Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De pas maakt deel uit van een pakket klimaatmaatregelen waarvoor het kabinet een subsidieaanvraag doet bij het Europese Sociale Klimaatfonds. Het is nog niet zeker of de pas gratis ov of korting gaat geven.
Onlangs maakte staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer bekend dat de overheid samen met vervoerders, verenigd in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) bezig is met een regeling voor gratis ov voor mensen met een minimuminkomen. In een brief aan de Tweede Kamer hebben Jansen en minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat nu meer bekendgemaakt over dit nieuwe reisproduct. De Onderwegpas moet, volgens de brief, kwetsbare huishoudens de komende jaren gratis ov of een gereduceerd tarief in de daluren bieden.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vraagt 152,5 miljoen euro subsidie aan bij het Europese Sociale Klimaatfonds. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, wordt dit bedrag aangevuld met 157,7 miljoen euro uit het Klimaatfonds van het Rijk. Daarmee komt er voor een periode van zeven jaar 310 miljoen euro beschikbaar voor de Onderwegpas. Ook gemeenten en provincies zouden bereid zijn mee te betalen aan de Onderwegpas.
Het ministerie, provincies, gemeenten en de vervoerders hebben de Onderwegpas samen in het NOVB ontwikkeld. De pas is voor mensen die leven op het sociaal minimum. Momenteel wordt er gekeken of kinderen vanaf twaalf jaar ook in aanmerking kunnen komen voor een pas. Volgens Jansen sluit de Onderwegpas aan bij het verzoek uit de Tweede Kamer voor een landelijk ticket voor goedkoop ov, zoals het Deutschlandticket bij onze oosterburen dat momenteel voor 58 euro een maand onbeperkt reizen per trein mogelijk maakt, maar dat in 2022 werd geïntroduceerd voor 9 euro per maand.
Vorig jaar werd al bekend dat er geen NL-ticket naar voorbeeld van Duitsland gaat komen. Zo’n kaartje zou niet geschikt zijn omdat het voordelig zou uitwerken voor bestaande treinreizigers en niet zozeer voor reizigers met ander openbaar vervoer. Ook zou een NL-ticket het ov nauwelijks nieuwe reizigers brengen. Vervoerders zijn vervolgens gaan kijken naar een OVpay-ticket dat voor 10 euro per maand gratis bus, tram en metro biedt en korting in de trein. En nu is dit reisproduct de Onderwegpas voor minima geworden dat geldig zal zijn in al het ov.
Volgens de brief stelt de Onderwegpas OV ’mensen met een smalle beurs in staat om deel te nemen aan de maatschappij, vrienden en familie te bezoeken en noodzakelijke voorzieningen zoals het ziekenhuis te bereiken’. Door de pas zullen de reiskosten een minder groot aandeel hebben in de noodzakelijke uitgaven van de huishoudens, zo stellen de bewindslieden in de brief.
Subsidieaanvragen voor het Sociaal Klimaatfonds moeten voor 30 juni van dit jaar binnen zijn. Geld uit het fonds is beschikbaar vanaf januari 2026.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 29 april 2025 15:20
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…