fbpx

GreenCityTrip ontkent aankoop NS-rijtuigen: ‘Nog aan het oriënteren’

11 sep 2023 20:10

GreenCityTrip (GCT), dat samen met TUI pakketreizen per trein organiseert, ontkent eerdere berichtgeving van het Duitse Handelsblatt dat de nachttreinoperator 75 tot 250 NS-rijtuigen heeft aangeschaft: “Wij zijn ons nog aan het oriënteren welke rijtuigen het meest geschikt zijn voor onze uitbreiding.

In augustus kondigde GCT-directeur Hessel Winkelmann in de Duitse zakenkrant Handelsblatt aan dat GreenCityTrip de samenwerking met reisbureau TUI wil doorzetten en uitbreiden door de aanschaf van 75 tot 250 NS-rijtuigen. Volgens GreenCityTrip is dat citaat onjuist overgenomen door het Duitse dagblad en is van aankoop van de rijtuigen geen sprake.

Ambities faciliteren

Wel zegt GreenCityTrip de ambities van TUI op het spoor te kunnen en willen faciliteren. “TUI heeft interesse in het uitbreiden van hun aanbod per trein en wil de komende tijd tien routes gaan rijden. GreenCityTrip is op dit moment naar diverse type rijtuigen aan het kijken om de komende jaren te kunnen groeien.”

‘Nog aan het oriënteren’

Van ex-NS-rijtuigen is volgens GCT vooralsnog geen sprake, zo laat de medeoprichter van de vervoerder via de mail weten: “Zowel wij als TUI hebben op dit moment geen extra rijtuigen aangeschaft of geleased van NS of andere partijen. Wij zijn ons nog aan het oriënteren welke rijtuigen het meest geschikt zijn voor onze uitbreiding.”

TUI en GreenCityTrip exploiteren momenteel slaaptreinen naar Oostenrijk (in de winter) en Praag (in de zomer). In de toekomst moet dat dus groeien naar tien routes, maar het is nog onbekend waarheen precies.

Om verwarring te voorkomen is eerdere berichtgeving op deze website over de mogelijke aanschaf van NS ICR-rijtuigen aangepast. .

0 0 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Tim H
9 maanden geleden

Vreemd dat ze dat pas weken later ontkennen.

Reactie
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

GreenCityTrip heeft dit direct na plaatsing van het artikel op 22 augustus aan Treinreiziger.nl laten weten, echter heeft men het daar pas veel later na een herinnering op gereageerd en de onjuiste berichtgeving aangepast. Daarnaast klopt ook niet dat men schrijft dat in de Duitse krant vermeld zou staan dat er een aanschaf is gedaan. Dit staat er niet en dit is niet aan de orde. De meer geoefende Duitse lezer zal hier geen discussie over laten bestaan.

Dennis
9 maanden geleden
Antwoord aan  Reactie

“Mit einem Leasing-Spezialisten sei vereinbart, dass 75 Wagen von der niederländischen Staatsbahn Nederlandse Spoorwegen (NS) gekauft werden. „Die wollen wir zwar für den Tagdienst nutzen, aber wir haben in Summe Optionen für den Erwerb von bis zu 250 Wagen von der NS.“”

Daar lees ik toch echt in dat er een afspraak met een leasebedrijf gemaakt is om 75 rijtuigen te kopen voor dagtreinen, maar dat er opties zijn voor het verkrijgen van 250 rijtuigen van NS. Maar wat staat er hier volgens jou dan?

Erik Student
9 maanden geleden
Antwoord aan  Reactie

Deze reactie lijkt me een stukje doorzichtige damage control.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Reactie

“Vereinbart” betekent dat er afspraken zijn gemaakt. Nou kun je je afvragen hoe hard en definitief die afspraken zijn maar stellen dat je je nog aan het oriënteren bent lijkt toch wat in tegenspraak.

Reactie
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

GreenCityTrip heeft de mogelijkheid om een overeenkomst aan te gaan om 75 rijtuigen van het type ICR te leasen met een optie op in totaal 250 ICR rijtuigen. Het feit dat de mogelijkheid er ligt betekent niet dat deze overeenkomst al door GreenCityTrip is aangegaan. Kennelijk oriënteert men zich op verschillende typen rijtuigen en de financiering daarvan.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

@Reactie
Daar is het dan fout gegaan want in het Duitse artikel staat dat GCT een overkomst heeft gesloten (“vereinbart”).

Henk
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Elders werd ook gemeld dat het om “intentie tot” ging, wat beter past bij het Duitse artikel. Echter maakte Treinreiziger hiervan dat er al sprake was van aankoop.

Johan
9 maanden geleden

Het lijkt de BBB wel.

Ron Swart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

@Johan, WEF-partij o.l.v. Caroline van der Plas staat voor Boer Burger Bedrog.

Erik Student
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Borsten, Bier en Bitterballen

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Student

Dit zegt de BBB over Openbaar Vervoer

“BBB wil een Noaberstaat. Een Nederland, waar iedereen zich thuis voelt en toegang heeft tot de basisvoorzieningen, of je nu woont, op het platteland of in de stad. Een samenleving waarin we voor elkaar zorgen, elkaar respecteren en vertrouwen hebben in elkaar. Er voor elkaar zijn is vanzelfsprekend. Noaberschap.
We spreken niet alleen over, maar ook praten met elkaar. We horen niet alleen, maar luisteren ook naar elkaar. Ons ideaal is dat iedereen in dit land zonder zorgen kan leven. Je voelt je op je gemak, je hebt rust en voelt je zeker.
De negatieve spiraal in de regio waarin alle basisvoorzieningen de laatste jaren zijn verdwenen, moet doorbroken worden. We willen dat de bus gewoon stopt in de buurt. Dat er goede spoorverbindingen zijn tussen stad en platteland, maar ook tussen plaatsen in de Euregio. Het is fijn als mensen in Zuid-Limburg, Oost- en Zuid-Brabant, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen snel naar de stad kunnen met de trein, maar in deze regio’s is het ook belangrijk dat er goede verbindingen zijn met grensregio’s als Duitsland en België. We willen dat in stadswijken en dorpen het zwembad open kan blijven, de pinautomaat op de hoek (en dus contant geld beschikbaar blijft), dat de jaarlijkse straatbarbecue, het dorpsfeest, en het terras in de stad of in het dorp blijven. Dat tradities en folklore in Nederland blijven bestaan. Tradities en folklore verbinden niet alleen mensen op het platteland, maar verbinden mensen in de stad óók met de regio’s.”

Chris
9 maanden geleden

Nu vroeg ik me ook hardop af hoe je een ICRm-rijtuig om wil bouwen naar een slaaprijtuig….?

N.
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Plaats wat tussenwanden, etc.
Er worden in het buitenland agressievere verbouwingen gedaan met rijtuigen.

Maar eigenlijk denk ik dat de ICRm-rijtuigen eerder richting Roemenie ofzo gaan vertrekken, om daar in combinatie met (diesel?) locomotieven te gaan rijden. Ik gok dat daar de eisen qua beveiliging etc. veel lager zijn, en zo’n sleep ICRm-rijtuigen zou een enorme stap vooruit zijn daar.
Toegegeven, Green City Trip rijdt nog oudere, en brakkere meuk dan je in Roemenie vindt vaak, maar die moeten voldoen aan West-Europese eisen, en die eisen zijn soms een beetje maf.

Kees
9 maanden geleden
Antwoord aan  N.

In Nederland zijn rijtuigen en treinstellen toch ook grondig verbouwd. De ICRm zijn toch ook van binnenuit gerenoveerd of een recenter voorbeeld de VIRM-treinstellen. De kennis is er in Nederland dus zeker.

Wellicht is dat een betere optie dan derdehands slaaprijtuigen overnemen.

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  Kees

Gezien het Duitse bericht mikt GCT op een leaseconstructie en zal dus niet zelf materieel gaan verbouwen.

Echter ICR is 40 jaar oud. Je moet je dus afvragen hoeveel geld een leasemaatschappij bereid is om daar nog in te steken om het te verbouwen voor nachtvervoer Dat is een groot risico want hoeveel garantie hebben ze dat de rijtuigen nog langdurig gehuurd worden?

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Kees

Als je materieel van 40 jaar oud nog grootschalig gaat ombouwen verdien je die investering gezien de korte resterende levensduur nooit meer terug.

Tom
9 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Ook in Polen, Tsjechië en Slowakije zijn nog materieeltekorten en wordt er regelmatig gezocht naar tweedehands materieel uit het buitenland. De standaarden zijn hoger dan 10-20 jaar geleden, maar het is financieel nog niet altijd mogelijk om nieuw spul aan te schaffen. Mocht het bij GCT niet lukken, dan ligt het voor de hand dat er vanuit 1 van deze landen interesse getoond gaat worden. Vooral nu dat de markt verder geopend is en o.a. RegioJet flink bezig is met uitbreiding. Tot nu toe hebben ze vooral oude rijtuigen van ÖBB en DB overgenomen, maar die zijn niet of nauwelijks nog beschikbaar in reserve.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

RegioJet heeft in Tsjechië een paar aanbestedingen gewonnen maar daarvoor wordt nieuw materieel geëist. Verder hebben ze altijd plannen voor nieuwe nachttreinen maar realiseren zelden iets. Los van het feit dat ombouw van CR tot nachttrein financieel gekkenwerk is.

Jasper
9 maanden geleden

Dan vraag ik me af, welk rijtuig type hebben ze dan tot nu toe gebruikt?

Arjan Krabbenbos
9 maanden geleden

Nu rijden er ex DB rijtuigen bij Green City Trip. Ook Müller Touristik uit Münster rijdt hier geregeld mee van en naar ons land met speciale chartertreinen. Ben benieuwd of de ICRm straks bij Green City of bij een andere vervoerder wordt ingezet als deze door meer ICNG treinstellen zijn vervangen. Dat laatste zal wel langer duren vanwege de kinderziektes die nieuwe treintype nog kent. De huidige ICRm kunnen net als de oudere IC Berlijn rijtuigen behalve Roemenië, Albanië, Griekenland, Polen ook overgenomen worden door Flixtrain. We gaan het maar afwachten hoe dit verder afloopt. Van inzetten van ex Wadlopers en DM 90 hoor je ook al niets! Hoe is het hier mee verder mee gesteld? In Argentinië staan die ex SRV dieseltjes, zoals de Wadlopers ook genoemd werden maar weg te kwijnen tot ze geheel voor sloop bestemd zijn. Hopelijk komt er ooit een terug als museum, uit Polen lijkt mij het handigst, vanwege landoverbrenging , dus geen kosten voor verscheping. Alleen in Roemenië rijden ze nog wel, in Polen maar sporadisch. Hopelijk kan daar ook over bericht worden. De TRAXX locomotieven gaan straks goederentreinen trekken voor Akiem.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

…Slaapstoelen…
Een ICRm ombouwen tot semi-slaaprijtuig kan door er zogenaamde lig bed stoelen in te plaatsen zoals je dat in menige business class ziet van enkele luchtvaartmaatschappijen. Overdag kun je gewoon rechtop zitten en met een knop in volledig horizontale slaap stand zetten. Nu nog gordijntjes of blinderingsschermen voor de ramen en aangepaste leeslampjes aan de stoel of onder de bagagerekken en je slaat twee vliegen in een klap. Aan het rijgedrag mankeert feitelijk niets soms zelfs beter dan in een VIRM.

Een trein interieur kan je altijd naar wens van de klant laten ombouwen, vraag is of men geld beschikbaar heeft om de huidige ICRm rijtuigen een hybride functie te geven of kiest voor aparte zit en aparte slaaprijtuigen, zeker als het materieel al veertig jaar trouw zijn diensten bij NS heeft gedaan. Bij de introductie was het begin jaren tachtig van de vorige eeuw bijna revolutionair vergeleken met de toen rijdende Plan E en W van NS kan ik mij nog herinneren, heb er zelfs nog de originele kleurenfolder van, nu is het ook pensioen rijp en kan het een derde leven beginnen bij een ander TUI bijvoorbeeld. Als ze het doen getuigd het wel van “duurzaamheid” als je rijdend materieel een derde leven weet te geven. Nu nog die grote “smile” logo en klaar is kees. Alleen zou de wasfaciliteiten wel beter kunnen zeker voor een semi “slaaptrein” en beeldinformatie schermen in de coupes.
Iets voor Werkplaats Haarlem om de klus voor Tui te klaren misschien ?

Annemiek
9 maanden geleden

Het probleem met de betreffende rijtuigen is volgens mij de zwakke vloer. Bij de rijtuigen die al uit dienst zijn, is die immers verrot. Als je alles uit de rijtuigen sloopt, biedt dat dus geen blanco canvas om iets opnieuw op te bouwen. De punten waar je de vloer kunt belasten, liggen eigenlijk al vast. Je kunt niet zomaar een zware wand plaatsen en er bedden aan bevestigen of zware stoelen plaatsen op basis van de beschikbare ruimte. Het compleet vervangen van de vloer is veel te duur. Daarnaast zijn de bagagerekken in de trein geïntegreerd in de constructie, zodat deze stijfheid geven in de doorsnede van het profiel. Je kunt ze dus niet zomaar weghalen zonder dat te compenseren. Ik denk dat het enige wat redelijkerwijs mogelijk is, is dat je het interieur wat opfrist en er gordijnen in hangt en je ze als zodanig kunt inzetten tot ze helemaal versleten zijn. Bij inzet in de nacht denk ik bovendien dat het sanitair niet voldoet. Daarin investeren levert enorme kosten op.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dit materieel nog fors verbouwen is dus geld verbanden. Wellicht kan NS er zelf nog wat spitstreinen mee rijden, dan hoef je alleen een paar Vectrons te leasen en kun je de aanschaf van DDNG nog wat jaren uitstellen wat goed is voor de financiën.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik heb wel eens de indruk dat het hele vlootbeheer van NS gebaseerd is op het realiseren van een vloot die dusdanig kostbaar en inefficiënt is ten opzichte van de vraag, dat NS weet dat andere vervoerders een probleem krijgen zodra zij de boel moeten overnemen indien NS (een deel van) de concessie HRN moet overdragen aan een andere vervoerder. En extra drempel ten opzichte van aanbesteding.

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat nog goed inzetbaar is gewoon nog een paar jaar opgebruiken op Zwolle-Roosendaal. En dan voorlopig geen nieuwe treinen kopen tot de financiën weer een beetje op orde zijn.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ik denk dat een partij als Flixtrain er nog wel een poosje mee uit de voeten zou kunnen. Persoonlijk denk ik dat ik liever een hele nacht in een stoel eerste klasse van dit materieel zit, dan dat ik met het huidige materieel van de Nightjet naar Wenen moet.

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat laatste zeker, liever een eerste klas zitplaats dan een couchette of ligplaats.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De ene ligplaats is de andere niet. Ik heb in de CityNightLine altijd goed kunnen slapen in mijn bed in mijn coupe met eigen wasbak.
Ik had er niet aan moeten denken om de hele nacht te zitten.
Het wachten is op de nieuwe rijtuigen.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Ooit eens op houten banken zonder airco maar wel open ramen ruim 450 km op het Indonesische eiland Java een treinreis overdag mee gemaakt bij 30 plus graden, dan is een treinreis met een ICR nog pure luxe, waar zelfs airco in zit als die het tenminste doet. Die treinreis in de vorige eeuw heeft mijn visie op treinreizen wel veranderd.

Voor uitsluitend dagritten kan de ICR met andere woorden wel door gewoon de wanden een ander kleurtje met TUI logo geven op sticker basis en met behoud van het huidige meubilair. Je valt van zelf wel in slaap als je moe bent in een trein en met maximaal toegelaten snelheid van 160 km per uur ben je ook zo op je bestemming. Misschien nog een vorm van TUI railcatering in de trein en de treinreis kan beginnen.

Interim oplossing
Ik denk dat het ICR materieel eerder een interim oplossing is voor TUI zodat men kan zeggen dat ze OOK milieuvriendelijk vervoer in Europa kan aanbieden zoals een treinreis en voor het echte intercontinentale vervoer het vliegtuig daar waar een trein niet kan komen. Op de langere termijn wellicht ECHTE treinmaterieel bestellen die aan hun vervoerswensen voldoen.

Zwolle – Roosendaal was dat niet het traject waar NS bijna pensioen rijpe treinen wist in te zetten ?

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Op Zwolle-Roosendaal hebben de Blokkendozen, Plan E, Mat46, Mat54 en Belgische M2’s allemaal hun laatste ritjes gereden. Daarna werd er toch wat moderner spul ingezet.

Anderzijds als ICR nog goed genoeg is voor TUI of Flixtrain waarom dan niet meer voor NS?

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ik denk dat Mat54 op Emmen-Zwolle haar laatste ritten reed.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Daar hebben ze inderdaad ook nog heel lang gereden. Maar de laatste hondekoppen zijn in 1996 uit dienst gegaan en toen reed SM’90 al op de Emmerlijn.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mat54 heeft nog heel lang gereden als stoptrein van Sittard naar Heerlen.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

@Bert Sitters, Mat 54 heel lang als stoptrein naar Heerlen ? Was het niet Mat 46 met de bekende Muis en een Mat 54 slechts sporadisch, of ben ik iets uit het tijdsbeeld vergeten ?

NOSTALGIE…
Ik herinner mij op deze lijn de introductie van Mat 64 begin jaren 1973 en dat was een dag en nacht verschil met Mat 46. Wel heer en meester waren de getrokken treinen met elok 1100, de wiebellok, 1200 en 1300 en plan E en W en vervolgens als “breaking news” de ICR wat als voordeel had dat de conducteur niet eerst langs alle wagons moest om de deuren voor vertrek te sluiten, want dat kon met een ICR centraal gebeuren. Nog een opvallend geluid bij de introductie was het geluid van de asbakkleppen en de geur van nicotine in de rookafdelingen. Anno 2023 ondenkbaar en ook alweer vergane glorie en o ja, de vele open ramen als het warm weer was. Tien aan elke zijde open dus twintig ramen bij een snelheid van VMax 140 km/u waaide je zomaar weg, gingen mensen soms letterlijk op de vuist want de een wil het dicht en de ander weer open en zittend in zo’n open gewaaide coupe daags erna snot verkouden weer een nieuwe dag beginnen.
Wat een genot toen die ICR voorzien werden met airco al hadden sommigen nog als extra blaasmondjes onder de bagage rekken voor nog meer “frisse” lucht ook als de ramen open stonden. Ik ging soms bij lieverlee maar op balkon zitten waar geen ramen open konden worden gemaakt zoals bij Plan E om niet in de trek te zitten, vooral na een lange en mooie vliegreis uit Jakarta in zomer 1991 net na de eerste Golfoorlog.
Nostalgie in een notendop en dan heb ik het nog niet over de nog rijdende catering met de geur van koffie ook al was die volgens enkelen niet om te zuipen, ik bedoel te drinken en duur, het was op z’n tijd wel een opbeurend gevalletje op een lange rit naar de Randstad. Als experiment had men enkele ICR rijtuigen omgebouwd tot Intercity Plus tussen Heerlen en Den Haag CS en in aparte hokjes telefoon met telefoonkaart als een vorm van “mobiel bellen” bij 140 km/u om over smartphones maar te zwijgen.
Het lijkt al lang geleden maar het is amper 25 – 30 jaar geleden, dus kan TUI nog minstens nog tien jaar verder boemelen met de “good-old-ICR” rijtuigen met een rijgedrag waar je zelfs anno 2023 nog voor de dag mee kan komen en dat kan je niet van elk NS treintype zeggen, toen en nu…