Gratis ov voor minima begint later in Zuid-Holland
17 jun 2025 15:46
De invoering van gratis openbaar vervoer voor minima in Zuid-Holland is vertraagd. De proef met gratis ov had in de zomer moeten beginnen, maar gedeputeerde Frederik Zevenbergen schrijft aan Provinciale Staten van Zuid-Holland nu te verwachten dat de eerste rechthebbenden vanaf 1 oktober vrij kunnen reizen in de daluren.
De proef begint later omdat het de vervoerders meer tijd kost om hun systemen aan te passen op het gratis ov voor inwoners met een minimuminkomen. Het gratis ov geldt straks in de daluren in Zuid-Holland Noord, Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee, de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem. Momenteel is het vervoer daar verdeeld over twee vervoerders, Qbuzz en Connexxion (Transdev). De vervoerders verwachten op 1 oktober hun systemen klaar te hebben. Het ov in en om de grote steden Rotterdam en Den Haag is uitgesloten omdat hier de Metropoolregio Rotterdam Den Haag opdrachtgever is van de vervoerders RET en HTM.
Waterbus later toegevoegd
Volgens Zevenbergen wordt de waterbus tussen de Drechtsteden en Rotterdam aan de proef toegevoegd als er meer duidelijkheid is over de toekomst van deze verbinding. De provincie wil ook graag de R-Net trein Gouda – Alphen aan den Rijn in de proef hebben maar dit is op korte termijn niet mogelijk, schrijft de gedeputeerde omdat vervoerder NS andere uitgangspunten hanteert voor het tariefsysteem van deze trein. Het gratis ov geldt wel al in de Qbuzz-trein over Merwedelingelijn.
Leerschool voor landelijk gratis ov
De proef in Zuid-Holland is een goede leerschool voor de landelijke proef waaraan het ministerie werkt. Voor de landelijke proef voor vrij reizen voor mensen met een minimuminkomen moeten nog verschillende zaken opgelost worden. Zo hanteert de NS bijvoorbeeld een avondspits maar het stads- en streekvervoer niet. Volgens Zevenbergen moet er voor de landelijke proef nog uitgewerkt worden of er een beperking komt op het reisrecht en wat de rol wordt van de gemeenten. Voor het landelijke gratis ov is een aanvraag gedaan bij het Sociaal Klimaatfonds. Het is nog wachten op een besluit hierover.
In Limburg begon onlangs al een proef met gratis openbaar vervoer in de daluren voor inwoners met een minimuminkomen. Het grote verschil met deze proef is dat er in Limburg met Arriva maar één vervoerder is.
Ja de prijzen rijzen overal de pan uit! Als dat zo blijft, zijn we straks allemaal als minima in de meerderheid! Ik hoop dat het tij eens keert en de kosten voor vervoer en boodschappen weer wat minder prijzig worden. Niet iedereen heeft een megasalaris van een miljoen of een ton om lekker relaxter te gaan leven. De voedsel en kledingbanken krijgen door die inflaties ook niet voor niets meer klanten bij per week! Ik hoop dat er ooit nog een Nederlandticket komt , zoals dat al enkele jaren in Duitsland het geval is. Gratis OV net als in het rijke en kleine Luxemburg, zal wel een utopie blijven! Laten we Duitsland gaan volgen of België, waar nog weekendretours te koop zijn! Dat had Nederland ook jaren geleden in het assortiment, maar dat is al jaren weer afgeschaft! Zonde hoor , dit telt ook voor het Avondretour, de Kruidvat, AH en Blokkerkaartjes van weleer!
NL-ticket, klimaatticket dus voor bus, trein, tram, metro komt eraan.
Minima gratis, tot 130% minimum inkomen 19 E en 39 E voor de rest.
Financiering enkele miljarden van de CO2-subsidies, literprijs CO2 brandstof accijns verhogen met 25 Eurocent.
Plus 2e tariefschijf IB verhogen met 0,5%.
Tenslotte de vervuiler betaalt.
Hoe liberaal is het.
En vooral de NS-reisvergelijker bij iedereen in de brievenbus!
Laat zien dat het klimaatticket niet alleen goed is voor mens, natuur, klimaat maar ook voor de financiën van iedereen.
De toekomst is er voor iedereen.
Bah wat is het toch heet in Oostenrijk, Italie.
Vorige week was het niet te harden ook in Duitsland, NRW en Oost- Nederland.
De droogte zorg voor minder landbouwopbregsten, boze boeren etc.
En velen blijven maar CO2 uitstoten, terwijl we al midden in de onomkeerbare klimaatdestructie zitten.
Waarom is dat verschil in avondspits dan een probleem voor ‘gratis’ reizen?
NS rekent 16.00 u -18.30 u. Als spits en dan zijn Dalvrij en Dalvoordeelkaarten niet geldig, te gebruiken.
De OV Daluren kaart is alleen s’ochtends tussen 06.30 u – 09.00 u. Niet geldig, te gebruiken.
Het is geen probleem er wordt er een probleem van gemaakt.
Laat de Daluren OV voor minima geldig zijn bij NS gelijk Dalvrij of dalurenvoordeel abbo.
Hak die knoop door, duur/ overgetaalde bekeidsmakers/ managers,bestuurders.
Ik wil ook wel dingen gratis ik ben 74 en ken niet zo veel meer na een val
Mensen leren niet meer te sparen
Je hebt gratis gezondheidszorg, ouderenzorg, onderwijs etc.
Gewoon wat meer belasting betalen.
Gewoon het geld in de Nationale pot beter rondpompen.
Er zijn in Nederland die niet kunnen sparen daar zij te weinig inkomen hennen.
We betalen wel 60.000 E voor een medicijn dat eventueel het leven van iemand/ 1persoon enige maanden verlengt terwijl miljoenen in nederland niet de mogelijk hebben om aan het maatschappelijke leven deel te nemen daar zij geen geld voor mobiliteit hebben.
Neo-liberaal denken, ikke, ikke en de rest kan stikken.
Dat de toekomst van de waterbus onzeker is komt vooral doordat VVD-er Zevenbergen de concessie zonodig weg moest halen bij het bedrijf dat er een succes van heeft gemaakt (Arriva/Doeksen) en heeft vergund aan een bedrijf uit zijn provincie.