Tot 21 miljoen euro voor NS bij verkoop Fyra
De Italiaanse spoorwegen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de Fyra V250 kunnen gaan inzetten op de route Rome – Bari – Lecce. Als de Italiaanse spoorwegen de treinen kopen, kan dat wel eens goed nieuws zijn voor NS.
NS en AnsaldoBreda hebben namelijk bij de afwikkeling van het Fyra-debacle afgesproken dat NS bij een eventuele verkoop van treinstellen tot 21 miljoen euro kan krijgen. Of de verkoop binnen een bepaalde periode moet plaatsvinden, wil een woordvoerder van NS niet zeggen.
Volgens het spoorbedrijf staat alle informatie in deze verklaring uit 2014. Juist op die informatie, die ook naar de Tweede Kamer is gestuurd, had de parlementaire Fyra-enquête kritiek. In de verklaring wordt namelijk niet genoemd dat NS pas geld gaat krijgen vanaf de zevende doorverkochte trein. “Deze onvolledigheid klemt des te meer daar hij (de minister van Financiën, red.) had toegezegd de Tweede Kamer uitvoerig te informeren over alle ins en outs van de afspraken die zijn gemaakt,” scheef de enquêtecommissie in haar eindrapport.
In elk geval krijgt NS dus geen extra geld als er slechts een paar treinstellen worden verkocht. Het lijkt erop dat het er verder niet toe doet wanneer de verkoop plaats vindt. Al eerder kreeg NS overigens 125 miljoen euro terug. NS stelde daarna dat de treinen na reparatie prima inzetbaar zouden zijn. “Fundamenteel ging het niet over de robuustheid van het ontwerp van de trein, maar vooral over aanvaardbare deadlines voor reparaties en inzetbaarheid die niet voldeden,” stelde NS achteraf.
FYRA V250 bleek een serie niet winterweerbestendig materieel, en is om die reden door NS (en eerder al door NMBS) afgevoerd. Winterbestendigheid is irrelevant op het traject waarvan in het artikel wordt gewaagd. Het zou heel wel kunnen, dat het matrieel daarop realistisch inzetbaar blijkt. Dat zou, een zakcentje (niet meer dan dat) kunnen betekenen voor NS.