fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Plannen voor landelijk gratis ov voor kinderen en minima

09 apr 2025 17:06

Er word gewerkt aan landelijke regelingen voor gratis openbaar vervoer voor minima en kinderen tot 12 jaar. Dat zei staatssecretaris Chris Jansen woensdag bij het Tweede Kamerdebat over het burgerinitiatief voor beter toegankelijk en gratis ov. Voor een geheel gratis ov is er geen steun in de politiek.

In het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) wordt er momenteel gesproken over gratis openbaar vervoer voor mensen met een minimuminkomen, aldus Jansen. Volgens de staatssecretaris zou het gratis ov mogelijk kunnen worden met geld uit het Sociaal Klimaatfonds van de EU. In juni staat er een vergadering van het NOVB op het programma en Jansen komt na deze bijeenkomst met meer informatie.

Nu alleen provinciale en gemeentelijke regelingen

Jansen maakte het plan voor gratis landelijk ov voor minima bekend in antwoord op een motie die hiervoor pleit van Kamerlid Ismail el Abassi van Denk. Jansen vindt het te vroeg om deze motie over te nemen of in stemming te brengen voor de vergadering van het NOVB. Hetzelfde geldt voor moties van El Abassi en Chris Stoffer van de SGP voor het invoeren van gratis ov voor kinderen tot 12 jaar. Volgens Jansen wordt er momenteel over nagedacht of dit landelijk kan worden ingevoerd. Meer zei hij er niet over.

Er zijn in het land al diverse provinciale en gemeentelijke regelingen voor gratis ov voor minima en/of kinderen. In veel gevallen gaat het daarbij om proeven van een jaar of twee jaar.

Wel steun voor toegankelijker ov

Het burgerinitiatief van DeGoedeZaak haalde uiteindelijk 58.000 handtekeningen binnen voor een toegankelijk en gratis ov. Ook pleit het initiatief ervoor ov bedrijven weer in overheidshanden te krijgen. Voor zowel geheel gratis ov als ov louter in handen van overheidsbedrijven, is geen steun.

De Tweede Kamer wil wel graag dat het ov betaalbaarder wordt en het ov moet toegankelijker worden voor mensen die slecht ter been zijn of een beperking hebben. Inspraak van mensen met een beperking zou standaard moeten worden bij het aanbesteden van concessies voor openbaar vervoer. Een motie om dit te regelen van Olger van Dijk van NSC werd woensdag al mede ondertekend door PvdA-GroenLinks, CDA, SGP en ChristenUnie. Ook een motie van Habtamu de Hoop voor een betere betrokkenheid van ervaringsdeskundigen en belangenorganisaties met betrekking tot de toegankelijkheid kan op brede steun rekenen.

Dinsdag stemt de Kamer over de verschillende moties die tijdens het debat zijn ingediend.

(c) Treinreiziger.nl

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
44 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
FFA
10 dagen geleden

Heb ik reeds jaren voor gepleit.
Terecht gratis OV voor kinderen tot 12 jaar en minima (tegengaan vervoersarmoede).
En voor de rest het NL-ticket voor trein, tram, metro en bus voor 49 ( incl. Spitsuren) en 29 E (daluren).
Aan de slag!

Frans E.R.
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Groot gelijk. DOEN.

WimV
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Bij wie heb je daarvoor jaren gepleit?

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door WimV
FFA
9 dagen geleden
Antwoord aan  WimV

Landelijke overheid; EU parlement; politiek.

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Goh, burgerparticipatie gebeurt meestal openbaar. Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van stukken die je hebt ingestuurd?

Lucien
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Het zal nooit gratis worden want er zal bepaalde groepen veel hogere belasting moeten betalen

Michiel
10 dagen geleden

Gratis OV voor doelgroepen is een schijnoplossing. Er vallen altijd mensen buiten de boot omdat ze net niet aan de criteria voldoen of er simpelweg geen goed OV verbinding is voor hun. Maar daarnaast is het juist gezond om ergens voor te betalen omdat je hierdoor een bewuste keuze gaat maken tussen de verschillende vervoersvormen. Uiteindelijk is lopen en fietsen nog altijd gezonder en beter voor de samenleving dan het OV.
Wel moet het OV veel beter betaalbaar worden, vooral voor incidenteel gebruik. Vaste treinreizigers hebben met kortingskaarten vaak al een hoop voordeel en veel mensen krijgen reiskosten vergoed van hun werkgever. Maar incidentele reizigers betalen zich blauw als ze vol tarief reizen, zeker met de trein. Wil je OV echt eerlijker maken? Zorg dat een maandelijks ritje met het gezin naar Opa en Oma een stuk voordeliger is per OV zonder je eerst te moeten verdiepen in het oerwoud van kortingsabonnementen.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

1 km met OV kost 0,18 E.
1 km met auto/ fossiele ķiller 0,61 E.

Passepartout
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik ben denk ik wel meer dan 60 cent per kilometer kwijt, maar zeker niet per kilometer extra! Benzine en wat slijtage aan de banden. Onderhoud, afschrijving, wegenbelasting en verzekering zijn toch vooral kosten per jaar. Dat geldt ook voor OV natuurlijk. Dus is het ironisch dat die ‘fossiele killer’ van 1500 kg over de weg sturen per km goedkoper is dan meerijden op een trein die toch al rijdt, en de stukjes met de bus die nog harder aantikken. Laat staan met een gezin.
Nee het OV mag echt veel goedkoper, dat is voor minima, maxima, automobilisten en de economie beter. Maar wel graag geleidelijk zodat het ov-net kan meegroeien. Gratis als haringen in een ton zitten we niet op te wachten.

visseling
9 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Je vergeet 1 dingetje, wat velen nooit bedenken of makkelijk langsheen fietsen; OV gaat dus steeds met een WERKend mens-en die loonkosten vormen dus de hoofdmoot van de kosten-zeker extra met wisseldiensten, erg vroeg/laat/weekend etc. Hoe groter de welvaart in een land-en ondanks alle spookverhalen over al die oso sielige arme mensen is dit land behoorlijk welvarend-voor de meesten dan- hoe hoger die kosten zullen zijn. EN als het hele leuke jonge gesinnetje in die auto stapt (zoals mijn 2 neven die 2 of 3 jonge koters hebben) is het helemaal pakken goedkoper en veel, veel makkelijker als OV. Overigens heb ik zelf geen rijbewijs, ook nooit gehad, ben in pensioen dus ervaring zat.
De kloof tussen behoorlijk prijzige enkeltjes en hele goedkope maandkaart voor alles/hele land is in DE met dat DE-ticket (wat ik ook heb) nog eens stukken groter.

Passepartout
9 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

‘Gratis’ is ook weer niet zo gek: de weg is ook gratis. En ov is efficienter dus uiteindelijk goedkoper dan brede snelwegen

Ruud
9 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Het is hartstikke oneerlijk. Gratis OV is voor de minima in de randstad natuurlijk fantastisch. Bussen, trams, metro’s en treinen zijn in de grote steden van de randstad op loopafstand. Maar in het overgrote deel van nederland is het een cadeau van niks voor de overige minima.
De minima in de grote steden lachen zich rot, kunnen met de tram of bus naar de supermarkt. En daartegen over staan heel veel mensen die met een beetje pech één keer per uur of nog minder een bus voorbij zien komen.

Het is een pseudo oplossing voor minima van randstad politici die geen idee hebben hoe het nederland buiten de grote steden eruit ziet.

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Ruud
ouchen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

het is heerlijk schoon lucht als het gratis woord ,

Joris
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

Jij kiest ervoor om als een boer te leven? Dat is jouw keuze?

Kliek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Wacht maar als de oorlog weer komt , mag je gratis met het ov hier aardappels halen

Daan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

Tja wat wil je als niemand naar de supermakrt in het dop gaat, maar iedereen de auto neemt naar goedkopere in de stad.
En nu lopen ze dezelde lui te klagen dat er geen supermakt meer is in hun dorp.
Ondertussen in suwald in Friesland gingen ze zelfs massaal protesteren tegen de komst van een bus “omdat jet hun kinderen lui zou maken” (terwijl ze zelf de auto constant namen).
Tja tja, iets met acties hebben gevolgen.

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Is er ook een plek waar we zelf kunnen lezen over die massale protesten in Suwâld, zodat we zelf kunnen beoordelen hoe relevant die zijn voor alles buiten de A10?

Daan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ooit gehoord van omrop fyslân?

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Zou je een link willen plaatsen?

Dennis Eijs
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

Een bus per uur is nogsteeds een bus per uur. In de randstad rijd je ook niet Nilly Willy met het OV. Je gebruikt het om ergens te komen.
En dan prefereer ik nogsteeds de fiets.

visseling
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

ONzin alweer. Die minima lachen helemaal niet-weet je wel dat bvb in AMS nog steeds een flink deel van die osoheelsielige armen dat GVB niet eens gebruiken of die kaart hebben aangevraagd? Toevallig werkt een groot deel van mijn familie in het supermarktwezen-ook in advies daarvoor-en in NL komt zeker 70-80% van de klantjes helemaal niet met OV daarheen-lopen of fietsen is de hoofdmoot. OF op ZA met een auto voor de grote+zware zooi.
Bij massavervoer is er dus altijd+overal wel weer ergens een heel erg benadeelde groep die net buiten de grensjes valt. Of ongelukkig woont. Of wat dan ook wat ze benadeelt. Is nu eenmaal niet anders.
Een flink deel van die polletieke vertegenwoordigers woont in riante luxe verbouwde ex-boerderijen op het platteland………
Graag feiten, geen meninkjes die vooral op vooroordelen zijn gebaseerd

FFA
9 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Koop dalurenkaart ook voor incidenteel gebruik.
Een auto die voor de deur staat kost dagelijks 12 E/d.
Een dalurenkaart 0,20 E/d

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ja, en als die auto eenmaal voor de deur staat, omdat heel veel plekken waar mensen werken niet (fatsoenlijk) bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, kun je dat ding maar beter gebruiken ook. De duurste optie is 50/50 (auto/OV).

Ben
8 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Je kunt het beter betaalbaarder maken, dan dat ik als werkende voor anderen betaal:)

Baardstaart
10 dagen geleden

OV als inkomenspolitiek, maar voor de rest van de mensen wordt het OV structureel veel te duur omdat het de politiek niet lukt om de OV prijzen in de perken te houden en die gratis OV voor de minima en kinderen worden ook uiteindelijk door de rest opgehoest. Wat er moet gebeuren is dat van die 1000 miljard voor het klimaat ipv in zinloze accuauto’s en zwaaipalen en zonnepanelen te investeren te investeren in goed en betaalbaar OV voor iedere inkomens catagorie. Trouwens de railrunner bestaat nog steeds. Verder denk ik dat gratis OV ook geen goed idee is, maar de prijzen horen wel een stuk omlaag te gaan. Ook mensen met een smalle beurs moeten van het OV gebruik kunnen maken, zonder er inkomenspolitiek nodig is,

Erik
9 dagen geleden

Gratis ov voor de minima ben ik op tegen. Zij krijgen namelijk al zo veel, waardoor zij vaak in de maand meer overhouden dan de werkende. Ik heb hiervan een levend voorbeeld van in de familie. Gratis ov voor kinderen, maar dan tot de leeftijd van 16 jaar. Wederom wordt een groep uitgesloten, die nu in ov land ook al wordt uitgesloten. Tussen 12 en 16 jaar is er namelijk geen of nauwelijks een voordeel te verkrijgen. Als actief lid van ov land, valt dit namelijk op. Enige voordeel van deze groep kinderen, hebben ze vaak bij de trein en niet op de bus. Sinds 2010 zijn er ieder jaar een onderzoek naar gratis ov. Veelal worden deze de kop ingedrukt ivm te duur voor de overheid, uitnodiging voor personen die kwaad in de zin hebben en hoge kosten voor de vervoerders ivm zij geprivatiseerd zijn en nauwelijks ondersteuning van de overheid hebben. Dus weer gaat dit niet lukken.

FFA
9 dagen geleden
Antwoord aan  Erik

De bewering minima houden meer over dan werkende klopt niet.
Onzin.
Staaf het eens met cijfers.
Kan niet.

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Volgens mij is de armoedeval toch echt een begrip binnen het gehele politieke spectrum. Dat betekent letterlijk dat de stap van een uitkeringssituatie naar betaalde arbeid onder de streep soms minder oplevert, waardoor mensen ervoor kiezen in de sociale hangmatten te blijven liggen. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook de deeltijdval, waarbij (bijvoorbeeld door het wegvallen van toeslagen) het in veel gevallen niet loont om bijvoorbeeld vijf in plaats van drie dagen te gaan werken.

WimV
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het is een begrip, dat zeg.
Je zegt ook “soms”.
Terwijl de reactie was alsof het altijd zo is,
op basis van “ik heb hiervan een levend voorbeeld van in de familie”

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  WimV

Hoewel de tekst van Erik nogal warrig is, gaat het daar niet over altijd, maar letterlijk over ‘vaak’, zo is te lezen in de tweede zin. Ik weet niet exact voor hoeveel mensen de armoedeval een ding is, maar in de politiek wordt het over de hele linie als probleem gezien. Doen alsof het niet bestaat, is daarnaast ongepast.

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Annemiek
FFA
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dan moet je aanvullende bijstand aanvragen of je krijgt een belastingteruggave bijv ZZP.
Iedereen heeft recht op het sociaal minimum.

FFA
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Trouwens de bijstand is armoede, tot 130% van debijstand betekent leven in armoede.

visseling
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Gaat nu al helemaal niet meer over OV=strekking van deze site.
Het is gewoon een kwestie van menen en woorden: een inkomen op dat nivo is in enorm veel landen middenstand tot goed. Dat NL nou bepaal een enorm vreselijk armoedig land zou wezen is complete onzin. Constant dat gezeur over ´met enkel AOW (=ietsje hoger als bijstand) kan je niet eens rondkomen en sterf je van de honger´ is complete onzin.
Annemiek geeft nmm de best doordachte reactie-maar over hoe groot die groep is die dan maar liever in de steun blijft is enorm afhankelijk van hoe je het formuleert of welke grenzen je trekt. Wat vooral blijkt is dat die groep toch behoorlijk sterk steeds wisselt en dat ook die mensen best van opvatting kunnen veranderen.
Wat onze burokratie vooral weet te bewerkstelligen is dat er zo enorm veel papier+regelwerk aan te pas komt als je bvb net onder/boven die grenzen uitkomt, bvb ZZP of part-timers met wisselende diensten, dat je zowat een extra begeleider nodig hebt om daar uit te komen.

De bikkelharde realiteit
6 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

De Nationale ombudsman legt in dit rapport nog maar eens uit dat de praktijk weerbarstiger is dan de theorie:
https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/rapport/20220167%20Sociale%20minima%20in%20de%20knel_0.pdf

Toby
8 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Armoedeval is het verschijnsel dat mensen die (relatieve) armoede lijden nauwelijks mogelijkheden hebben hun maatschappelijke situatie te verbeteren.

En dan zelf hier de hele tijd om linkjes vragen. Gratis transport helpt deze mensen juist hun situatie te verbeteren, bijvoorbeeld zodat ze makkelijker kunnen solliciteren.

Annemiek
8 dagen geleden
Antwoord aan  Toby

Misschien moet je nog maar even doorlezen, hè. Bijvoorbeeld om uit te vinden waarom ze hun maatschappelijke positie niet kunnen verbeteren. Dan leer je gauw dat dat komt doordat gaan werken of meer gaan werken niet loont.

Hier in linkje waar het in Jip-en-janneketaal wordt uitgelegd:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Armoedeval

De bikkelharde realiteit
6 dagen geleden
Antwoord aan  Toby

In tegendeel: als dat solliciteren een baan oplevert dan vervalt dat gratis transport waardoor hun positie verslechterd. Dat is nu juist het probleem dat men armoedeval noemt.

En daar laat de overheid rapporten over vol schrijven:
https://www.eerstekamer.nl/overig/20191121/samenspel_landelijk_en/document

FFA
8 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Niemand die die onzin met cijfers kan staven.
Allemaal fake news, onderbuik-gevoelens slachtoffers.

Annemiek
7 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Even voor de duidelijkheid: het bestaan van de armoedeval, wordt binnen het hele politieke spectrum erkend. De armoedeval niet als probleem zien, is denk ik voorbehouden aan conservatief, snobistisch, ‘oud geld’, rechts. Ik denk dat je je opinie in dezen maar eens moet herzien.

De bikkelharde realiteit
6 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Die niemanden werken bij ministeries en stellen hun bevindingen ter beschikking aan de samenleving:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29764-48-b1.pdf

Mirjam
9 dagen geleden

Mt

treingraag
9 dagen geleden

De gratis geld gemeente vertoefd al in de treinen volop. Zeker in weekend. En daluren uiteraard. Tip: zaterdag Vlissingen bevrijdingsfeest. Van de Spanjaard …!

Henk de Klerk
9 dagen geleden

Als ooit plan doorgaat kunnen en moeten ouderen nog meer staan in het vervoer. De jeugd blijft lekker op de plaats zitten en de ouderen kunnen blijven staan. Vroege stond men nog op; nu kent de jeugd dat niet eens. Heb het kort geleden nog meegemaakt. De schooljeugd zit prinsheerlijk; de ouderen moeten noodgedwongen staan. Chauffeur zegt ook niets, is bang voor … (vul maar in).

Paul Lamote
9 dagen geleden
Antwoord aan  Henk de Klerk

Alleen mensen die niet goed kunnen staan hebben volgens de regels tegenwoordig nog bij voorrang recht op een zitplaats, iemand van 72 jaar die niets mankeert niet