Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel – Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een goedkoper en langzamer alternatief voor de Eurostar. Kaartjes voor de trein, die vanaf donderdag in de verkoop zijn, kosten vanaf 10 euro.

De nieuwe trein, die overigens niet meer EuroCity heet, wordt gereden door de Belgische NMBS en het Franse SNCF onder de merknaam Ouigo, dat de budgettak is van SNCF. De trein gaat over de klassieke spoorlijnen rijden en maakt dus geen gebruik van het hogesnelheidsnet.

Reistijd drie in plaats van 1,5 uur

De reistijd van Brussel naar Parijs is dan ook het dubbele van de reistijd van de Eurostar, net geen drie uur in plaats van anderhalf uur. Onderweg stopt de trein in het Waalse Bergen en het Franse Aulnoye-Aymeries en Creil. De trein is niet voor binnenlandse reizigers. In Bergen kun je, in de richting Parijs, wel opstappen maar niet uitstappen.

In de treinen is het reserveren van een zitplaats verplicht. Prijzen beginnen bij 10 euro maar kunnen wel oplopen tot 59 euro. Kinderen tot vier jaar reizen gratis, kinderen tot twaalf jaar betalen een vaste prijs van 8 euro voor een treinkaartje.

Drie keer per dag

De nieuwe trein vertrekt van maandag tot en met zaterdag om 7.39 uur van Brussel Zuid, om 13.38 uur en om 18.38 uur. Op zondag is er alleen een rit in de avond om 19.38 uur. Vanuit Parijs gaat de trein elke dag drie keer naar Brussel-Zuid, om 08.18 uur, 12.28 uur (12.05 op dinsdagen) en 19.15 uur.

Wie vanaf Nederland met de nieuwe trein mee wil, moet een apart kaartje kopen naar Brussel Zuid en dan een kaartje met de Ouigo naar Parijs.

Brussel en Parijs waren in 1846 de eerste hoofdsteden in de wereld die met elkaar per trein werden verbonden. Tot 1996 reed de EuroCity Parijs – Brussel over het klassieke spoor tussen de steden. De komst van de hogesnelheidstreinen over de nieuwe hogesnelheidslijn leidde tot het einde van de EuroCity naar Parijs. Totdat tijdens de Olympische Spelen van dit jaar de EuroCity tijdelijk terugkwam door samenwerking van NMBS en SNCF. Met de Ouigo is die tijdelijke terugkeer nu definitief gemaakt.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 9 december 2024 16:43

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug