Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan NS bevestigd. Staatssecretaris Steven van Weyenberg ziet af van een dwangsom, omdat er sprake is van overmacht.

Voorlopig geen handhaving

NS startte in 2013 de voorbereidingen om de Intercity Nieuwe Generatie te bestellen. Toen was de inzet om de treinen per dienstregeling 2021 in te zetten. Met name door de coronacrisis is die planning nu niet gehaald. Daardoor voldoet NS niet aan de concessieverplichting van het hoofdrailnet. Toch volgt er geen boete, omdat er sprake is van externe factoren buiten de invloedssfeer van NS.

“Het voorlopig niet-handhaven is slechts ingegeven door de omstandigheid dat naleving van de bepalingen tijdelijk feitelijk onmogelijk is en een last onder dwangsom daarom geen nut zou afwerpen” schrijft de Staatssecretaris aan NS. Wel moet NS zich maximaal inzetten om de treinen zo spoedig mogelijk op een betrouwbare manier te kunnen inzetten.

Meer weten over de ICNG? Nu te koop: Rail Magazine Intercity Nieuwe Generatie.

Ook vertraging richting België

Een harde planning omtrent de instroom van de Intercity Nieuwe Generatie is op dit moment niet te geven, stelt NS. Die stelling wordt volgens de staatssecretaris bevestigd door een externe toets van Railistics. De bedoeling is nu dat de eerste treinen in 2022 in de dienstregeling komen en de operatie in 2023 wordt afgerond.

De NS heeft ook een serie ICNG-treinen besteld die geschikt zijn voor het Belgische spoor en de huidige Traxx-treinen met ICR-rijtuigen moeten gaan vervangen. “De huidige vertraging op de binnenlandse ICNG-treinen werkt door op het testen en toelaten van de ICNG-België, maar brengt de afspraak om aan het einde van de concessieperiode voldoende materieel beschikbaar te hebben voor de verbinding naar Brussel vooralsnog niet in gevaar” schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Vertraging in de dienstregeling

Eerder werd al bekend dat de vertraging er ook voor zorgt dat de plannen van de dienstregeling 2023 een jaar moeten worden uitgesteld. Concreet betekent dit dat de introductie van de Airportsprinter een jaar vertraagd is, net als de introductie van een treindienst Groningen/Leeuwarden – Schiphol – Breda.

This post was last modified on 3 december 2021 22:38

Share

Recent Posts

Vervoerregio’s nemen juridische stappen tegen bezuiniging op ov – ‘korting is onrechtmatig’

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen…

19 uur terug

Treinrondreis in de Volkskrant

Treinreiziger.nl-zusterbedrijf Treinrondreis.nl heeft onlangs bezoek gekregen van de Volkskrant. Het resultaat lees je in de…

20 uur terug

Online NS formulier voor schadevergoeding nog altijd plat

Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de…

3 dagen terug

Ambitieus Nox begint aan haast onmogelijke reis met nieuw nachttreinconcept

Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Mooie ambities, mooie woorden,…

4 dagen terug

Hele zomer hinder door werk aan station Amsterdam Zuid

Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station…

4 dagen terug

Nieuwe bewindslieden I en W willen zich ook aan nieuw beleid wagen – Thierry Aartsen staatssecretaris voor ov

De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze…

5 dagen terug