ICNG kampt met softwareproblemen: nieuwe treinen later in reizigersdienst
30 jun 2021 11:35
Bij de nieuwste intercity’s van de Nederlandse Spoorwegen, de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), zijn softwareproblemen. Daardoor zullen de treinen op z’n vroegst in 2022 in de dienstregeling verschijnen. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer.
Instroom verschoven naar 2022
Oorspronkelijk was het plan dat de eerste treinen al in december 2020 in de reizigersdienst zouden verschijnen. NS wees er echter op dat volgens de hoofdrailnetconcessie de treinen echter pas dit jaar in de reizigersdienst hoefden te verschijnen maar ook dat gaat niet lukken. Het is al langer bekend dat er in december onvoldoende treinen beschikbaar zullen zijn om de treindienst Amsterdam – Breda te kunnen versnellen.
Inmiddels is duidelijk dat de vertraging voor de nieuwe intercity’s verder zal oplopen. Van Veldhoven en NS noemen COVID19 als oorzaak. “Met name de benodigde softwareaanpassingen die volgen uit de uitgevoerde testen liggen momenteel op het kritieke pad. Dit betekent dat hertesten nodig zijn, toelating langer duurt en opleidingen later starten. Voor de instroom van ICNG in de reizigersdienst heeft dit inmiddels tot gevolg dat de start hiervan niet langer haalbaar is in 2021 en verschuift naar 2022” schrijft NS in een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven.
Planning onzeker
Of 2022 wel haalbaar is, is nog onzeker. NS wijst erop dat het onduidelijk is hoeveel tijd er nodig is om de huidige softwareproblemen op te lossen. Het bedrijf wijst er ook op dat het verdere verloop van COVID19 invloed kan hebben, net als de resultaten uit het huidige testprogramma.
Aanvankelijk was NS van plan per 2023 een grote wijziging in de dienstregeling door te voeren. Daarvoor moet de instroom van de ICNG-treinen vergevorderd zijn. Eerder werd al duidelijk dat dit niet haalbaar is en daarom is die wijziging al uitgesteld naar 2024. NS zegt de nieuwe vertraging mee te nemen in het ontwerp van de dienstregeling 2024.
Je verwacht het nie… ohnee tuurlijk verwacht je dit wel.
Ik zou zeggen als jij het sneller kan programmeren meld je dan effe snel bij werkenbijns.nl 😉
Overigens is het zo mooi hoe er in dit sensatie artikel gelijk weer wordt gesproken van “software fouten” terwijl het gewoon aanpassingen betreffen na aanleiding van de testritten… (Te denken valt aan andere menu indeling van de TDD of woord spelling enz.)
Ik denk dat het wel meer zal zijn dan een menuindeling of spelfouten, want er wordt nog flink getest. Voor een dergelijke kleine aanpassing hoef je niet een reeks testritten uit te voeren.
Ter aanvulling: Of ben jij iemand die zich met die testen bezighoudt?
Ik had begrepen dat er door de lockdowns dat er in India (waar de software vandaan komt) haast niet gewerkt werd. Ik denk dat je eerder van een vertraging door coronamaatregelen kan spreken, dan over echte softwarefouten. Als die lockdowns er niet waren had de software inmiddels allang opgeleverd geweest, tenzij er nog andere dingen zouden spelen.
Zie dat via een rapport van Ministerie van I & W dat ook:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/06/30/bijlage-3-brief-ns-icng-stand-van-zaken
Dus niet zo zeer softwarefouten. Maar eerder andere factoren die de levering van software vertraagt.
Inderdaad….
Eerder leveringsproblemen dan softwareproblemen. Oorzaak en gevolg.
Dat is helemaal correct, op dit moment zijn de materieel gidsen en andere documentatie al zeer ver gevorderd alleen duren de benodigde aanpassingen aan de software die bij de testritten naar voren zijn gekomen langer i.v.m. de lockdowns in India waar de software inderdaad vandaan komt.
Totdat er de definitieve software “ingeladen” is is er besloten dat de mcn ook nog niet de materieel module krijgen om geen onduidelijke situaties te krijgen.
Met behoud van dik salaris en zonder consequenties is het makkelijk een jaartje wachten. Internet op kantoor is ook goed.
Quote:
Inmiddels is duidelijk dat de vertraging voor de nieuwe intercity’s verder zal oplopen. Van Veldhoven en NS noemen COVID19 als oorzaak. “Met name de benodigde softwareaanpassingen die volgen uit de uitgevoerde testen liggen momenteel op het kritieke pad. Dit betekent dat hertesten nodig zijn, toelating langer duurt en opleidingen later starten.
NS had al via een plaatje laten zien dat Alstom afhankelijk was van 18 toeleveranciers. En de levering van (goede) software komt uit India. En India is zeer zwaar getroffen door COVID – 19.
En blijkbaar werkt dat zelfs door bij de ontwikkeling van de nieuwste NS Coradia Stream. Waar de Italiaanse Coradia Stream al geleverd is omdat het voor de uitbraak van Covid – 19 geleverd kon worden moet NS afwachten. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. En blijkbaar is de zwakste schakel de software die nog niet op orde is. Helaas.
Hier de tekening:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/02/17/corona-vertraagt-levering-icng-door-alstom/
Software komt uit India.
goede software uit India? Waar je nooit weet wie op maandag je collega’s nog zullen zijn.
Software werkt nooit in een keer
Blijkt uit een rapport van de Ministerie van I & W dat de software op zich niet verkeerd is. Maar wel dat de levering van software vertraagd wordt.
Al dacht ik er eerder anders over.
Men zit op floppies of CD-ROms te wachten? Het is een digitaal process anno 2021, hoe zou dat toch gaan?
Ik verwacht dat er zeker geen floppies, of CD-ROM gebruikt worden. Ik ga er sterk vanuit dat ze in Nederland de software downloaden, en op een bepaalde manier in de trein uploaden. Veel efficiënter.
Met de hondekop RTD-ASD via Haarlem ging altijd goed en buffet ook nog, prima! En nu? Weiland-recet-stops wederom te verwachten in treinen die beginnen met 3 jaar stilstand. Idee wellicht, getrokken mat met Deense diesellocs, wat ging dat snel naar Kopenhagen 30 jaar! terug …
NS en nieuw materieel… Altijd gezeik.
Quote:
Aanvankelijk was NS van plan per 2023 een grote wijziging in de dienstregeling door te voeren. Daarvoor moet de instroom van de ICNG-treinen ver gevorderd zijn. Eerder werd al duidelijk dat dit niet haalbaar is. Daarom is die wijziging al uitgesteld naar 2024. NS zegt de nieuwe vertraging mee te nemen in het ontwerp van de dienstregeling 2024.
ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda, Airport Sprinters (8 keer p/u) en IC Arnhem – Dordrecht via Utrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Den Haag en Rotterdam wordt verschoven. December 2024 lijk me reëler.
En de ICNG België moet dan ook geleverd worden. Dat kan ook vertraging krijgen.
Harm, het is nog helemaal niet zeker of ICNG in de 9200 meedraait. NMBS heeft andere plannen namelijk.
Wat voor andere plannen heeft NMBS? Er zijn wel bepaalde geruchten zoals dat NMBS reeks 28 + I – 11 rijtuigen ook gaan rijden tussen Breda – Brussel.
Maar NS heeft 20 achtdelige ICNG België. Dus waar worden die dan ingezet?
Hadden wij op Somda niet de discussie dat I11/Traxx de nieuwe trekkracht wordt voor de 9200? De ICNG-B is Belgium Ready, maar dat zegt totaal niets over de inzet. NS heeft PLANNEN om ‘m in te zetten in België, maar dat kan alleen als NMBS unaniem akkoord gaat.
Achja, en volgend jaar is er vertraging vanwege de wielen, dan weer omdat de kleur van de stoelen niet klopt en daarna weer omdat de Tweede Kamer een wedstrijdje ‘ver plassen’ moet doen. Niks nieuws onder de zon.
Ik zou zeggen als jij het ondanks lockdowns en zware corona maatregelen in India sneller kan programmeren, laat het dan eens zien dat jij het sneller kunt 😉
Die maatregelen waren er vooral voor het kleine volk. De opgeleide elite bleef gewoon in het airco kantoortje werken en liet de lunch nog steeds van thuis brengen.
asjemenou, volgens de deskundigen was dit allemaal veel beter dan andere leveranciers.
Blijven de onderdelen er wel op zitten?
er is nog geen rapportage over de gemaakte ritten. hebben ze door de sneeuw gereden? In een vrieskamer staan is niet echt hetzelfde. waarschijnlijk omdat er geen belgen bij betrokken zijn en het personeel nu niet probeert de boe naar de kloten te helpen.
Waarom al die soms negatieve berichten. Als jullie het beter kunnen, doe dat dan. Ga naar NS en vertel dat je het beter en sneller kunt. Ik word zo moe van al dit negatieve. Probeer eens positief te zijn, dan ziet de wereld er beter uit.
Precies! En ook zo mooi hoe er in dit sensatie artikel gelijk weer wordt gesproken van “software fouten” terwijl het gewoon aanpassingen betreffen na aanleiding van de testritten… (Te denken valt aan andere menu indeling van de TDD of spelfouten enz.)
Gelukkig heeft de NS het grootste deel van de vloot ICMm’s nog. Heerlijke stellen, die wat mij betreft met nog een toekomstige revisie of levensduurverlenging nog zo’n 20 jaren mee mogen.
Eigenlijk zouden de machinist gewoon beneden moeten zitten, de doorloopdeurinstallatie is toch weg. Ruimte genoeg. Zijzicht is niet nodig.
Achter de machinist kun je een restauratie maken en en boven kun je dan zitten voor de koffie, met mooi uitzicht. Leuk voor de lange trajecten over het platteland. Een stad binnenrijden is zo ook wel mooi.
@Frequente reiziger
Inderdaad, ICMm een trein waar het de naam trein voorstaat. zitplaatsen. en niet om de 4 meter en andere samenstelling van het vloeroppervlak.
De kop is misleidend. Die zou moeten zijn: “Aanpassing software ICNG duurt door Covid19 langer”.
Dit soort grote projecten duurt altijd veel langer. De ervaring leert dat zulke dingen nooit soepel en volgens planning verlopen en startdata altijd veel te optimistisch aangegeven worden. Nu komen de problemen schijnbaar door corona, de volgende keer weer door iets anders. Allemaal veel te gecompliceerd met die complexe software en die doorgeslagen regelgeving en ellenlange procedures.