Foto: (c) Arriva / Erik Karst
Het aantal zero-emissiebussen neemt in sneltreintempo toe. Op 1 juni 2018 reden er 291 bussen zonder uitstoot, een jaar later is dit met 60 procent toegenomen naar 468. Op de totale vloot is het aantal schone bussen overigens nog wel klein: 8,9%. De verwachting is echter dat de groei de komende jaren door blijft zetten.
Dat blijkt uit cijfers van CROW-KpVV. De groei tussen 2018 en 2019 is vooral te danken door de instroom van schone bussen in Limburg (+79 elektrische bussen), Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (+40) en Noord-Holland Noord (+21). Ook tussen 2017 en 2018 groeide het aantal emissieloze bussen al flink. Eind 2017 waren het er nog maar 162, en eind 2018 was dat al toegenomen naar 350.
Het einde van de groei van zero-emissiebussen is nog lang niet in zicht. De groei zal later 2019 verder doorzetten. Zo komen er bij de start van de nieuwe concessie Groningen Drenthe 152 schone bussen bij, en ook in Noord-Holland Noord (+62), Rotterdam (+55) en Zoetermeer en Delft (+23) worden dit jaar zero-emissiebussen verwacht. Het gaat om met name elektrische bussen.
De groei van het aantal schone bussen is niet vreemd. Concessieverleners en vervoerders hebben met elkaar afgesproken om vanaf 2025 alleen nog maar emissieloze bussen te kopen. In 2030 moeten alle bussen zero-emissie zijn.
In veel gevallen wordt de busvloot bij ingaan van een nieuwe concessie drastisch verschoond. CROW-KpVV heeft ook in beeld gebracht welke concessies het best en het slechtst scoren op het gebied van duurzaamheid. De nieuwe concessie Voorne-Putten en Rozenburg scoort het hoogst. Van de top vijf best scorende concessies zijn er vier recent van start gegaan. De uitzondering is Arnhem Nijmegen (plek 3), die concessie is al ingegaan in 2012. De concessie scoort toch goed door de duurzaamheid gerichte aanbesteding en de Arnhemse trolleybussen.
De trolleybussen zullen overigens binnenkort ook buiten Arnhem te zien zijn. Het is de bedoeling dat de bussen dan op het trolleynetwerk stroom opslaan in een batterij en daarmee verder rijden naar omringende steden.
Vervoerder Arriva claimt 30% van de emissieloze bussen te hebben. Tien procent van de volledige vloot rijdt elektrisch. Daarmee scoort de vervoerder net iets schoner dan het landelijk gemiddelde van 8,9%.
This post was last modified on 20 november 2019 10:01
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…