fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Geen treinen tussen Haarlem en Amsterdam

30 apr 2025 13:49

Van woensdag tot en met zaterdag ligt het treinverkeer tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem eruit door werkzaamheden aan het spoor. Reizigers worden met bussen vervoerd. Het werk was al langer bekend, maar het persbericht erover kwam pas op woensdag naar buiten toen de stremming er al was.

Elke vijf minuten rijdt er een bus van Sloterdijk naar Haarlem. Reizigers tussen Alkmaar/Hoorn/Zaandam en Amsterdam Amstel/Utrecht moeten rekening houden met een extra overstap op Amsterdam Centraal. Reizigers vanuit Leiden reizen om via station Schiphol Airport.

In herfstvakantie ook stremming

In de herfstvakantie was het spoor tussen Sloterdijk en Haarlem ook al eens een week dicht voor werkzaamheden aan het oudste spoortraject van het land. Destijds werd onder meer het spooremplacement in Halfweg onder handen genomen en de sporen richting Haarlem op station Sloterdijk.

ProRail vernieuwt naast spoorstaven, bevestigingsmiddelen en dwarsliggers ook de overweg aan de Liedeweg bij Haarlemmerliede. Verder plaatsen zij geluidsschermen nabij station Halfweg-Zwanenburg en wordt er onderhoud uitgevoerd aan de Spaarne spoorbrug.

Op zaterdag 3 mei zijn sporen 5 en 6 op Sloterdijk buiten gebruik waardoor er vanuit alle richtingen minder treinen naar het station rijden. Overigens rijden de treinen van Haarlem naar Zandvoort volgens de dienstregeling.

Persbericht laat, andere info was tijdig

De werkzaamheden zijn al langer gepland, maar het persbericht erover kwam pas gisteren uit. Het werk was ’van de radar verdwenen’, aldus een NS-woordvoerder tegen Treinreiziger.nl. Reguliere reizigers over het traject hebben wel op tijd een e-mail gekregen over het werk en ook hingen er op de stations al een paar weken borden over de werkzaamheden.

© Treinreiziger.nl

4 4 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter van den Berghe
13 dagen geleden

Weer een standaard fout. Men reageert vanuit het werkproces en niet vanuit de klant.

Mar
13 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Uw reageert ook alleen als er iets fout gaat maar niet bij positieve berichten?

Ab Normaal
13 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Doe ik ook. Dat is ook logisch, de NS legt alle verantwoordelijkheid bij de reiziger, dus ook bij mij. Als het een keertje goed gaat komt dat door mij als reiziger, niet door de NS 😉
De NS heeft verder goed naar Kafka gekeken. Ik als reiziger ben afhankelijk van de informatie van de NS, alleen de NS krijgt het niet voor elkaar om die informatie goed te krijgen. Dat kan nooit te vaak uitgesproken worden.

Daan
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Als het in de app staat dat het traject eruit ligt komt dat door jou !?!?

Dries Molenaar
11 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Het vreemde is, zoals al eerder betoogd, dat men er voor kiest volbetalenden incidentele klanten met de problemen op te zadelen in plaats van de routine met korting reizende klanten die ook de groot verbruiker zijn en daarmede de grootste slijtage veroorzaken.

Laatst bewerkt op 11 dagen geleden door Dries Molenaar
Baardstaart
13 dagen geleden

Klopt dat de NS af en toe ook een mail stuurt als er iets is op een traject waar je veel reist, maar het is wel uitermate slordig om dit niet an publiek te maken met een persbericht. Had ooit een excuus mailtje gehad toen op een traject waar ik regelmatig reisde een tijdje het niet helemaal naar wens verliep (storingen en ander oponthoud); ook had ik er zelf geen last van gehad. Want zo een persbericht is nodig om juist de niet vaste reizigers op een traject te benaderen.

Gertjan Stamer
13 dagen geleden

Het was al weken geleden bekend dat er hier werk aan het spoor was, papieren krant zoals Haarlems Dagblad en ook digitaal zoals Rijdendetreinen.nl NS komt er weliswaar laat mee maar er zijn meer informatiebronen.

Gertjan Stamer
13 dagen geleden

Ook weekend 17 en 18 mei 2025 geen treinverkeer; dan ligt ongeveer hele station Haarlem eruit.

Michiel
13 dagen geleden
Antwoord aan  Gertjan Stamer

Dan liggen alleen de lijnen naar Zandvoort en Leiden eruit, dat is minder ingrijpend. Werkzaamheden in het weekend komen ook minder onverwacht voor reizigers want die zijn er elk weekend wel. Het zijn de doordeweekse werkzaamheden die onverwacht zijn als ze niet goed aangekondigd worden.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Michiel
LHermans
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Ik vind ook dat er personeel moet zijn pp de betreffende spoor 1 meestal naar Zandvoort wordt geregistreerd die je op weg Jan helpen advies geven wat en hoe verder dat miste ok bij toeval gisteren slordig

MCN-2021
12 dagen geleden

Het werd in de ns app bij geplande werkzaamheden al aangekondigd

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door MCN-2021
visserinks
12 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Rijdendetreinen! is meestal veel beter-te hanteren en op de hoogte. Kennen veel vaste bezoekers hier ook best wel.
Blijf het wel aardig vinden dat er dan vaak SEVbussen/toeringcars worden gehaald uit zelfs Kroatie…….
Ook SEV; bij check op NS bleek er enkel Bl-Net STOPbus aangegeven voor thans lopende Hengelo-Enschede.
Ik heb zo”n donkerbruin vermoeden dat de IT-afdlg bij tante spoor (zal vast wel niet meer in HgB 3 zitten…?!) sterk onderbezet is.