GreenCityTrip introduceert nachttrein naar Florence, Kopenhagen en Göteborg
24 mrt 2022 10:12
GreenCityTrip.nl rijdt vanaf 25 mei naar onder meer Florence, Bologna, Kopenhagen en Göteborg met een rechtstreekse trein uit Amsterdam en Utrecht. In Breda, Rotterdam, Den Haag en Arnhem stopt de trein voortaan niet meer.
Nieuwe bestemmingen
Met de nieuwe bestemmingen biedt de GreenCityTrip nu vijftien bestemmingen aan. De eerste trein vertrok vorig jaar op 15 oktober naar Praag. Toen werd er gestart met zes bestemmingen: Praag, Wenen, Innsbruck, Milaan, Venetië en Verona. “Wij hadden gezonde interesse verwacht, maar dit overstemt al onze verwachtingen. Sommige rijtuigen zijn al ver voor de vertrekdatum volgeboekt”, meldt mede-eigenaar Maarten Bastian in een persbericht.
Andere nieuwe bestemmingen zijn Salzburg, Como, Bolzano, Bologna en Linz. Ook zijn er plannen om vanaf 2023 het netwerk nog verder uit te breiden middels de aanschaf van extra rijtuigen. Daarmee zouden reizigers meer privacy en comfort krijgen.
Concurrentie met luchtvaart
GreenCityTrip heeft de doelstelling om concurrentie aan te kunnen gaan met vliegvakanties. Een 5-daagse treinreis inclusief hotel wordt aangeboden vanaf € 149. De onderneming past principes toe van lowcostairlines: de basis is inbegrepen, alle extra’s niet. Zo moet er worden bijbetaald als je (gegarandeerd) in dezelfde coupé wilt slapen. Ook moet er worden bijbetaald voor beddengoed, ontbijt en ligrijtuig voor vier personen.
Frequenties nachttrein
De frequenties van de nieuwe bestemmingen zijn wisselend. Zo is de trein naar Göteborg alleen te boeken in november. Malmö lijkt op de website niet beschikbaar. Naar Kopenhagen rijdt dezelfde trein als naar Göteborg, en bovendien één rit in juli. Naar Florence zijn er in september en oktober drie ritten beschikbaar.
De treinen rijden enkele keren per maand en bieden plaats aan 700 reizigers. De bestemmingen wisselen per keer. Relatief frequent is de trein naar Praag, die rijdt tot september gemiddeld één keer per maand. Op social media kreeg het bedrijf ook kritiek omdat er reizen geannuleerd worden vanwege corona. GreenCityTrip biedt die reizigers de mogelijkheid om hun ticket te wijzigen naar een andere datum, of ze kunnen desgewenst hun geld terug krijgen.
Treinrondreis.nl
Treinreiziger.nl biedt overigens via Treinrondreis.nl ook treinreizen aan per nachttrein, bijvoorbeeld een stedentrip Wenen. Beddengoed is dan altijd bij de prijs inbegrepen*, net als een klein ontbijt (een broodje met koffie)*, en ook worden reizigers altijd in dezelfde coupé ingedeeld. De Nightjet, die Treinrondreis.nl boekt, biedt momenteel in de ligrijtuigen alleen vierpersoonscoupes aan (GreenCityTrip), waardoor reizigers meer comfort en privacy hebben. GreenCityTrip biedt echter meer directe bestemmingen aan. Bij Treinrondreis moet er bijvoorbeeld bij de Stedentrip Milaan en Stedentrip Verona & Venetië worden overgestapt. De nachttreinen van Nightjet zijn relatief snel vol gereserveerd, maar rijden in de regel dagelijks.
* Niet in het zitrijtuig.
We hebben getracht de informatie objectief te houden. Echter, met Treinrondreis.nl concurreert Treinreiziger.nl met GreenCitytrip. We zijn hierbij dus niet volledig onafhankelijk.
De plannen vanaf 2023 zijn interessant. Zoals beschreven in het artikel lijkt het alsof greencitytrip ergens slaapwagens vandaan kan halen. Ik ben benieuwd.
1x, maar nooit meer met die nachttrein. Bovendien kwamen we in een “ hotel “ ver buiten de stad terecht. Oude Duitse trein. Slechte communicatie en veel te veel betaald. Volgende x vliegen naar Praag en dan zelf in de stad een hotel boeken.
Je kunt ook met dagtreinen naar Praha. ICE tot Nürnberg (vaak wel overstappen in Duisburg/Düsseldorf/Köln/Frankfurt), RE33 tot Cheb en vervolgens met nieuwe InterJet-rijtuigen verder naar Praha. ‘s Ochtends vertrekken, ‘s avonds aankomen en Praha heeft een goed aanbod goede, betaalbare hotels.
het is me uit het artikel niet duidelijk of deze trein nu overal doorheen vliegt en alleen nog bij maximaal vijf belangrijke stations stopt. Want dat is eigenlijk mijn allergrootste ergernis van de langeafstandstrein, doordat deze treinen onnodig vaak stoppen bij kleine steden verlies je kostbare tijd en snelheid. Een reden waarom het vliegtuig ook onontbeerlijk zal blijven, want dan heb je deze ellende niet.
Deze trein zal nu vanaf 25 mei uit Amsterdam/Utrecht rechtstreeks naar de bestemmingen rijden. Dus geen andere stops onderweg in kleine steden.
Ik ben in maart met de green city trip mee geweest naar Praag. Helaas heel veel stil gestaan omdat er naar horen zeggen van locomotief gewisseld moet omdat het spoor anders is in Duotsland. Het is een lange reis met niet echt veel comfort maar wel een belevenis voor een keer
Gezellig uit ASD Centraal, niet Zuid hopelijk. Jammer dat Breda en Arnhem wegvallen voor de Zuiderlingen.
Milaan doortrekken naar Ventimiglia voor dat mooie kusttrajekt vanaf Genua, vooruit, al is het maar voor 1 keer, voor de liefhebber. Doelgroepen focus is er blijkbaar met huidige planning.
Arnhem is wel jammer omdat dit de reisduur verkort voor mensen in het Noorden, Zuiden en Oosten.
Goede ontwikkeling! Al blijft het natuurlijk jammer dat binnen dit concept met beperkte chartertreindiensten je vastzit aan een vaste reisduur. Je ziet daarin dus hetzelfde onderscheid ontstaan als bij vliegreizen, waar het boeken van een reis met lijnvluchten vaak aanmerkelijk duurder en soms omslachtiger is dan een pakketreis met chartervlucht, maar waarbij de flexibiliteit van die eerste ook veel groter is. Interessant dat voor dat onderscheid op het spoor ook een markt lijkt te bestaan. Overigens vind ik het niet zo netjes dat de redactie er hier voor kiest om in dit bericht over een kennelijke concurrent ook even reclame te maken voor het eigen product. Een striktere scheiding tussen de nieuwstak en winkeltak van dit platform zou mijns inziens beter zijn. Op die laatste tak zou dan prima een soort advertorial kunnen komen waarin de producten worden vergeleken, maar in een nieuwsbericht…
Moet ‘Liz’ niet ‘Linz’ in Oostenrijk zijn? En weten we al meer over de dienstregeling? De trein naar Scandinavië zou namelijk ook in het oosten van Nederland (bijv. Hengelo) kunnen stoppen om hier ook meer reizigers mee te nemen.
“GreenCityTrip heeft de doelstelling om concurrentie aan te kunnen gaan met vliegvakanties”, stelt het artikel. Dat is klinkklare onzin. GCT is een klein onderdeel van Flywise; een toko die vliegvakanties voor dumpprijzen op de markt zet. Het gaat niet om concurrentie. Het gaat ze alleen om het geld.
Dat zeggen ze overigens niet letterlijk, maar wel indirect. Of in elk geval willen ze de trein toegankelijk maken voor een breder publiek dat nu vaker het vliegtuig kiest. Duidelijk zal zijn dat dit een niche is. Met een paar nachttreinen per maand kun je natuurlijk niet Schiphol vervangen.
Volgens mij is het hele marketingverhaaltje gebaseerd op de pretentie ‘green’ te zijn. Dan zijn media sneller bereid wat over je onderneming te schrijven en wordt de boel minder snel afgekraakt, zoals bij GCT wel gepast zou zijn. De manier waarop de organisatie opereert is schadelijk voor internationale reizen per spoor. Mensen die op reis zijn geweest met GCT bedenken zich wel driemaal voor ze opnieuw een internationale treinreis maken.
Walgelijk is de wijze waarop GCT haar klanten in eerste instantie heeft aangepakt tijdens het reizen terwijl het stormde. Maar er waren ook reizen waarbij de reizigers vlakbij de Italiaanse grens te horen kregen dat de trein niet Italië in mocht en zij vervolgens geen keuze hadden dan een busreis van vijf uur (heen en terug) naar Venetië te accepteren. Als je zoiets meemaakt, dan bedank je voortaan toch gewoon?
Verwerpelijk is ook het aanbod dat klanten krijgen voor 50 euro retour als zij een positieve recensie achterlaten op bepaalde beoordelingswebsites, zodat de negatieve tendens aldaar een beetje wordt verstopt.
Dat zou allemaal wel erg kwaadaardig zijn.
De druiven zijn altijd wel zuur voor jou he? 🙂
Flixbus presenteerd zich ook graag als groen. Maar vooral de kleur van de voertuigen is groen.
De voorbeelden die je noemt kende ik niet. Daar valt wel wat op aan te merken. Ik begreep van Rian van den Borgt dat compensatie bij vertraging niet wordt toegepast, ook losse tickets worden door hen als pakketreis aangemerkt. Dat is vrij discutabel. De storm was bijzonder verhaal, waarbij 22 uur vertraging ik niet direct voorzien had, maar 5 a 10 uur vertraging had ik wel ingecalculeerd. Het duurt vaak gewoon uren dat de infrastructuur weer vrij is. Men heeft uiteindelijk denk ik een redelijke compensatie geboden. Het belonen van positieve reviews gaat als ik het goed begrepen heb per wet verboden worden. Eerlijk is eerlijk: bij Nightjet gaat ook niet alles fantastisch en wordt je ook voor het blok gezet als er een slaaprijtuig ontbreekt en ontbreekt goede communicatie daarover. En met name de kwaliteit van sommige ligrijtuigen is ook bij de Nightjet uh …. Niet fantastisch.
Volgens mij zit je mis waar het Flixbus betreft. Het is immers een groener alternatief voor het vervoer over de weg dan de auto. Ik heb de laatste cijfers niet present, maar volgens mij scheelt het reizen per touringcar qua uitstoot ook niet meer zo veel met het reizen per trein.
Ik heb eigenlijk geen goed beeld van hoe die toko door de coronacrisis is gekomen, maar Flixbus was/is best streng voor de onderaannemers wat ‘green’ zijn betreft. Nieuwe bussen mochten niet in de Flixbus-kleuren rondrijden als deze niet aan de nieuwste emissienormen voldeden. En onderaannemers die tijdelijk andere bussen inzetten op routes, werden flink gekort als deze niet voldeden aan de emissienormen.
Overigens biedt Flixbus haar klanten in de boekingsmodule de optie aan om de CO2-uitstoot te compenseren. Een optie die bij bijvoorbeeld NS niet bestaat, want die rijden zogenaamd C02-neutraal, omdat hun energieleverancier daarvoor de moeite heeft gedaan certificaten (die bij een nieuwe aanbesteding ingeruild worden voor andere) in te kopen voor ‘groene’ stroom. Ondanks dat een deel van die stroom niet eens in Nederland wordt geïmporteerd, slikken de reizigers het voor zoete koek. De interpretatie die hiervoor ooit gewillig als ‘factcheck’ werd gepresenteerd in een Nederlandse krant, wordt dan als bewijs geaccepteerd. Voor het milieu was het veel beter geweest als die factcheck uitgegaan was van het echte ‘fact’ dat het voor de energiemix in Nederland geen bal uitmaakt welke certificaten NS voor zich laat inkopen. Dan had NS zelf aan de bak gemoeten voor haar groene imago, die nu uitsluitend bestaat uit marketingpraat. Als NS hierover eerlijk zou zijn, kan het niet anders dan dat ze reizigers de mogelijkheid biedt ook hun uitstoot te compenseren.
Als je kijkt bij bijvoorbeeld ‘Trustpilot’ is er bij alle recensies waarbij staat ‘op uitnodiging’ sprake van beoordelingen waarvoor betaald is. In eerste instantie ging het om vouchers van 50 euro voor een volgende treinreis. Later om 75 euro, ook te besteden via bijvoorbeeld Flywise. En de laatste tijd gaat het om 50 euro die reizigers krijgen teruggestort op hun rekening. In alle gevallen worden alleen positieve recensies beloond. Het valt dan ook op dat vrijwel alle recensies die niet op uitnodiging zijn geschreven negatief zijn. Wat GCT hier doet, is nieuwe klanten misleiden.
Duidelijk dat er flink wat verbeterd moet worden. ZOals betoogd, in treinenland duurt alles een eeuwigheid. Het moet toch sneller kunnen. Eigenlijk moeten gewoon de oude maatschappijen weer gaan rijden en de cowboys gewoon van het spoor.
Volgens mij is hier helemaal niets van waar Annemiek. Ga zelf eens mee met GCT. Ben zelf mee geweest en kreeg de vraag om een review te schrijven. Positief of negatief maakte niet uit. Iedereen kreeg na schrijven review automatisch een kortingscode voor een volgende boeking. Niets cash, die spookverhalen van jou slaan nergens op. Organisatie wil zo feedback stimuleren omdat anders te weinig mensen zich uitspreken.
@. Er zijn meer dan voldoende recensies bij bijvoorbeeld Trustpilot, maar vrijwel allemaal negatief. Toevallig behalve de recensies die ‘op uitnodiging’ geschreven zijn. En elke keer verschijnen de recensies ‘op uitnodiging’ nadat er een hele reeks negatieve recensies is geplaatst.
Nu doen sommige mensen ook wel alsof niet duidelijk was dat ze mogelijk niet in dezelfde coupé zouden komen. Terwijl dit heel duidelijk gecommuniceerd wordt.
@dries molenaar. De oude aanbieders zijn juist de partijen die vol met bureaucratie zitten en een waterhoofd aan personeel. Ze vinden allemaal dat het vliegtuig te goedkoop is, maar staan er niet bij stil dat ze zelf gewoon te duur zijn.
Wie wil dat het spoor daadwerkelijk een alternatief gaat vormen van het reizen per vliegtuig over relatief korte afstanden, mag zich realiseren dat dit soort gore, oude nachttreinen averechts werken voor het imago van het spoor. Het is niet ‘alle beetjes helpen’, het is gewoon een flinke streep door de rekening. Zolang men kan doen alsof nachttreinen een goed initiatief zijn, komen er geen grote investeringen in internationale verbindingen en gaat er geen vliegtuig minder de lucht in.
Al die ophaalstops in Nederland zijn ondoenlijk en kosten veel tijd. NS kan de mensen beter in Utrecht brengen. Eigenlijk kan men net zo goed vanaf Utrecht starten, maar Utrecht heeft wellicht geen voorzieningen voor het schoonmaken en opstellen van internationale treinen?
De nachttrein naar Warschau en Moskou zit voorlopig niet in.
Tijd is niet relevant voor de nachttrein, als je snel op een verre locatie (Kopenhagen, Wenen, Praag) wilt zijn pak je het vliegtuig.
Men wil toch wel efficiënt reizen en eerst naar Amsterdam om dan drie uur later weer langs Arnhem te komen is zonde de tijd, vooraf in eigen land.
Ten dele waar, maar Dries heeft ook een punt. En de treinen hebben best een lange reistijd naar Florence en Göteborg en zijn ook vertragingsgevoelig, dus dan begint tijd toch wel een rol te spelen. Het maakt niet zoveel uit of je nu om 8 uur of 10 uur ‘s ochtends aankomt. Maar als het 12, 14 of 16 uur wordt, wordt het ook voor de nachttrein wel laat. Dus ik snap dat een beetje tempo wel fijn is.
Wie wil er nou naar Moskou???
De Strizh Berlin-Moskva en de klassieke RZD-nachttrein Paris-Moskva zijn sinds het uitbreken van de coronapandemie gestopt met rijden. In februari had ik gehoopt dat deze treinen met dienstregeling 2023 weer zouden rijden, nu corona meer op z’n retour gaat, maar nu Rusland Oekraïne is binnengevallen is de kans klein dat de Strizh Berlin-Moskva en de klassieke RZD-nachttrein met dienstregeling 2023 opnieuw ingelegd worden. Erg jammer, want ik had deze treinen graag in Berlin willen zien.
Ik had altijd nog de ambitie een trans-siberië reis te maken. Met de trein naar het startpunt is dan ook vanzelfsprekend.
Mijnheer Molenaar.
Ik heb ruim twee dagen van Moskou naar Novosibirsk in de trein gezeten. Toen had ik er wel genoeg van. Alleen, maar berken bomen.
Zou je voor Warschau geen markt zijn of is Warschau niet zo populair als stedentrip?
“Zo is de trein naar Göteborg alleen te boeken in november. Malmö lijkt op de website niet beschikbaar.”
Dat is natuurlijk dezelfde rit. Beide bestemmingen zijn nu ook te boeken voor 28 juli. Niet geheel verrassend is ook Kopenhagen te boeken op dezelfde dagen als Göteborg. Ik denk dat ze gewoon zijn vergeten om 17 november bij Malmö in te voeren.
Nu is Malmö verwijderd van de voorpagina van GreenCityTrip. De pagina zelf bestaat echter nog wel, en je lijkt daar te kunnen boeken voor een prijs vanaf €NaN: https://greencitytrip.nl/nl/package/malmo
Inmiddels is Malmö terug op de voorpagina en is zowel 28 juli als 17 november boekbaar.
Goed nieuws voor de liefhebbers. Ik hoor daar niet bij (kan niet slapen in zelfs de comfortabelste trein), maar ieder z’n reisvoorkeur.
Ik vraag mij wel af waarom Treinrondreis.nl voor reizen naar Wenen de overnachtingen aanbiedt in het AZIMUT hotel, aangezien AZIMUT hotels een Russische hotelketen is en er in de buurt genoeg alternatieven zijn, zoals het Motel One Wien Hauptbahnhof (Duitse hotelketen) en het Star Inn Premium Hotel (Duits-Oostenrijkse hotelketen).
Wat een walgelijke vraagstelling zeg. Als een of andere sneue, woke wijsneus iets wat een maand geleden geen enkel punt was, en waar de aanbieder blijkbaar nog niet bij stil heeft gestaan, als fout presenteren. Je kunt het ook gewoon even melden. Bovendien kunnen reizigers zelf de keuze maken of ze wel of niet in dat hotel willen verblijven.
Net zo opmerkelijk als die complottheorieën van jou over deze aanbieder Annemiek…
Nou, mevrouw Punt. Blijkbaar zo gefrustreerd dat je onder mijn naam gaat posten.
We werken al langer met Azimut samen. Er werkt lokaal personeel, het is een Oostenrijkse bv, maar inderdaad het gebouw is van de Russische eigenaar. De vraag is wie er geraakt wordt als we nu zouden samenwerken met een ander hotel. Ik denk het personeel in Oostenrijk. Overigens hebben we het wel overwogen vanwege het anti Russische sentiment in de samenleving, niet dat ik het idee heb dat Poetin hier ook maar 1 cent beter van wordt. Reden dat dit niet gebeurt is, is:
1) We hebben het erg druk, gemiddeld moeten we over een periode van een maand meerdere keren bellen en mailen voordat we contract met tarieven krijgen.
2) Ik heb er moeite mee om de samenwerking op te zeggen met lokale mensen die zich ten tijden van DB staking en COVID erg flexibel hebben opgesteld, te belonen door de samenwerking op te zeggen.
Wat kinderachtig zeg.
Wie is punt? Achter een puntteken verschuilen om iemand onder de gordel aan te vallen vind ik kinderachtig.
Als u enig manier van lef heeft, doet u dat onder uw eigen naam.
De reacties die onder mijn naam zijn geschreven om 14:12 en 14:36, zijn geschreven door mevrouw Punt.
Vervelend. Het IP adres kan ik zo snel niet koppelen aan een persoon. Ik heb er nu eentje op mijn mobiel verwijderd. De andere moet ik nog opzoeken.
Kunnen dit soort anonieme aantijgingen verborgen achter en punt of valse naam verwijderd worden?
Ik zit er iets minder bovenop, ik had het niet gezien.
admin kan aan de email-adressen zien wie origineel is en de rest maar weghalen. Hoewel doorstrepen hier meer de gewoonte lijkt.
In dit geval heb ik het verwijderd, vanwege de valse naam.
Ik vind de frequentie en wisselende bestemmingen een chaos.
Ik vind het verder een groot nadeel dat GreenCityTrip geen fietsen meeneemt. Als je in de naam van jouw treinproduct “groen”op neemt, dan kun je op z’n minst zorgen dat ook fietsen meekunnen.
Fietsen huren op de bestemming is groener dan fietsen meenemen.
Hoezo is dat groener? Verder zijn er vaak alleen maar huurfietsen beschikbaar die geschikt zijn voor een kort rondje zonder bagage.
Als je iets niet meeneemt verbruik je ook geen energie om het te verplaatsen. Zelfs als een trein zelf helemaal op groene energie rijdt levert dat onder de streep een besparing van CO2 of radioactief afval op, omdat de uitgespaarde groene energie dan ergens anders verbruikt kan worden in plaats van grijze.
GreenCityTrip biedt stedenreisjes aan waarbij je maar één volle dag in de stad van bestemming bent. Het soort huurfietsen dat je omschrijft voldoet prima om je een dag door een stad te verplaatsen, voor zover je daarvoor al een fiets nodig hebt.
@Johan. Een fiets van 15 kilo vergt nauwelijks energie om deze in een trein te verplaatsen. Een reiziger weegt al snel 80 kilo.
De productie van een fiets kost wel energie en grondstoffen. Alhoewel zeer beperkt ten opzichte van een automobiel. Bij een huurfiets gaat het om een tweede fiets. Dus moet er een tweede fiets geproduceerd worden.
Het gaat niet alleen om stadsritjes. Steeds meer mensen willen met de trein op weg naar een langere fietstocht, of terug keren naar huis van een fietstocht.
Informeer eens bij specialist in het het boeken van treinkaartjes naar het buitenland inclusief fiets http://www.fiets-mee.nl Ze komen al sinds Kerstmis om in het werk. Zo groot is de vraag. Waar een vraag is moet je zorgen voor een aanbod.
@bert sitters
Je redenering met de productie van een tweede fiets klopt natuurlijk niet. Door de fietsritten die je op een huurfiets maakt slijt je eigen fiets immers niet. He duurt daardoor langer voordat je een nieuwe moet kopen. Per saldo is het het totale wereldwijde fietsgebruik dat bepaalt hoeveel fietsen er wereldwijd geproduceerd moeten worden.
Ik snap dat er vraag is naar trein-fietsvakanties waarbij je langere fietstochten maakt, maar GreenCityTrip biedt alleen pakketreizen aan waar zo’n langere fietstocht niet in past.
Dan heb je wel een rijtuig nodig wat daarvoor geschikt is, en moeten de kosten en opbrengsten met elkaar in verhouding staan. Ik denk dat daar een belemmering zit. Nightjet kon/kan de fiets ook niet op alle verbindingen mee. Ik denk dat er zeker vraag is om eigen fietsen met bepaalde treinen – met name in de lente en zomer – mee te nemen. Maar bij een stedentrip is het niet echt logisch. En de doelgroep die men bereikt zit er denk ik ook niet echt op te wachten.
Bij Nightjet komen nieuwe rijtuigen met fietsplaatsen.
Ook in de ICE gold jaren een taboe voor fietsplaatsen. In de nieuwe ICE4 zijn de fietsplaatsen er nu wel. DB is er nu trots op. Oudere ICE-series worden omgebouwd om fietsen mee te nemen.
Alle Oostenrijkse Railjet’s zijn omgebouwd om fietsen mee te nemen.
De NMBS/ SNCB in België is druk bezig met het creëren van veel extra fietsplaatsen in bestaande treinen. In de nieuwe M7 is een zee van ruimte voor fietsen.
Je hebt zelf bij de presentatie van de nieuwe Thalys kunnen zien dat er in de gerenoveerde Treinstellen fietsplaatsen zijn.
De ruimte die fietsen nodig hebben is beperkt. Het gewicht van fietsen is peanuts.
De reiziger met een fiets koopt behalve een fietskaartje ook een gewoon kaartje.
Uit het boekingsgedrag blijkt dat een reiziger die een fiets meeneemt in een treinreis naar het buitenland bepaald niet uit is op alleen de voordeligste kaartjes, aldus Jan Wagtendonk van http://www.fiets-mee.nl
In de CityNightLine boekten veel reizigers met een fiets het duurste comfort.
Bert: er lopen aantal dingen door elkaar:
1) GreenCityTrip richt zich op mensen die stedentrip willen doen. Twee nachtjes in andere stad. Niet op mensen die op fietsvakantie gaan.
2) De fietser past inderdaad meer bij de Nightjet. Bij Thalys vindt ik twee fietsplekken teleurstellend weinig. Thalys heeft eigen treinen en die laten renoveren, GCT huurt rijtuigen paar keer per maand, toch echt onvergelijkbaar.
3) Ik ken Jan, en dat fietsers niet perse voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, geloof ik. Maar fietsers zijn niet de primaire doelgroep van GCT.
4) Ik heb niet nagekeken, maar ik denk dat bestaande ligrijtuigen vaak twee ligcoupes met 8 tot 12 ligplekken minder hebben. Die leveren denk ik 600 a 800 euro op? En wat zouden de fietsen die er staan opleveren? En richting de wintersport is er wel vraag voor ligplekken, niet naar fietsplekken.
Prima om rijtuigen te ontwikkelen waar op balkon compact twee fietsen gehangen kan worden (en in wintersport ruimte is voor ski’s). Maar kun je kwalijk nemen dat GreenCityTrip hier niet het voortouw in neemt? Ik denk het niet.
GreenCityTrip levert ook losse treinkaartjes zonder hotelarrangement, zij het dan alleen vijfdaagse retourtjes.
Ik weet niet hoe vol hun treinen zitten, maar je zou de de mogelijkheden voor losse kaartjes kunnen uitbreiden met de mogelijkheid voor enkeltjes of later dan vijf dagen terug. Ook een stedencombinatie: met de trein naar stad A, fietsen naar stad B en met de trein uit stad B.
Door fietsen op te hangen in de trein kun je veel ruimte winnen. De eigenaren van de fiets kopen niet alleen een fietsplaats ook een slaapplaats. En inderdaad: in de winter kun je deze rijtuigen inzetten op wintersporttreinen. Op de plaatsen voor de fietsen kunnen dan de lange latten gestald worden.
Fijn dat het aanbod uit nachttreinen weer wat gaat toenemen met verschillende bestemmingen. Hopelijk kan niet eeuwig het oudere TUI materieel in dienst blijven en wordt er geïnvesteerd in moderner materieel. Of ze proberen gerenoveerde van FlixTrain of een ander internationaal spoor bedrijf over te nemen. Ook mensen met beperkte mobiliteit en passagiers met zware bagage willen makkelijk in en uitstappen dan confrontaties aan te gaan met trappetjes en smalle deurportalen. Natuurlijk is alles niet zomaar veranderd, alles kost eenmaal tijd en geld, maar hopelijk duurt dat niet al te lang. Ik hoop dat de papieren versie van de Interrailpassen weer terugkeren naar de Centrale stations verspreid over et hele land. Nu moet men per se naar Schiphol Airport om zo’n ouderwetse schrijfkaart te kopen. Voor internationale wereldreizigers die uit allen hoeken van onze planeet komen, is dit verkooppunt weer en centraal verkooppunt. Maar het schrijven van zo’n kaart is nostalgie ten top en heeft ook als voordeel dat je bij een elektronische storing via de mobiele telefoon kan blijven schrijven. Mits je pen het wel doet en niet vlekt onder het reizen dan welschrijven door. Ik denk dat het papier iets dikker kan, zodat het minder slap wordt en scheurt na verloop van tijd. Nu de mondmaskers zijn afgeschaft zijn bij het Nederlandse OV, moet ook deze maatregel die thans in sommige buitenlanden telt, regelmatig nog geactualiseerd en aangepast worden op deze site. Dan sla je twee vliegen in een klap en hoef je niet als treinreiziger het hele internet raad te plegen, terwijl je op deze site zo klaar bent. Ik hoop op een zorgeloos tijdperk, zonder nieuwe Corona varianten en weer de vele beperkingen die het allemaal heeft veroorzaakt de afgelopen twee jaar! Dat we weer fijn met de trein in binnen en buitenland in alle vrijheid reizen mogen en kunnen!
Internationale tickets koopt men tegenwoordig online.
Helaas is het aanbod onoverzichtelijk. NS-International doet geen “moeilijke tickets”.
SNCF heeft leuke aanbiedingen in Frankrijk die niet via NS-International aangeboden worden.
Zolang ook in deze nachttrein weer de bekende oude meuk uit de jaren 60/70 wordt ingezet blijft het geen alternatief
Zo gaat het dus voortdurend met die nachttreinen. Eerst roepen ze dat ze de concurrentie met de luchtvaart aangaan, maar dan komen ze aan met een lading oude rotzooi. Ja, dat is leuk voor de spoorautisten, maar het doet niet wat ze zeggen dat het doet. Voor mensen die al de keuze voor het vliegtuig gemaakt hebben, is het namelijk absoluut geen alternatief. Eerder een excuus; ‘Ja, we hebben de nachttrein geprobeerd, maar dat was afschuwelijk. Helaas gaan we weer met het vliegtuig.’
Wat GCT echter niet zal doen is, zoals de andere aanbieders wel doen, bij de overheid gaan klagen dat de luchtvaart zwaarder belast moet worden. Want daarmee schieten ze zichzelf in de voet, aangezien het moederbedrijf Flywise daar veel meer mee verdient.
Al een aantal jaren is het gekloot met die nachttreinen bezig en het schiet allemaal niet op. Er gaat geen vliegtuig minder door de lucht in. Zolang men in de spoorwereld denkt dat dit soort gekluns een alternatief is voor de luchtvaart, hoeft de overheid niet eens moeite te doen om excuses te verzinnen waarom miljardeninvesteringen voor het internationale spoor uitblijven.
Het moge duidelijk zijn dat Annemiek geen fan is van nachttreinen.
Ik ook niet zolang ze met materieel rijden dat bijna een halve eeuw oud is.
@B-ver hierboven. Charters bestaan in feite allang niet meer bij flying. je hebt-ook op Praha, Barcelona, Berlin en nog wat de keus tussen oud&vertrouwd&blauw en nieuw/lowbudget, vrijwel alles meerdere malen/dag. Vrijwel elke airline biedt tegenwoordig wel de kans hotel bij te boeken, maar dat is gewoon een link naar booking of hotels.com. Doe je dat zelf, dan kan je ook zelf die cashback scoren.
@de wereldfietser: na al die al decennialang allemaal precies dezelfde juichverhalen over die Treintrip der Trips: het is net een rijdende oververhitte gevangenis op wielen met zurige cipieressen, die de kooltjes op het vuur warmhouden. (gelezen in een bekpek-boek)
Mijn eigen ervaring met nachttreinen in EUR is ook niet algemeen gunstig, Scandinavie komt er nog het beste vanaf. Naar tips hengelende stewards, groot diefstalgevaar, en dat vaak nog duurder als een gewoon hostelbed met veel meer faciliteiten.
Ik heb nooit zo ervaren, steward die hengelen naar tips. Ik heb ze eigenlijk ook nooit fooi gegeven. Ik heb toch zeker 50 a 70 nachten in de nachttrein verbleven. Inderdaad is de ruimte in een trein beperkt en is het comfort basic. Ik zeg altijd: het comfort is prima in vergelijking met een nachtvlucht, maar valt tegen in vergelijking met een hotel. Het is dus wat je referentiekader is. Er zijn mensen die er goed in kunnen slapen, maar niet iedereen. En ja, zeker een deel van de ligrijtuigen is erg oud en aan vervanging toe. Maar er is wel vraag, het is alleen een niche. Jammer is dat nachttreinen heel vaak forse vertraging hebben. Twee uur vertraging is niet uitzonderlijk. Dat je hostel kwaliteit krijgt tegen een hogere prijs: niet gek, je verplaatst je ook.
Zoveel tevreden Oostenrijk-gangers na een halve nacht rechtop in een 8-persoons zitcoupe in EETC Alpen Express want eerst barrijtuig met dansvloer op. Wat een kanjers toch vergeleken met het gezever over comfort, wees blij dat je kan gaan, zie Jan Rot.
Dat gezever over comfort is wel veroorzaakt door de liefhebbers van de nachttreinen. De tendens bij de introductie van de nachttrein naar Wenen was: ‘wie gaat er nu nog in een krap vliegtuig zitten, als je ook uitgeslapen in het midden van de stad aan kunt komen met de nachttrein? Je spaart bovendien een hotelovernachting uit.’ In de praktijk rijdt er echter slechts oude meuk over het spoor en moet men het doen met de belofte dat het allemaal beter gaat worden.
@Annemiek: de comfortline slaapwagens van de nightjet zijn moeilijk oude meuk te noemen. Ze zijn geloof ik in 2004 geintroduceerd.
De couchettes zijn een ander verhaal.
Helaas, Annemiek heeft nu eenmaal haar eigen voorstelling van nachttreinen.
Albert Heijn biedt momenteel diverse Green City Trips aan, te boeken t/m 15 december. Ik zag wel wat in een reisje naar Salzburg. Beperkte beschikbaarheid wat betreft data: 7 juli, 25 augustus, en nog een paar in november en december. Kost € 199 p.p., wat ik knap duur vind. Want er komt nog van alles bij. Sowieso verplichte extra kosten waaraan niet te ontkomen valt (zoals boekingskosten), samen € 32,50 als je in je eentje reist, anders is het p.p. iets minder. Voorts beddengoed in de trein voor € 29,00 p.p., wie neemt er voor die paar dagen een kussen en laken mee, niemand toch. Ontbijt in hotel € 25,00 p.p.p.n., dan maar op zoek naar een cafeetje in de buurt waar je misschien voor een tientje kunt ontbijten? In de informatie wordt vermeld dat de trein op de bestemming blijft staan tot de terugreis. Die kan dus geen andere ritten maken, misschien is het daarom zo duur.
Wat een reacties. Dan wil ik toch even wijzen op mijn review bij Trustpilot van de trip afgelopen weekeinde naar Berlijn. Waar ik niets voor heb gevraagd of gekregen.
“De trein volgt helaas niet de route van de vroegere Hoek-Warszawa Express (die liep over Amersfoort), maar een ongeveer een uur langere en onlogische route via Arnhem en Deventer.
De reis had op de terugweg bij vertrek een vertraging van een uur. Op Berlin Hauptbahnhof was er slechte informatie, waardoor het om te beginnen lastig was het juiste perron te vinden.
Een vertegenwoordiger van GreenCityTrip op het perron werd node gemist.
Het minste zou een sms zijn geweest met vertrek- en vertragingsinformatie.
Suggestie: ontwerp een app en stuur klanten pushberichten.
Vooraf een treinindeling toegezonden krijgen is prettig, zodat ik weet waar de catering in de trein is te vinden, al blijft het zelf iets te eten en drinken meenemen een goed idee.
De trein en het sanitair waren schoon, de begeleiding vriendelijk, en de bedden goed beslaapbaar.
Voor herhaling vatbaar, zeker als de reistijd wordt ingekort. GreenCityTrip is voor een rit naar Berlijn beslist een goed alternatief voor de dagtrein, bus of eigen auto.
Regelmatige informatievoorziening voorkomt stress, die er op zo’n reis altijd wel wat is.”
Ter aanvulling daarop: toevoegen van een restauratiewagen zoals Mitropa die indertijd exploiteerde zou mij wel iets lijken.