Groei aantal Zero-emissiebussen: +60% in 1 jaar
02 okt 2019 12:14
Het aantal zero-emissiebussen neemt in sneltreintempo toe. Op 1 juni 2018 reden er 291 bussen zonder uitstoot, een jaar later is dit met 60 procent toegenomen naar 468. Op de totale vloot is het aantal schone bussen overigens nog wel klein: 8,9%. De verwachting is echter dat de groei de komende jaren door blijft zetten.
Opnieuw forse groei
Dat blijkt uit cijfers van CROW-KpVV. De groei tussen 2018 en 2019 is vooral te danken door de instroom van schone bussen in Limburg (+79 elektrische bussen), Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (+40) en Noord-Holland Noord (+21). Ook tussen 2017 en 2018 groeide het aantal emissieloze bussen al flink. Eind 2017 waren het er nog maar 162, en eind 2018 was dat al toegenomen naar 350.
Meer groei verwacht
Het einde van de groei van zero-emissiebussen is nog lang niet in zicht. De groei zal later 2019 verder doorzetten. Zo komen er bij de start van de nieuwe concessie Groningen Drenthe 152 schone bussen bij, en ook in Noord-Holland Noord (+62), Rotterdam (+55) en Zoetermeer en Delft (+23) worden dit jaar zero-emissiebussen verwacht. Het gaat om met name elektrische bussen.
In 2030 alleen emissieloze bussen
De groei van het aantal schone bussen is niet vreemd. Concessieverleners en vervoerders hebben met elkaar afgesproken om vanaf 2025 alleen nog maar emissieloze bussen te kopen. In 2030 moeten alle bussen zero-emissie zijn.
Schoonste concessies
In veel gevallen wordt de busvloot bij ingaan van een nieuwe concessie drastisch verschoond. CROW-KpVV heeft ook in beeld gebracht welke concessies het best en het slechtst scoren op het gebied van duurzaamheid. De nieuwe concessie Voorne-Putten en Rozenburg scoort het hoogst. Van de top vijf best scorende concessies zijn er vier recent van start gegaan. De uitzondering is Arnhem Nijmegen (plek 3), die concessie is al ingegaan in 2012. De concessie scoort toch goed door de duurzaamheid gerichte aanbesteding en de Arnhemse trolleybussen.
De trolleybussen zullen overigens binnenkort ook buiten Arnhem te zien zijn. Het is de bedoeling dat de bussen dan op het trolleynetwerk stroom opslaan in een batterij en daarmee verder rijden naar omringende steden.
Arriva
Vervoerder Arriva claimt 30% van de emissieloze bussen te hebben. Tien procent van de volledige vloot rijdt elektrisch. Daarmee scoort de vervoerder net iets schoner dan het landelijk gemiddelde van 8,9%.
Het zijn pas zero-emissie-bussen als er ook zero-emissie elektriciteit wordt opgewekt, dus meer windmolens, meer zonnepanelen, etcetera plaatsen.
En niet alleen in de achtertuin van iemand anders.
maar met ons dichtbevolkte land zal het altijd ‘in de achtertuin’ van iemand zijn?
Met de komst van de vervoerder EBS in Delft rijden er reeds electrische bussen sinds 25 augustus. Ze worden alleen voor de stadsdienst ingezet, voor de streeklijnen worden aardgasbussen gebruikt. De electrische bussen zijn iets kleiner dan gewone bussen, en lekker stil :-).
Klopt, ook stadsdienst in Zoetermeer rijdt elektisch!
Electrisch is iets anders dan emissieloos. Het gros van de electriciteit wordt nog altijd opgewekt met olie en gas.
> De trolleybussen zullen overigens binnenkort ook buiten Arnhem te zien zijn.
Oosterbeek en Velp zijn dus blijkbaar geen zelfstandige plaatsen meer. Weer iets nieuws geleerd.
Die bussen zijn alleen waar ze rijden emissieloos. Het is emissie elders. Met niet veel meer dan 2% echte schone energie (ook een fopspeen, als je de productie en ontbrekende recycling meerekent) wordt er gewoon in klassieke centrales kolen of gas voor verstookt. Lekker stil, fijn voor mensen met een visuele beperking. En met de toename van de extreem felle kleine led (kop)lampen hoor ik daar binnenkort ook bij.
Bij EBS rijden er ook elektrische bussen in het streek vervoer met name op de lijnen 32 Delft – ‘s-Gravenzande en 0p lijn 33 Delft – Maassluis.