Geen boete voor vertraagde levering ICNG
03 dec 2021 18:17
De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan NS bevestigd. Staatssecretaris Steven van Weyenberg ziet af van een dwangsom, omdat er sprake is van overmacht.
Voorlopig geen handhaving
NS startte in 2013 de voorbereidingen om de Intercity Nieuwe Generatie te bestellen. Toen was de inzet om de treinen per dienstregeling 2021 in te zetten. Met name door de coronacrisis is die planning nu niet gehaald. Daardoor voldoet NS niet aan de concessieverplichting van het hoofdrailnet. Toch volgt er geen boete, omdat er sprake is van externe factoren buiten de invloedssfeer van NS.
“Het voorlopig niet-handhaven is slechts ingegeven door de omstandigheid dat naleving van de bepalingen tijdelijk feitelijk onmogelijk is en een last onder dwangsom daarom geen nut zou afwerpen” schrijft de Staatssecretaris aan NS. Wel moet NS zich maximaal inzetten om de treinen zo spoedig mogelijk op een betrouwbare manier te kunnen inzetten.
Meer weten over de ICNG? Nu te koop: Rail Magazine Intercity Nieuwe Generatie.
Ook vertraging richting België
Een harde planning omtrent de instroom van de Intercity Nieuwe Generatie is op dit moment niet te geven, stelt NS. Die stelling wordt volgens de staatssecretaris bevestigd door een externe toets van Railistics. De bedoeling is nu dat de eerste treinen in 2022 in de dienstregeling komen en de operatie in 2023 wordt afgerond.
De NS heeft ook een serie ICNG-treinen besteld die geschikt zijn voor het Belgische spoor en de huidige Traxx-treinen met ICR-rijtuigen moeten gaan vervangen. “De huidige vertraging op de binnenlandse ICNG-treinen werkt door op het testen en toelaten van de ICNG-België, maar brengt de afspraak om aan het einde van de concessieperiode voldoende materieel beschikbaar te hebben voor de verbinding naar Brussel vooralsnog niet in gevaar” schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
Vertraging in de dienstregeling
Eerder werd al bekend dat de vertraging er ook voor zorgt dat de plannen van de dienstregeling 2023 een jaar moeten worden uitgesteld. Concreet betekent dit dat de introductie van de Airportsprinter een jaar vertraagd is, net als de introductie van een treindienst Groningen/Leeuwarden – Schiphol – Breda.
NS moet van de staatssecretaris maximaal inzetten om de ICNG zo spoedig mogelijk op een betrouwbare manier in te zetten.
Makkelijk gezegd van de staatssecretaris. Het is een hele keten. NS is afhankelijk van Alstom. En Alstom is afhankelijk van zijn toeleveranciers. En de coronavirus met de nieuwe mutaties kan mogelijk Alstom, NS of een toeleverancier treffen.
De baas van de testritten van ICNG heeft in video’s herhaaldelijk aangegeven dat de hele testprogramma volgens een bepaalde procedure uitgevoerd gaat worden. En dat de kwaliteit van de uitvoering van de testprogramma voorop staat. En niet de tijd waarin ICNG geleverd wordt.
Dit is in tegenspraak met de lessen van de Fyra enquête. Niet voor niets wordt er zoveel getest. Heeft de staatssecretaris niks geleerd van de Fyra enquête? Schoenmaker blijf bij je leest.
De NS is net begonnen met de opleidingsritten. Hopelijk laat NS niet net als in het verleden beïnvloeden door de politiek.
De staatssecretaris zegt eigenlijk NS en partners. Staatssecretaris heeft ook aandacht voor de riedel van NS van betrouwbaarheid voor snelheid. De staatssecretaris heeft NS ook geen boete. Dus die druk van de staatssecretaris valt echt wel mee. Bij de Fyra is in eerste instantie gewoon fout gegaan dat de verkeerde fabrikant werd geselecteerd, terwijl Alstom niet uitgesloten had hoeven worden.
Dat is beter. Het verleden heeft geleerd dat de politiek beter niet teveel met zaken kan bemoeien in de spoorwereld. Tenzij ze expertise in hebben.
Tja dat Alstom met terugwerkende kracht alsnog geselecteerd werd om de HSL Zuid trein te leveren. In die tijd werd al gesuggereerd dat de Alstom Coradia een goede trein zou zijn. Heel ironisch.
NS heeft in het verleden herhaaldelijk toezeggingen gedaan over nieuw HSL-materieel en is die tot nu toe nog nooit nagekomen.
Alstom offreerde voor de exploitatie van de HSL een loc met dubbeldeksrijtuigen. Later hebben ze zich uit de procedure teruggetrokken, omdat ze het niet eens waren met het verloop ervan.
maurice, what could possibly go wrong
Henk:
Alstom bood een ontwerp op basis van TGV Duplex aan. Maar dan 1 motorwagen met dubbeldeksrijtuigen en stuurstandrijtuig. Een supersnelle variant van de DDZ.
Dries:
Het gaat prima. Maar bashen op Coradia Stream die straks in vele landen zal rijden is onterecht.
Quote:
Alstom offreerde voor de exploitatie van de HSL een loc met dubbeldeksrijtuigen. Later hebben ze zich uit de procedure teruggetrokken, omdat ze het niet eens waren met het verloop ervan.
Volgens Alstom is het enigszins anders gegaan:
http://www.peruvakantiereizen.nl/port/getpagxx9.php?group5=artikelen/alstom-trok-zich-niet-terug-uit-fyra-aanbesteding
Inderdaad Hanzeboog, de rijksoverheid dient alleen geld te schuiven en moet verder z’n mond houden. Verantwoording afleggen over gebruik van gemeenschapsgeld is niet nodig, want de NS is een eerlijke en betrouwbare organisatie (behalve als het om aanbestedingen gaat of medegebruik van sporen).
Nadat bij de introductie van de eerste generatie sprinters het ontbreken van toiletten een hekel punt bleek, presteerde de NS het om veertig jaar later dezelfde denk- en ontwerpfout te maken. En daarom moeten nieuwe ontwerpen nu aan bepaalde minimumeisen van ons Parlement voldoen. In de ‘Stad der Beweging’ acht men zich niet gebonden aan basisnormen en bewijst men niet het in hen gestelde vertrouwen aan te kunnen. Dus dan toch maar zwaar toezicht.
Eerst zien dan geloven dat de ICNG Breda – Zwolle (2 keer p/u) – Groningen (1 keer p/u)/Leeuwarden (1 keer p/u) in de dienstregeling 2024 gaan rijden. En ICNG België in de dienstregeling 2025. Er zijn i.v.m. coronacrisis nog teveel onzekerheden.
Hopelijk kan NMBS met I – 11 rijtuigen NS te hulp komen in noodgeval. De M 7 stroomt al in tussen Oostende – Eupen. En vervangt al de I – 11.
Kan de vervangen I – 11 rijtuigen doorgeschoven worden naar de Benelux verbinding. De I – 11 rijtuigen kan dan in sandwichformatie met NS Traxx serie 186/NMBS reeks 28 rijden totdat de ICNG België ingestroomd is.
NS moet bij de Beneluxtrein wel de rijtuigen betalen. NMBS betaalt de locomotief. Wel betaalt NS de Traxx serie 186 locomotieven omdat ze de stuurstandrijtuig niet kon aanpassen voor het rijden op HSL Schiphol – Antwerpen.
Ik hoop dat de IC-A (Oostende-Eupen) blijvend met een combinatie van M7-rijtuigen en I10/I11-rijtuigen kan rijden en het niet allemaal stammen met enkel M7-rijtuigen wordt. Is het dan echt nodig om op Gent-Brussel-Leuven(-Liège) 8 M7-rijtuigen in te zetten?
NMBS kan variëren met de M 7 rijtuigen in combinatie met I – 11 rijtuigen. Lees op Wikipedia dat bij een vervolgorder ook M 7 rijtuigen komen met een instaphoogte van 76 cm. Waarmee het in principe zelfs geschikt is voor inzet in Nederland.
Dus kan NMBS een mix maken met stammen die bestaan uit M 7, M 7 + I – 11 rijtuigen, I – 11 rijtuigen. En eventueel kan NMBS het doorschuiven naar de Benelux verbinding. Althans dat hoop ik.🙂
Toelichting rapport:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/12/03/voortgang-introductie-icng-op-de-hsl
Dus het ministerie van Financien hoeft geen boete te betalen aan het ministerie van infastructuur en waterstaat. Of is dat te simpel geredeneerd?
Iets te simpel. Maar als NS een boete krijgt, drukt dat de winst. 30 tot 35 procent van de winst gaat altijd als dividend naar het ministerie van Financiën. Of NS door de coronacrisis winst kan maken, is overigens nog een ander puntje.
Zonder forse saneringen gaat NS de komende 10 jaar sowieso geen winst maken nu het aantal reizigers met 40% is gedaald
Ik denk zeker dat het OV ten gevolge van de Corona maatregelen ook duurzaam minder reizigers krijgen doordat niet de auto, maar de internetkabel (thuiswerken) de grootste concurrent van het OV wordt en als veel vermaak dingen moeilijker toegankelijk worden, zoals reserveren, testen, … er ook minder mensen naar toe gaan en ondanks mondkapjes zeker wat bescherming bieden zijn deze dingen niet echt prettig, dus ook hier neemt de zin voor recreatieve dagjes uit weg. De vraag die ik me idd wel stel is of het in deze situatie echt erg dat de oude IC wagons met de Traxx locs langer door blijven rijden. Moeten we nu zoals blijkt de maatregelen de komende jaren zullen blijven de NS niet moeten gaan saneren en dus eerder de dienstregeling uitdunnen tot minimaal 2xIC en 2xSprinter per uur. Wellicht moeten we met het OV naar een goede basis functionaliteit om de sociale functie te waarborgen en het vervoerszwaartepunt leggen op de Corona veilige eigen vervoer. Dat het Coronavirus en de Corona maatregelen ook de komende jaren niet weggaan wordt steeds duidelijker. – Ook denk ik dat de maatregelen zo langzamerhand veel schadelijker zijn voor de samenleving dan dat ze nuttig zijn.
Zolang de overheid onbeperkt geld schuift zal NS zichzelf blijven wijsmaken dat de daling van het aantal reizigers maar tijdelijk is. Net zoals horeca en winkels dat doen.
Dan zou de overheid er goed aan doen om deze middenstand uit te kopen of kijken of ondersteunen dat hun bedrijfsvoering op een andere manier kan, bijv. afhaal of bezorgservice.
Maar laten voordat deze kant opgaan nieuwe verkiezingen uitschrijven waarin de bevolking zich kan uitspreken voor deze sanering of voor openstelling van alles ongeacht de Coronagevolgen. (dus afschaffen alle Coronamaatregelen)
Waarschijnlijk kunnen ze de oude ICR nog wel een aantal jaren mee.
Maar zal de ICR niet steeds duurder worden als het na 2025 op het spoor gehouden wordt? En de imago die NS met deze ICR op de HSL heeft is belabberd. Het heeft geen uitstraling voor een HSL Intercity.
Ze zouden eigenlijk rond 2012 uit dienst gaan. Ze zijn straks 45 jaar, dan is het einde wel echt in zicht.
Cynisch hoe op de foto een duidelijke en ernstige ontwerpfout van het station in beeld is gebracht. De ontwerpers lopen zelf niet over straat of een perron?
Met een achteraf opgeplakte markering zal men de verantwoording niet kunnen ontlopen wanneer iemand ernstig letsel oploopt. Wat een sukkels.
Zover ik weet, maar ik kan er naast zitten, wordt dit spoor normaal gesproken niet gebruikt voor reizigerstreinen.
Het is beloopbaar dus iedereen kan er letsel oplopen. Veel NS werknemers hebben een vakbondlidmaatschap. Dan is de werkgever helemaal de klos.
Klopt. Het is spoor 4:
https://youtu.be/iFuaSey0MfA
De volgende spoor is spoor 3 voor IC richting Amersfoort(Rotterdam)/Lelystad (Den Haag). En daarna passeerspoorlijn. En dan spoor 1 a (Sprinter Utrecht)
In Duitsland plaatst men de palen van de over kapping tussen de rails en daardoor is het perron zonder obstakels.
Leuk dat ze dat ergens in Duitsland doen. Dat is echter niet de standaard. De meeste Duitse stations zijn door decennialang achterstallig onderhoud in een dusdanig erbarmelijke staat, dat er niet eens meer een fatsoenlijk dak op de overkapping zit. Voor het gemiddelde Duitse station mag de Duitser zich diep schamen.
Als je de hampel bent die in staat is om in deze situatie ernstig letsel op te lopen, dan mag je je afvragen of je uberhaupt wel geschikt bent je woning te verlaten.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je lopend en pratend beweegt kun je makkelijk met loopsnelheid tegen zo’n staander lopen. En dat is pijnlijk en gevaarlijk. Ook met capuchon op en slecht weer kan het makkelijk mis gaan.
Het is ook gewoon verboden in de openbare ruimte. Duidelijk dat iemand bij bouw en woningtoezicht heeft zitten slapen. De ontwerper is ook ten onrechte met deze klus belast.
Je kunt ook op straat tegen een lantaarnpaal of parkeermeter lopen. Dan constateer je dat je een enorme sukkel bent en vervolg je je weg.
Het valt Zwolle te prijzen dat er daar geen muffe ambtenaar beschikbaar lijkt die zich druk kan maken over dit soort zaken.
Wat een begrip, met drie maanden Corona belemmering rechtvaardigt men een jaar te late levering.
Half Europa zit nog steeds in hele en halve lockdowns. Hoezo over?
de fabrieken zijn maar een paar maanden gesloten geweest, nu werkt men al lange tijd onder COVID regime. Moeilijk? Alleen de Nederlandse ambtenarij zit ze nog rot te lachen thuis aan de keukentafel met een toelage en gratis wc-papier.
Leuke foto met een Koploper en zijn toekomstige opvolger en zelfs die Dries spreekt nu ook eens een mondje over de grens voor een Nederlandse ttein nog wel en het kan verkeren…
Rrr
“Het voorlopig niet-handhaven is slechts ingegeven door de omstandigheid dat naleving van de bepalingen tijdelijk feitelijk onmogelijk is en een last onder dwangsom daarom geen nut zou afwerpen”
Als je zo redeneert hoeven we bijvoorbeeld moordenaars ook niet meer te straffen: Het is feitelijk onmogelijk om het slachtoffer weer tot leven te wekken, dus het straffen van de moordenaar zou geen nut afwerpen.
In de spoorwegwereld verandert niets van vandaag op morgen, dus heeft het handhaven van bepalingen geen nut, dus hebben de bepalingen zelf geen nut.
treinen zitten vol met elektronica en ja die kunnen soms wat storingen geven. Kan technisch een defect zijn, maar ook door weersinvloeden kunnen er problemen zijn. Alle treinen die nu in dienst komen of pas in dienst gesteld zijn hebben een ongelijkvloerse in/uitstap wat voor passagiers een hele verbetering is. Het nostalgische van ramen die open kunnen, tijdens de rit is bijna voorbij. Komende zaterdag 11 december 2021 is het de laatste dienst voor het bekende SGMm wat meer dan 40 jaar dienst heeft gedaan. Aan alles komt weer een eind, maar ook weer nieuwe begin van een tijdperk van een andere type trein, wat binnenkort de ICNG wordt. De bekende Alstom koppen zie je steeds meer: Frankrijk, Italië, Nederland en ook in Luxemburg. ICTm rijtuigen welke nu ook fijne rijtuigen zijn gaan straks ook vervangen worden door deze nieuwe Wespen. Hopelijk steken ze niet, maar rijden ze comfortabel voor ieder op het spoor! ICNG wordt het nieuwe icoon van onze nationale spoorwegen!