Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat onder meer keek naar prijs en kwaliteit. In het onderzoek van de Europese organisatie voor duurzaam vervoer Transport & Environment (T&E) zijn Trenitalia uit Italië, SBB uit Zwitserland en het particuliere RegioJet uit Tsjechië de drie beste vervoerders en is Eurostar het slechtst.

Transport & Environment, waarbij 53 Europese maatschappelijke organisaties zijn aangesloten, rangschikte 27 Europese treinmaatschappijen volgens verschillende criteria zoals prijs, reiservaring, punctualiteit, boekingsgemak en compensatie. Voor de ranking woog prijs het zwaarst mee met 25 procent terwijl andere criteria voor 15 procent of minder meetelden.

NS een van de duurste

De NS bleek een van de koplopers te zijn met de prijs. T&E, dat een pleitbezorger is van duurzaam (trein-)vervoer, laat de kosten zwaar wegen omdat volgens de organisatie de prijs de grootste reden is waarom reizigers nog vaak de auto en het vliegtuig verkiezen boven de trein. Uit een onderzoek van Greenpeace blijkt dat in de EU treinreizen gemiddeld twee keer zo duur zijn als vluchten.

De duurste treinmaatschappij uit het onderzoek is het Britse Great Western Railway gevolgd door Eurostar die voor vergelijkbare routes twee keer zo duur is als andere Europese vervoerders. De NS valt als vierde net buiten de top drie van duurste vervoerders. De goedkoopste vervoerder is het Duitse Flixtrain gevolgd door het Franse Ouigo en RegioJet. Een kaartje Berlijn – Hamburg bleek volgens de onderzoekers bij Flixtrain 5,5 keer goedkoper dan bij Deutsche Bahn.

Duurste vervoerders middelmatig in dienstverlening

Hoge prijzen blijken uit het onderzoek niets te zeggen over de kwaliteit. De duurste maatschappijen scoren gemiddeld waar het over de kwaliteit van de dienstverlening gaat. De beste prijs-kwaliteitverhouding vind je bij de beste drie vervoerders uit het onderzoek.

Ook op het punt van reiservaring doet de NS het niet best. Het onderzoek vergeleek de vervoerders op wifi in de trein, catering, stopcontacten en gemiddelde snelheid van de reis. De NS haalde samen met de NMBS (België) en Hellenic Trains de laagste scores. SNCF, Trenitalia en DB bieden de reizigers volgens het onderzoek het meest. Slechts twee vervoerders bieden geen wifi in treinen aan en vier van de 27 vervoerders, waaronder de NS, hebben geen stopcontacten in alle treinen. Maaltijden vind je bij dertien van de 27 vervoerders en bij slechts vier, waaronder de NS, is er geen enkele optie om iets te eten te krijgen.

Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat het schoon is in de trein en dat er comfort is, maar hier waren te weinig gegevens over beschikbaar om de vervoerders op te kunnen rangschikken.

NS wel goed in punctualiteit en compensatie

Waar de NS goed scoort is de betrouwbaarheid. Koploper in punctualiteit is het Zwitserse SBB gevolgd door het Belgische NMBS en het Spaanse Renfe. De NS komt op de vierde plek. Van alle 27 vervoerders bleken er slechts elf een punctualiteitspercentage van boven de 80 procent te halen. Deutsche Bahn, het Portugese CP en de nieuwe Zweedse vervoerder Snälltåget zijn het vaakst te laat.

De NS doet het ook goed als het om compensatie gaat bij vertragingen en treinuitval. Slechts tien treinmaatschappijen bieden meer vergoeding dan is voorgeschreven in de Europese regels. De NS is een van de vijf maatschappijen die bij een vertraging van langer dan een uur de volledige prijs van het kaartje terugbetaalt. Dit geldt overigens alleen voor binnenlandse treinreizen.

Het kopen van treinkaartjes gaat het gemakkelijkst bij Deutsche Bahn, ÖBB en SBB. Van de 27 vervoerders maken dertien het mogelijk kaartjes via onafhankelijke boekingsplatforms als Omio en Trainline te kopen. De beste smartphone app blijkt die van het Roemeense CFR.

Het onderzoek kwam maandagochtend uit. Het vergeleek de vervoerders op basis van losstaande ritten en keek niet naar aantal verbindingen en netwerk dat ze onderhouden. De NS is ‘verbaasd’ over de uitkomsten van het onderzoek. ”Er wordt wel beter onderzoek gedaan zoals het nationale OV onderzoek. Dat zegt meer wat ons betreft,” zegt NS woordvoerder Erik Kroeze.

De NS zet vraagtekens bij de voor het onderzoek gebruikte data. Zo krijgt de NS puntenaftrek omdat de maatschappij volgens het onderzoek geen nachttreinen rijdt. Maar de NS rijdt in samenwerking met ÖBB nachttreinen naar Wenen/Innsbruck en Zürich en rijdt in het binnenland het nachtnet.

Ook het belang van catering snapt de NS niet. De focus daarop noemt Kroeze ‘bijzonder’ aangezien de gemiddelde reistijd van de NS reiziger slechts 22 minuten is. Wat de NS wel herkent is de punctualiteit en de hoge prijs. ”In andere landen betaalt de belastingbetaler een deel van het treinkaartje via subsidies. Hier gaat er geen belastinggeld naartoe dus de reiziger betaalt relatief veel voor een kaartje. Dat is een keuze van de politiek.”

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:06

Share
Tags: NSOnderzoek

Recent Posts

Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…

9 uur terug

Meerdere storingen hinderen treinverkeer op woensdag – update: trein ontruimd in Amsterdam

Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…

15 uur terug

Spoor tussen Hamburg en Berlijn negen maanden dicht

Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…

18 uur terug

Europese rechter moet helpen beoordelen of NS terecht alleenrecht heeft

Het Europese Hof van Justitie gaat adviseren of de NS terecht het monopolie heeft gekregen…

2 dagen terug

Vrouw gewond bij val tussen perron en trein in Castricum

In het Noord-Hollandse Castricum is dinsdagochtend een vrouw gewond geraakt toen ze op het station…

2 dagen terug

Extra spitstreinen Harderwijk rijden vanaf 7 april

De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…

2 dagen terug