fbpx
(c) Logo OV Pay / Translink

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

04 okt 2024 13:05

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten onderzoek te gaan doen naar een nog voordeligere kortingskaart voor het openbaar vervoer, een NL-ticket nieuwe stijl. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer aan de Tweede Kamer.

De Tweede Kamer heeft vorig jaar om een onderzoek gevraagd naar een klimaatticket, ook wel NL-ticket genoemd. Dit kaartje is gebaseerd op het Duitslandticket waarmee bij onze oosterburen voor 49 euro per maand (58 euro in 2025) onbeperkt met het openbaar vervoer kan worden gereisd en dat vooral populair is in de trein. En dat laatste blijkt ook het uit onderzoek dat het NOVB heeft gedaan naar het NL-ticket. Zo’n kaartje zou vooral voordelig zijn voor de treinreiziger en niet zozeer voor reizigers met ander openbaar vervoer. Ook zou een NL-ticket het ov nauwelijks nieuwe reizigers brengen. 

Kaartje voor 10 euro per maand

Nog voor er serieus sprake is van een NL-ticket, wordt er nu een andere weg ingeslagen. Het NOVB gaat een andere variant onderzoeken, die voordeliger uitpakt voor alle reizigers. Dat wordt een OVpay reisproduct waarmee je voor 10 euro per maand in de daluren onbeperkt kunt reizen met bus, tram en metro en met zestig procent korting in de daluren met de trein. Volgens het NOVB is er met deze variant meer kans om nieuwe reizigers het ov in te krijgen. 

Uit een recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) blijken vooral huishoudens met lage inkomens bus, tram en metro te gebruiken, zo staat in de brief van Jansen. Investeringen in het regionaal openbaar vervoer ondersteunen zo beter mensen met lage inkomens dan investeringen in het spoorvervoer, vindt het NOVB. Eerder deze week bleek uit onderzoek van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) dat een steeds grotere groep mensen moeite heeft hun vervoerskosten te betalen.

Geen bijdrage Rijk

De kosten van het nieuwe kortingskaartje liggen hoger dan die van het NL-ticket. Volgens onderzoek van het NOVB zou het NL-ticket de ov-bedrijven 330 miljoen aan inkomstenderving kosten. Het nieuwe kaartje komt op 420 miljoen euro inkomstenderving. Een Rijksbijdrage zit er niet in, meldt Jansen in de brief aan de Kamer.

In het vervolgonderzoek naar het nieuwe kaartje gaat de NOVB onder meer kijken of het kaartje toegespitst kan worden op bepaalde doelgroepen, zoals bijvoorbeeld mensen met lage inkomens. De resultaten van het vervolgonderzoek van het NOVB worden halverwege 2025 verwacht.

Steun voor campagne

Ondertussen loopt er een campagne van reizigersorganisatie Rover voor een NL-ticket, naar Duits model. Rover begon de campagne twee weken geleden en heeft inmiddels meer dan 10.000 steunbetuigingen binnen voor dit kaartje. Rover vindt dat er in Nederland te weinig wordt gedaan om meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen. Beter veel mensen met een goedkoop kaartje in bus en trein dan weinig mensen met een duur kaartje, aldus Rover.

Rover ziet de nieuwe ontwikkeling als steun voor een NL-ticket. ”Het is een goed startpunt om te beginnen bij reizigers die door de hoge prijs van het openbaar vervoer niet of onvoldoende kunnen reizen”, zegt Rover-directeur Freek Bos. ”Zo ontstaat er bereikbaarheid voor iedereen.” Volgens Bos kan vanuit ‘deze versie van het NL-ticket’ doorgewerkt worden naar een landsbreed NL-ticket.

De Heel Holland Reist-campagne van Rover gaat onverminderd door, aldus Bos. ”Dit is nog steeds onderdeel van de politieke besluitvorming en er komt medio 2025 een uitgewerkt voorstel. Er is daarom nog alle reden om door te gaan met onze campagne.”

© Treinreiziger.nl

4.7 6 stemmen
Artikel waardering
37 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jan
7 maanden geleden

49 euro per maand zou ook voordelig zijn voor bus, tram en metro reizigers? In Amsterdam betaal je 100 euro voor een 2 zone abbonement….
En mensen vragen zich af waarom er zo veel Fatbikes zijn tegenwoordig?
Hier kun je elk jaar een nieuw Fatbike mee kopen

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Jan

Je kunt ook een gewone e-bike kopen hoor.

Joost5
7 maanden geleden

De Nederlandse mentaliteit in a nutshell: We zijn ervoor, zolang het maar niks kost. Dank NOVB.

Anoniem
7 maanden geleden

De goedkope dagkaarten via AH en/of Kruidvat zal al een enorme stimulans zijn om vaker het OV te nemen.

Klaas-Jozef
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

👍 spreekt een ander publiek aan

Jos Meijers
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die komen niet meer terug, en als je het vergelijkt met de nieuwe variant: zo heel erg goedkoop waren die ook niet meer. Want dat was een dagkaart. In de Rover-variant betaal je dat per máánd.

Jan
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Weekendvrij abbonement voor 1 maand is goedkoper dan die dagkaarten

Rogier de Wit
7 maanden geleden

Ik denk dat zo’n ticket (€10 per maand voor korting trein en gratis tram/bus/metro in daluren) een heel goed idee is. Dat zal voor heel veel mensen het verschil maken tussen betaalbaar en onbetaalbaar zijn van hun reiskosten.

Maria
7 maanden geleden

Dus iedereen verplicht aan ov-pay om goedkoper te kunnen reizen. De banken zullen blik zijn met al die extra passen die gezinnen aanvragen.

Jos Meijers
7 maanden geleden
Antwoord aan  Maria

Wat maakt dat nou uit? Als je liever veel teveel betaalt door “principieel” te zijn, ga vooral je gang. Je gegevens zíj́n op verschillende plekken al bekend, en op deze manier kom je nog eens je huis uit.

Johan
7 maanden geleden
Antwoord aan  Jos Meijers

Het punt dat Maria maakt is niet per se principieel, maar praktisch: Als je met je kinderen op reis wilt met OV-Pay, moet je voor elk kind een bankpas aanschaffen.

daan
7 maanden geleden

Hmmm, opzich is het geen slecht idee. Alleen de spits blijft dan nog steeds erg duur. En het is juist de spits waar we het meeste voordeel hebben van meer ov reizigers (namelijk minder files en ongelukken (vooral deze kosten naast de mensenlevens ook best veel geld)).

Jan
7 maanden geleden
Antwoord aan  daan

2 abonnementen? Een die de hele dag te gebruiken is en een alleen in de daluren voor verschillende prijzen?

daan
7 maanden geleden
Antwoord aan  Jan

Dat is wel een optie opzich.

FyraFlop34
7 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Dat klopt, maar het is hoe dan ook mooi meegenomen als de capaciteit doorheen de dag beter benut wordt. Bovendien zouden mensen best hun dag zo kunnen gaan inrichten dat ze niet in de spits reizen.

Leo
7 maanden geleden

Ov-chip ook weekend vrij Reizen moet in alle open baar vervoer gelden bus tram en metero . niet
alleen in trien

Rudy
7 maanden geleden

Als een kaartje bijna gratis is, maak dan het OV zoals in Luxemburg geheel gratis.
Gratis OV bespaart heel veel kosten om geld te innen. Geen OV chipkaart, geen poortjes, geen verkoop automaten, geen kaartjes controlerende conducteur.
Bijna gratis OV is geen goed idee omdat de inningkosten veel te hoog zijn t.o.v. de opbrengsten. Je kan dan beter voor geheel gratis OV kiezen.
Weet iemand hoe het in Luxemburg gaat met het gratis OV. Zijn er veel extra reizigers. Zijn de pret reizigers een probleem. Kan het OV de toestroom aan. Het zou goed zijn om rapportages hierover te lezen.

FFA
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

In Luxembourg gaat het prima met het OV.
Het aanbod is er.
Er rijden gewoon treinen en bussen, Luxemburg dekkend..
In Luxemburg-stad ook een tram.
Het kan de mobiliteitsbehoefte aan.
Het ontlast het wegverkeer en zorgt voor klimaatvriendelijke mobiliteit waar het tenslotte omgaat.
Mensen werken in Luxemburg-stad, reizen ernaar per trein nadat ze hun auto bij het dichtstbijzijnde station geparkeerd hebben. Win-win.
Je ziet overal OV-medewerkers, infra; toezicht en stationschefs.
Er wordt gewoon geld geïnvesteerd opdat mensen ivm verkeerscongestie en klimaatverandering de mogelijkheid hebben hun mobiliteitsbehoefte op zo’ n klimaatneutrale manier in te vullen.
Tja ivm strijd tegen het aanbrengen van schade aan mens, natuur en klimaat zullen mensen anders moeten gaan leven, o.a. de invulling van hun mobiliteitsbehoefte moeten aanpassen.
Luxemburg heeft aanzetten gegeven in die richting.

daan
7 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Sterker nog, Luxembourg was vorig jaar het op één na stiptste land in europa qua treinen. Alleen Zwitserland deed het beter (en Nederland kwam op de derde plaats).
Bron: zugfinder.net

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Om vast te stellen hoe goed het gratis openbaar vervoer werkt in Luxemburg, zou je als eerste moeten kijken hoe de Luxemburgers zelf wensen te reizen, ten opzichte van landen zonder gratis openbaar vervoer. Dan zie je al snel dat Luxemburg het hoogste aantal auto’s per inwoners heeft van de hele EU en bovendien heeft het land het jongste wagenpark. Niet bepaald de parameters waarvan je denkt dat je dat ook wilt bereiken met gratis OV. Voor de meeste Luxemburgers is dat gratis openbaar vervoer blijkbaar iets leuks, maar ze stappen zelf liever in de auto. Onder het centrum van Luxemburg stad liggen een stuk of 20 parkeergarages. Luxemburgers die de tarieven te hoog vinden, parkeren hooguit in een P&R en gebruiken het OV alleen voor de laatste kilometers. Dat is eerder praktisch dan dat het uit milieuoogpunt gebeurt. Luxemburg is hierin geen goed voorbeeld voor andere landen.

FFA
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Daarom staan veel auto’s toch maar geparkeerd bij stations.
En de reisweg naar Luxemburg-stad is sneller tenzij je natuurlijk je kicks haalt van de mijne is bigger dan de jouwe.
Een wat kromme redenering dankzij gratis OV het hoogste en jongste wagenpark per inwoner in de EU.
De knapste/ wijste koppen van het land hebben begrepen dat er een omdenken, andere klimaatvriendelijkere richting ingeslagen moet worden!
Ja, iedereen en overal in de EU moet anders gaan leven.
Wil er een levenskwaliteitsverbetering plaatsvinden.
Niets doen, nix kunnen/ willen zoals in Nederland is een doodlopende weg.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Je leest niet goed. Ondanks het gratis OV heeft Luxemburg het grootste wagenpark per inwoner van de EU. Mensen kiezen dus massaal voor de auto, ondanks dat ze gratis met het OV kunnen. En uit het feit dat ze het jongste wagenpark hebben, kun je opmaken dat ze nog steeds massaal nieuwe auto’s blijven kopen en niet bereid zijn tot een modal shift.

Oscar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Iedere keer als er naar Luxemburg gewezen wordt, haal ik ook aan dat er nergens anders in Europa zo veel auto’s per 1000 inwoners te vinden zijn als in LU. Dan heb je de neiging te denken: “dan doen ze in LU met hun gratis OV toch iets fout.”
Wat ik echter mis, is dat LU een veel hoger BBP per capita heeft dan NL. De regering van LU ziet graag dat hun inwoners zowel een beroep kunnen doen op de auto als op het OV.
Ook als er naar Zwitserland wordt gewezen, vertel ik graag dat ook in CH het BBP per capita hoger is dan NL. Ook nu geldt: de inwoners willen én auto én OV en kunnen dat ook betalen. In CH geen geneuzel met goedkope 50-euro-maandabonnementen maar wel een Halbtaxabo dat bijna iedereen heeft. En die halve tarieven zijn dan weer goedkoper dan wat ik in NL betaal.
In CH heerst ook het credo “het kost wat, maar dan heb je ook wat”. Dat zie je ook aan de auto’s. Autobezit is in CH ongeveer even groot als in NL. Maar de Zwitsers rijden in het algemeen in “dikke(re)” auto’s. Zij gebruiken het OV om te pendelen en de auto in hun vrije tijd.
In NL is het niet “en” maar “of”. En dan wint de auto het van het OV.

Joost2
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Ik heb wat gezocht over effecten van het gratis OV in Luxemburg. Het valt een beetje tegen wat daarover te lezen valt, maar ik zie in ieder geval genoemd worden dat het autogebruik met 11% gedaald zou zijn en het aantal OV-gebruikers met 25% is toegenomen. Dat valt me eerlijk gezegd niet tegen. 11% is echt vrij fors. Dat soort aantallen verminderen de congestie op het wegennet echt enorm (ervan uitgaande dat die 11% ook in de spits plaatsvindt). Wat tegelijkertijd wel het geval is, is dat het autogebruik veruit dominant blijft.
In Nederland leggen we met zijn allen 136 miljard kilometer per jaar af met de auto. Per OV leggen we 25 miljard kilometer per jaar af. Neem je 11% van die 136 miljard kilometer dan kom je uit op 15 miljard kilometer aftrek. Tellen we die op bij het OV-gebruik dan zou je dus uitkomen op 121 miljard kilometer per auto en 40 miljard kilometer per OV. Dus de auto blijft wel verreweg dominant, hetgeen in Luxemburg ook wel het geval zal zijn.
Wat ook een belangrijke afweging is, is de capaciteit van het OV. Het Deutschlandticket heeft tot gevolg dat er 30% meer treinritten gemaakt worden. Dat is echt heel veel en moet het OV wel kunnen opvangen. Ik vrees dat dit in Nederland een groot probleem zou worden. Veel treinen zitten nu al stampvol en NS kan niet zomaar ineens 30% extra treinen uit de hoge hoed toveren in een mum van tijd.

Baardstaart
7 maanden geleden

Op zich ben ik een voorstander van een algeheel dal kortings arrangement om OV gebruik te stimuleren, maar diegene, die werken, geen auto hebben en met de spits moeten hebben hier dus geen ene zak aan. Wil je voor de pendelaar het OV ook min of meer aantrekkelijk houden dan zou je iets moeten doen met reiskostenaftrek OV op het belastingsformulier, overheidssubsidie via de werkgever of anderzins. Anders blijven de spitsreizigers met de spits in de auto zitten. Zelf heb ik dal korting voor trein en bussen in de provincie.
Ik denk niet dat dit geheel zonder overheidssteun kan, maar het kan wel een manier zijn om ook de bussen in de daluren redelijk gevuld en gaande te houden.
Om diverse redenen ben ik geen voorstander van geheel gratis reizen al dan niet in de vorm van afgekocht reisrecht. Ik denk dat het beter is voor de bruikbaarheid van het OV als mensen een klein bedrag moeten betalen voor een reis. Anders krijg je overbelast OV wat niet meer prettig is om mee te reizen.

David Nijenhuis
7 maanden geleden

Ook dit onderzoek gaat geheel voorbij aan de haalbaarheid. In Duitsland hebben we gezien dat het Deutschlandticket tot overvolle regionale-treinen leidt. Dat moeten we hier niet willen. Een WeekendVrij kost al € 34,95/maand (en dat betekent al vrij goedkoop reizen!). Het moet zeker mogelijk zijn om mensen met de smalle-beurs te laten reizen. Vraag bijv. € 5 per maand en koppel de gemaakte reizen aan bijv. reizen met 80% korting. Je legt dan bijv. € 5,52 bij om van Maastricht naar Utrecht te gaan. Zo kun je minima oog goedkoop te reizen, maar je haalt het onbeperkte ervan af.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Volgens mij moet je op een gegeven moment gewoon vaststellen dat de vangnetten voor mensen die niet rond kunnen komen voldoende moeten zijn en je daarnaast weerhouden van inkomenspolitiek. Dingen kosten nou eenmaal geld. Je kunt niet enerzijds niets bijdragen en aan de andere zijde medelijden claimen, omdat je je iPhone, abonnementen, rookverslaving, huisdieren en treinkaartjes niet allemaal kunt betalen van de steun die je al ontvangt. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg. Armoede in Nederland is grotendeels een keuze, het gevolg van luiheid, de weigering van de overheid het aan te pakken en de wens van de bevolking het te faciliteren. En mensen met een modaal inkomen die niet rond kunnen komen, leven gewoon boven hun stand.

Artemis
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik begrijp uit uw reactie dat u het hetzij erg goed heeft, dan wel anderen geen makkelijker leven gunt.
Ik stel dat hier zo bout, omdat 16% van de Nederlanders in armoede leven (CBS). en de modale inkomens hebben het door gestegen prijzen van voedsel, huur, benzine, gezondheidskosten financieel ook lastig tot heel lastig (rapport GRIP van SER) hebben.
Overigens tijdt het OV buiten de randstad verl te weinig. Eens per uur een bus maakt dat reizen een dagdeel kost, want trein moet dan maar net aansluiten.
Zelf heb ik door mijn vereniging betaald Dal Vrij abonnement voor 55 euro (65 korting ivm leeftijd).
Dat werkt goed, hoewel ik wel regelmatig 2,5 uur moet wachten na een vergadering om in de daluren gratis te kunnen reizen.
Vergaderingen kosten door de OV reistijd sowieso 2 tot 2,5 keer meer tijd om er te komen en weer thuis te komen. En ik woon nog in de randstad, Zuid-Holland. 3 uur vergaderen in centrum Amsterdam is dan 11 uur van huis weg en 20.00 uur weer thuis.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Artemis

Als vergaderingen drie uur duren, is het ongetwijfeld tijd voor een voorzitter die al het gezeur kort houdt. Het is maar een tip. Het is overigens je eigen keuze om tot 18:30 te gaan zitten wachten. Als je het zo goedkoop mogelijk wilt hebben, dan moet je nou eenmaal concessies doen. Door gewoon in de spits te reizen, koop je als het ware een vrije avond.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Er worden gewoon soorten werk onvoldoende betaald. Het verkeerde is dat veel inkomsten die niet voortkomen uit arbeid niet of onvoldoende worden belast. Het huidige kabinet slaat de weg naar naar deze trend verder in, ondanks fraaie beloften voor de verkiezingen.

FFA
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat een benepen mensbeeld.
Woon je tussen de mensen die je beschrijft?

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Ik denk niet dat je met onrealistische kortingen moet werken en niet onder de 60% korting moet gaan zitten. Uiteindelijk zal een vorm van goedkoop OV ook betaald moeten worden door de belastingbetaler. Dat de overheid wat bijdraagt aan een NL kortingsticket vind ik wel goed, maar ook niet vele miljarden wat op een langere termijn niet op te hoesten is. Voor de rest vind ik dat een NL ticket voor een ieder beschikbaar moet zijn en vooral ook gekeken moet worden om iets voor de frequente spitsreiziger aka pendelaar moet doen. Die betalen nog steeds de hoofdprijs zonder dat ze van allerlei kortingsarrangementen gebruik kunnen maken. Verder moet je ook kijken naar de beschikbare capasiteit van de vervoersmiddelen en ook de beschikbaarheid van personeel. Wat je moet voorkomen zijn Duitse toestanden, zoals klimaatticket, uitpuilende treinen en een zeer onbetrouwbaar spoorwegnet. Hier is een reiziger ook niet mee geholpen. Betrouwbaar OV en afdoende zitplaatsen is ook wel wat waard.

Een andere generieke maatregel is een keiharde maximum bijv gekoppeld aan de flexibele kosten van een goedkopere auto te baseren. Is niet zo spectaculair als een klimaat ticket, maar kan wel de OV prijzen in de hand houden en ook voor de spitsreiziger en natuurlijk blijven de bestaande dal arrangementen wel bestaan. Ook zouden goedkopere kmprijzen bij verdere reizen ook moeten blijven bestaan. Zelfs dit kost de overheid al vele miljoenen Euri extra, zoals gemerkt afgelopen jaar.

Noot: De kosten van dal voordeel is c.a 5,60 p/m en een regiobus dal voordeel heb je al vaak voor rond/onder de €2,- per maand.

Peter van Lieshout
7 maanden geleden

Als autoloze ov – reiziger ben ik tegen gratis openbaar vervoer. Op dit moment reis ik met mijn ov – chipkaart in de daluren met korting in de trein en in de bus, met andere woorden: ik BETAAL voor mijn reizen van A naar B.

Ik herhaal mijn statement:
“Het openbaar vervoer is een publieke voorziening, een nutsvoorziening, een basisvoorziening”.
Staatssecretaris Chris Jansen van de PVV – die belast is met het openbaar vervoer – zegt in zijn brief aan de Tweede Kamer “een Rijksbijdrage zit er niet in”. In mijn ogen een levensgrote vergissing voor een nuts – en een basisvoorziening Staatssecretaris Jansen schaart zich duidelijk in het gezelschap van zijn twee voorgangers – mevrouw Van Veldhoven en mevrouw Heijnen – die ik ook nooit een zinnig woord heb horen zeggen over het Nederlandse openbaar vervoer in de Tweede Kamer.

Terug naar de plannen van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).
Het meeste is nog niet bekend, want het zijn inderdaad alleen maar plannen.
Toch wel een paar kanttekeningen:
– De OV – pay kortingskaart (10 Euro) is duurder dan de huidige OV – chipkaart (Euro 7,50). Waarom duurder en niet goedkoper?
Hopelijk heeft dit reisproduct een landelijke dekking met een gelijk kortingspercentage voor de treinen van de NS en die van de regionale treinvervoerders, bijvoorbeeld Arriva en Breng/Hermes/Connexxion/Transdev.

En dit geldt ook voor het GRATIS reizen met de bus, tram, metro in Nederland.
De provincie Noord Brabant – waar ik woon – is een voorbeeld hoe het niet moet: de gemeente Eindhoven kent een kortingsregeling voor het reizen met de bussen van Hermes in de daluren; de gemeente Helmond – waar ik woon – kent geen enkele kortingsregeling voor de bussen die ook van Hermes zijn. Het grappige is, dat Helmond en Eindhoven buurgemeentes zijn!

(Helmond – een stad met meer dan 95.000 inwoners, dus niet bepaald een plattelandsgemeente – is sowieso een verhaal apart, want daar rijden op werkdagen na +/- 19.00 u praktisch geen Hermes – bussen meer en het in het weekend – afgezien van een spaarzame regionale bus een keer per twee uur – helemaal geen Hermes – bussen meer. Over de ov – onbereikbaarheid van ziekenhuizen en andere voorzieningen gesproken!)

Naast een landelijke dekking ook het gelijk trekken van de daluren wanneer deze kaart geldig is en de spitsuren wanneer deze niet geldig is. Maakt meteen een einde aan de ondertussen totaal onoverzichtelijke lappendeken van voorwaarden, regeltjes etc. die het leven van de ov – reizigers alleen maar onnodig moeilijk maken.

Het verdwijnen van lokale kortingsregelingen in heel Nederland is volgens mij ook een flinke besparing voor de gemeentes op de salariskosten van gemeente – ambtenaren, die in plaats daarvan andere leuke dingen kunnen gaan doen voor hun inwoners. Kan de VNG zich hierover uitspreken?

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Als rijbewijsloos zijnde ben ik het volledig mee eens dat gratis OV ongewenst is. Beste voorbeeld is Duitsland en kijk dan onze Nederlandse mentaliteit erbij weet je dat je als autoloos niet meer fatsoenlijk weg kan. OV moet een zekere kwaliteit hebben qua beschikbaarheid, betrouwbaarheid etc. en daar staat eenmaal een prijskaart tegenover. Een op een goedkope auto gebaseerde
gebruikskosten als maximaal vol tarief standaardklasse vind ik een goede basis. Dit dient metname ten goede te komen aan de spitsreizigers en dat OV gebruik niet duurder mag zijn dan autogebruik.

Aangaande beschikbaarheid van het OV moet het OV tot einde dienst beschikbaar zijn. Als het niet rendabel meer kan op aanbod gestuurde OV dan vraaggestuurde OV. En ook hier valt heel wat te verbeteren door een centraal telefoonnummer, webpagina, app om een bus(je) op te roepen. Ook als voor bepaalde gebieden niet meer rendabel is om een uursdienst te rijden dito. Ook vind ik dat voor vraaggestuurde OV het gewone OV tarief moet gelden en niet 2,5x OV tarief wat ze op sommige plekken doen. OV is ook een sociale voorziening en die functie moet het ook vervullen. Ik weet dat dit behoorlijk wat geld kost. Dit dient ten goede te komen aan beschikbare OV in de regio.

Om een bus aantrekkelijker te maken is ipv gereden kilometers naar de directe afstand van begin en eindhalte te kijken. Zo worden bussen met een slinger route om veel reizigers op te kunnen pikken niet nodeloos duur. Ook zal dit zeker leiden tot een iets hogere km prijs. Zeker voor stadsbussen kan dit een uitkomst zijn. Zoiets zal dan ook goed uitgewerkt moeten worden.

Goedkopere dal OV kaarten van een bedrag van ergens tussen de €15,- en €20,- kan wel helpen dat mensen vaker met het OV weggaan en ook het sociale leven buiten huis bevorderen. Dito met een landelijke dalkortingskaart van c.a. €8,- a €10,- per maand. (€8,- iets meer dan de prijs van dalvoordeel trein en dalvoordeel bus in je regio) Maar dan heb je korting op alle bussen, trams, OV boten en treinen in NL. Mensen verleiden om wat vaker met het OV weg te gaan en het OV weer aantrekkelijk te maken, zonder dat het de overheid extreem veel geld kost en voor de reiziger een aantrekkelijk tarief is.

Dit is zeker geen extreme ideeenlijst, maar dit zal zeker het e.e.a. aan overheidsfinancien kosten om dit verder te realiseren.

Leonie
7 maanden geleden

Oke. Het is belachelijk dat je zoveel geld moet betaal. Tram, BUS EN Trein enMETRO. voor de. Mensen met een uitkeringen is, dat onmogelijke. En de. Tweede is soms heb je. Ook geen zit plaats. Maar dat maak de tweede kamer niest uit je kan op je kop gaan staan. Het gaat tocht niet gebeuren. Want iedereen hun mond dicht hou en niet durven op voor hun zelf op te komen. Kom wij gaan naar de tweede kamer. En daar onze stem laat horen.

Aaaaaa
7 maanden geleden

Het is sowieso van de zotte dat ik twee OV-chipkaarten op zak moet hebben omdat mijn steranijs en NS-abonnement niet samen op 1 kaart kunnen.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Aaaaaa

Dat is helemaal niet noodzakelijk. Bij NS flex kan het BTM-gedeelte worden uitgeschakeld en daarop kan dan je steranijs. Ik snap überhaupt niet dat het van de zotte zou zijn dat je twee pasjes hebt voor twee abonnementen van twee verschillende ondernemingen.