fbpx

NS: Bestellen nieuwe treinen kost 7 jaar

Het is niet mogelijk om eerder nieuwe treinen via de hogesnelheidslijn te laten rijden. De kortst mogelijke planning om nieuw materieel op de HSL in te zetten kost 7 jaar. Dat zegt Mansveld op basis van antwoorden van NS tegen de Tweede Kamer.

Volgens Mansveld wil NS een omvangrijke bestelling plaatsen van circa 300 treinstellen plaatsen. Die treinen moeten niet alleen op de HSL gaan rijden, maar ook op andere trajecten. Bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Waarschijnlijk gaat het overigens niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen.

"Er is geen bestaand materieelconcept bij leveranciers beschikbaar dat hier op korte termijn aan voldoet. De treinen moeten, zoals eerder met het ministerie van IenM afgesproken bijvoorbeeld zelfstandig toegankelijk zijn voor mindervaliden; ook dient het materieel te voldoen aan alle Nederlandse geluidseisen" schrijft Mansveld. Treinfabrikanten gaven eerder aan wel snel treinen te kunnen leveren. Of die treinen voldoen aan alle eisen, is onbekend.

Volgens Mansveld kan het niet sneller, omdat aanbesteden volgens Europese richtlijnen wettelijke termijnen kent. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere: het specificeren van eisen, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein," verklaart Mansveld.

In de huidige plannen komen de eerste nieuwe treinen in 2021 in dienst. Dat is twee jaar eerder dan NS oorspronkelijk beoogde.

Foto: De Pendolino van Alstom. Alstom zegt de Pendolino ook snel aan NS te kunnen leveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.