Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de vervoersbranche en reizigersvereniging Rover. Hoewel de organisaties de Onderwegpas voor gratis of gereduceerd reizen voor minima toejuichen, wijzen ze erop dat de pas de in het verschiet liggende verschraling en prijsstijging van het ov niet wegneemt. Vanaf komend jaar gaat er bezuinigd worden op het ov.
‘Die gratis bus moet wel rijden’, stelt Rover. “Het is heel goed dat het kabinet dit doet”, reageert Rover-directeur Freek Bos op de Onderwegpas. “Dit betekent weer meer mensen in de bus op de rustige tijdstippen. Maar het belangrijkste: het helpt een specifieke groep mensen die hier grote behoefte aan heeft”. Rover wijst er wel op dat niet alleen voor minima maar ook voor andere groepen reizigers de betaalbaarheid onder druk staat: “daarom willen wij betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.”
Het kabinet besloot onlangs geen bijdrage te leveren om de prijsstijging van treinkaartjes te dempen. En er komt geen geld om een bezuiniging van 10 procent op het stads- en streekvervoer in en rond de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam af te wenden. Het resultaat zijn prijsstijgingen en waarschijnlijk het schrappen van verbindingen. “Hier moet dringend een oplossing voor komen, het kan natuurlijk niet zo zijn dat de ene groep reizigers straks gratis reist en de rest het ov niet meer kan betalen”, stelt Freek Bos. “Bovendien heeft niemand iets aan een gratis bus als die bus straks niet meer kan rijden.”
Ook de branchevereniging van vervoerders OV-NL is om dezelfde reden kritisch. Voorzitter Hatte van der Woude van OV-NL vindt het plan voor de Onderwegpas een goed idee. De organisatie werkte er zelf aan mee. Maar de nieuwe pas voor minima gaat de grotere problemen in de sector niet oplossen, aldus Van der Woude. ’’Het OV is al duurder geworden en er zijn lijnen geschrapt.”
OV-NL blijft er bij het kabinet voor pleiten de bezuinigingen op het ov terug te draaien. Behalve dat er vanaf komend jaar 110 miljoen euro minder beschikbaar is voor het ov in de drie grote steden, gaat er ook nog eens 225 miljoen af van de vergoeding voor de OV-studentenkaart.
Het was staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer zelf die onlangs de Tweede Kamer meldde dat de bezuinigingen op het openbaar vervoer ’desastreus’ kunnen uitwerken. In een nieuwe brief aan de Tweede Kamer meldt hij nu dat hij heeft gekeken naar een oplossing voor de bezuinigingen en dat hij zijn zorgen over het ov heeft gedeeld in het kabinet bij de voorbereiding van de voorjaarsnota. Jansen: ’’Ik heb alles op alles gezet om de korting anders in te vullen. Daarbij heb ik zowel gekeken naar mijn eigen begroting als naar een oplossing met Rijksbrede middelen. Inmiddels heeft de besluitvorming over de voorjaarsnota plaatsgevonden en moet ik constateren dat er geen oplossing is gevonden.’’
Jansen meldt dat hij over de bezuinigingen in gesprek blijft met de regio ’om te bezien op welke wijze kan worden gezorgd dat het openbaar vervoer in de vervoerregio’s betrouwbaar, comfortabel en betaalbaar blijft’. Zowel de voorjaarsnota als de Onderwegpas moet nog door de Tweede Kamer worden behandeld.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 29 april 2025 15:19
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…