dijsselbloem
Minister Dijsselbloem van Financiën wil als aandeelhouder het besluit nu nog niet goedkeuren. Eerder vandaag gaf hij aan dat hij meer tijd nodig had om de consequenties te overzien. Een woordvoerder liet toen weten dat wat het departement betreft er vandaag geen besluit wordt genomen.
Palet aan mogelijkheden
Een uitgebreide rapportage van de onderzoeksbevindingen en de oplossing voor de reiziger stuurt NS deze week naar staatssecretaris Mansveld en minister Dijsselbloem van Financiën. Volgens het spoorbedrijf is er een "palet aan mogelijkheden" om de treindienst te verbeteren. Een nadere toelichting geeft NS tevens aan de Vaste Kamercommissie tijdens de Ronde Tafel over de Fyra op 18 juni.
Kiezen
"Uitgangspunt is een keuze voor de reizigers tussen klassieke lijn, nieuwe alternatieven en toekomstig HSL-aanbod" aldus NS. Specifieker wordt het spoorbedrijf nog niet.
100 miljoen
NS had 16 treinstellen besteld, waarvan het bedrijf er al 9 had afgenomen. Die treinen wil NS nu terugsturen naar Italië. Voor de afgenomen treinstellen had NS circa honderd miljoen euro aanbetaald. NS heeft zijn in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda voor te bereiden. "Om haar positie maximaal te beschermen, kan NS hierover geen nadere mededelingen doen´´, aldus een verklaring van NS.
Bankgaranties
België had ook drie Fyra V250-treinstellen besteld. NMBS maakte vrijdag bekend die treinen niet te zullen afnemen. De Belgen verwachten de betaalde 37,5 miljoen euro zonder problemen terug te kunnen krijgen, omdat het bedrag gedekt wordt door bankgaranties.
Meerstadt
De Telegraaf meldde maandagochtend al dat NS ook de stekker uit de Fyra V250 wilde trekken. NS wilde aanvankelijk alleen het vertrek van topman Bert Meerstadt bevestigen. Volgens het bedrijf is Meerstadt toe aan een nieuwe uitdaging. Verder werd in een verklaring met geen woord gerept over de V250.
Merknaam Fyra
Of met het annuleren van de V250 ook de merknaam Fyra verdwijnt, is niet duidelijk. NS spreekt in het persbericht vooral over de V250, zo ook in de titel. De huidige treindienst Amsterdam – Breda blijft voorlopig in elk geval rijden onder de naam Fyra. Deze treinen worden uitgevoerd met tijdelijk materieel (geleaste Traxx-locomotieven, met rijtuigen).