Gratis reizen of met korting voor minima met nieuwe Onderwegpas
28 apr 2025 9:06
Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De pas maakt deel uit van een pakket klimaatmaatregelen waarvoor het kabinet een subsidieaanvraag doet bij het Europese Sociale Klimaatfonds. Het is nog niet zeker of de pas gratis ov of korting gaat geven.
Onlangs maakte staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer bekend dat de overheid samen met vervoerders, verenigd in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) bezig is met een regeling voor gratis ov voor mensen met een minimuminkomen. In een brief aan de Tweede Kamer hebben Jansen en minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat nu meer bekendgemaakt over dit nieuwe reisproduct. De Onderwegpas moet, volgens de brief, kwetsbare huishoudens de komende jaren gratis ov of een gereduceerd tarief in de daluren bieden.
Voor zeven jaar 310 miljoen euro
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vraagt 152,5 miljoen euro subsidie aan bij het Europese Sociale Klimaatfonds. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, wordt dit bedrag aangevuld met 157,7 miljoen euro uit het Klimaatfonds van het Rijk. Daarmee komt er voor een periode van zeven jaar 310 miljoen euro beschikbaar voor de Onderwegpas. Ook gemeenten en provincies zouden bereid zijn mee te betalen aan de Onderwegpas.
Het ministerie, provincies, gemeenten en de vervoerders hebben de Onderwegpas samen in het NOVB ontwikkeld. De pas is voor mensen die leven op het sociaal minimum. Momenteel wordt er gekeken of kinderen vanaf twaalf jaar ook in aanmerking kunnen komen voor een pas. Volgens Jansen sluit de Onderwegpas aan bij het verzoek uit de Tweede Kamer voor een landelijk ticket voor goedkoop ov, zoals het Deutschlandticket bij onze oosterburen dat momenteel voor 58 euro een maand onbeperkt reizen per trein mogelijk maakt, maar dat in 2022 werd geïntroduceerd voor 9 euro per maand.
Geen NL-ticket
Vorig jaar werd al bekend dat er geen NL-ticket naar voorbeeld van Duitsland gaat komen. Zo’n kaartje zou niet geschikt zijn omdat het voordelig zou uitwerken voor bestaande treinreizigers en niet zozeer voor reizigers met ander openbaar vervoer. Ook zou een NL-ticket het ov nauwelijks nieuwe reizigers brengen. Vervoerders zijn vervolgens gaan kijken naar een OVpay-ticket dat voor 10 euro per maand gratis bus, tram en metro biedt en korting in de trein. En nu is dit reisproduct de Onderwegpas voor minima geworden dat geldig zal zijn in al het ov.
Volgens de brief stelt de Onderwegpas OV ’mensen met een smalle beurs in staat om deel te nemen aan de maatschappij, vrienden en familie te bezoeken en noodzakelijke voorzieningen zoals het ziekenhuis te bereiken’. Door de pas zullen de reiskosten een minder groot aandeel hebben in de noodzakelijke uitgaven van de huishoudens, zo stellen de bewindslieden in de brief.
Tot eind juni tijd voor aanvraag
Subsidieaanvragen voor het Sociaal Klimaatfonds moeten voor 30 juni van dit jaar binnen zijn. Geld uit het fonds is beschikbaar vanaf januari 2026.
(c) Treinreiziger.nl
Gezien het beperkte budget, zal de groep die het betreft nogal beperkt blijven. En dan krijg je dus de situatie waarin een beperkte groep wel (gratis of goedkoop) uitstapjes kan maken naar familie, strand of gewoon om shag, bier en hondenvoer te halen in Duitsland, terwijl mensen die wel werken, maar die net boven de drempel zitten dat nog steeds niet kunnen betalen.
Denk het niet. Het ov ticket boor het hele land beschikbaar stellen (voor 10 euro) koste 400 miljoen. Dan denk ik dat je met 300 miljoen het wel voor de minima kan regelen. En anders moet je het budget gewoon verhogen. Er zit nog 600 miljoen in de geplunderde lelyleinpot (kan je ook met dat geld alle diesellijnen in het noorden elektrificeren of één rijstrook aan de a27 bij uttecht toevoegen).
https://www.treinreiziger.nl/onderzoek-naar-voordelig-ov-kaartje/
Het gaat om 44 miljoen per jaar. Reken je een bescheiden 500 euro aan subsidie per jaar voor de kostprijs van zo’n kaart, dan kun je 88.000 mensen voorzien. Alleen in Rotterdam al wonen veel meer minima en als je het ze zou vragen, dan grijpen ze liever die 500 euro cash.
500 aan subsidie voor een daluren pas?
Wat voor wiskunde gebruik jij? Onbeperkt ov met de spits erbij is noh goedkoper, laat staan zonder de spits
500 euro per jaar lijkt me een redelijke schatting en dan kom je op maximaal 88.000 gebruikers.
OV-vrij kost EUR 4890,72 per jaar ex. BTW. Zou je kunnen vertellen waar jij een soortgelijk product ziet voor minder dan 500 euro per jaar?
Een OV-kaart Vrij voor studenten is 12 x 85 E = 1.020 E.
Er zijn 1,2 miljoen studie OV- kaart gerechtigden dus 1.224 miljard E.
En daar maken hoeveel procent gebruik van?
En toch is er veel ruimte capaciteit in het OV niet bezet.
Auto rijders, CO2- uitstoters, beperkte ruimte innemenden, verkeersslachtoffers makenden, files veroorzakers, grondstoffenverslinden apparaten etc waarvoor oorlog gevoerd worden, die lucht vervuilen, mens, natuur, klimaat dag in dag uit schaden krijgen ook nog CO2-subsidies miljarden E.
Dus gratis OV voor iedereen die geen auto heeft/ neemt.
De meeste minima zullen gewoon met de auto blijven reizen.
Het aantal met een auto is hoeveel procent?
En de meeste minima hebben geen auto en krijgen dus nu de mogelijkheid om mobiel te zijn, dankzij gratis vervoer voor minima en zij tot 130% boven bestaansminimum.
Goede zaak.
Ik denk dat deze pas vooral bedoeld is om mensen met een laag inkomen uit werk of uitkering tegemoet te komen. Natuurlijk zullen er veel mensen zijn die buiten de boot zullen vallen, maar ergens moet er een grens getrokken worden hoe vervelend het ook is.
Inderdaad gratis OV voor iedereen.
Zodat iedereen kan deelnemen.
Werk, vrije tijd, familie-, ziekenhuisbezoek, goedkoper boodschappen doen in Duitsland, Belgie.
En tot 130% (bestaansminimum-inkomens) een inkomensstijging van 20% opdat zij ook een menswaardig bestaan kunnen leiden.
Aan het werk PVV, VVD, BBB, NSC.
Menswaardig bestaan voor werkenden met lage lonen ? Daarvoor moet het winstcijfers-fundamentalisme opzij gezet worden. Winstcijferfundementalisme leidt tot “terreur” tegen werkenden met lage lonen. Bijvoorbeeld het opjagen van medewerkers in distributiecentra van supermarkten, dat ze meer dan duizend dozen per dag moeten stapelen. Als ze daardoor snel versleten zijn, worden ze afgedankt, op kosten van het algemeen. Als ze weigeren zich kapot te werken dan zijn ze werkloos. Dan komen ze weer terug als werkstagiaires, verplicht door de gemeente. Als ze nog steeds weigeren zich kapot te werken en “slechts” vijfhonderd dozen per dag stapelen, dan worden ze als werkweigeraars bestempeld en wordt de uitkering bestopt. Arboartsen worden door werkgevers betaald en beweren dat iedereen die niet in het ziekenhuisbed ligt, minstens evenveel werk kan leveren als de kollega´s gemiddeld. Is dat dan niet eigenlijk faschisme? In ieder geval worden de Blackrockers geholpen meer geld van de mensen te graaien en meer macht te krijgen, zodat de politici hen nog meer gehoorzamen.
Winstcijferfundamentalisme is een hoofdoorzaak van de verstoringen in het OV, waardoor reizigers wachten op treinen die niet komen. Geen machinisten op reservebankjes. Dat is wegbespaard. Dan wachten reizigers vanwege “plotseling personeelstekort”. Etc. etc. Het afschaffen van machinisten op reservebankjes levert het treinbedrijf een besparinkje op maar leidt tot enorrrme kosten voor het algemeen in de vorm van vele reizigers die tijd verliezen door wachten omdat een trein niet rijdt.
Wederom hier zijn weinig mensen die hun medemensen wat gunnen.
Zelf zich ten koste van medemens, natuur, klimaat verrijken dit is hun ‘complete’ doel in hun leven. Hoe arm dat soort mensen toch is.
Annemiek met haar fake plusjes echt opvallend gewoon terwijl ze niks interessants vertelt echt nooit of komt het omdat … …?
Volgens mij verstrek ik genoeg inhoud waarmee je het eens of oneens kunt zijn. Daar mag je op reageren. Zo werkt een discussie. Probeer het eens.
Nummers uit je duim zuigen zonder enige ondebouwing is niet een discussie.
Waar zuig ik onrealistische nummers uit mijn duim?
Helemaal waar! Wij maar werken .
Mijn man heeft een kleine pensioen omdat ik ook verdien krijgt hij niks voor mekaar. Belachelijk!!!
Een positieve ontwikkeling, lijkt me. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.
En mensen uit andere groepen kunnen nog steeds voordelig reizen, wanneer ze hun kaartje ruimer vooruit boeken op een rustig moment, met de NS ‘prijsdeal’ in de reisplanner.
In de spits wordt het steeds duurder, maar dan zitten treinen in mijn ervaring toch al tegen de maximum capaciteit aan.
De sterkste schouders betalen zich al blauw voor degenen die niet willen werken.
Onzin.
Zij die veel geld hebben/ krijgen, werken niet.
Zie de situatie waarin nederland verzeild is geraakt.
Nederland is verstopt.
Geen daadkracht in oplossen van de grote problemen die de mens, natuur en klimaat schaden.
Geen pensioen met 58 jaar, 25- urige werkweek.
Slechts vermogensstijging van meer dan 25% per jaar en maar belastingen willen verlagen ten koste van mens, natuur, klimaat.
Er zijn supergrootverdieners die geen cent belasting betalen.
Er zijn zeker supergrootverdieners die geen belasting betalen, maar de middenklasse in Nederland wordt momenteel erg zwaar belast en zal weinig extra verhogingen aankunnen. Je moet werken en een bijdrage leveren wel aantrekkelijk houden. Mensen die rond de 34-38k bruto per jaar zitten gaan er, bij loonsverhogingen, zelf marginaal op achteruit.
Het is eigenlijk voortdurende mishandeling die veel werkenden met lage lonen ondergaan. Overvol ov tijdens de spits en werkgevers die weigeren de werktijden aan te passen, is daar een deel van. Het enige wat miljoenen mishandelde mensen kunnen doen is beschermd door het stemgeheim op een bepaalde partij stemmen. Maar een partij die een afsplitsing is van de VVD pakt de oorzaken niet aan, doet niets om het winstfundamentalisme en de blackrockers opzij te zetten, in tegendeel.
Mij bekruipt het nare gevoel dat het een keer explodeert tot een soort burgeroorlog. De politici vliegen dan weg en kijken door de vliegtuigraampjes naar de rookwolken die uit de steden opstijgen.
Ook daarvan profiteren de Blackrockers, kopen nu in een land waar ze problemen veroorzaakt heben goede landbouwgrond voor een dubbeltje per vierkante meter, tachtig keer zo goedkoop als in Nederland, nog. Eh, Nederlandse boeren, dat is geen kans voor jullie. Het werkweigerende tuig dat daar heerst pakt botweg de grond van gewone buitenlanders weer af.
Eerder de indruk dat schouders van arme mensen de zware lasten dragen.
Zal het AOW-pensioen in 2040 nog genoeg zijn voor een menswaardig minimaal bestaan?
Zal iemand met alleen AOW in 2040 zich financieel een gebruik van OV kunnen veroorloven?
Gezien het nu bestaand beeld van de ontwikkelingen waarschijnlijk niet.
Gratis OV in NL gelijk Luxemburg.
Gewoon politieke wil.
Financiering zo gepiept.
En een “gratis” daluren- ov-abo voor iedereen, ook de autorijders, betaald middels kilometerbeprijzing ? Voor werkgevers 70% subsidie op de betaling voor de werknemers voor de uitbreiding van de ov-abo voor de spitsuren. Het is heel erg vreemd dat het studenten-ov-abo geldig is in de spitsuren, gezien ook dat studenten botweg blijven zitten als oudere reizigers staan, die eventueel nog met leeftijd 65 de hele dag hard moeten werken en via de belasting meebetalen aan het onderwijs. Dan moeten de studenten maar wennen aan vroeg opstaan om voor de spits te reizen of wennen aan laat thuis komen om na de spits te reizen. Veel mensen met zware beroepen moeten ook vroeg opstaan of/en komen laat thuis. En de spitsuren moeten niet alleen de inchecktijden betreffen maar gelden voor iedereen die tijdens de spits met het ov reist.
Het is eigenlijk een gekkenhuis hoe nu met een spotgoedkope studenten-ov de studenten de zitplaatsen bezetten en de oudere werknemers dan moeten staan.
De politiek solidariseert met de studenten teeeegen de werkenden.
Veel kamerleden en ministers hebben gestudeerd he en zijn niet de werkenden die dagenlijks meer dan tien duizend kilo dozen stapelen in distributiecentra voor supermarkten, voor meer vullen van de diepe zakken van de Blackrockers en meer belastinggeld dat misbruikt wordt door politici. Politici solidariseren met de tegenpartij en dienen de Blackrockers. Het “luisterend oor” van de politici naar de kiezers bestaat bijna uitsluitend uit onderzoeken om te kijken met welke propaganda de kiezers het meest gefopt kunnen worden.
Betreft trein: NL-Ticket zou je natuurlijk kunnen beperken tot gebruik van Sprinters / stoptreinen (net als Duitsland).